Foto
IBM760 5420
Teil 3020
350D autofocus ikke pålidelig?
Fra : Per

Dato : 06-09-05 21:36

Er jeg den eneste der oplever jævnligt at autofocusen ikke er helt
pålidelig?

Jeg bruger kun det ene focus punkt i midten og peger så denne på det der
skal være skarpt. Men jeg syntes en del af mine billeder ikke er skarpe i
midten. Syntes jeg har oplevet det med både kit 18-55 og 50mm f/1.8

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-05 23:02

Er du sikker på at du manuelt har udvalgt det midterste fokus punkt.

Hvis du bruger de automatiske programmer (dem som ikke er P,TV,AV,ADEP) så
vælger kameraet et tilfældigt focus punkt.

I det medfølgende program kan se hvilke fokus punkter der blev anvendt hvis
du trykker på en knap.

Mvh
Jesper

Fra : Jan Strægaard

Dato : 07-09-05 06:51

Jesper Juul Pedersen wrote:
> I det medfølgende program kan se hvilke fokus punkter der blev anvendt hvis
> du trykker på en knap.

Her er der en lille fælde. Jeg bruger normalt 'P' og kun det midterste
focuspunkt, hvoefter jeg 'komponerer' billedet inden jeg trykker helt i
bund.

Programmet viser god nok at det er det midterste focuspunkt der er
benyttet, men ikke hvad der er focuseret på (med mindre det tilfældigvis
er lige midt i det fangede billede.)

Mvh Jan Strægaard
--
web: http://www.straegaard.dk (se denne for brugbar mailadresse)

Fra : Holst

Dato : 07-09-05 08:34

Jesper Juul Pedersen wrote:

> Er du sikker på at du manuelt har udvalgt det midterste fokus punkt.
>
> Hvis du bruger de automatiske programmer (dem som ikke er P,TV,AV,ADEP) så
> vælger kameraet et tilfældigt focus punkt.

Helt tilfældigt skulle det nu ikke være.

> I det medfølgende program kan se hvilke fokus punkter der blev anvendt hvis
> du trykker på en knap.

Fokuspunktet blinker også, når man fokuserer, så man kan se det, idet
billedet fokuseres.