vinyl-format, Beatles, Magical Mystery Tou~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-08-05 18:59

Hej

Et spørgsmål om vinyl-format:

Kan det passe at jeg har set en 10 tommers Beatles-LP sidst i
1960'erne, med musikken fra tv-filmen "Magical Mystery Tour"
(1967)?

Ifølge Politikens "Verdensrock" (fra 1986) skulle den være
udkommet på to EP-plader, men jeg mener at have set den
"lille" LP-plade i et udstillingsvindue i Holbæk i sin tid.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Fatter Brik

Dato : 20-08-05 20:22

DEnne er nu godt nok, ifølge sælger, en 12", men det tyder da på at den
findes på andet end 7"...kunne det tænkes at du husker 2" forkert?

http://cgi.ebay.com/The-Beatles-Magical-Mystery-Tour-RARE-Danish_W0QQitemZ4757868521QQcategoryZ306QQrdZ1QQcmdZViewItem

:)

Fra : kautaq

Dato : 20-08-05 20:43

Herluf wrote:

> Kan det passe at jeg har set en 10 tommers Beatles-LP sidst i
> 1960'erne, med musikken fra tv-filmen "Magical Mystery Tour"
> (1967)?

Ja. I pæn stand er den penge værd.

> Ifølge Politikens "Verdensrock" (fra 1986) skulle den være
> udkommet på to EP-plader, men jeg mener at have set den
> "lille" LP-plade i et udstillingsvindue i Holbæk i sin tid.

De to ep-plader er rigtig nok, men er ikke separate.
Den er udgivet som en dobbelt 10".
Musikken er identisk med det der findes på 12"'eren.

Hmm.. nu kører det lidt rundt i hovedet på mig. Har en
svag erindring om en dobbelt 7", hvor det kun er musikken
fra filmen der er med, til forskel fra lp'en, hvor side to
er a og b-sider.

Prøv at kigge her: www.gemm.com

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-08-05 21:36

kautaq skrev:

> Ja. I pæn stand er den penge værd. [...]

Tak for svarene til jer begge. Det var ikke fordi jeg ville købe
den - jeg synes bare det er skægt (og interessant) at man har
"bøvlet" med at lave alle disse underlige plade-formater.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- som i øvrigt aldrig har fået købt "Yellow Submarine" på cd

Fra : Allan Krautwald

Dato : 21-08-05 16:22

> [...]
>
> --
> Med venlig hilsen Herluf Holdt
> - som i øvrigt aldrig har fået købt "Yellow Submarine" på cd

Altså i november 1967 udkom musikken fra Magical Mystery Tour som en
dobbelt-EP....altså 7".
EPerne var lagt ind i et tykt cover hvori der var hæftet et hæfte med
billeder, sangtekster m.m. fra filmen.
Det er min bedste opfattelse, at LPen oprindeligt udkom på det amerikanske
marked og det er ganske rigtigt, at B-siden af LPen bestod af samtidige
singlenumre...
At der skulle findes en 10 tommer udgave er nyt for mig...den har jeg aldrig
hørt om..
Men den oprindelige dobbelt EP findes i min pladereol....

Allan

Fra : kautaq

Dato : 21-08-05 23:18

Allan Krautwald wrote:
> [...]

> Det er min bedste opfattelse, at LPen oprindeligt udkom på det
> amerikanske marked og det er ganske rigtigt, at B-siden af LPen

3 x ja.

> At der skulle findes en 10 tommer udgave er nyt for mig...den har
> jeg aldrig hørt om..

Jeg har nu siddet og googlet i en time på mit gamle modem, og der
er absolut intet der tyder på at Magical Mystery Tour nogensinde
er udgivet på 10" vinyl - what so ever!

?

Beklager at have vidergivet ukorrekte oplysninger.

?

> Men den oprindelige dobbelt EP findes i min pladereol....

Den gad jeg eje, men til gængæld har jeg den der udgave fra
HörZu, som også er et samleobjekt

Nu vi er ved Beatles MMT, så undrer det mig at den udgave
jeg har i den "originale" indpakning (12" dobbelt cover + hæfte)
er en Parlophone PCTC 255, Made in England, p1967.

Hvorfor står der det, når det/hvis det er en importplade fra US?
Det overrasker lige så meget, at pladen først udkommer i UK så
sent som i 1976 - jeg er helt forvirret!

Magical Mystery Tour er i øvrigt en Beatles-plade som jeg
synes matcher Sgt. Pepper, White Album og Abbey Road fint.
Jeg er mest til John og George, men på MMT er Paul i hopla!

Titelnummeret på MMT er Ringos trommer helt i top.
Harrisons 'Flying' og 'Blue Jay Way' gør pladen "syret".
- Pauls lette 'Your Mother Should Know' løsner op.
- og så 'Im The Walrus'!

Side 2 begynder med Hello Goodbye - prøv at skrue godt op
og så kun lytte til Johns melodistemme. Især i 3. vers, hvor
Paul og John synger hver sin melodistemme - det er fedt!
For ikke at tale om Georges fede guitar!

Derefter Strawberry Fields Forever, hvor John deklamerer:
I Buried Paul - UHHHH! Scary!!!!

/28 IF

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-08-05 08:15

kautaq skrev bl.a.:

> Jeg har nu siddet og googlet i en time på mit gamle modem, og der
> er absolut intet der tyder på at Magical Mystery Tour nogensinde
> er udgivet på 10" vinyl - what so ever!

Hvis coveret er ca. 10" stort, er det måske sådan et jeg har
set i udstillingsvinduet i sin tid, som tidligere nævnt.

> Den gad jeg eje, men til gængæld har jeg den der udgave fra
> HörZu, som også er et samleobjekt

Pokkers osse. Jeg havde "Sgt. Peppers ..." i en (slidt) HörZu-
udgave. Jeg kan ikke finde den nu. Har sikkert givet den væk.
Men den var også lidt dum; for den der 'sjove lyd' i udløbsrillen
på b-siden manglede helt.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt