Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan dette billed redes???
Fra : Carsten Gram

Dato : 02-09-05 23:31

Jeg var for noget tid siden i Givskud Zoo, og jeg fik et billed, hvor
motivet er godt, men mine evner rakte ikke helt (første dag med mit
EOS350d). Kan man med hjælp fra photoshop CS2 rede dette billed??

En formindsket udgave
--> http://www.cgw.dk/foto/loeve-lille.jpg

Billedet som det kom ud af kameraet
--> http://www.cgw.dk/foto/loeve-org.jpg

Jeg vil gerne vide hvilke fejl jeg har lavet under optagelsen, og hvad
der skal gøres for (evt.) at rede billedet.

på forhånd tak for hjælpen!!

Mvh

Carsten

Fra : Thomas

Dato : 02-09-05 23:43

"Carsten Gram" <carsten@itkon.dk> wrote in message
> Jeg var for noget tid siden i Givskud Zoo, og jeg fik et billed, hvor
> motivet er godt, men mine evner rakte ikke helt (første dag med mit
> EOS350d). Kan man med hjælp fra photoshop CS2 rede dette billed??

Du (eller bilen) har rystet kameraet godt og grundigt da billedet blev
taget... og nej, det kan ikke redes. Det er med andre ord lige til
skraldespanden.

Thomas
www.tschmidt.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-05 23:48

"Carsten Gram" <carsten@itkon.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gerne vide hvilke fejl jeg har lavet under optagelsen,

Du har rystet på hånden eller støttet kameraet op ad en bil med motoren
kørende. Har du hængt ud af bilvinduet med kameraet? Billedet er
piv-bevægelsesuskarpt, og dét kan ikke reddes i noget program. Derudover er
det overbelyst, hvilket kunne have været reddet, hvis du havde skudt i RAW.
Motivet er imo heller ikke noget at råbe hurra for. Baggrunden er alt for
rodet, og du mangler noget dybdeuskarphed, så kun løven står skarpt.

Du har skudt med 1/160 sek. ved f/10. Næste gang kan du prøve med en meget
større blændeåbning (f.eks. f/4) så kun løven står skarpt, hvilket samtidig
vil give dig hurtigere lukketid og dermed mindre risiko for, at resultatet
bliver rystet.

> og hvad
> der skal gøres for (evt.) at rede billedet.

Tage endnu en tur til Givskud Zoo og prøve igen og igen og igen...

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/30/05)

Fra : Andy

Dato : 03-09-05 15:32

Jeg vil nu (helt bestemt) mene at du, hvis du kan finde ud photoshop rimelig
godt, vil kunne gøre det "kunstigt" skarpere ved hjælp af de rette
lasso-indstillinger, derefter "unsharp masking" i rette mænge og derefter
arbejde lidt med kontrast / lysforhold.

Jeg siger naturligvis ike at det kan blive lige så godt som hvis det havde
været perfekt fra starten (!!!)
- men det KAN klart forbedres.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 03-09-05 16:56

> [...]
> --> http://www.cgw.dk/foto/loeve-org.jpg
>
> Jeg vil gerne vide hvilke fejl jeg har lavet under optagelsen, og hvad der

+++++++++++++++++++

Hej.

Redes det kan det nok ikke, men det kan gøres bedre, som der også er en der
skriver, men som Jens også er inde på, så er det bedste at gøre det om.
Jeg har haft det igennem Photoshop, du kan se det her
http://home20.inet.tele.dk/jnfoto/ Der er begge billeder, de fylder ca. 240
kb hver.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-09-05 23:16

> [...]
> om.
> Jeg har haft det igennem Photoshop, du kan se det her

Ja ikke fordi det blev sønderligt godt, men det blev da noget man kan se på
nu. Men stadig skal det billede tages om, Løvefar er vist efterhånden vant
til at blive fotograferet

Mvh
Simon

Fra : Asboe

Dato : 03-09-05 23:35

Carsten Gram skrev i <4318d2b8$0$263$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

>Jeg var for noget tid siden i Givskud Zoo, og jeg fik et billed, hvor
>motivet er godt, men mine evner rakte ikke helt (første dag med mit
>EOS350d). Kan man med hjælp fra photoshop CS2 rede dette billed??

Det korte svar er "ja"

Jeg kan se adskillige muligheder med det billede, men om det er det du
har tænkt dig, ved jeg ikke! Forestiller du dig, at det kunne være
taget ud af National Geographic, så er der ikke meget at gøre.
Tillader du dig til gengæld at være mere kreativ/kunstnerisk, så er
mulighederne ikke udtømte.

Begrændsningen ligger ikke i billedet, men i den måde vi ser på det!

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!