Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon
Fra : Frederik Sunne

Dato : 01-09-05 09:37

Hej Gruppe,

Jeg har tidligere fotoreret meget med min F4'er, hvilket har
ligget stille i et godt stykke tid. Nu skal jeg være far og vil derfor
investere i noget kram så jeg kan tage nogle gode børnebilleder.

Sagen er at jeg har en gammel, men god SB-24 flash samt
to manuelle objektiver og en Nikon 28-85 zoom.
Jeg har haft kig på D70'eren, men den arrogante ekspedient i
Kamerahuset kunne fortælle at den ikke kan bruges med manuelle
objektiver og heller ikke med min SB-24. Han sagde dog at D-100'eren
kunne bruge SB-24'eren.

Mit spørgsmål er, om jeg prøve at sælge min F4'er med alle objektiver
og flash og prøve at få lidt for det, eller jeg skal forsøge at købe
et hus som kan benytte det gamle grej.

Mvh,

Frederik

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-09-05 09:59

"Frederik Sunne" <frederik@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit spørgsmål er, om jeg prøve at sælge min F4'er med alle objektiver
> og flash og prøve at få lidt for det, eller jeg skal forsøge at købe

Ja, det er så forkert!
Du kan godt bruge dine manuelle optikker på D70'eren, men du mister
lysmålingen og autofokus.
Du har tilgengæld et histogram, der kan fortælle dig, hvad vej du skal.
Flashen kan den også skyde af, men ikke regulere styrken på.

En anden mulighed er at købe et brugt Proff. D1X hus. Den kan stadig
lysemåle med AIS-objektiver og kan bruge din blitz.
Du kan sikkert finde et på Ebay.de.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-09-05 10:00

Frederik Sunne wrote:
> [...]
> ligget stille i et godt stykke tid. Nu skal jeg være far og vil derfor
> investere i noget kram så jeg kan tage nogle gode børnebilleder.

-det kan F4'en, hvis ellers du er hurtig nok !
Hvis du vælger et kompakt point'n'shoot kamera tror jeg du bliver
skuffet på grund af den tid, der går fra du trykker, til det tager
billedet. Det kan IKKE leve op til en F4.

> [...]
> Kamerahuset kunne fortælle at den ikke kan bruges med manuelle
> objektiver og heller ikke med min SB-24. Han sagde dog at D-100'eren

Det har ikke noget med arrogance at gøre. Det er desværre faktum. Da
Nikon introducerede D70, havde de bevidst brændt en del af os lidt ældre
af, for at sælge nogle flere objektiver.

> Mit spørgsmål er, om jeg prøve at sælge min F4'er med alle objektiver
> og flash og prøve at få lidt for det, eller jeg skal forsøge at købe
> et hus som kan benytte det gamle grej.

NEJ: sælg ikke en F4, du får ikke ret meget for den. Hvilke objektiver
har du til den ?

Jeg har seliv ligget på lur i lang tid, og valgte at supplere min F4 med
en D2X, der kan bruge alle mine manuelle objektiver. Jeg har så været
nødt til at anskaffe en ny flash til den. Det var een dyr løsning, men
jeg er tilfreds.

Bo //

Fra : Dag Stinus

Dato : 01-09-05 20:33

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> wrote in message

[cut]

> [...]
> til at anskaffe en ny flash til den. Det var een dyr løsning, men jeg er

Jeg har gjort det samme - og det er en fantastisk oplevelse at kunne bruge
alle de gamle AIS-objektiver igen. Over på manuel lysmåling og så gode
gammeldags objektiver med manuel fokus og betjening af en blændering - så
føler man sig som fotograf igen og ikke computeroperatør. At man så også får
fuldautomatisk lysmåling med påmonteret SB800 er jo en dejlig sidegevinst.

Venlig hilsen
Dag Stinus
Nikkormat EL -> Nikon FE -> F3 -> FA -> F-601 -> F90X -> F5 -> D2X

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-09-05 20:52

Dag Stinus wrote:

> [...]
>
> Venlig hilsen
> Dag Stinus
> Nikkormat EL -> Nikon FE -> F3 -> FA -> F-601 -> F90X -> F5 -> D2X

Ha, du må være "voksen" nu. Jeg husker EL'eren, som noget ret moderene.
Jeg startede med en brugt F'er (photomic), og fortsatte med en FTn, som
supplement. Senere, da vægt begyndte at betyde noget (fjeldvandring) hed
det FG og FG-20. Siden kom en F3 Titanium til og for nogle år siden en
F4, som jeg holder RIGTIGT meget af. Det er nok det mest bagud-kompatile
Nikon nogensinde har lavet. Så sent som for et par uger siden havde
jeg gang i FG'eren da jeg var på fjeldet i NordSverige. Jeg glæder mig
til at få scannet filmene...

Bo //
Nostalgi er når vi i 2020 sidder og mindes den gang i 2005, da vi talte
om kamereerne fra 1985

Fra : Peter Rongsted

Dato : 02-09-05 01:49

On Thu, 01 Sep 2005 21:52:17 +0200, Bo Bjerre
<post@fjernes-sidebanen.dk> wrote:

>Nostalgi er når vi i 2020 sidder og mindes den gang i 2005, da vi talte
>om kamereerne fra 1985

Selv nostalgi er ikke så godt som i gamle dage.

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-09-05 06:19

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

> Selv nostalgi er ikke så godt som i gamle dage.

Hehehe. Den var dejlig. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Frederik Sunne

Dato : 02-09-05 09:19

-----
> NEJ: sælg ikke en F4, du får ikke ret meget for den. Hvilke objektiver har
> du til den ?

- Jeg har en AF Nikkor 28-85 mm, en manuel 85 mm / 1:2, og en manuel 135 mm
/ 1:2.

Hvor god er den 18-70 mm man kan købe billigt sammen med D70s'eren i forhold
til det Nikkon
AF objektiv jeg allerede har?

Mvh,

Frederik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-09-05 10:25

Frederik Sunne wrote:

> [...]
> 135 mm / 1:2.
>
> Hvor god er den 18-70 mm man kan købe billigt sammen med D70s'eren i

Formentlig noget bedre. Du taler om Nikkor AF 28-85/3,5-4,5 ?
Derimod kan den næppe hamle op med dine fastbrændviddeobjektiver.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Frederik Sunne

Dato : 02-09-05 15:44

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> Formentlig noget bedre. Du taler om Nikkor AF 28-85/3,5-4,5 ?
- Lige præcis!

Derimod kan den næppe hamle op med dine fastbrændviddeobjektiver.

Nix, de faste regner utrolig dejlig skarpt!

Mvh,

Frederik

Fra : Lars Troels

Dato : 01-09-05 11:18

> [...]
>
> Mit spørgsmål er, om jeg prøve at sælge min F4'er med alle objektiver
> og flash og prøve at få lidt for det, eller jeg skal forsøge at købe

Hej Frederik

Det hele kommer jo an på hvor fundamentalt interesseret du er i fotografi.
Der er jo ingen som helst tvivl om at der vil komme mange børnebilleder i
fremtiden, uanset hvad.

Jeg synes helt ærligt ikke at du skal samle på de gamle objektiver og lade
det rigtige valg styre af dette. Sælg det gamle, eller behold det et stykke
tid til du finder ud af at du aldrig bruger det alligevel, og køb så et D70
og en 18-70'er. Du vil få rigelig brug for ordenlig vidvinkel i praksis. 28
mm. kommer du ingen vegne med i digital SLR. Husk på beskæringseffekten på
1,5x.

Hvis du gerne vil beholde den gode tunge feeling fra F4, kan du jo købe et
brugt Nikon D1X, der kan bruge alle nikon objektiver. Men jeg tror virkelig
at du vil blive mere glad for noget mere vidvinkel.

Jeg har lavet en lille artikel for længe siden, der delvist drejer sig om
emnet.:http://www.larstroels.dk/dslrartikel.htm

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-09-05 11:16

Frederik Sunne skrev:

> Mit spørgsmål er, om jeg prøve at sælge min F4'er med alle objektiver
> og flash og prøve at få lidt for det, eller jeg skal forsøge at købe
> et hus som kan benytte det gamle grej.

Jeg synes du skal beholde din Nikon og
købe et hurtigt lommekamera ved siden af.
Så får du taget billeder, også når du ikke
gider slæbe kufferten med.

Peter Schrøder

Fra : HKJ

Dato : 01-09-05 16:17

Frederik Sunne wrote:
> [...]
> Kamerahuset kunne fortælle at den ikke kan bruges med manuelle
> objektiver og heller ikke med min SB-24. Han sagde dog at D-100'eren

Han har ikke særlig meget styr på Nikon.

Langt de fleste Nikkor manuelle objektiver kan bruges på D70, men du
mister lysmåling.
Men vær opmærksom på at matskiven på D70 ikke er nær så god til at
stille skarpt på, som på et professionelt fuldframe kamera.

SB24 kan også bruges, men ikke med TTL.
Flashen er nød til at køre manuelt eller bruge sin egen lyssensor.
Hvis du tager flashbilleder og flashen bruger sin lyssensor, så har du
ingen problemer med at D70 ikke kan lysmåle på objektivet, da
lysmålingen så laves af flashen.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-09-05 17:18

HKJ wrote:

> Men vær opmærksom på at matskiven på D70 ikke er nær så god til at
> stille skarpt på, som på et professionelt fuldframe kamera.

Ja den er sq ynkelig.

Bo //
-fan af det halv-manuelle...

Fra : Frederik Sunne

Dato : 02-09-05 09:10

> Han har ikke særlig meget styr på Nikon.

Nej, betjeningen i Kamerahuset er legendarisk dårlig, men de er billige ;)

> [...]
> Men vær opmærksom på at matskiven på D70 ikke er nær så god til at stille
> skarpt på, som på et professionelt fuldframe kamera.

Det vil sige at I praksis er spild af tid?

> [...]
> Hvis du tager flashbilleder og flashen bruger sin lyssensor, så har du
> ingen problemer med at D70 ikke kan lysmåle på objektivet, da lysmålingen

Ok, det er længe siden jeg har rodet med den. Øverst til højre bag på
flashen
er det en knap med muighederne A, M, 3 lyn og TTL - skal jeg så bare A
istedet?
Og vil det være brugbart?

Hvis ja er valget vel ligetil? Så hedder den ved D70 og så bare over
stepperne?

Med venlig og tak for de gode indlæg,

Frederik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-09-05 10:36

Frederik Sunne wrote:

> Nej, betjeningen i Kamerahuset er legendarisk dårlig, men de er
> billige ;)

Så pyt med resten. Du har jo gruppen her

> Det vil sige at I praksis er spild af tid?

Nej, bestemt ikke. Jeg slår hyppigt AF fra både på min 90mm makro og min
300mm. Og kan sagtens bruge dem alligevel. Rent faktisk så fortæller
skarphedsindikatoren i søgeren om kameraet ser dit AF-område som skarpt. Så
AF er da en komfortabel ting - men er man vant til manuel fokus, er det ikke
det store problem. Jeg må da inndrømme, at en d70 /er/ et tilbageskridt fra
mit gamle Nikonhus - men synes ikke at det, som en anden skrev, ligefrem er
en ynk. Men OK - jeg ser også rimelig godt, bortset fra lidt aldersbestemt
langsynethed. Personligt ville jeg altid vælge et optisk godt MF objektiv
frem for et blødttegnende ultrasuperhypermotoriseret AF med hiv og sving.
Også til mit d70.
Det er for øvrigt interessant at se at brugtpriserne på selv tudsegamle men
optisk gode objektiver faktisk er temmelig høj - i modsætning til de lidt
ringere objektiver, der kan fås for en slik, hvis ikke de er udstyret med
hele molevitten.

> Hvis ja er valget vel ligetil? Så hedder den ved D70 og så bare over
> stepperne?

Du vil som ny dSLRfotograf fryde dig over den allerbedste feature ifht. de
gamle apparater - histogrammet. Det er ganske enkelt et super værktøj. Men
findes mig bekendt på alle dSLR uanset fabrikatet.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-09-05 10:39

Jan Bøgh wrote:
> langsynethed. Personligt ville jeg altid vælge et optisk godt MF objektiv
> frem for et blødttegnende ultrasuperhypermotoriseret AF med hiv og sving.
> Også til mit d70.

Personligt ville jeg fravælge begge og købe et optisk godt
ultrasuperhalløj AF med hiv og sving (og ikke en alt for stor
fysisk størrelse, som fx. 20, 24 og 28mm Sigma'erne har).

> Du vil som ny dSLRfotograf fryde dig over den allerbedste feature ifht. de
> gamle apparater - histogrammet. Det er ganske enkelt et super værktøj. Men
> findes mig bekendt på alle dSLR uanset fabrikatet.

Oh ja, og man skal huske at checke det.. og evt. kompensere med EC,
det er lidt belastende at komme hjem og opdage at man i sin stivhed
har glemt at checke og derfor har undereksponeret det meste af en
serie

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-09-05 12:35

Hans Joergensen wrote:

> Personligt ville jeg fravælge begge og købe et optisk godt
> ultrasuperhalløj AF med hiv og sving (og ikke en alt for stor
> fysisk størrelse, som fx. 20, 24 og 28mm Sigma'erne har).

Ja. Problemet er blot, at de fleste af os også er nødt til at tage et
tilbørligt hensyn til økonomien.
Og skulle jeg f. eks. stå i den situation at jeg har et fint, hurtigt MF
135/2.0, der er fremragende rent optisk og som jeg måske gerne ville bruge
til portrætfotos, ja så ville jeg laaaaangt hellere have det, end et jævnt
objektiv med ultralyds osv.. Men selvfølgeligt - jeg kunne ofre kassen på et
nyt. Nikon Nikkor AF 135 mm f/2.0D DC til +10.000 er da bedre. Men IRL, hvor
de fleste af os lever, er det nok det andet valg, der skal foretages. Og
alternativet ville jo så ofte være et Sigma, Tokina, Nikon consumerobjektiv
eller lignende.
Og havde jeg i forvejen det samme objektiv i en optisk fremragende MFudgave,
ja så er jeg stadigvæk ikke i tvivl.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : HKJ

Dato : 02-09-05 16:25

Frederik Sunne wrote:

> Det vil sige at I praksis er spild af tid?

Det skal jeg ikke udtale mig om, jeg er mest til autofocus (Hvilket er
lidt synd for min gamle 85mm F/1.4)

> [...]
> flashen
> er det en knap med muighederne A, M, 3 lyn og TTL - skal jeg så bare A

Du skal vælge A og og på kameraet vælge M.
Lukkertiden stiller du på et eller andet i området 1/60 til 1/500
Blænden skal stilles ens på kamera og flash

Så skulle det virke næsten perfekt.

> Hvis ja er valget vel ligetil? Så hedder den ved D70 og så bare over
> stepperne?

Du bør købe kitobjektivet med, så du får bare lidt vidvinkel (18mm giver
samme billedusnit som 27mm på fuldframe).