Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rensevædske til CCD/CMOS
Fra : David List

Dato : 26-08-05 15:27

Hvad kan man bruge som rensevædske ved rensning af et digitalkameras
CCD/CMOS lowpass filter? Jeg har forsøgt at finde et sted at købe
metylalkohol (også kaldet metanol eller træsprit) her i Danmark, men det
er ikke sådan lige...

Jeg har købt værktøjet til opgaven i udlandet, men metylalkohol må ikke
transporteres med fly, så det fik jeg ikke med.

Med venlig hilsen
David List

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-08-05 17:51

> [...]
> CCD/CMOS lowpass filter? Jeg har forsøgt at finde et sted at købe
> metylalkohol (også kaldet metanol eller træsprit) her i Danmark, men det

Du kan købe det her http://www.micro-tools.com/Merchant2/e_psi.htm: Eclipse
rensevæske.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 26-08-05 17:54

David List wrote:
> [...]
>
> Jeg har købt værktøjet til opgaven i udlandet, men metylalkohol må ikke
> transporteres med fly, så det fik jeg ikke med.

Der er nogle (herunder mig) som køber Eclipse (søg på google) (det blev
i øvrigt sendt med fly). Det er sandsynligvis metanol og kun metanol.
Hvis du kender en laborant, kemiker eller kender nogle som har adgang
til et laboratorie kan du sikkert bede om en lille flaske. Men lad være
med at drikke det!

Jeg har også forsøgt at rende matas og apoteket på dørene, men på
apoteket sagde de at det var slut med at sælge den slags stoffer rent.
Ekspedienten foreslog isopropylalkohol, men eftersom jeg ikke kunne
finde nogle troværdige kilder til at netop dette også kunne bruges,
turde jeg ikke prøve med dette.

Et andet alternativ er måske ethanol (rent). Men hvad siger I andre?

--Martin

Fra : David List

Dato : 26-08-05 21:28

Martin Agersted Jarl wrote:

> [...]
> turde jeg ikke prøve med dette.
>
> Et andet alternativ er måske ethanol (rent). Men hvad siger I andre?

En flaske Eclipse er bestilt. Jeg havde ikke forestillet mig at det
kunne købes noget sted i Europa. Tak for svarene til dig og Hans.

Jeg har indtil videre forsøgt mig med propylalkohol (35%), da jeg havde
et akut problem, p.g.a. en dåse trykluft, der slog en bøvs af
drivmidlet, på trods af at jeg havde testet med en god del af dåsens
indhold mod et spejl først. Resultatet er temmelig godt. Jeg har taget
før/efter billeder med et oplyst hvidt objekt ved blænde/lukkertid
indstillinger, så histogrammet blev en smal søjle i midten, og lavet
autolevels i Photoshop. Det tydeliggør ethvert støvkorn og enhver urenhed.

Med venlig hilsen
David List

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 27-08-05 07:14

On Fri, 26 Aug 2005 22:28:04 +0200, David List wrote:

> En flaske Eclipse er bestilt. Jeg havde ikke forestillet mig at det
> kunne købes noget sted i Europa. Tak for svarene til dig og Hans.

Den side Hans henviste til sender fra Tyskland.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon Eos 20D

Fra : Max

Dato : 26-08-05 18:33

Hej David

> Hvad kan man bruge som rensevædske ved rensning af et digitalkameras
> CCD/CMOS lowpass filter? Jeg har forsøgt at finde et sted at købe

Æter, du køber det på apoteket.

Mvh Max

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-08-05 22:19

Max wrote:
> Hej David

> Æter, du køber det på apoteket.

Ideen med methylalkohol er, at det fordamper langsommere.

Bo //

Fra : Max

Dato : 27-08-05 23:19

Hej Bo

> Ideen med methylalkohol er, at det fordamper langsommere.

Det er helt sikkert, men æteren har ud over sin opløsende evne også
en helt uovertruffen evne til at afspænde overfladen på den rengjorte
optik så støv ikke hæfter til den.

Mvh Max

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-08-05 09:54

Max wrote:

> Det er helt sikkert, men æteren har ud over sin opløsende evne også
> en helt uovertruffen evne til at afspænde overfladen på den rengjorte
> optik så støv ikke hæfter til den.

Jeg forstår ikke dette: æter og træsprit fordamper HELT, og efterlader
intet. Hvad dækker dit begreb "afspænde overfladen" over ?

Hvis det har noget med statisk el at gøre (det eneste, der tiltrækker
støv på en ellers ren overflade), må jeg lige have en forklaring. Ingen
af de to væsker har frie ioner.

Bo //

Fra : Max

Dato : 28-08-05 10:24

Hej Bo

> Hvis det har noget med statisk el at gøre (det eneste, der tiltrækker
> støv på en ellers ren overflade), må jeg lige have en forklaring. Ingen
> af de to væsker har frie ioner.

Det var det statiske jeg tænkte på, og jeg kan heller ikke give en
fysisk forklaring, men kun konstatere at min erfaring har lært
mig at det forholder sig således.

Mvh Max

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-08-05 19:30

David List wrote:
> [...]
>
> Jeg har købt værktøjet til opgaven i udlandet, men metylalkohol må ikke
> transporteres med fly, så det fik jeg ikke med.

Træsprit kaldes også Methanol, og det bruges bl.a. i
gløderørsmotorer, og kan købes i forretninger som sælger
fjernstyrede modelfly.

Vær opmærksom på, at det er farligt at få Methanol på huden, det kan
nemlig trænge gennem huden og ind i blodet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-08-05 19:36

> Træsprit kaldes også Methanol, og det bruges bl.a. i gløderørsmotorer, og
> kan købes i forretninger som sælger fjernstyrede modelfly.

Ja, forudsat forretningen er godkendt af RC-unionen, og at køberen er medlem
af samme union. Det er miljøforstyrrelsen der stiller dette krav.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : David List

Dato : 26-08-05 21:31

Niels Riis Ebbesen wrote:

....<snip>...
> ...det bruges bl.a. i gløderørsmotorer,
> og kan købes i forretninger som sælger fjernstyrede modelfly.
....<snip>...

Det var jeg ikke opmærksom på. Jeg må prøve at spørge sådan et sted. Tak
for svaret.

Med venlig hilsen
David List

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 26-08-05 23:36

On Fri, 26 Aug 2005 22:30:58 +0200, David List <newsreader@initio.dk>
wrote:

>Det var jeg ikke opmærksom på. Jeg må prøve at spørge sådan et sted. Tak
>for svaret.

Og hvis det lykkes dig at finde et sted, der vil sælge dig noget, så
vær sikker på at du får rent methanol. Ellers kunne du ende op med at
få færdigblandet brændstof, som indeholder en god sjat olie. Og det
renser altså ikke nær så godt

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Fra : Skeptikeren

Dato : 28-08-05 22:14

Bliv nu ikke unødigt opskræmte! Nogle dråber på huden er helt
ligegyldige; men man skal ikke tage bad eller vaske hænder i Methanol.
Man skal nærme sig ½promille, før det bliver rigtig alvorligt. Og
udregnet efter vandfasen er det vel noget i retning af 20g optaget.

Men man kan da sige, at for fotointeresserede er det ikke særligt
interessant at udforske grænsen for, hvornår man har påført sig selv
ubehandlelige synsskader eller blindhed.

mvh

sk

On Fri, 26 Aug 2005 20:29:50 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>
>Vær opmærksom på, at det er farligt at få Methanol på huden, det kan
>nemlig trænge gennem huden og ind i blodet...
Have a nice shot today