Aggressiv Telia rykkerpolitik
Fra : Lars

Dato : 26-07-05 21:05

Hej, jeg har for nogen tid siden opsagt mit Telia mobil abonnement, her
havde jeg på det tidspunkt 2 ubetalte fakturaer. Der kom da et
inkassovarsel udskrevet d. 20/5 med betaling af ialt 443 kr (incl 2*
rykkergebyr a 100) senest d. 20/5 (samme dag).

Idet udskriftdag af faktura & angivet deadline for betaling er samme
dag, har jeg jo ikke en chanche for at følge Telia's opfordring i tide.

Dette beløb betalte jeg derfor d. 25/5, hvor jeg også ringede til
kundeservice samme da for at gøre opmærksom på betalingen og bad dem
afslutte sagen der.

d. 5/6 modtager jeg een ny faktura fra Telia udelukkende med 2 *
rykkergebyr a 100 kr, dvs ialt 200,-. Denne har jeg ikke betalt.
d. 25/7 udskriver Telia minsandten en ny rykker, hvor der står at
såfremt de 200,- ikke er betalt d. 25/7 (samme dag), ja så vil der blive
tillagt yderligere 100 kr i rykker, hvormed den nu er oppe på 300,-

Hvorledes vurderer I denne sag?

--
Best regards

Lars

Fra : G B

Dato : 27-07-05 00:43

Lars <nomail@none.com> skrev i meddelelsen

> Hvorledes vurderer I denne sag?

Det lyder lidt som min egen oplevelse med Telia for 5-6 år siden:

Restance, rykker fra Telia.

Snak med bank, faktura betales (2 mdr. for sent, men incl. div. renter).

3 mdr senere rykker Telia via inkassofirma. 1 års korrespondance med
Telia. Endelig bryder deres inkassofirma sammen og tilstår, at faktura
er betalt.

Der går et år.

Pludselig: Arrige breve fra en NY sagfører, som på Telias vegne stiller
krav om betaling af samme beløb, dog med et par tusinde kroner i
tilskrevne renter.

Svarer at jeg ikke kan anerkende Telias krav, med henvisning til
tidligere korrespondance.

Et års skriverier, bankudskrifter for hundredevis af kroner, porto,
nedsat livskvalitet og arrige telefonsamtaler senere indrømmer Telia's
homeboys, at udeståendet er betalt, og har været det længe.

Som led i korrespondance mellem Telia og jeg, henvender jeg mig til
Riber's Kreditinformation, som kan fortælle mig, at jeg uberettiget har
stået i deres kartotek som dårlig betaler i tre år på grund af denne
allerede betalte faktura til Telia.

Hver eneste papirlap og email fra sagen haves stadig - mint condition.

Hold jer fra det firma, hvis I har chancen...! I får i hverfald ikke mig
til at anbefale det svenske skidt!

GB

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-07-05 01:02

> [...]
> har stået i deres kartotek som dårlig betaler i tre år på grund af
> denne allerede betalte faktura til Telia.

Hvordan kan du stå i RKI, hvis du ikke har anerkendt gælden?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Geert Lund

Dato : 27-07-05 10:05

G B wrote:

> [...]
> Riber's Kreditinformation, som kan fortælle mig, at jeg uberettiget har
> stået i deres kartotek som dårlig betaler i tre år på grund af denne

Hvordan kan du være uvidende om registreringen hos RKI? De sender
information om registreringen til dig og så vidt jeg husker - også
information når registreringen gøres offentlig tilgængelig (er dog ikke
sikker på denne).

Geert Lund

Fra : Michael Nielsen

Dato : 27-07-05 14:32

"Geert Lund" <glund-news@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> information om registreringen til dig og så vidt jeg husker - også
> information når registreringen gøres offentlig tilgængelig (er dog

RKI sender information når man registreres og de skriver om man er
registreret i det åbne eller lukkede register.
Hvis registreringen senere ændres fra det lukkede register (hvor i dette
tilfælde kun Telia kan se registreringen) til det åbne (hvor alle kan se
den) sender de ikke information.
En ændring fra det lukkede til det åbne register kræver at man har
vedkendt sig gælden.

Michael

Fra : G B

Dato : 31-07-05 17:49

Geert Lund <glund-news@post.tele.dk> skrev i meddelelsen news:42e74d81$0
$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hvordan kan du være uvidende om registreringen hos RKI? De sender
> information om registreringen til dig og så vidt jeg husker - også

Det gjorde de altså ikke i mit tilfælde??? Dokumentation i form af
korrespondance med RKI haves.

RKI garanterede mig iøvrigt for, at de fremover ville forlange bedre
dokumentation fra Telia.

GB

Fra : Geert Lund

Dato : 03-08-05 00:53

G B wrote:

> Det gjorde de altså ikke i mit tilfælde??? Dokumentation i form af
> korrespondance med RKI haves.
>
> RKI garanterede mig iøvrigt for, at de fremover ville forlange bedre
> dokumentation fra Telia.

Skræmmende...

Geert Lund