Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
20D og objektiver??
Fra : Mikkel Thrane

Dato : 26-08-05 15:07

Jeg er på vej til at købe et EOS 20d, men er i tvivl om hvilke
objektiver jeg skal anskaffe.
Er Kit-objektivet (18-55mm) noget værd? Det er jo ikke ret dyrt.
Så vil jeg gerne have et ca. 55 eller 70mm - 200 eller 300mm. Det
ekstra objektiv skal holdes under kr. 3.000 og behøver ikke
nødvendigvis være Canon (gerne Tamron eller Sigma).

Nogle gode råd? Også gerne med links til billeder.

/Mikkel

Fra : Brizz

Dato : 26-08-05 16:40

Mikkel Thrane wrote:
> [...]
> ekstra objektiv skal holdes under kr. 3.000 og behøver ikke
> nødvendigvis være Canon (gerne Tamron eller Sigma).

Kit objektivet er ganske udemærket men i foto verdenen (og så mange
andre) hænger pris og kvalitet sammen.
Et godt all round objektiv er canons 28-135 IS USM som kan findes brugt
i den prisklasse du nævner. Har været MEGET glad for mig indtil jeg gik
over til L objektiver.

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-08-05 17:55

> [...]
> Et godt all round objektiv er canons 28-135 IS USM som kan findes brugt
> i den prisklasse du nævner. Har været MEGET glad for mig indtil jeg gik

Jamen med crop factor 1.6 er det meget mere hensigtsmæssigt at købe 17-85mm
IS, som netop svarer til 28-135mm full frame. Dette objektiv svarer til
"film versionen", som er 28-135mm IS. Dernæst 70-200mm f/4 L, som er både
relativt billigt (ca. 650euro), let og optisk fremragende. Du kan addere en
1.4x II TC så har du op til 280mm f/5.6 med god kvalitet. Ellers køb i
tillæg en 300mm f/4 IS L, som er fremragende og handy.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-05 14:07

> [...]
> 1.4x II TC så har du op til 280mm f/5.6 med god kvalitet. Ellers køb i
> tillæg en 300mm f/4 IS L, som er fremragende og handy.

Men den dag (dvs. om et par år eller tre), hvor vi har FF i fattigmands DSLR
er 28-135 vel ok? Jeg har tænkt mig at supplere mit 28-135 med noget
vidvinkel (måske 15mm fast eller 17-40L) + noget telezoom og regner med at
være ok dækket ind på den måde, selvom 17-85 nok passer bedre til 350D p.t.

/Torben

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-08-05 13:31

> [...]
> vidvinkel (måske 15mm fast eller 17-40L) + noget telezoom og regner med at
> være ok dækket ind på den måde, selvom 17-85 nok passer bedre til 350D

Jeg tror du bliver skuffet over kvaliteten på 28-135mm'eren på FF. Jeg var
faktisk ikke tilfreds med den på min 10D og købte 24-70mm f/2.8L og 70-200mm
f/4L. Det har jeg ikke fortrudt. mellem 100 og 135mm er 28-135mm'eren noget
blød of mangler kontrast. Jeg ville klart anbefale 17-85 som walkaround
objektiv til 350D. Hvis du en dag får FF, så vær klar at dette kun giver
mening kvalitetsmæssigt med bedre optik

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Mikkel Thrane

Dato : 26-08-05 18:38

L objektiver? Hvad er det nu lige det er?

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-08-05 18:48

> L objektiver? Hvad er det nu lige det er?

Canons Luxus eller prof. linje af objektiver.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Søren Andersen

Dato : 26-08-05 20:26

> Er Kit-objektivet (18-55mm) noget værd?

Det er fint til prisen
Jeg har skiftet mit ud med et Sigma 18-50/f2.8 EX DC.
Det koster ca. 3000 kr i tyskland.
Jeg mener det er et vældigt fint alternativ til Canon 17-40/4 L.
Billeder her:
http://www.pbase.com/cameras/sigma/18-50_28_ex_dc

> Så vil jeg gerne have et ca. 55 eller 70mm - 200 eller 300mm. Det
> ekstra objektiv skal holdes under kr. 3.000 og behøver ikke
> nødvendigvis være Canon (gerne Tamron eller Sigma).

Spar lidt mere sammen og køb Canon 70-200/4L i tyskland til ca. 4.800 kr og
få 750 kr i cashback. Det er kun godt 1000 kr over din budgetgrænse.
Selv fandt jeg en brugt Canon 70-210/3.5-4.5 USM til 1600 kr. og det er vist
ca. niveauet for den. Den fokuserer lige så hurtigt som L linsen og jeg
synes den tager fine billeder (de er ikke så skarpe som 70-200/4L når den er
blændet op, til gengæld er brændvidden ca. 16 mm (effektivt =~ 26 mm)
længere hvilket ikke er helt ligemeget.
http://www.pbase.com/cameras/canon/ef_70-210_35u

Fra : Mikkel Thrane

Dato : 27-08-05 20:13

Jeg har fået en åbenbaring Jeg køber 350D i stedet for. Har læst
en masse reviews og de forskelle der er mellem 20d og 350d, kommer jeg
ALDRIG til at benytte, så vil jeg hellere bruge pengene på gode obj.
Som f.eks. 17-85mm IS USM som jeg lige faldt over....uhmmm et lækkert
obj.

Det bliver altså valget, men hvor køber man sit gear til Canon (taske
m.m.) ? Jeg kan ikke rigtig finde noget ordentligt på nettet. Jeg
havde en Lowepro til mit D70, men denne gang vil jeg gerne have en
orig. Canon.

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-08-05 20:16

> [...]
> ALDRIG til at benytte, så vil jeg hellere bruge pengene på gode obj.
> Som f.eks. 17-85mm IS USM som jeg lige faldt over....uhmmm et lækkert

Ja 350D er et udmærket valg. Mht. 17-85, så du vel min kommentar i denne
tråd tidligere. Den bliver formentlig adderet til min 350D.

--
Kind Regards,
Hans Kruse