Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ridder fra den mørke middelalder
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-08-05 06:56

Jeg var i Horsens i fredags for at se om jeg kunne fange noget
middelaldestemning.
Jeg må indrømme, at lige så begejstret jeg blev for vikingene i Hobro, Lige
så skuffet blev jeg over middelalderfestivallen i Horsens.

Vikingerne var tydeligvis enthusiaster, der generelt gik meget op i
autentiske dragter ned tiol mindste detalje, mens middelalderfestivallen bar
præg af at være arrangeret af en handelssstandsforening.
Kunstige brændestabler stod overalt, hovedparten af kvinderne var klædt i
velour i kradse farver og Eccoskoene og armbåndsure var i flertal.

Bevares, der var da enthusiaster imellem, men de var i undertal og oftest
svære at isolere fra mængden.af mennesker. De havde skam succes i
handelsstandsforeningen med arrangementet, men det var ikke lige det, jeg
søgte.
Jeg tog ind i arenaen for at se Löwenrittern slås i en ridderturnering. Den
var osse mindre interessant end lagt op til, men bevares, jeg fik da et par
billeder, og et par af ridderne var rigtigt flotte.
Her er foreløbigt et af billederne:

http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1594867

Jeg har brugt layers og levels fot at få den drabelige himmel og det markede
ansigt, ellers er billedet full frame.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Alex W

Dato : 29-08-05 09:27

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1594867
>
> Jeg har brugt layers og levels fot at få den drabelige himmel og det
> markede ansigt, ellers er billedet full frame.

Hej Jesper

Jeg var bange for at vi skulle til at se brændestabler eller lignende. Fin
baggrund du har valgt at få med. Det eneste der genere billedet er, den
anden ridder....
Men det ser autentisk ud .. Stemningen i billedet er god .. lidt dystert,
men det er som det skal være.

/Alex W

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-08-05 10:03

Frodo Nifinger skrev:

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1594867
>
> Jeg har brugt layers og levels fot at få den drabelige himmel og det markede
> ansigt, ellers er billedet full frame.

Fint billede hvor lys og baggrund giver en passende stemning

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Jakob

Dato : 29-08-05 10:11

In article <4312a37c$0$18639$14726298@news.sunsite.dk>,
jni@GIRAFtdcadsl.dk says...

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1594867
>
> Jeg har brugt layers og levels fot at få den drabelige himmel og det markede
> ansigt, ellers er billedet full frame.

Jeg synes det ser godt ud, men synes også man kan fornemme at det er
blevet photoshoppet :0). Kan ikke sætte en finger på hvad der er men det
er noget med den store forskel der er på baggrunden og hovedmotivet tror
jeg, noget med de skarpe kanter mellem eksempelvis sværd/ansigt og
baggrund.

Det er muligt at det ligger i billedet selv og jeg ikke havde været
opmærksom på det hvis ikke jeg vidste det var blevet behandlet, har du
givet baggrunden blur også ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-08-05 10:50

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er muligt at det ligger i billedet selv og jeg ikke havde været
> opmærksom på det hvis ikke jeg vidste det var blevet behandlet, har du

Hej Jakob!

Der er kun levels til forskel på for og baggrund.
Jeg delte billedet op i 4 layers:
Baggrundslayer: Hele billedet i Copy
Layer 0: Riddderen i front
Layer 1: den uskarpe ridder i baggrunden
Layer 2: himlen.

Skyerne fik meget levels for at få den tunge stemning, Baggrundsridderen
noget mindre.
Ansigtet på Ridderen har fået lidt Dodge og burn Tool med nedsat opacitet
for at gøre hans ansigt mere markeret og vejrbidt. Hele billedet har fået al
den kontrast det ku trække incl LCE og er blevet desatureret 35% for at gøre
det mere autentisk og tungt Ellers har det kun fået en smule USM og ridderen
en smule levels.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jakob

Dato : 29-08-05 10:57

det ku trække incl LCE og er blevet desatureret 35% for at gøre
> det mere autentisk og tungt Ellers har det kun fået en smule USM og ridderen
> en smule levels.

OK, hvordan skiller du de forskellige elementer ad, men magic wand eller
?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-08-05 11:43

Jakob skrev:
> det ku trække incl LCE og er blevet desatureret 35% for at gøre

> OK, hvordan skiller du de forskellige elementer ad, men magic wand eller
> ?

Jeg kan af gode grunde ikke vide hvordan Frodo gør, men prøv
markering (eks. lasso) giv passende med feather og juster. Det er såå
nemt. Tryllestaven som du nævner er også fin.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-08-05 11:48

> det ku trække incl LCE og er blevet desatureret 35% for at gøre
>
> OK, hvordan skiller du de forskellige elementer ad, men magic wand eller
> ?

Til Ridderen har jeg brugt Extract i menuen filter, Den kan først bruges når
billedet er i 8 bit.
I Extract tegner man motivet op på pixelniveau med en tusch og fylder
derefter det indrammede motiv med en paintbucket.
Det er meget nemmere at arbejde med end lasso og wand til komplicerede
motiver.

Til ridderen i baggrunden har jeg brugt wand og lasso med feathers og det
samme på skyerne.

Det er iøvrigt en go ide at beholde det oprindelige billede bagved i et
layer til at justere ud fra!

Du kan se meget mere om metoden hos Kent Bovin, der er suveræn til
Photoshop:
http://kentbovin.dk/artikel%20making%20of%20DA%20VIII.htm

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jakob

Dato : 29-08-05 12:07

In article <4312e7d3$0$18648$14726298@news.sunsite.dk>,
jni@GIRAFtdcadsl.dk says...

OK tak for dine forklaringer.

> Du kan se meget mere om metoden hos Kent Bovin, der er suveræn til
> Photoshop:
> http://kentbovin.dk/artikel%20making%20of%20DA%20VIII.htm

den kender jeg, virkeligt flot lavet må jeg sige. Jeg ville kigge lidt
mere der ved lejlighed.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-08-05 10:09

Frodo Nifinger wrote:
> [...]

> autentiske dragter ned tiol mindste detalje, mens middelalderfestivallen bar
> præg af at være arrangeret af en handelssstandsforening.

Det er ikke muligt at lave en "rigtig" middelalder i en moderne by. De
"kunstige brændestabler" var indpakkning af byens inventar. På samme
måde var alle lygtepæle pakket ind i træ. Fadøls anlæg og andet moderne
skrammel var osse pakket ind i træ eller lærred.

Det er lykkedes dig at holde farverne mørke og dystre, så det lugter da
af slagsmål

Bo //

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-08-05 01:25

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skrammel var osse pakket ind i træ eller lærred.
>
> Det er lykkedes dig at holde farverne mørke og dystre, så det lugter da

Takker for ordene!

Du har ret i at man ikke sårn lige kan indføre en komplet middelalder i en
moderne by.
Det ku jeg såmænd også ha levet med. Det ,der skuffede, var mere, at det i
høj grad var byens forretningsdrivende, der havde smækket boder op. Oftest
efter devisen: "Det er nok godt nok!"

Det var det vel også i en eller anden forstand, hvis man bare lige skulle ha
snuset til middelalderen på en eller anden led.
Men går man efter billeder, der kan gi indtrykket af datiden, så falder
festivallen helt igennem.
Især var der alle de kjoler syet i blå velour- et stof man slet ikke kendte
på den tid. Den gang var fløjl det store nummer i rige kredse, men stoffet
var helt anderledes tungt.
Og sårn var der så meget.

Så var vikingerne i Hobro meget sjovere, fordi, de gik op i det med liv og
sjæl. Der var klæderne håndvævede og håndsyede,, Fodtøjet var også
autentisk, selvom nok de fleste børn oprindeligt nok var barfodede, men
alligevel. Her ku man bare bede folkene smide brillerne og vupti: en ægte
viking.
Det var bare lige tre ting, der var lidt kiksede: Fadølsanlægget, dåseøllet
(selvom det var Odin Pilsner) og påhængsmotoren på vikingeskibet

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-08-05 14:40

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> Jeg må indrømme, at lige så begejstret jeg blev for vikingene i Hobro, Lige
> så skuffet blev jeg over middelalderfestivallen i Horsens.

Forrige år var jeg også til noget middelalder halløj, og jeg gik
igen uden at ha' ta'et et eneste billede, det var nemlig mere gøjl
end middelalder.

Men bort set fra det så er dit billede helt fint...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-08-05 00:02

> [...]
> end middelalder.
>
> Men bort set fra det så er dit billede helt fint...

Takker for kommentaren!

Og du har noget så ret. Gøgl og akut mangel på autencitet. Blandt andet har
jeg svært ved at se koblingen mellem dansk flygtningehjælp og en
middelalderfestival - Alligevel havde de en bod!
Og så fremdeles.

Jeg kom også kun hjem med 44 skud, og af dem var der måske 4-5-6 stykker der
ku bli til noget.

Men mængden af besøgende var helt hysterisk.
Og allermest irriterende var, at de perfekte fotopladser ved
ridderturneringen var forbeholdt pressefotografer, der mangler ambitioner
til at gøre det rigtigt godt, så jeg måtte nøjes med sidelinien

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-05 23:34

Som udgangspunkt er det flot arbejde!

Men jeg synes ridderen ser for "velholdt" ud - tror de dengang havde en del
ar og så noget slidte ud i 40 års alderen.

Dit eget link til Kent Bovin (ret flot arbejde i øvrigt) giver nok noget af
opskriften; men det er jo en tidskrævende affære.

/Torben

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-08-05 07:19

"Torben Falck" <tof snabela falcknet punktum com> skrev i en meddelelse
> Som udgangspunkt er det flot arbejde!
>
> Men jeg synes ridderen ser for "velholdt" ud - tror de dengang havde en
> del ar og så noget slidte ud i 40 års alderen.

Jeg tror såmænd ikke det var så slemt. Ridderne var jo adelsfolk og fik nok
at spise. Derfor blev de, der ikke faldt i kamp forholdsvis gamle i forhold
til resten af befolkningen. Gennemsnitslevalderen var på den tid kun 28 år.
Adelsfolk blev typisk noget ældre. Noget der også trak levealderen meget ned
var den enorme børnedødelighed.
I det 18. århundrede var det meget almindeligt, at kun 6 ud af 13 børn i en
familie nåede skelsår.

Skægt at tænke på at vikingerne nogle få hundrede år tidligere var næsten 2
hoveder højere end folk fra middelalderen og havde en gennemsnitslevealder
på 44 år. - Vikingerne var lige så høje som danskerne i dag.

Noget andet er, at langt fra alle riddere kom i kamp eller deltog i
turneringer. Mange trak ikke rustningen frem før det blev nødvendigt at
forsvare eget hus eller kongen.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Alex W

Dato : 30-08-05 08:01

> [...]
>
> Noget andet er, at langt fra alle riddere kom i kamp eller deltog i
> turneringer. Mange trak ikke rustningen frem før det blev nødvendigt at

Interessant indførelse til riddertiden mv. Ganske informativt og
underholdende, lidt off topic, men tak.
Det er et emne der synes at interessere dig meget. Esrom kloster holder
hvert år klostermarked. De har ridderturneringer, boder, mv. fra
middelalderen.
Sidst jeg var der, var der en buebygger og en smedje der lavede ringbrynjer.
Det er værd at fotografere.

/Alex W

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-08-05 11:55

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> middelalderen.
> Sidst jeg var der, var der en buebygger og en smedje der lavede
> ringbrynjer. Det er værd at fotografere.

Jeg må indrømme, at jeg generelt på mine gamle dage er blet lidt
historietosset.
Der er ikke nogen speciel tidsalder, der optager mig mest, men jeg kan godt
lide, når man er i stand til at tage folk med tilbage i historien med sine
billeder.

Erom kloster marked lyder rigtigt spændende.
Har du nogen ide om, hvornår det afholdes?
Jeg synes ikke at ku finde noget på nettet om det.

Det er jo nok en tur, der skal planlægges lidt, når det nu foregår på den
anden side af storebælt.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-05 18:18

> Erom kloster marked lyder rigtigt spændende.
> Har du nogen ide om, hvornår det afholdes?
> Jeg synes ikke at ku finde noget på nettet om det.

Jeg har skrevet til mailto:kloster@esrum.dk og spurgt til deres marked,
hvilket du selvfølgelig også selv kan gøre.
http://www.esrum.dk/kloster/ for mere info.

Google is your friend:
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&q=klostermarked+.dk
giver en pæn bunke hits til yderligere inspiration.

/Torben

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-05 16:52

Svar fra Esrum kloster:

Næste marked bliver i 2006, formentlig week-enden 17.-18. juni.

venlig hilsen

Esrum kloster

Fra : Henning

Dato : 31-08-05 23:46

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
klip...
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1594867
>
> Jeg har brugt layers og levels fot at få den drabelige himmel og det
> markede ansigt, ellers er billedet full frame.

Jeg kan se du har nogle lyse kanter ved din maske.

Jeg har lige set en video hvor bl.a. sådanne kanter behandles.

http://www.software-cinema.com/page/htw_bonus?CS=b0def0b8b1274a0aef50b5871f247405

Det er den video der omhandler "Color Range".

mvh Henning