Førtidspension, hvor meget?
Fra : Helle

Dato : 29-07-05 11:38

Hejsa.

Hvor meget får man udbetalt på førtidspension som enlig på 23 år uden børn?

Mvh Helle

Fra : Jens Jensen

Dato : 29-07-05 12:11

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Hvor meget får man udbetalt på førtidspension som enlig på 23 år uden
> børn?
>
> Mvh Helle

Pensionsbeløb - når man er enlig
Førtidspensionen er på 14.173 kr. om måneden (2005), hvis man ikke er gift
eller samlevende. Har man en indtægt, der er højere end 57.800 kr. om året,
bliver der trukket en procentdel fra i pensionen.

Mvh Jens

Fra : LIV

Dato : 29-07-05 15:06

Jens Jensen wrote:
> [...]
> gift eller samlevende. Har man en indtægt, der er højere end 57.800
> kr. om året, bliver der trukket en procentdel fra i pensionen.

Nemlig, og man kan beregne sin FØP-udbetaling her:
https://pensionsguiden.netborger.dk/default.asp

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 30-07-05 16:45

On Fri, 29 Jul 2005 13:10:37 +0200, "Jens Jensen"
<iderig@fjerndettejubii.dk> wrote:

>"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

>Pensionsbeløb - når man er enlig
>Førtidspensionen er på 14.173 kr. om måneden (2005), hvis man ikke er gift

Det må jo så være den højeste du skriver om, for alm. førtidspension
er på lidt over 9000.-kr

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-05 17:22

"Jørgen Rasmussen" <dette@erikkeenemailadr.iudu> skrev i en meddelelse

> Det må jo så være den højeste du skriver om, for alm. førtidspension
> er på lidt over 9000.-kr

Der er kommet nye regler, så alm., mellemste og højeste førtidspension,
eksisterer ikke længere.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 30-07-05 19:31

On Sat, 30 Jul 2005 18:22:28 +0200, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

>Der er kommet nye regler, så alm., mellemste og højeste førtidspension,
>eksisterer ikke længere.

Ok, jeg er ikke selv pensionis, men mente at kunne huske tak for
updaten.

Fra : Michael

Dato : 29-07-05 12:18

On Fri, 29 Jul 2005 12:37:37 +0200, "Helle" <mail@hellenielsen.dk>
wrote:

>Hejsa.
>
>Hvor meget får man udbetalt på førtidspension som enlig på 23 år uden børn?
>
>Mvh Helle

På førtidspension som 23 årig, hvordan kan det hænge sammen?

Fra : bem

Dato : 29-07-05 12:39

"Michael" <virkerikke@mail.com> skrev i en meddelelse
> På førtidspension som 23 årig, hvordan kan det hænge sammen?

Man kan jo ikke få folkepension før man bliver gammel, så det hænger da fint
sammen.

"Pensionsberettigede
Personer mellem 18 og 65 år kan tilkendes førtidspension, hvis de opfylder
en række betingelser herfor om indfødsret, bopæl og optjening. Aldersgrænsen
er dog 67 år, for personer der er født før den 1. juli 1939.

Det er endvidere en betingelse for tilkendelse af førtidspension, at
arbejdsevnen er varigt nedsat, og at nedsættelsen er af et sådant omfang, at
pågældende ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved
indtægtsgivende arbejde. Hvis arbejdsevnen kan forbedres gennem aktivering,
revalidering eller andre forebyggende foranstaltninger, således at
pågældende vil kunne henvises til at søge beskæftigelse på det ordinære
arbejdsmarked eller i fleksjob, kan der ikke tilkendes pension.

Det afgørende for, om der kan påbegyndes sag om førtidspension, og om der
kan tilkendes førtidspension, er således personens arbejdsevne."

/bO

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-07-05 13:00

Scripsit Michael <virkerikke@mail.com>

> På førtidspension som 23 årig, hvordan kan det hænge sammen?

Fra lov om social pension:

§16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 til 65 år.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,
1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og
2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset
mulighederne for støtte efter den sociale eller anden
lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i
stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende
arbejde.

--
Henning Makholm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-07-05 14:11

In article <824ke1pmg9p0t4m9i236em0cjjpnptpej4@4ax.com>, Michael wrote:

> På førtidspension som 23 årig, hvordan kan det hænge sammen?

Man skal bare overbevise kommunen om at man er narkoman, dranker,
eller på anden måde tilstrækkeligt arbejdssky.

Og det passer ikke dem der får førtidspension ikke kan arbejde. De
samler vel klemmer halvdelen af deres resterende liv.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-07-05 15:29

"Povl H. Pedersen" wrote

> Man skal bare overbevise kommunen om at man er narkoman, dranker,
> eller på anden måde tilstrækkeligt arbejdssky.

Fjols

> Og det passer ikke dem der får førtidspension ikke kan arbejde. De
> samler vel klemmer halvdelen af deres resterende liv.

Jeg vil næsten ønske for dig at du fik et slagtilfælde

FUT dk.snak.mudderkastning

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 30-07-05 17:04

On 30 Jul 2005 13:11:22 GMT, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> [...]
>
>Og det passer ikke dem der får førtidspension ikke kan arbejde. De
>samler vel klemmer halvdelen af deres resterende liv.

Du skulle skamme dig!
mon du havde samme syn på det hvis du gik hen og fik et slagtilfælde
eller anden invaliderende sygedom, det er jo altså langfra alle på
pension som er alkoholikere eller narkomaner.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-07-05 21:14

> Du skulle skamme dig!
> mon du havde samme syn på det hvis du gik hen og fik et slagtilfælde
> eller anden invaliderende sygedom, det er jo altså langfra alle på
> pension som er alkoholikere eller narkomaner.

Det er svært ikke at have det syn på førtidspensionister, især de yngre af
dem, når man ser hvor meget de kan så snart det interesserer dem. Eller har
set mere end en førtidspensionist med psykiste problemer, der forsvandt som
dug for solen i samme sekund pensionen var hjemme. Og ja, der er også
førtidspensionister, der virkelig ikke kan arbejde, men de andre
overskygger.

Og så er emnet vel egentlig ikke hjemmehørende i denne gruppe.

Mvh Maria

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 30-07-05 23:41

On Sat, 30 Jul 2005 22:13:46 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>dug for solen i samme sekund pensionen var hjemme. Og ja, der er også
>førtidspensionister, der virkelig ikke kan arbejde, men de andre

Du er så også et af de mennesker der har for lidt at lave, jeg tænker
på siden du kan bruge tid på at tænke på den slags, bliver livet ikke
trist når man skal bruge energi på at gå op i hvad andre får eller
ikke får uretmæssigt eller retmæssigt.

>Og så er emnet vel egentlig ikke hjemmehørende i denne gruppe.

Du har helt ret, jeg har set mindst 2 indlæg som hører hjemme i
alt.dårligsmag.dk elle alt.forondtisiddemusklen.dk.

Jeg er ikke pensionist og det er jeg glad for, vær du også glad for at
du heller ikke er det.

Med et ønske om at dit heldbred ej må svigte, for så vil der jo bare
være andre som ser ned på dig også.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-07-05 17:39

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev

> [...]
> Og det passer ikke dem der får førtidspension ikke kan arbejde. De
> samler vel klemmer halvdelen af deres resterende liv.

Du har før bevist, at du ikke er i besiddelse af noget særligt imponerende
intellekt, og ovenstående er netop et eklatant eksempel!

Claus