Filmmusik
Fra : Per Vadmand

Dato : 20-08-05 21:37

Genså lige den første Harry potter fra Sverige, og det slog mig, hvor totalt
forudsigelig, filmmusik egentlig er. Trylleri = damekor og
pseudo-wagnerhorn. Snevejr og vinter = fløjtetriller, celeste og
pizzicatostrygere. Uhygge: dybe strygere eller basklarinet og dæmpede
trompeter. Og så videre og så videre.

Hvorfor prøver de aldrig at overraske os? Det gør både instruktører og
manusforfattere og sågar special-effects-folk. Men ALDRIG komponisterne.

En gang imellem kommer der så noget nyt, såsom Morricone eller Bafalamenti,
men det betyder bare, at alle flm af samme slags derefter får dén slags
musik ...

Da jeg i sin tid foreslog at få Thad Jones eller Niels Viggo Bentzom til at
skrive musik til Valhalla-filmen, så de andre bare opgivende på mig - og
spurgte Ron Goodwin.

Ak ja....
--
Per V.

P.S. Læs om min nye bog, "Manden der skrev breve" på
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm

Fra : Thomas Pryds Laurits~

Dato : 20-08-05 22:30

Per Vadmand wrote:
> [...]
>
> Hvorfor prøver de aldrig at overraske os? Det gør både instruktører og
> manusforfattere og sågar special-effects-folk. Men ALDRIG komponisterne.

Forleden dag så jeg et X-Files-afsnit (sæson 5, afsnit 6), hvor jeg
netop forbavsedes over valget af musik. Scenen var umiddelbart ment at
være uhyggelig: En kvinde er alene i sin stue, seeren (men ikke kvinden)
ser at en person forbereder et angreb på kvinden (der rulles en slags
forhæng for vinduerne), og et "monster" kommer ind i stuen. Noget, der
normalt ville virke uhyggeligt, men det sker til... et Cher-nummer...
hvilket faktisk ændrer stemningen totalt og gør det temmelig
u-uhyggeligt, men resten af afsnittet taget i betragtning var det nu nok
også meningen

Thomas

Fra : Arne Rasmussen

Dato : 21-08-05 00:15

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvorfor prøver de aldrig at overraske os? Det gør både instruktører og
> manusforfattere og sågar special-effects-folk. Men ALDRIG komponisterne.

Hmmm som et eksempel på hvordan musik IKKE passer til scenerne vil jeg da
godt fremhæve A ClockWork orange - og med ganske god effekt
Synes måske at volden kommer endnu mere i relief og malet med neon når den
foregår til klassisk musik - der er osse den med Nicolas Cage ...som jeg
selvfølgelig ikke kan huske hvad hedder - men en masse vold på en trappe i
starten af filmen som osse foregår til musik der intet har med scenen at
gøre med samme effekt ...nå ja og så Blue Velvet ...men det er jo så nok
ikke komponisterne men instruktørene der er skyld i det *g*

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-08-05 09:12

"Arne Rasmussen" <jumping58@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> gøre med samme effekt ...nå ja og så Blue Velvet ...men det er jo så nok
> ikke komponisterne men instruktørene der er skyld i det *g*

Nu nævner du scener, hvor man bevidst har valgt musik, der ikke "passer" -
men den virkning opnås jo netop, fordi man forventer en bestemt slags musik
til en bestemt slags scene og så får noget andet. Fint nok, det viser, at de
i det mindste har tænkt over det.

Men det, jeg efterlyser, er et forsøg på at finde musik, der faktisk
"passer", men blot ikke er det, man til bevidstløshed forventer.

Per V.

Fra : Thomas

Dato : 21-08-05 09:43

Per Vadmand wrote:

> Hvorfor prøver de aldrig at overraske os? Det gør både instruktører og
> manusforfattere og sågar special-effects-folk. Men ALDRIG komponisterne.

Hvad med Ladyhawke:

http://www.imdb.com/title/tt0089457/

Den foregår i middelalderen, men musikken er i 1980'er stil. Musikken er
skrevet af Andrew Powell, som vist nok har været med i The Alan Parson
Project, hvis du er bekendt med det (Det er jeg ikke særlig meget).

Det var da et bud, men jeg ved ikke ,om det er det, du tænker på ...

Mvh
Thomas

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 21-08-05 10:55

"Thomas" skrev i en meddelelse

komponisterne.

Hvad det angår synes jeg bestemt, man blev voldsomt overrasket, første
gang - i hvert fald jeg selv, så filmen "Deliverance"/ "Udflugt med
døden" med Burt Reynolds, Jon Voight ...

I starten af filmen får man indtryk af, at nu skal man ud i vildmarken
og samtidig underholdes med masser af musik i stil med blugrass og
lignende former for instrumentalmusik. Der er ikke noget i den musik,
der virker uhyggeligt. Derfor kommer det også totalt bag på een, hvordan
det hele i eet nu bliver chokerende anderledes. Good God, hvor er man
forbløffet første gang man ser den film.

Om der så kommer uhyggemusik ind i visse sekvenser af det der herefter
sker, har jeg ikke den ringeste anelse om, for man bliver så opslugt og
overrumplet, at det kun er dét man husker bagefter. Ja jeg husker jo så
også banjostykket, som går igen flere steder men ellers ikke andet af
musikken.

Egentlig tror jeg ikke skaberne af filmen har ønsket at fjerne
traditionel uhygge-musik, de har snarere været fascinerede af dén
banjosolo.

Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 21-08-05 11:01

"Ruth Nielsen" skrev i en meddelelse

> I starten af filmen får man indtryk af, at nu skal man ud i vildmarken
> og samtidig underholdes med masser af musik i stil med blugrass og
> lignende former for instrumentalmusik.

Auuuh, hvor det dog irriterer mig at se, at der mangler et - e - i
bluegrass.

Sorry

Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 21-08-05 11:46

Per Vadmand skrev: "... og det slog mig, hvor totalt forudsigelig
filmmusik egentlig er."

Hvad så med filmen "Picnic at hanging rock"? Her er næsten alle
stemningerne båret oppe af panfløjtemusik. Og mon ikke det var selveste
Zamphir, der spillede? Som jeg husker det, bliver både eftertanke, sorg
og sandelig også uhygge, understreget kraftigt af panfløjten. Dér hvor
man kigger ud, inde fra en mørk klippehule, får panfløjten det til at
risle ned ad ryggen, da der går een forbi i mørke læderstøvler. Man ser
ikke personen, kun et par mørkebrune læder-støvler, og det samtidig med
at man ved, at flere af de unge piger er forsvundet oppe mellem
klipperne ... stemningen af mystisk uhygge er total.

Nu kan netop panfløjten jo godt minde om et par af de instrumenter, Per
nævner som dem man typisk bruger til at skabe uhygge, basklarinet og
dæmpede trompeter, men ligesom med banjoen i"Deliverance", tror jeg at
panfløjten i "Picnic at Hanging Rock" er valgt meget bevidst for at give
publikum netop den bestemte oplevelse, som panfløjten lægger til selve
handlingen. Hvis ikke det lyder for vildt, vi jeg endda sige, at
panfløjtemusikken hæver hele filmen op på et ganske særligt niveau.

Noget helt andet! Var det vores egen Sebastian, som skabte musikken til
tv-serien "Gøngehøvdingen"? Der var da specielle musiklyde, som man ikke
plejer at høre.

Ruth

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-08-05 12:50

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote in message

> Noget helt andet! Var det vores egen Sebastian, som skabte musikken til
> tv-serien "Gøngehøvdingen"? Der var da specielle musiklyde, som man ikke
> plejer at høre.

Det er jo uheldig, at de film, der bliver nævnt som eksempler på anderledes
filmmusik, alle sammen har været nogle, jeg ikke har set (bortset fra
"Gøngehøvdingen" som jeg vist bare har fortrængt).

Men det rokker ikke ved, at netop de store og dyre produktioner og
eventyrfilm som Star Wars, Harry Potter, Lortd of the Rings etc. vælger det
trygge og forudsigelige. De skulle ellers have råd til at "lege" lidt.

Per V.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 21-08-05 13:43

> [...]
> det trygge og forudsigelige. De skulle ellers have råd til at "lege" lidt.

Det er jo et spørgsmål om konventioner.

Symfonimusik har været brugt i eventyrfilm siden 30'erne, så det forventer
publikum.

Stanley Kubrick er lidt skyld i den samme musik blev accepteret i rumfilm,
da han valgte at bruge det i Rumrejsen år 2001. På den måde blev det i orden
at bruge symfonimusik sammen med lyssværd og rumskibe. Synthezizer musik
ville nok være mere oplagt, men man har vel ville underbygge temaerne
i historierne mere end konteksten.

Faktisk skal man vel i sidste ende give Wagner skylden, da han fandt på den
idé med at lade forskellige temaer være underlægning til bestemte personer
eller situationer i sine værker.

I det mindste bliver der komponeret musik til filmene. Førhen var det
almindeligt at låne klassiske stykker. De var så kategoriseret som f.eks.
"hostile takeover", som man så brugte når situationen passede. Onde tunger
vil sige, at James Horner stadig arbejder på den måde. At han "låner"
lidt vel rigeligt og påstår, det er egenkompositioner.

Med venlig hilsen

Mark

Fra : Jim Andersen

Dato : 22-08-05 13:08

Per Vadmand wrote:

> [...]
> eventyrfilm som Star Wars, Harry Potter, Lortd of the Rings etc.
> vælger det trygge og forudsigelige. De skulle ellers have råd til at

Når budgetterne begynder at ryge op i milliardklassen, så er der altså ikke
råd til at lege.....

At tabe én, eller et par millioner, nåeh ja.. at tabe en milliard... så er
der altså ikke noget studie tilbage næste mandag.

/jim

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-08-05 13:57

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> wrote in message

> [...]
>
> At tabe én, eller et par millioner, nåeh ja.. at tabe en milliard... så er
> der altså ikke noget studie tilbage næste mandag.

Du vil vel ikke påstå, at folk var blevet væk fra Harry Potter eller star
Wars, hvis musikken havde været blot en anelse mindre banal og forudsigelig?

Per V.

Fra : IMB

Dato : 22-08-05 20:42

> Du vil vel ikke påstå, at folk var blevet væk fra Harry Potter eller
> star Wars, hvis musikken havde været blot en anelse mindre banal og
> forudsigelig?
>
> Per V.

Jeg mener ellers at have hørt at musikken til Star Wars (de gamle) var
langt fra forudsigeligt. Det var vist dengang lidt vovet at turde bruge
klassisk musik? Jeg kan bare ikke huske hvor jeg har hørt det.. måske på
DVDen for den remastered udgave af Star Wars episode 4, 5 eller 6?

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-08-05 21:27

"IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> wrote in message

> [...]
> klassisk musik? Jeg kan bare ikke huske hvor jeg har hørt det.. måske på
> DVDen for den remastered udgave af Star Wars episode 4, 5 eller 6?

Det ville undre mig meget. Star Wars musikken er da tydeligt af en art, der
overhovedet ikke kradser på vej ind ad det ene og ud af det andet øre.

Per V.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-08-05 22:18

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> writes:

> Det ville undre mig meget. Star Wars musikken er da tydeligt af en art, der
> overhovedet ikke kradser på vej ind ad det ene og ud af det andet øre.

Det er den nu. Hvad var den i 1977?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-08-05 22:31

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Det er den nu. Hvad var den i 1977?

Jeg studsede i hvert fald ikke, da jeg så den til forpremieren i Imperial
(ja, det skulle lige ud,!)

Per V.

Fra : IMB

Dato : 23-08-05 08:18

> Jeg studsede i hvert fald ikke, da jeg så den til forpremieren i
> Imperial (ja, det skulle lige ud,!)

Yes, you may touch me [Cartman, South Park]

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-08-05 09:17

Peter B. Juul wrote:

> Det er den nu. Hvad var den i 1977?

Noget, der kunne være brugt til en TVserie som 'Dallas'. Der var absolut
intet banebrydende i den på det tidspunkt. For mig er John Williams musik
vel nærmere 'middle of the road' i amerikansk filmproduktion.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jim Andersen

Dato : 23-08-05 11:14

Jan Bøgh wrote:

> Noget, der kunne være brugt til en TVserie som 'Dallas'.

Som jo har den samme målgruppe som SW-ANH ????

/jim

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-08-05 16:04

Jim Andersen wrote:

> Som jo har den samme målgruppe som SW-ANH ????

Næppe. Hvor vil du hen med det?

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jim Andersen

Dato : 24-08-05 09:07

Jan Bøgh wrote:

> Næppe. Hvor vil du hen med det?

At det jo netop gør at SW musikken var "ny og anderledes". At bruge noget
musik for "de unge på 40" til en film der har "de unge på 16" som målgruppe
er da netop at satse.

/jim

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-08-05 09:31

Jim Andersen wrote:

> At det jo netop gør at SW musikken var "ny og anderledes". At bruge
> noget musik for "de unge på 40" til en film der har "de unge på 16"
> som målgruppe er da netop at satse.

Nu var jeg da SW dukkede op væsentligt nærmere den første end den sidste
gruppe.
Og for det første kan jeg love dig at amerikanske uendelighedsserier ikke
blot var noget for 40årige og derover. Masser af unge indtog netop dette
produkt selvom fjernsynskiggeriet var begrænset.
Men prøv selv at slå John Williams op på IMDB og se på hans produktion i
70'erne. Så vil du se at han var brugt i stor stil også til film, der i
højere grad appellerer til ungdommen end 'de unge på 40'.

Så jeg er ked af det, men selvom SW-kulten måske siger noget andet, er der
IMO ikke noget specielt genialt eller grænsebrydende i musikken. Den var
'middle of the road'.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jim Andersen

Dato : 24-08-05 10:23

Jan Bøgh wrote:

> Nu var jeg da SW dukkede op væsentligt nærmere den første end den
> sidste gruppe.

Ligegyldigt. Rejs tilbage i tiden og spørg enhver studie-chef hvem der kan
forventes at købe billet til Lucas kommende film.

> Og for det første

Ja (se senere) ?

> kan jeg love dig at amerikanske uendelighedsserier
> ikke blot var noget for 40årige og derover. Masser af unge indtog
> netop dette produkt selvom fjernsynskiggeriet var begrænset.

Af mangel på bedre...

> [...]
> produktion i 70'erne. Så vil du se at han var brugt i stor stil også
> til film, der i højere grad appellerer til ungdommen end 'de unge på

Kender ikke mange af de pre-SW film. Måske lige bortset fra Jaws og Det
tårnhøje helvede, som jeg nu ikke vil betegne som teenie-bopper film. Og
bortset fra "da-da-da-da" når hajen kommer, ikke nogen hvor musikken er
specielt bemærkelsesværdig.

> Så jeg er ked af det, men selvom SW-kulten måske siger noget andet,

Nu er jeg ikke med i nogen kult såe...

> er der IMO ikke noget specielt genialt eller grænsebrydende i
> musikken.

Har jeg da vist aldrig sagt.

> Den var 'middle of the road'.

Kan du ikke finde et par film fra samme tid, henvendt til "the kids" hvor de
også bruger "symfonisk" musik. Foreløbig er jeg ikke overbevist.

Jeg venter stadig på "for det andet"

/jim

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-08-05 17:16

Desværre begik jeg den brøler at lave mit indlæg, mens jeg samtidigt havde
en kollega i telefonen. Og det kostede lidt koncentration, hvorfor jeg fik
produceret en noget usammenhængende historie.

Og det skulle selvfølgeligt have været omvendt.

> Ligegyldigt. Rejs tilbage i tiden og spørg enhver studie-chef hvem
> der kan forventes at købe billet til Lucas kommende film.

Nu handler det vel om, hvordan verden så ud i 70'erne og ikke i dag. Og hvis
jeg vil vide hvem, der forventes at købe billetter til Lucas kommende film,
er der nok ikke meget ide i at rejse tilbage i tiden.

> Af mangel på bedre...

Jo jo - men det ændrer ikke det faktum at stadset blev set af rigtigt mange
unge.

> [...]
> Det tårnhøje helvede, som jeg nu ikke vil betegne som teenie-bopper
> film. Og bortset fra "da-da-da-da" når hajen kommer, ikke nogen hvor

Jeg aner ikke hvad en teenie-bopper er (omend jeg da nok kan gætte). SW
var - uanset hvad du så måtte mene - en film, der blev set af betydeligt
flere end teenagerne. Men hvor var det lige du vil hen med det? Eller lad
mig spørge: Hvilke film er det så du mener at datidens ungdom havde som
baggrund, der skulle få musikken i SW til at fremstå som noget specielt?

> Har jeg da vist aldrig sagt.

Nå, men så da ny og anderledes.

> Kan du ikke finde et par film fra samme tid, henvendt til "the kids"
> hvor de også bruger "symfonisk" musik. Foreløbig er jeg ikke
> overbevist.

Det må du da selv om.
Jeg var til stede, gik ofte i biografen, så film, der blev rettet mod os
unge og fandt absolut intet specielt ved musikken i SW.

vh
Jan
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jim Andersen

Dato : 25-08-05 10:21

Jan Bøgh wrote:
> Desværre begik jeg den brøler at lave mit indlæg, mens jeg samtidigt
> havde en kollega i telefonen. Og det kostede lidt koncentration,
> hvorfor jeg fik produceret en noget usammenhængende historie.

Kender det alt for godt.....

Jeg prøver lige at omformulere noget af mit sidste indlæg, og trække mine
pointer lidt tydeligere frem.

I '77 da SW no1 for første gang skulle i bifferne i USA, forventedes det, at
det kun var folk i alderen 10-25 der kunne tænkes at købe billet til den.

Disse folk, forventedes ikke at kunne lide symfoni-musik. The BeeGees
(Grease, 1978) havde nok været et sikrere valg.

/jim

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-08-05 11:35

> [...]
>
> Disse folk, forventedes ikke at kunne lide symfoni-musik. The BeeGees
> (Grease, 1978) havde nok været et sikrere valg.

Det holder ikke. Producenterne valgte bare at lave den slags musik, man nu
en gang brugte til film. Og det har i øvrigt ikke andet med "klasisk" musik
at gøre end instrumentationen.

Derimod brugtes der faktisk klassisk musik til en af de første store film i
genren, "2001 - a Space Oddysey".

Per V.
Per V.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-08-05 13:35

Per Vadmand wrote:

> Derimod brugtes der faktisk klassisk musik til en af de første store
> film i genren, "2001 - a Space Oddysey".

Halvdelen af den flok hippier, jeg fes rundt med den gang, anskaffede sig
faktisk 'Also Spracht Zarathustra' efter den film.
Og jeg var ved at dø af grin, da jeg for nogle år siden genså farvetrippet,
der dengang var noget af det mest syrede, man kunne opleve.

Vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jim Andersen

Dato : 25-08-05 16:05

Per Vadmand wrote:
> Og det har i øvrigt ikke andet med
> "klasisk" musik at gøre end instrumentationen.

Jo. Musikerne er klassisk uddannede. Og kan spille klassisk musik. Så
bortset fra at det ikke er komponeret for et par hundrede år siden, hvad
mangler der så ?

/jim

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-08-05 17:19

> Jo. Musikerne er klassisk uddannede. Og kan spille klassisk musik. Så
> bortset fra at det ikke er komponeret for et par hundrede år siden, hvad
> mangler der så ?

At musik bliver spillet af et symfoniorkester, gør det altså ikke til
klassisk musik.

Per v.

Fra : Jim Andersen

Dato : 26-08-05 14:52

Per Vadmand wrote:

> At musik bliver spillet af et symfoniorkester, gør det altså ikke til
> klassisk musik.

Så du véd det ikke ?

/jim

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-08-05 15:47

> Så du véd det ikke ?

Det er vist mest dig, der ikke ved det. Klassisk musik er andet end
instrumentation, det er blandt andet form, melodik, harmonisering,
udviklingsforløb - altsammen noget, der stort set er fraværende i
traditionel filmmusik, der typisk består af "sound bites."

Per V.

Fra : Jim Andersen

Dato : 29-08-05 10:33

Per Vadmand wrote:
> "Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> wrote in message

> Det er vist mest dig, der ikke ved det.

Ja. Det var jo derfor jeg spurgte.

> [...]
> udviklingsforløb - altsammen noget, der stort set er fraværende i
> traditionel filmmusik, der typisk består af "sound bites."

Så kom der jo et svar. Tak for det.
Ved du om der er en term for SW/LOTR musik ? Eller hedder det bare "klassisk
inspireret filmmusik" eller "halvanden times Dallas tema m. variationer" ?

/jim

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-08-05 11:17

> Ved du om der er en term for SW/LOTR musik ? Eller hedder det bare
> "klassisk inspireret filmmusik" eller "halvanden times Dallas tema m.
> variationer" ?

Den sidste definition kan jeg i hvert fald godt lide

Per V.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 29-08-05 14:51

> Så kom der jo et svar. Tak for det.
> Ved du om der er en term for SW/LOTR musik ? Eller hedder det bare
> "klassisk inspireret filmmusik" eller "halvanden times Dallas tema m.
> variationer" ?

Det hedder vel bare symfonimusik eller score.

Mark

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-08-05 13:39

Jim Andersen wrote:

> I '77 da SW no1 for første gang skulle i bifferne i USA, forventedes
> det, at det kun var folk i alderen 10-25 der kunne tænkes at købe
> billet til den.

Aha- så er /var/ jeg godt nok i målgruppen

> Disse folk, forventedes ikke at kunne lide symfoni-musik. The BeeGees
> (Grease, 1978) havde nok været et sikrere valg.

Tænk lige på, at vi i forvejen var vokset op med film, hvor musikken i høj
grad var inspireret af de store romantikere (Mahler, Strauss o.l.). Derfor
var SW ganske indenfor vores rammer for normal filmmusik. Men mon ikke denne
pind er ved at være kogt helt tom for saft og kraf efterhånden?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-08-05 14:29

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> [...]
> var SW ganske indenfor vores rammer for normal filmmusik. Men mon ikke
> denne pind er ved at være kogt helt tom for saft og kraf efterhånden?

Medmindre vi vender tilbage til udgangspunktet, som var: Hvorfor er
filmskabere, der ellers gør så meget for nyskabelse, så forudsigelige, når
det gælder musikvalg?

Per V.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-08-05 15:00

Per Vadmand wrote:

> Medmindre vi vender tilbage til udgangspunktet, som var: Hvorfor er
> filmskabere, der ellers gør så meget for nyskabelse, så
> forudsigelige, når det gælder musikvalg?

Jeg ved ikke - måske er de ofte stærkt visuelt orienterede mennesker. Og så
kan man vel et eller andet sted tro, at musikken vælges ud fra hvor vidt den
er 'effektiv' i formidlingen af den stemning man ønsker at bringe tilskueren
i. Der er altså ikke frit valg på alle hylder.
Noget helt andet er, at der vel i virkeligheden slet ikke er så meget
nyskabelse i filmverdenen, der forekommer mig at være langt mere konform end
nogen af de andre kunstformer, jeg kender til. Sandsynligvis også fordi
filmproduktion -selv på lowbudgetniveau - altid er en kapitalkrævende
operation, hvilket nok begrænser friheden til at eksperimentere.
Måske vil en mand som Lucas hævde at han er nyskabende, men et eller andet
sted handler det for mig mere om at tage nogle nye teknologier i brug for at
opnå en whau-effekt, der går ind hos de fleste. Men - og det er der nogen,
der ved meget mere om end moi - mon ikke SW i virkeligheden passer godt ind
i en meget konventionel form, hvor det eneste der er sket er, at man bruger
en flottere teknologi end man tidligere besad. Historien er vel meget
klassisk i sin opbygning, og billedmæssigt er den vel ikke særlig
revolutionerende, blot flottere end vi har set før.
Men skal man se nyskabelser er man vel nødt til at bevæge sig ind i den
verden, hvor de meget smalle og bizarre film lever. På sin vis var
spaghettiwesterns, da de kom frem, mere nyskabende end SW.
Så mit svar på dit spørgsmål :
> Hvorfor er
> filmskabere, der ellers gør så meget for nyskabelse, så
> forudsigelige, når det gælder musikvalg?
bliver et modspørgsmål: Er de nu egentligt særligt nyskabende?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 05-09-05 11:08

Jan Bøgh wrote:

> Jeg ved ikke - måske er de ofte stærkt visuelt orienterede mennesker. Og så

Jeg genså for nyligt Star Wars IV: A New Hope for 8. gang (eller noget i
den stil) på en dansk kanal (TV2, formodentlig, eller TV2Zulu), og selv
på mit impotente 14" TV kan man altså godt høre at George Lucas er
hardcore lydfanatiker. Der er masser af baslyd, og lagt megen vægt på at
rumskibene lyder forskelligt.

(Og - nåja - så opfandt han jo også THX-lydsystemet. Det gør man altså
ikke, medmindre man virkelig går op i tingene).

> kan man vel et eller andet sted tro, at musikken vælges ud fra hvor vidt den
> er 'effektiv' i formidlingen af den stemning man ønsker at bringe tilskueren

Ja. Det er håndværk. Ikke kunst.

Og det gælder for al filmskabelse, ikke kun musikken, eller lyden i det
hele taget.

> [...]
> nogen af de andre kunstformer, jeg kender til. Sandsynligvis også fordi

Det er der sikkert noget om. Alle film skal jo have en happy ending, og
der er stadig forholdsvis rigide kønsroller. I romanverdenen er tingene
noget mindre forudsigelige.

> filmproduktion -selv på lowbudgetniveau - altid er en kapitalkrævende
> operation, hvilket nok begrænser friheden til at eksperimentere.
> Måske vil en mand som Lucas hævde at han er nyskabende, men et eller andet

Mht. de tre nyere film har han haft råd til at være nyskabende. Han har,
såvidt jeg ved, finanseret filmene med penge han havde stående i banken,
hvilket ville sige at han har haft 100% råd til at tage chancer (Selv
hvis alle tre film var floppet totalt, så havde han stadig haft råd til
at bo på sin ranch og leve fedt).

Men det ville han altså så ikke.

[...]

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jim Andersen

Dato : 25-08-05 16:03

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> o.l.). Derfor var SW ganske indenfor vores rammer for normal
> filmmusik. Men mon ikke denne pind er ved at være kogt helt tom for

Næsten. Men kan du ikke lige nævne et par film (fra '72-'77) med målgruppe
10-25 år, med symfonimusik ?

/jim

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-08-05 19:45

Jim Andersen wrote:

> Næsten. Men kan du ikke lige nævne et par film (fra '72-'77) med
> målgruppe 10-25 år, med symfonimusik ?

det ville i så fald kræve, at jeg kunne huske, hvad jeg så for omkring 30 år
siden, eller at jeg skulle til at høvle IMDB igennem for at støtte min
vaklende hukommelse. Det gider jeg simpelt hen ikke.
Jeg er rimeligt indifferent mht. at få ret - du må gerne tro, hvad du vil.
Jeg vil blot fastholde at der ikke var noget som helst epokegørende ved den
musik, der ledsagede SW.
Du er voldsomt fikseret på din målgruppevinkel. Jeg var selv en del af 'din'
målgruppe på det tidspunkt. Men oplevede ikke dengang at film var så snævert
designede til en bestemt aldersgruppe, hvorfor vi nok var vant til at se et
mere bredt spekter af film end du åbenbart kan forestille dig. Det var lige
fra 'Sidste Tango i Paris' over 'Godfather' og 'Nærkontakt af 3'die grad'
til SW for nu at starte i den snævre ende og slutte i det mere poppede. Og
det tror jeg var ganske typisk for den tid.
Du nævnte Grease tidligere. Det var som jeg oplevede det ikke en
'ungdomsfilm' men nærmere en romantisk fil med appeal til kvinder i flere
aldre. Så din præmis med hårdnakket at holde fast i din
målgruppebetragtining er meget nutidig, hvor man har en fornemmelse af at de
fleste beslutninger ryger igennem en markedsanalyseafdeling.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jim Andersen

Dato : 26-08-05 15:00

Jan Bøgh wrote:

> det ville i så fald kræve, at jeg kunne huske, hvad jeg så for
> omkring 30 år siden, eller at jeg skulle til at høvle IMDB igennem
> for at støtte min vaklende hukommelse. Det gider jeg simpelt hen ikke.

Ligesom jeg heller ikke gider høvle den igennem for at vise at jeg har ret.

> Jeg er rimeligt indifferent mht. at få ret - du må gerne tro, hvad du
> vil.

Jeg tror ikke noget. svjh fremlagde jeg det som en mulighed. Men dig (og
andre) var ret faste i mælet da I sagde at det ikke var korrekt så jeg
troede du lige havde en håndfuld argumenter på fingerspidserne.

> Så din præmis med hårdnakket at holde fast i din
> målgruppebetragtining er meget nutidig, hvor man har en fornemmelse
> af at de fleste beslutninger ryger igennem en markedsanalyseafdeling.

Jeg tror nu det er mere end en fornemmelse. Jeg er faktisk ganske temmelig
sikker på at ideerne ryger igennem marketingafdelingen først. Og det tror
jeg også de gjorde dengang i '70erne.

Og det vil jeg påstå lige til du føler trang til at overbevise mig om noget
andet

/jim

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-08-05 17:33

Jim Andersen wrote:

> Jeg tror ikke noget. svjh fremlagde jeg det som en mulighed. Men dig
> (og andre) var ret faste i mælet da I sagde at det ikke var korrekt
> så jeg troede du lige havde en håndfuld argumenter på fingerspidserne.

Det havde jeg også - den fes bare ikke ind hos dig. Du forveksler argumenter
med dokumentation.
Og du tror da vel ikke i din vildeste fantasi, at jeg gider høvle hele IMDB
igennem for at skaffe dokumentation til glæde for dig.
/Jeg/ var til stede - og er sådan set ligeglad med om du føler dig
overbevist. Og du tror ikke på det, jeg skriver. Du tror ikke på de
argumenter, jeg kommer med. Du har sådan set bestemt dig.

Jamen gør du da bare det.

Fra : Jim Andersen

Dato : 29-08-05 10:39

Jan Bøgh wrote:

> Det havde jeg også - den fes bare ikke ind hos dig. Du forveksler
> argumenter med dokumentation.

Njah. Jeg synes ikke rigtig argumenter kan stå alene. Så kan vi jo ligeså
godt flytte over i dk.religion

> /Jeg/ var til stede - og er sådan set ligeglad med om du føler dig
> overbevist. Og du tror ikke på det, jeg skriver. Du tror ikke på de
> argumenter, jeg kommer med. Du har sådan set bestemt dig.

Jeg har bestemt mig for at påstande skal dokumenteres, ja. Og at du så en
film i Imperial for 30 år siden er da vel ikke ensbetydende med at du véd
hvordan filmbranchen var skruet sammen dengang.

/jim

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 05-09-05 10:59

Jan Bøgh wrote:

> Noget, der kunne være brugt til en TVserie som 'Dallas'. Der var absolut
> intet banebrydende i den på det tidspunkt. For mig er John Williams musik
> vel nærmere 'middle of the road' i amerikansk filmproduktion.

Gælder det også The Imperial March????

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Andersen

Dato : 06-09-05 10:04

test

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-08-05 12:46

"Thomas" <noreply@toemail.th> wrote in message

> [...]
> Project, hvis du er bekendt med det (Det er jeg ikke særlig meget).
>
> Det var da et bud, men jeg ved ikke ,om det er det, du tænker på ...

Nu har jeg jo ikke set alt

Per v.

Fra : Anders C. Nielsen

Dato : 21-08-05 12:48

> [...]
> Project, hvis du er bekendt med det (Det er jeg ikke særlig meget).
>
> Det var da et bud, men jeg ved ikke ,om det er det, du tænker på ...

"Lady Hawk" - ja - Det er bare der VÆRSTE LORTE musik jeg kan huske fra en
film!
- Hold kæft hvor det bare ødelægger noget der ellers kunne have været
rimelig godt!

Fri mig for nogle der vil være "anderledes" bare for at være
"anderledes"....

Mvh,
Anders

Fra : Anders C. Nielsen

Dato : 21-08-05 12:51

> [...]
> at
> skrive musik til Valhalla-filmen, så de andre bare opgivende på mig - og

Jeg synes nu ellers at lige "Valhalla" musikken hører til blandt de "gode"
traditionelle stykker (fordi det er et godt tema eller en god melodi)...men
ellers vilk jeg give dig ret i at det næsten altid er den samme gang
forudsigelige orkester musik..æ.

Anders

Fra : Niels

Dato : 21-08-05 16:33

Husker du musikken til tortur-scenen i Resevoir Dogs ?

"I don't give a fuck what you know or don't know, but I'm gonna torture you
anyway, regardless. Not to get information. It's so amusing for me to
torture a cop. All you can do is pray for a quick death, which you aint
gonna get." Mr. Blonde in Reservoir Dogs

Fra : Jim Andersen

Dato : 22-08-05 13:10

Requiem for a Dream. Er det ikke lidt anderledes ?

/jim

Fra : Thomas S

Dato : 22-08-05 22:39

Per Vadmand skrev:

> Ak ja....

Også et forslag til en film, der bryder med forventningerne herfra:
"The Hunger" med Susan Sarandon og David Bowie (og nej, det er ikke
ham, der står for musikken)

Jeg husker lydsiden som enormt larmende og nærmest enerverende på en
måde, der underbyggede filmen godt. Sådan et skrigende, metallisk og
sløvt, men rigtigt højt lydbillede var gennemgående. Ofte er der så
langt ude, at det nok er forkert at kalde det musik. Jeg kan i hvert
fald ikke huske andre film med lignende underlægningsmusik (men jeg
skal ikke helt kunne udelukke, at det var mere normalt i '83 - der var
jeg kun 3).

Thomas S