Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EF 17-85 IS USM uskarp??
Fra : Mikkel Thrane

Dato : 06-09-05 19:34

Jeg har lige fået et 17-85 IS USM til mit EOS 350D, men er ikke helt
tilfreds. Det tegner lidt uskarpt og er slet ikke hvad jeg forventede.
Faktisk er kit objektivet (18-55mm), som jo regnes for noget værre
L*** i nogle situationer bedre, og det kan vel ikke passe?

Kan jeg have fået et dårligt obj? eller hvad er der galt?`

/Mikkel

Fra : Søren Andersen

Dato : 06-09-05 19:46

"Mikkel Thrane" <mikkel@thrane.dk> wrote in message
> [...]
> L*** i nogle situationer bedre, og det kan vel ikke passe?
>
> Kan jeg have fået et dårligt obj? eller hvad er der galt?`

Prøv at finde ud af hvad der går galt. Er det måske et fokus problem ?
Et andet tip er at gå ind på http://www.pbase.com under camera base og vælge
dit objektiv for at se hvordan andres billeder ser ud og hvilke
brændvidder/blænder der har været brugt.
Ved ikke så meget om IS, men kunne det tænkes at der var et problem med det
?

Fra : Alex W

Dato : 06-09-05 20:39

"Mikkel Thrane" <mikkel@thrane.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> L*** i nogle situationer bedre, og det kan vel ikke passe?
>
> Kan jeg have fået et dårligt obj? eller hvad er der galt?`

Måske ..

Jeg byttede mit til et andet, da det første jeg fik var uskarp i wide.
Mit nye har fine farver og kan tegne skarpt

God nærfunktion
http://www.skriverstuen.dk/17-85-lille.jpg

http://www.skriverstuen.dk/17-85-lille.jpg

Så kan du kigge hvad den gør ... den er lidt skarpere end dette ved iso 100.

EOS 350 og en 17-85 IS kan kløjes ved iso 400 ved lille blænde...
Løses ved at sætte iso 100 ???? underligt !!!

/Alex W

Fra : Stig Linander

Dato : 06-09-05 21:51

Tue, 06 Sep 2005 20:34:28 +0200, skrev Mikkel Thrane bl.a. ...

> [...]
> Faktisk er kit objektivet (18-55mm), som jo regnes for noget værre
> L*** i nogle situationer bedre, og det kan vel ikke passe?

"L***" - er det et tre-stjernet L-objektiv?

Det er kendt (fra div. tests) at den har lidt CA og astigmatisme i
hjørnerne på fuld vidvinkel. Og det kan jeg bekræfte, da jeg netop
også har købt en 17-85. Men det er så lidt at det ikke vil betyde
noget i praksis.

Træerne vokser ikke ind i himlen. Zooms ER kompromis-objektiver.
17-85'eren er IKKE et L-objektiv. Det er en 5* zoom, som starter i
en ganske pæn vidvinkel, og dét er ganske meget i SLR-verdenen.
Husk at iflg. div. tests er de 7/10/12* zooms, som Sigma og Tamron
laver, væsentlig dårligere.

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Jakob

Dato : 06-09-05 22:12

In article <706688781659@050906.dk>, no_reply@050906.dk says...
> en ganske pæn vidvinkel, og dét er ganske meget i SLR-verdenen.
> Husk at iflg. div. tests er de 7/10/12* zooms, som Sigma og Tamron
> laver, væsentlig dårligere.

Men der er jo vel undtagelser så det er ikke en helt generel regel
(ellers er det bare undtagelserne der bekræfter reglen ;0), eks. er folk
da superglade for deres 50-500 sigma.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Stig Linander

Dato : 07-09-05 06:20

Tue, 6 Sep 2005 22:50:59 +0200, skrev jeg bl.a. ...

Tue, 6 Sep 2005 23:11:57 +0200, svarede Jakob bl.a. ...

> Men der er jo vel undtagelser så det er ikke en helt generel regel
> (ellers er det bare undtagelserne der bekræfter reglen ;0), eks.
> er folk da superglade for deres 50-500 sigma.

Jo, men den starter jo heller ikke "i en ganske pæn vidvinkel".
Jeg burde nok ha' skrevet "7/10/12* zooms fra 18mm og op".

Og man kan da også sagtens være glad for en super-zoom - bare man er
klar over at den nok har nogle begrænsninger.

Mange hilsner,

Stig.