Hæve pengene fra et kreditkort ved onlineh~
Fra : Daniel Overby

Dato : 06-08-05 08:06

Hejsa

Hvor på nettet kan jeg finde dokumentation for, at en onlineforhandler ikke
må trække pengene før varen er sendt? Jeg søgt lidt på forbrug.dk og
retsinfo.dk uden at finde et svar.

- Daniel

Fra : HKJ

Dato : 06-08-05 08:24

Daniel Overby wrote:
> Hvor på nettet kan jeg finde dokumentation for, at en onlineforhandler ikke
> må trække pengene før varen er sendt? Jeg søgt lidt på forbrug.dk og
> retsinfo.dk uden at finde et svar.

Måske ved PBS, da det er en aftale mellem PBS og de handlende der styrer
dette.
Der er ingen lov der forbyder forretningerne at trække pengene før.

Fra : MooreHojer

Dato : 06-08-05 08:38

> Måske ved PBS, da det er en aftale mellem PBS og de handlende der
> styrer dette.
> Der er ingen lov der forbyder forretningerne at trække pengene før.

Er du sikker på det? Har købeloven ikke en § eller to om det? Jeg er
ikke sikker men mener at jeg tidligere har undersøgt det og det er så
vidt jeg husker omkring §10 og §14- §15.
Men igen jeg er ikke sikker, så tilgiv mig hvis jeg husker fejl.

--
MooreHojer

Fra : HKJ

Dato : 06-08-05 08:59

MooreHojer wrote:

> [...]
> vidt jeg husker omkring §10 og §14- §15.
> Men igen jeg er ikke sikker, så tilgiv mig hvis jeg husker fejl.

Købeloven gælder kun så lang tid andet ikke er aftalt (Der er dog nogle
enkelte § som ikke kan fraviges til ugunst for køber).

§10 gælder forøvrigt slet ikke i forbrugerkøb (heldigvis).

§14 og §15 forhindere heller ikke at sælger trækker pengene tidligt.

Fra : MooreHojer

Dato : 06-08-05 09:09

> [...]
>
> §10 gælder forøvrigt slet ikke i forbrugerkøb (heldigvis).
>
> §14 og §15 forhindere heller ikke at sælger trækker pengene tidligt.

Ok, må indrømme at jeg ikke har tjekket ordlyden af §'erne, det var bare
ud fra hukommelsen.

--
MooreHojer

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-08-05 09:38

"Daniel Overby" wrote

> Hvor på nettet kan jeg finde dokumentation for, at en onlineforhandler
> ikke må trække pengene før varen er sendt? Jeg søgt lidt på forbrug.dk og
> retsinfo.dk uden at finde et svar.

Læs om reglerne her
http://www.betaling.dk

- Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-08-05 14:07

In article <42f476ff$0$76163$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Peter Lykkegaard wrote:
> "Daniel Overby" wrote

> Læs om reglerne her
> http://www.betaling.dk

Dette er ikke regler. Det er en aftale mellem PBS og forretning.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-08-05 16:01

"Povl H. Pedersen" wrote

> Dette er ikke regler. Det er en aftale mellem PBS og forretning.

Det er de regler der gælder hvis internetbutikken har en aftale med PBS
Siden kreditkort og onlinehandel er subject har jeg tilladt mig at formode
at der er tale om handel med dankort i en dansk internetbutik da ikke andet
er oplyst
Så betaling.dk vil være dækkende for de regler butikken må overholde for
ikke at miskligholde sin aftale med PBS

- Peter

Fra : per christoffersen

Dato : 06-08-05 16:17

> Dette er ikke regler. Det er en aftale mellem PBS og forretning.

Det er stadigvæk en regel, som forretningen skal overholde (for så vidt vi
taler om forretninger med en indløsningsaftale hos PBS).
Køber er ganske vidst ikke involveret i aftalen, men PBS vil være meget
interesseret i at høre om evt. brud på denne aftale.

PBS har ganske kraftige sanktionsmuligheder indbygget i aftalen, og så vidt
jeg ved, er de ikke bange for at bruge dem.
Aftalen kan fra PBS' side hæves nærmest øjeblikkeligt ved brud på den fra
forretningens side.

Tilbageførslen af pengene vil dog stadig være en civilretlig sag, omend
Forbrugerombudsmandens retningslinjer er meget tæt på at påbyde, at pengene
ikke må hæves førend varen er afsendt (fra pkt. 5: "Forbrugeren bør således
risikofrit kunne udnytte en fortrydelsesret ved at undlade at modtage eller
afhente den bestilte ydelse, ligesom det ikke er rimeligt, at betalingen
gennemføres, hvis den bestilte ydelse ikke leveres."). Retningslinjerne er
udarbejdet i samarbejde med PBS og Finansrådet, så bankerne har en kraftig
forpligtigelse til at følge disse. Det vil derfor ikke være utænkeligt, at
bankerne af egen kraft vil tilbageføre beløbet.

/Per

Fra : MooreHojer

Dato : 06-08-05 10:32

> Hvor på nettet kan jeg finde dokumentation for, at en onlineforhandler
> ikke må trække pengene før varen er sendt? Jeg søgt lidt på forbrug.dk
> og retsinfo.dk uden at finde et svar.

Gå ind på www.betaling.dk, tryk på menupunktet 'Til Dankort og
VISA/Dankort indehavere', så kommer der en fold-ud-menu hvor du trykker
på 'Sprøgsmål og svar' og vælg spørgsmål 8.

Der har du reglen som vi må gå ud fra er gældende da det er 'PBS
International' der står bag siden

--
MooreHojer

Fra : MooreHojer

Dato : 06-08-05 10:32

> Gå ind på www.betaling.dk

Hov, havde ikke set at Peter Lykkegaard allerede havde postet det

--
MooreHojer

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-08-05 13:11

MooreHojer <simon@moorehojer.dk> wrote:

> [...]
> trykker på 'Sprøgsmål og svar' og vælg spørgsmål 8.
>
> Der har du reglen som vi må gå ud fra er gældende da det er 'PBS

Disse regler gælder kun for så vidt, at betalingsmodtager (butikken) har
en indløsningsaftale med PBS international. En udenlandsk butik vil
typisk have indløsningsaftaler med andre banker, og deres indbyrdes
regler kan tillade forudbetaling.

--
Jesper Lund

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-08-05 20:46

Jesper Lund wrote:

> [...]
> en indløsningsaftale med PBS international. En udenlandsk butik vil
> typisk have indløsningsaftaler med andre banker, og deres indbyrdes

Jeg tror også det er sådan i udlandet. Jeg mindes at have læst det på
visa.com, så jeg formoder at det er krav som visa stiller.
Formodentlig lige som andre betalings kort.

JonB

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-08-05 14:06

In article <42f4614f$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Daniel Overby wrote:
> Hejsa
>
> Hvor på nettet kan jeg finde dokumentation for, at en onlineforhandler ikke
> må trække pengene før varen er sendt? Jeg søgt lidt på forbrug.dk og
> retsinfo.dk uden at finde et svar.

det står i aftalen mellem PBS og virksomheden. Det er således aftale-
og ikke lovreguleret.