Sadolinparken, sælger har tilbageholdt væs~
Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-07-05 23:20

Sælger har tilbageholdt væsentlige oplysninger om at grunden er stærkt
forurenet, vil de der har indbetalt dep. + bankgaranti, kunne kræve deres
udgifter dækket, hvis de ikke længer er interesseret pga. denne forurening?

Ifl. eb.dk, så er den så kraftig, at myndighederne kræver at der jævnligt
fortages forureningsmålinger af grunden, såvel som inde i bygningen.

Ivar Madsen
Hjælp til med at få overblik over CC's ADSL priser efter 22/7. på
http://milli.dk/index.php/CC_priser_post22072005/ !!! NY SIDE !!!

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-07-05 00:02

On Sun, 31 Jul 2005 00:20:28 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Sælger har tilbageholdt væsentlige oplysninger om at grunden er stærkt
> forurenet,

Hvordan kan man tilbageholde oplysninger der er offentligt tilgængelig?
--
MVH
osv...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-08-05 18:29

Frank E. N. Stein wrote:

> Hvordan kan man tilbageholde oplysninger der er offentligt tilgængelig?

Korruption, bestikkelse af ansvarlige embedsmænd?

Hvor får man det egentligt at vide? Kommunens tekniske forvaltning?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-08-05 18:50

On Mon, 01 Aug 2005 19:29:02 +0200, Martin Jørgensen wrote:

> Korruption, bestikkelse af ansvarlige embedsmænd?

Hvis det skulle nytte noget, var oplysningerne jo ikke tilgængelige.

> Hvor får man det egentligt at vide? Kommunens tekniske forvaltning?

Du kan søge på forurende grunde i Københavns kommune på
www.miljoe.kk.dk. Hvis der er noget man er i tvivl om angående de
oplysninger man får ud af sin søgning, kan man ringe til
Miljøkontrollen og få mere at vide.

Hvad man gør i andre kommuner aner jeg ikke.

--
MVH
osv...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-08-05 09:41

Frank E. N. Stein wrote:
> On Mon, 01 Aug 2005 19:29:02 +0200, Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> Du kan søge på forurende grunde i Københavns kommune på
> www.miljoe.kk.dk. Hvis der er noget man er i tvivl om angående de

Hvad er adressen på sadolin parken, så jeg kan se hvad der står om stedet?

> oplysninger man får ud af sin søgning, kan man ringe til
> Miljøkontrollen og få mere at vide.

Ikke nødvendigt.

> Hvad man gør i andre kommuner aner jeg ikke.

Hvilke andre steder på nettet kan man bruge til at finde relevante
oplysninger inden køb af hus?

Fra : Rune Wold

Dato : 31-07-05 02:16

Ivar Madsen wrote:

[klip]

> [...]
> udgifter dækket, hvis de ikke længer er interesseret pga. denne forurening?

Jeg vil ikke afvise, at en situation kunne opstå, hvor en tilbudsgiver
kunne få omkostningerne ved tilbuddet erstattet, hvis tilbudsmodtager
havde fremkaldt tilbuddet ved at fortie oplysninger, der ville have
afholdt tilbudsgiver fra at afgive tilbuddet.

Men i denne situation har det været oplyst, at grunden var forurenet. Og
sammenholdt med den frie adgang til offntlige oplysninger om det præcise
omfang, er der næppe udvist et forhold, der kan pådrage sælger et
erstatningsansvar.

Formentlig vil man have en bedre chance ved at gå efter mægleren, da
denne er underlagt skærpet rådgivningsforpligtelse og ansvarsnorm.

/Rune Wold

Fra : alexbo

Dato : 31-07-05 09:10

"Ivar Madsen" skrev

> Sælger har tilbageholdt væsentlige oplysninger om at grunden er stærkt
> forurenet,

Har han det?
ifølge Politiken er køberne er orienteret om forureningen.
Sadolinparken ligger på den grund hvor Sadolin producerede maling i 100 år,
det kan næppe undre at den er forurenet.

mvh
Alex Christensen

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 31-07-05 17:07

alexbo wrote:

> ifølge Politiken er køberne er orienteret om forureningen.
> Sadolinparken ligger på den grund hvor Sadolin producerede maling i 100 år,
> det kan næppe undre at den er forurenet.

Du har glemt at læse resten af sætningen:

"men ikke, hvilke krav det stiller til dem et ubestemt antal år ud i
fremtiden."

Hvilket blandt andet indebærer:
"Begynder forureningen at dampe op igen, skal beboerne for egen regning
rette op på det."

Jeg ville løbe skrigende væk ...

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 31-07-05 17:20

<peter.aghl@gmail.com> skrev

"men ikke, hvilke krav det stiller til dem et ubestemt antal år ud i
fremtiden."

Denne rapport er først kommet efter køberne har givet købstilbud.
På det tidspunkt kendte man forureningen men ikke den konsekvenser.

mvh
Alex Christensen

Fra : gb@nospam.invalid

Dato : 01-08-05 17:09

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen news:42ecfd35$0$78281
$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Denne rapport er først kommet efter køberne har givet købstilbud.
> På det tidspunkt kendte man forureningen men ikke den konsekvenser.

Jeg bor i en andelsforening i nærheden, og vi har netop fået 2 meter jord
skrællet af og erstattet på grund af forurening i gården.

Desuden havde Vibo de samme problemer for ca. 20 år siden, da denne
beboelse, som også ligger tæt på Sadolin (og Dumex, som netop har udvidet
produktionen!!!), lå på en grund der var så forurenet, at legepladserne
måtte skrælles og renoveres.

For mig kommer det i hvert fald ikke som en overraskelse, at der er
hamrende "kemisk" i Sadolinparken.

GB

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 31-07-05 18:31

alexbo wrote:

> [...]
>
> Denne rapport er først kommet efter køberne har givet købstilbud.
> På det tidspunkt kendte man forureningen men ikke den konsekvenser.

"Selv om kommunens miljøgodkendelse allerede blev færdig i januar i
år, er den aldrig kommet længere end til ejeren af grunden Mogens de
Linde og ejendomsmæglerselskabet Nybolig"

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 31-07-05 18:51

<peter.aghl@gmail.com> skrev

"Selv om kommunens miljøgodkendelse allerede blev færdig i januar i
år,

Jyllandposten:
I ni måneder troede Peter og Janne Bech, at de havde købt deres drømmebolig.

Det er ikke fordi jeg har noget som helst til overs for platuglerne i
Sadolinbyggeriet,
men de kan jo ikke fremvise en rapport flere mdr. før den er skrevet.

mvh
Alex Christensen

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 31-07-05 20:53

alexbo wrote:

> Det er ikke fordi jeg har noget som helst til overs for platuglerne i
> Sadolinbyggeriet,
> men de kan jo ikke fremvise en rapport flere mdr. før den er skrevet.

Nææ, men hvorfor ikke fremsende rapporten så snart den var klar?

<citat>
»Vi kunne da aldrig finde på at sende den videre så tidligt. Den
får de i det øjeblik, der skal laves skøde og slutseddel«, siger
Ole Juhl Hansen, administrationschef i byggefirmaet Mogens de Linde.
</citat>

Det er da alt andet lige en væsentlig oplysning?

Ja køberne havde fået oplyst at grunden er forurenet, men ikke hvor
meget og slet ikke at køberne kan stå med en ekstraregning

<citat>

Fra : alexbo

Dato : 01-08-05 17:34

<peter.aghl@gmail.com> skrev

Nææ, men hvorfor ikke fremsende rapporten så snart den var klar?

Det kan man mene,
hvis man ikke kan bebrejde dem det ene, kan man da bebrejde dem noget andet.

Spørgsmålet er om køberne blev ført bag lyset i november, fordi de ikke fik
forelagt en rapport som udkom to mdr. efter.

mvh
Alex Christensen

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 02-08-05 10:56

Frank E. N. Stein wrote:

> Hvis det skulle nytte noget, var oplysningerne jo ikke tilgængelige.

Hvor skulle oplysningerne være alment tilgængelige?

> Du kan søge på forurende grunde i Københavns kommune på
> www.miljoe.kk.dk.

Sidst "kendte" undersøgelse er fra '95
(Holmbladsgade 70)

"De kemiske analyser af grundvandet peger på, at der ikke er sket
nogen spredning af vandforureningen. Der er således påvist
koncentrationsniveauer på samme eller lavere niveau som ved tidligere
analyser."

Og det er så det, og sikkert nogenlunde det samme som køber har fået
oplyst i tilbudsmaterialet

> Hvis der er noget man er i tvivl om angående de
> oplysninger man får ud af sin søgning, kan man ringe til
> Miljøkontrollen og få mere at vide.

Nahh så langt er jeg ikke gået

Burde oplysningerne vedr købers evt fremtidige risisci ikke være
sendt videre til køber så snart sælger var gjort bekendt med den nye
rapport?

- Peter

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 02-08-05 17:54

On Tue, 02 Aug 2005 02:56:15 -0700, peter.aghl wrote:

> Hvor skulle oplysningerne være alment tilgængelige?

Jeg gentager altså ikke adressen.

> [...]
> analyser."
>
> Og det er så det, og sikkert nogenlunde det samme som køber har fået

Der står da noget mere end det:
-------------------------------------
Ejendommen er kortlagt på Vidensniveau 2* på følgende baggrund: Sadolin
& Holmblad har ejet matr. nr. 633, der er på ca. 19.000 kvm, siden 1895
og har haft malervareproduktion siden 1904. På dette tidspunkt omfattede
produktionen et lakkogeri. Den tidligere produktion var baseret på
vegetabilsk terpentin, men dette udskiftedes omkring 1930 med mineralsk
terpentin. Carl Bro as har for det daværende Sadolin og Holmblad A/S
udført en frivillig forureningsundersøgelse i 1990 - 1991. Der er
udført 26 snegleboringer ned til en dybde mellem 3 og 6 meter under
terræn. Samtlige boringer er forurenet med organiske opløsningsmidler,
som normalt anvendes ved malervarefremstilling. I et ca. 1200 kvm. område
er der konstateret fri terpentinfase på grundvandsspejlet. I dette
område er der i forbindelse med opgravning af ældre tanke i 1993
etableret afværgedræn, der udleder til kloak via
benzinudskiller.Undersøgelserne har vist at forureningen har bredt sig
til nabomatriklerne i dette område. En monitering i 1993 viste at den
frie fase har bredt sig yderligere siden 1991. Et
grundvandsmoniteringsprogram udført i 1995 konkluderer : De kemiske
analyser af grundvandet peger på, at der ikke er sket nogen spredning af
vandforureningen. Der er således påvist koncentrationsniveauer på samme
eller lavere niveau som ved tidligere analyser. Forklaring på
vidensniveau 2:
Et areal kan blive kortlagt på vidensniveau 2, hvis Miljøkontrollen har
konkret viden om, at der på arealet er en jord- og eller
grundvandsforurening, der kan have skadelig virkning på mennesker og
miljø.

For at kortlægge arealer på V2 skal Miljøkontrollen have langt mere
viden om arealet end for V1. Det kan f.eks. enten være resultater fra
analyserede jordprøver fra arealet, eller oplysninger om at der en gang
skete et uheld med forurenende stoffer.

Arealer, der tidligere er blevet registreret som affaldsdepoter, bliver
betragtet som kortlagt på vidensniveau 2.

Andetsteds kan man læse at grunden er forurenet med Benzen, Toluen, Xylen
og Turpentine.

> Nahh så langt er jeg ikke gået

Det er ellers ganske gratis.

> Burde oplysningerne vedr købers evt fremtidige risisci ikke være sendt
> videre til køber så snart sælger var gjort bekendt med den nye
> rapport?

Oplysningerne skal jo bære være køber i hænde inden aftalen om køb
bliver indgået.

--
MVH
osv...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-08-05 19:55

peter.aghl@gmail.com wrote:

> [...]
> nogen spredning af vandforureningen. Der er således påvist
> koncentrationsniveauer på samme eller lavere niveau som ved tidligere

Øh, hvor læser du det henne? Ved mig dukker der kun nedenstående op:

Søgning i Kortlagte arealer:

Adresse:   Holmbladsgade 70   Ejerlav:
Postnummer:   2300 København S   Matrikel:

Og så et link: Tilbage til søgeside -->

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-08-05 20:25

"Martin Jørgensen" wrote

> Øh, hvor læser du det henne?

Erhverv -> Miljødata -> Kortlagte arealer -> Søg
Søg på adressen: "Holmbladsgade"

Øhh?

Hvad pokker sker der her?
Der er heller ikke ejerlav på i dag?

Det ser ud til at Holmbladsgade er flyttet fra kortlagte arealer til
forureningssager?

- Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-08-05 07:31

Peter Lykkegaard wrote:
> "Martin Jørgensen" wrote

> Erhverv -> Miljødata -> Kortlagte arealer -> Søg
> [...]

Hvad er ejerlav for noget?

> Det ser ud til at Holmbladsgade er flyttet fra kortlagte arealer til
> forureningssager?

Det giver ikke rigtigt noget fornuftigt hos mig. Kun noget i stil med:

Adresse:   Holmbladsgade 70   Ejerlav:
Postnummer:   2300 København S   Matrikel:
Miljøkontrollen har oplysninger om at der er konstateret forurening på
grunden.
Miljøkontrollen har ikke kendskab til hvilke aktiviteter der er årsag
til forurening. Det kan ikke udelukkes at forureningen stammer fra
diffuse kilder, f.eks. trafik.
Der er ikke oplysninger om hvilke foureningsstoffer der er konstateret
på arealet.
Oplysningerne om forurening består hovedsageligt af
undersøgelsesrapporter indsendt af et konsulentfirma. For nærmere og
mere detaljerede oplysninger om forureningsforholdene kan du kontakte
Miljøkontrollen enten på telefon 33 66 58 00 eller via mail

Peter kom med et langt citat ala: "Sidst 'kendte' undersøgelse er fra '95"

Hvor finder man de oplysninger henne?

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 02-08-05 11:02

Martin Jørgensen wrote:

> Hvad er adressen på sadolin parken, så jeg kan se hvad der står om stedet?

Blandt andet Holmbladsgade 70

- Peter

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 03-08-05 08:09

Martin Jørgensen wrote:

> Peter kom med et langt citat ala: "Sidst 'kendte' undersøgelse er fra '95"
> Hvor finder man de oplysninger henne?

Sorry jeg er både Peter og Peter
Som jeg skrev så er oplysningerne ikke længere tilgængelige

Jeg gik ind under Erhverv -> Miljødata -> Kortlagte arealer
Og søgte på adressen: "Holmbladsgade"

- Peter Lykkegaard