Optagelse af telefonsamtaler
Fra : Mikkel Skou

Dato : 04-08-05 18:18

Davs

Som opfølgning på en tidligere tråd i denne gruppe hvor de debatterende
umiddelbart virker enige om, at det er okay at optage en samtale man selv
deltager i efterlyser jeg yderligere lovstof omkring det her - det drejer
sig præcis om optagelse af telefonsamtaler, og lovligheden heraf - om begge
parter skal være informeret om det, eller om der er en paragraf der siger
det modsatte.

Mvh.
Mikkel Skou

Fra : Rune Wold

Dato : 04-08-05 18:39

Mikkel Skou wrote:

[klip]

> Davs

Grunden til, at det er lovligt, er, at ingen bestemmelse gør forholdet
strafbart. Det tætteste man kommer en bestemmelse, der passer er
straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3:

§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket
meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

2) skaffer sig adgang til andres gemmer,

3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser
fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller
forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil
han uberettiget har skaffet sig adgang.

Da bestemmelsen alene straffer aflytninger af samtaler, man ikke selv
deltager i, må det modsætningsvist være lovligt at optage de samtaler
man selv deltager.

At det måske er moralsk "ulovligt" er noget helt andet. Iøvrigt er dette
emne formentlig et af de mest uddebaterede i denne gruppe, og burde være
nævnt i OSS'en, hvis det ikke allerede er det.

/Rune Wold

Fra : BJ

Dato : 04-08-05 18:37

"Rune Wold" <uu@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> At det måske er moralsk "ulovligt" er noget helt andet. Iøvrigt er dette
> emne formentlig et af de mest uddebaterede i denne gruppe, og burde være
> nævnt i OSS'en, hvis det ikke allerede er det.

Moralsk ulovligt ... det forstår jeg ikke .... man fremsætter vel ikke
udtalelser under et møde som ikke "tåler dagens lys".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Rune Wold

Dato : 04-08-05 19:17

BJ wrote:

[klip]

> Moralsk ulovligt ... det forstår jeg ikke

Jeg forstår det heller ikke.

/Rune Wold

Fra : BJ

Dato : 04-08-05 19:16

KLIP

> Jeg forstår det heller ikke.

Jeg har ladet mig fortælle, eksempelvis bankerne benytter fremgangsmåden.

Har det noget på sig..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-08-05 19:46

BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote:

> Jeg har ladet mig fortælle, eksempelvis bankerne benytter
> fremgangsmåden.

Det lyder sandsynligt. Bankene indgår mange aftaler mundtligt med deres
kunder, f.eks. køb og salg af værdipapirer, kurssikring af realkreditlån
(fastkursaftaler), etc. Båndoptagelsen kan bruges til at dokumentere
hvad der blev aftalt, hvis der skulle opstå tvivl herom.

--
Jesper Lund

Fra : Daniel Overby

Dato : 04-08-05 21:24

> Jeg har ladet mig fortælle, eksempelvis bankerne benytter fremgangsmåden.

Mange firmaer bruger det også til evaluering og efteruddannelse af deres
personale, der besvarer telefonopkald.

- Daniel

Fra : Jens

Dato : 11-08-05 16:31

> [...]

> KLIP

> Jeg har ladet mig fortælle, eksempelvis bankerne benytter fremgangsmåden.

Jeg går ud fra, at en forudsætning for lovligheden af, at samtaler
mellem en kunde og f.eks. en bankmedarbejder optages er, at optagelsen
foretages af én af dem.

Det kan næppe være lovligt at banken - som virksomhed - optager sine
medarbejderes samtaler. Eller hur?
--

Jens F

Fra : Karsten Schmidt / DL~

Dato : 11-08-05 17:05

> [...]
> foretages af én af dem.
>
> Det kan næppe være lovligt at banken - som virksomhed - optager sine

Det er nok at den ene part ved det, det skal ikke være den ene part der
gør det.

Altså bare medarbejderne ved det sker er det fint.

--
Karsten Schmidt
dlx.dk

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 12-08-05 03:03

Karsten Schmidt / DLX ApS skrev:

> Det er nok at den ene part ved det, det skal ikke være den ene part der
> gør det.
>
> Altså bare medarbejderne ved det sker er det fint.

Ja, hvis man ringer 112 sidder de nok ikke med en båndoptager ved hver
telefon.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Snurrberget

Dato : 05-08-05 01:29

> Moralsk ulovligt ... det forstår jeg ikke .... man fremsætter vel ikke
> udtalelser under et møde som ikke "tåler dagens lys".

Læste om en sag mellem en klient og en gruppe komunalt ansatte, hvor man
fra komunens side rettede i møde referatet med den begrundelse at
klienten havde fremprovokeret udtalelser fra en af de komunalt ansatte.
Så, jo.

- cep

Fra : NoTrabajo

Dato : 05-08-05 07:16

"Snurrberget" <snurrberget@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fra komunens side rettede i møde referatet med den begrundelse at
> klienten havde fremprovokeret udtalelser fra en af de komunalt ansatte.

Hvis virkeligheden ikke tåler dagens lys, så retter vi bare lidt i den.
--
NoTrabajo

Fra : MooreHojer

Dato : 05-08-05 10:19

> Iøvrigt er dette emne formentlig et af de mest uddebaterede i denne
> gruppe,
> og burde være nævnt i OSS'en, hvis det ikke allerede er det.

Hvor finder man den OSS?

--
MooreHojer

Fra : Søren G