Ægteskabslovgivningen
Fra : brian bergmann

Dato : 30-07-05 12:48

Hej Gruppe.

Kan det virkelig passe at man ikke kan finde denne lovtekst på nettet? Jeg
synes jeg har søgt med lys og lygte..... og ja, strømmen var tændt for
computeren, men jeg kan ikke finde noget der bare ligner. Er der en eller
anden der har et link?

På forhånd tak.

Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-07-05 13:44

brian bergmann brought next idea :
> [...]
> synes jeg har søgt med lys og lygte..... og ja, strømmen var tændt for
> computeren, men jeg kan ikke finde noget der bare ligner. Er der en eller

www.retsinfo.dk - vælg "danske love" i toppen, vælg "populærtitler",
find "Ægteskabsloven".

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-07-05 17:49

"brian bergmann" <bbYouGottaRemoveThis23@webspeed.dk> skrev

> Kan det virkelig passe at man ikke kan finde denne lovtekst på nettet?

Nej, det kan ikke passe

Ægteskabsloven (om indgåelse og "udgåelse" af ægteskab):

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19990014729-REGL

Retsvirkningsloven (om alt det, der gælder *indenfor" i ægteskabet):

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19950003729-REGL

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-07-05 19:19

In article <42ebaf80$0$18639$14726298@news.sunsite.dk>, Kevin Edelvang wrote:
> [...]
>
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19990014729-REGL
>
> Retsvirkningsloven (om alt det, der gælder *indenfor" i ægteskabet):

Denne har jeg så et spørgsmål til. Pgf 22 giver en ægtefælle ret til
at få den anden ægtefælle til at deltage i at lave en fortegnelse over
hvike dele af fællesboet der tilhører den enkeltes særeje.

Dette er umiddelbart interessant, for jeg har andre steder læst at en
ægtepagt skal tinglyses, og det er eneste måde at få særeje på.

pgf 49 siger at man kan begære ægtepagten tinglyst. Intet krav.

Men jeg mener at have hørt, at tingslysning er nødvendigt, og
min mor har givet mig et udklip fra en avis hvor en advokat påstod
det.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-07-05 19:29

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev

> [...]
>
> Dette er umiddelbart interessant, for jeg har andre steder læst at en
> ægtepagt skal tinglyses, og det er eneste måde at få særeje på.

Fortegnelsen i § 22 er ikke en ægtepagt, og paragraffen nævner da også
indirekte, at en sådan fortegnelse har lille bevismæssig værdi.

> [...]
>
> Men jeg mener at have hørt, at tingslysning er nødvendigt, og
> min mor har givet mig et udklip fra en avis hvor en advokat påstod

En ægtepagt kan oprettes, når begge parterne ønsker det og under deres
underskrift. Den skal være tinglyst for at være gyldig, men der er intet
krav om, at tinglysning sker ved oprettelsen. Det er i retspraksis
fastslået, at en ægtefælle kan begære en "gammel" ægtepagt tinglyst (efter §
49) også efter at en skilsmissesag er påbegyndt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-07-05 20:24

Scripsit "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk>

> Denne har jeg så et spørgsmål til. Pgf 22 giver en ægtefælle ret til
> at få den anden ægtefælle til at deltage i at lave en fortegnelse over
> hvike dele af fællesboet der tilhører den enkeltes særeje.

Bemærk anden halvdel af paragraffen. Fortegnelsen har ikke
nødvendigvis beviskraft, og derfor må man også forstå at den ikke
engang er retsskabende. Det er blot en fortegnelse over hvilke ting
der allerede *er* særeje, og hjælper med at bevise hvad parternes
fælles forståelse for retstilstanden på et givet tidspunkt var.

I særdeleshed kan fortegnelsen ikke nødvendigvis være gyldig overfor
den ene ægtefælles kreditor som vil gøre udlæg i et aktiv som ifølge
fortegnelsen er den anden ægtefælles særeje. Kreditoren har adgang til
at forsøge at bevise at aktivet trods fortegnelsen er fælleseje.

> Dette er umiddelbart interessant, for jeg har andre steder læst at en
> ægtepagt skal tinglyses, og det er eneste måde at få særeje på.

> pgf 49 siger at man kan begære ægtepagten tinglyst. Intet krav.

Kravet om tinglysning står i §37. Det er vist en historisk
tilfældighed at §49 står helt for sig selv og flagrer.

--
Henning Makholm