Et klassisk stykke musik omtalt som "krige~
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 17-08-05 22:14

Min nu afdøde musiklærer fra folkeskolen spillede ofte et stykke
klassisk musik for os, som skylle forestille at være en krig... Dvs. en
blanding af krigs-musik og så de lyde der nu er når man skyder, slås osv.

Det kan MÅSKE være Beethoven men aner det ikke - er der nogen der kender
dette stykke musik?

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 17-08-05 22:41

Esben von Buchwald wrote:
> Det kan MÅSKE være Beethoven men aner det ikke - er der nogen der
> kender dette stykke musik?

Det kunne være Tchaikovsky: 1812 Ouverturen

/ Flying Hotdogs

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-08-05 23:05

Den Wed, 17 Aug 2005 23:13:30 +0200, skrev Esben von Buchwald:

> [...]
>
>Det kan MÅSKE være Beethoven men aner det ikke - er der nogen der kender

Jeg kan ikke lige erindre et stykke musik der direkte animerer
krigslyde, men adskillige har elementer af det. De to der synes mest
oplagte er:

Tchaikovskijs 1812-ouverture. Findes i utallige indspilninger,
herunder et par stykker med rigtige kanoner, bimlende kirkeklokker og
hele svineriet.

Schostakovich's 7. symfoni, kaldet Leningrad-symfonien. Den beskriver
den tyske belejring af Leningrad under anden verdenskrig og er ganske
heftig musik, omend det ikke er tilstræbt at "efterligne" skud og
eksplosioner. Findes også i mange indspilninger.

Venlig hilsen
Kurt Hansen