Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
bulb.. plus det løse..
Fra : Jacob Bjerre

Dato : 29-08-05 19:41

hey hey

jeg har netop anskaffet mig dette fantasktisk lækre Nikon D70s... og nu har
jeg lige nogle spørgsmål..:

bulb: hvordan får jeg gang i bulb funktionen uden selv at skulle stå med
fingeren i bund? hvor kan jeg få en fjernkontrol med ledning der og hvad
koster den? eller kan jeg bruge et computer program på en eller anden måde?
hvilket jeg faktisk helst vil...
jeg vil tage sådan et billede at stjernerne der drejer om nordstjernen.. det
ser pisse godt ud..

koncert: hvordan tager man billeder af en koncert hvor al lys kommer fra
projektører? og i en hel masse farver? er der nogle tircks der?

og i det hele taget vil jeg gerne bare have nogle tricks til at gøre mit liv
nemmere... på forhånd tak

Hilsen Jacob

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-08-05 21:13

Til min Canon 20D har jeg anskaffet en udløser, som kan programmeres til en
hvilken som helst tid. Du kan sikkert få en sådan tilsvarende til din Nikon.

Til kunstigt lys er det godt at bruge RAW format, så farvetemperaturen kan
stilles trinløst bagefter. F.eks. det her
http://www.pbase.com/hkruse/image/48344633/original så ikke helt godt ud på
AWB fra kameraet! Men AWB i Capture One ramte plet, så jeg var tilfreds med
det.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Michael

Dato : 29-08-05 21:35

Jacob Bjerre wrote:
> hey hey
>
> jeg har netop anskaffet mig dette fantasktisk lækre Nikon D70s... og nu har
> jeg lige nogle spørgsmål..:

Ang. Fjernbetjeningen:
http://kortlink.dk/google/zge
Du kan læse om tilbehør i brugsanvisningen.

Har ikke prøvet at bruge bulb, det kan jeg ikke hjælpe Dig med.
Hvad står der i brugsanvisningen ang. bulb?

Mvh.
Michael

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 29-08-05 22:05

"Jacob Bjerre" <nehangfjern@zaft.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> projektører? og i en hel masse farver? er der nogle tircks der?
>
> og i det hele taget vil jeg gerne bare have nogle tricks til at gøre mit

BULB styres, som du selv er inde på, bedst med den trådløse fjernbetjening
du kan få til D70, den koster et par hundrede kr. (tror jeg gav ca. 200,-
kr. for min inkl. forsendelse). Når du vælger BULP-indstillingen, trykker du
en gang på fjernbetjeningen og du åbner lukkeren indtil du trykker igen, så
lukker den. Tidsintervallet hvor den kan være åben kan jeg ikke huske, synes
nogle snakker om 30 minutter, men hæng mig ikke op på det.
Startrails er også spændende, giv endelig lyd fra dig, hvis du finder ud af
noget om, hvor længe du kan lade BULB-køre, jeg er nemlig selv interesseret
i startrails.

MVH
Thomas

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 30-08-05 08:42

"i det hele taget vil jeg gerne bare have nogle tricks til at gøre mit liv
nemmere"

Nu ved jeg ikke hvad du tager billeder af, med bulb.
Men du kan måske med fordel vælge at spejlet "klapper op" 1-2 sekunder før
lukkeren åbner. Så du undgår rystede billeder. Problemet afhænger bl.a.
brændvidde...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-08-05 10:12

Henrik Nielsen wrote:
> [...]
> lukkeren åbner. Så du undgår rystede billeder. Problemet afhænger bl.a.

Hvis eksponeringstiden er meget lang, betyder den korte rystelse ikke
det store. Værre er det med halvlange tider, fra 0.25 til 5 sekunder.
Der ser man oftere problemet. Ved lange teler kan det være stort
problem, specielt med lidt ældre kameraer, der ikke havde tilstrækkeligt
godt afballancerede bevægelser af mekanikken.

Mit kamera kan sende spejlet op ved første tryk, og tage billedet ved
næste tryk på udløseren. Jeg ved ikke om D70 har denne mulighed ?

Bo //