Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Det perfekte koncert-objektiv
Fra : Petter Ettrup

Dato : 26-08-05 00:15

Hej!

Jeg er ny i faget og kigger lidt på objektiver for tiden. Ikke at jeg
nødvendigvis vil købe, er blot interesseret i hvad markedet kan byde på. Og
så var det jeg tænkte: hvilket objektiv bruger i forskellige folk til at
fotografere koncerter? Her tænker jeg især på billeder taget fra publikum,
eftersom pressekortet først ligge i min næve om en lille månedstid!

Jeg er ludfattig, så derfor behøver der ikke være tale om de absolut
perfekte objektiver - gerne noget i "standart"-klassen. Forresten bruger jeg
Nikon D70, hvis dette måtte interessere nogen...

Mvh Petter

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-08-05 01:48

"Petter Ettrup" <petter.ettrup@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> Nikon D70, hvis dette måtte interessere nogen...

Jeg vil helt klart anbefale Nikkor AF 180/2,8 ED. Den er dejlig skarp, fri
for cromatisk aberation og til at købe for små penge brugt. Brugtpris på DBA
typisk mellem 2000 og 2500 kr.

Jeg har brugt den ved en Lisa Ekdahl koncert i Tivoli Friheden d. 30 juli:
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-484
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-476
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-481
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-480

Til at supplere den vil jeg anbefale en Nikkor AF 85/1,8. Den kan også
findes brugt hovedsageligt på Ebay.de til ca 220 Euro eller som Nikkor
85/1,8 D helt ny til under 350 Euro.

En Nikkor 50/1,8 er heller ikke helt umulig og kan du få lov til at komme
rigtigt tæt på er ultravidvinkler en helt anden måde at gribe tingene an på.

Skal du nøjes med et objektiv er løsningen vist en Nikkor AF 80-200/2,8 som
er lidt pebret eller endnu bedre og selvf. dyrere en Nikkor AF-S 70-200/2,8
ED IF VR.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-08-05 10:28

Petter Ettrup wrote:
> [...]
> fotografere koncerter? Her tænker jeg især på billeder taget fra publikum,
> eftersom pressekortet først ligge i min næve om en lille månedstid!

Små steder, Sigma 15 f/2.8fisheye

Større steder.. alt fra 50 til 200 (og derover)mm kan bruges.. jeg
vil mene at et 50mm er ganske glimrende til opgaven.

Og rimeligt fleksibelt.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Thomas Kjær

Dato : 26-08-05 10:51

Hej Petter,

On 2005-08-25, Petter Ettrup <petter.ettrup@gmail.com> wrote:
> [...]
> fotografere koncerter? Her tænker jeg især på billeder taget fra publikum,
> eftersom pressekortet først ligge i min næve om en lille månedstid!

Det er selvfølgelig en smagssag, men personligt kan jeg ret godt lide at
bruge zooms til koncertbilleder.

Fotograferer man fra publikum er det ofte (ihvertfald de større steder)
et spørgsmål om at få en lang brændvidde og samtidig en stor blænde, og
her kommer man længst med faste objektiver. Man kan så medbringe en
teleconverter hvis man nu skulle få lyst til at "zoome".

Her er lidt billeder taget til Baal i Tivoli, alle med et fast 200mm
objektiv og alle fra samme sted i publikum;

- <http://lnx.dk/baal/>

Fotograferer man fra fotograven kan man også fint benytte sig af faste
objektiver, men jeg synes zooms gør livet en del lettere her, da det
pludseligt betyder meget for folks størrelse på billedet når de bevæger
sig omkring på scenen. Står man blandt publikum gør en meter fra eller
til ikke det store, men det gør det når du står tæt på (måske 1 til 2
meter) den person du fotograferer.

Her en masse (20MB) taget til en festival i Oslo, hvor der hovedsageligt
kun er brugt zooms (24-70 og 70-200);

- <http://lnx.dk/oya/>

> Jeg er ludfattig, så derfor behøver der ikke være tale om de absolut
> perfekte objektiver - gerne noget i "standart"-klassen. Forresten bruger jeg
> Nikon D70, hvis dette måtte interessere nogen...

Frodos bud er meget gode, men du bør måske overveje at kigge lidt på
zooms, eftersom du jo skriver at du får presseadgang om en måneds tid.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-08-05 12:35

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Frodos bud er meget gode, men du bør måske overveje at kigge lidt på
> zooms, eftersom du jo skriver at du får presseadgang om en måneds tid.

Der er rigtigt mange superfede skud i mellem, Thomas!
Der er selvfølgelig alle de billede af folk, der fortærer mikrofoner, som
jeg ikke er ret vild med, men derud over, Skide godt kørt !
Især er der mange kanongode publikumsbilleder. og kvaliteten kan man vist
ikke sætte en finger på..

Men jo, en kort og en halvlang Zoom gir den størst mulig frihed til sådan en
koncert.
De er til gengæld halvdyre - med Sigma's 70-200/2,8 som billigste
alternativ.
Til koncertbilleder er man jo nødt til at ha lysstærke objektiver.

Til en fattigrøv er mine bud vist gode: Samlet kan de købes brugte for
omtrent 4000 til 5000 kr. (180/2,8, 85/1,8, 50/1,8) Sammen med hans kitoptik
(Den har han vel) kan han løse de fleste opgaver. og alt er af bedste
kvalitet.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-08-05 13:24

Frodo Nifinger wrote:
> omtrent 4000 til 5000 kr. (180/2,8, 85/1,8, 50/1,8) Sammen med hans kitoptik

imho ville det så give mere mening at udskifte 50'eren med en 28'er...

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-08-05 13:32

> imho ville det så give mere mening at udskifte 50'eren med en 28'er...

Tjah, den er vel dækket af hans 18-70/3,5-4,5 kitoptik

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-08-05 13:37

Frodo Nifinger wrote:
> Tjah, den er vel dækket af hans 18-70/3,5-4,5 kitoptik

Det kommer da så sandelig an på hvor meget lys der er.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-08-05 00:25

> Det kommer da så sandelig an på hvor meget lys der er.

Jo bevares, men iflg. Thomas Sass skal Nikkor AF 28/2,8'eren stoppes ret
meget ned for at blive ordentlig skarp. Men Indtil der blir råd, kan man jo
bli nødt til at nøjes.

Jeg tror næsten hellere, jeg ville kigge lidt på nogle af Sigma's EX
vidvinkler. Jeg har hørt rygter om at Sigma's 14/2,8 EX -HSM er ret i orden.
Og deres 24/1,8 er vist heller ikke helt tosset og tilmed billig.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-08-05 00:38

> [...]
orden.
> Og deres 24/1,8 er vist heller ikke helt tosset og tilmed billig.

Det vil jeg nok være enig i. Reviews her
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=75&sort=7&cat=38&page=1
er rimeligt overstrømmende. Til en DSLR med crop factor på 1.5 eller 1.6 vil
den være god. Jeg bruger stort set altid min Sigma 15-30mm på 15mm og vil
eventuelt købe denne Signa 14mm. Men, hvis og når jeg falder for fristelsen
til at køb en FF, som 5D, så er minn 24-70mm F/2.8L jo lige hvad en skal
være! Men på en FF så vil Sigma'en åbne nye verderner!!

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Thomas Kjær

Dato : 26-08-05 16:10

On 2005-08-26, Frodo Nifinger <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> jeg ikke er ret vild med, men derud over, Skide godt kørt !
> Især er der mange kanongode publikumsbilleder. og kvaliteten kan man vist

Tak for kigget og kritikken. :)

> [...]
> sådan en koncert. De er til gengæld halvdyre - med Sigma's 70-200/2,8
> som billigste alternativ. Til koncertbilleder er man jo nødt til at

Oftest er man ihvertfald. Ikke blot for at kunne få lys nok ind, men
også for at kunne få banket baggrunden godt ud af fokus, så de grimme
elementer i den forsvinder.

> [...]
> omtrent 4000 til 5000 kr. (180/2,8, 85/1,8, 50/1,8) Sammen med hans
> kitoptik (Den har han vel) kan han løse de fleste opgaver. og alt er

Jep, det lyder som en god kombination, sålænge han kan "nøjes" med de
faste brændvidder. :)

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-08-05 14:50

> Her er lidt billeder taget til Baal i Tivoli, alle med et fast 200mm
> objektiv og alle fra samme sted i publikum;
>
> - <http://lnx.dk/baal/>

WOW det sidste billede syntes jeg er virkeligt fedt taget.

Mvh
Simon

Fra : Thomas Kjær

Dato : 26-08-05 16:11

On 2005-08-26, Simon Nielsen <newz@siho.dk> wrote:

> WOW det sidste billede syntes jeg er virkeligt fedt taget.

Tak. :)

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Petter Ettrup

Dato : 26-08-05 18:33

Ja, det sidste billede sparkede også benene væk under mig - hold da helt
kæft det er godt arbejde! Inden jeg lærer at tage den slags koncertbilleder
er alle medlemmer af Baal uden tvivl faldet for rockens aldergrænse!

I samme åndedræt vil jeg lige takke for alle de tips og råd jeg har fået,
det er dejligt når "stjernerne" gider hjælpe os newbies!

Mvh Petter

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-08-05 14:49

"Petter Ettrup" <petter.ettrup@gmail.com> wrote in message

> [...]
> jeg
> Nikon D70, hvis dette måtte interessere nogen...

Hvis du vil nøjes med et objektiv kan jeg anbefale Sigmas 70-200 f/2.8. Det
er et lysstærkt objektiv hvor du jo kan få forskellige perspektiver istedet
for at køre på en fast brændvidde, hvor du så skal flytte dig frem og
tilbage.

Nu er sigma objektivet jo kun alternativ til det gode objektiv, det er
Nikons 70-200 f/2.8 VR ED men det koster langt over det dobbelte af hvad
sigmas gør, jeg har haft god glæde af sigma objektivet.

Jeg bruger til indedørs koncert
Sigma 24-70 f/2.8
Sigma 70-200 f/2.8

Til udendørs koncerter
De samme som ovenstående
og også en Sigma 50-500 f/4-6.3
(50-500 bruger jeg aldrig inddørs fordi den er for lyssvag)

Mvh
Simon

Fra : Thomas Kjær

Dato : 26-08-05 16:14

On 2005-08-26, Simon Nielsen <newz@siho.dk> wrote:

> "Petter Ettrup" <petter.ettrup@gmail.com> wrote in message

> Jeg bruger til indedørs koncert
> Sigma 24-70 f/2.8
> Sigma 70-200 f/2.8

Det lyder som en god kombination. Jeg synes dog man bør have minimum et
enkelt fast objektiv i stil med en 50/1.8 eller 50/1.4, da man til tider
vil komme ud for ekstremt dårligt oplyste koncerter.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Espen & Winnie

Dato : 26-08-05 23:35

Hovedparten af billederne på
http://www.suell.dk/html/modules.php?name=Coppermine&file=thumbnails&album=3
er nuppet med kombinationen 50mm f:1.8 samt 80-200 f.2.8. Jeg er dog begyndt
at savne en lysstærk "minizoom" - så der skal spares lidt op... igen

Mvh Espen