Brugtmoms - Hvordan?
Fra : Henriette Jensen

Dato : 01-08-05 23:12

Hej

Vi har en virksomhed, som bl.a. sælger brugte vare, som er indkøbt i større
mængder, og derfor kender jeg ikke den enkelte vares indkøbspris.
Jeg skal derfor beregne moms efter "samlemetoden", hvor jeg skal betale moms
af 80% af forskellen mellem det samlede indkøb og det samlede salg i en
momsperiode. Altså: samlet salg - samlet indkøb * 80% *25%

Men hvordan gør jeg det rent praktisk mht. opkrævning af moms ved kunden?
(private kunder)
Jeg kan jo ikke bare lægge 25% moms oveni fakturaen, og så ellers selv
stoppe den evt. forskel i lommen, vel?
Nogen der har praktisk erfaring med dette?

Mvh
Frank

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 02-08-05 07:09

On Tue, 2 Aug 2005 00:11:35 +0200, "Henriette Jensen"
<yokopop@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>stoppe den evt. forskel i lommen, vel?
>Nogen der har praktisk erfaring med dette?

Jeg kender ikke reglerne specifikt, men jeg vil tro du skal skrive det
"forkerte" momsbeløb på fakturaen.

Grunden til at jeg mener det er at:

1. Selv hvis man som virksomhed modtager en faktura med forkert
beregnet momsbeløb, så skal man bogføre den forkerte moms.

2. På fx. Mols Linien står der på biletten noget med "momsbeløb udgør
xxx kr., erhvervsdrivende kan henvende sig på kontoret for at få en
billet med en højere momsandel" (citeret frit efter hukommelsen). Det
momsbeløb der står er ikke i nærheden af at være det beløb, der vil
være et momsbeløb efter 25% takst.

Lars

--
www.tomtompoi.dk Danmarks hyggeligste navigationsportal.
Nye POIer: Trafikkameraer og 110/130 Km zoner på motorveje.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 02-08-05 08:17

"Lars (ArthurDent)" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> billet med en højere momsandel" (citeret frit efter hukommelsen). Det
> momsbeløb der står er ikke i nærheden af at være det beløb, der vil

Årsagen er en helt anden i det tilfælde og der er ikke tale om "forkert"
beregnet moms.

Jeg studsede også over at de ikke kunne finde ud af at beregne 25% moms og
ringede til deres kontor da jeg skulle lave bogføring.
Forklaringen er at en kombi-billet indeholder både personbefordring og en
overførsel af din bil. Der er ikke moms på personbefordring, så når de
beregner moms af en kombi-billet trækker de 5 x personbefordring fra
billettens pris og beregner moms af resten (kombi-billet er incl 5
personer).

Fra : Henriette Jensen

Dato : 02-08-05 08:52

> [...]
> Nye POIer: Trafikkameraer og 110/130 Km zoner på motorveje.
> Alt er gratis, ingen begrænsninger på download. Kom og vær med.

Jo, men problemet er så at jeg både sælger brugte og nye varer, til private
kunder, og der har jeg så et problem med hensyn til fakturakravene. Hvis jeg
anvender brugtmomsordningen, hvor jeg kun skal afregne moms af avancen,
altså (salgspris - indkøbspris) * 0.25%,
må der ved salg af de brugte varer ikke stå hvor meget momsen udgør, kun at
prisen er inkl. moms. Ved salg af de nye varer gælder jo de gængse
momsregler, hvor jeg skal afregne moms af hele salgsbeløbet, og oplyse om
hvor meget momsen udgør.
Når så en kunde bestiller både brugte og nye varer, så er jeg jo lidt på den
med hensyn til fakturakravene. Hvis ikke jeg lever op til fakturakravene,
kan jeg jo blive tvunget til at afregne moms af hele salgsbeløbet på de
brugte varer, hvor jeg kunne have nøjes med at afregne moms på avancen. Der
er jo stor forskel.
Hvad gør man?

Fra : alexbo

Dato : 02-08-05 09:12

"Henriette Jensen" skrev

>Jo, men problemet er så at jeg både sælger brugte og nye varer,
> Hvad gør man?

Umiddelbart ville jeg foreslå 2 fakturaer.
Selv har jeg sammenskrevet momspligtige og ikke momspligtige ydelser på
samme faktura, men det er kringlet.

Men jeg vil lige vente et par dage inden jeg svarer mere konkret, det kan jo
være
du kommer i tanke om andre relevante oplysninger du har glemt at give os.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henriette Jensen

Dato : 02-08-05 09:24

> [...]
> være
> du kommer i tanke om andre relevante oplysninger du har glemt at give os.

Der er jo også krav om at fakturanumrene skal være fortløbende. Skal hver
kunde der bestiller begge dele så have to forskellige fakturaer?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-08-05 20:02

> [...]
> prisen er inkl. moms. Ved salg af de nye varer gælder jo de gængse
> momsregler, hvor jeg skal afregne moms af hele salgsbeløbet, og oplyse om

Hver varenr skal på en særskilt linie på fakturaen, og på nye varer har du
så 25% moms. Disse konteres helt normalt med salgspris excl moms på
salgskontoen, og momsen på momskontoen.
Dine brugte varer konterer du det fulde beløb ind på en anden salgskonto
(altså med momskode "brugt", som du sættter op til 0% - kører du med C5, så
kan jeg hjælpe med opsætningen). Samtidig samler du op hvor meget kostprisen
er på varen, og bogfører den som lagerafgang. Ved hver momsafregningsperiode
har du nu dels den korrekte moms af dit salg af nye varer, og du har avancen
på dit salg af brugte varer.

Mvh Maria

Fra : alexbo

Dato : 02-08-05 07:52

"Henriette Jensen" <yokopop@vip.cybercity.dk> skrev

> [...]
> (private kunder)
> Jeg kan jo ikke bare lægge 25% moms oveni fakturaen, og så ellers selv

Momsbeløbet eller satsen må ikke fremgå af fakturaen, heller ikke hvordan
den er regnet ud, det skal derimod fremgå at prisen er incl. moms.

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=83303&vID=200181&i=48&action=close#i83303

mvh
Alex Christensen