Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Exposure Compensation???
Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 25-08-05 10:48

Når man i kameraet bruger +/- EV (exposure compensation), er det så et
forstærket signal i CCD´en ligesom ISO værdierne, og = "billedstøj", eller
hvad sker der fysisk i kameraet ved brug af +/- EV?

mvh AJN

Fra : Brian Lund

Dato : 25-08-05 11:11

> Når man i kameraet bruger +/- EV (exposure compensation), er det så et
> forstærket signal i CCD´en ligesom ISO værdierne, og = "billedstøj", eller
> hvad sker der fysisk i kameraet ved brug af +/- EV?

På mit EOS 350D virker det sådan at kameraet bruger kortere/længere
lukkertider og/eller blændeværdier!

Brian

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 25-08-05 11:13

"Arne J. Nielsen" <a.j.nielsen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Når man i kameraet bruger +/- EV (exposure compensation), er det så et
> forstærket signal i CCD´en ligesom ISO værdierne, og = "billedstøj", eller
> hvad sker der fysisk i kameraet ved brug af +/- EV?

Normalt er det blænden der er genstand for en justering ved +/- EV

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-08-05 11:50

Langgaard Bærbar wrote:
> Normalt er det blænden der er genstand for en justering ved +/- EV

Eller lukketiden hvis man er på blændeprioritet..

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-08-05 13:34

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

> Normalt er det blænden der er genstand for en justering ved +/- EV

Det eneste, der justeres, er lysmålingen - eller rettere; resultatet fra
lysmålingen øges/formindskes med en given faktor. Hvad det så medfører af
ændring af enten lukketid, blænde eller ISO, kommer an på kameraets "mode".

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/23/05)

Fra : Kenneth K.

Dato : 25-08-05 11:30

On Thu, 25 Aug 2005 11:47:39 +0200, Arne J. Nielsen
<a.j.nielsen@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> eller
> hvad sker der fysisk i kameraet ved brug af +/- EV?

Du fortæller kameraet at du gerne vil lukke hhv. mere eller mindre lys ind
end hvad dets lysmåler fortæller dig. Det er der ikke noget "snyd" i, det
sker "fysisk".

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-08-05 12:11

> Når man i kameraet bruger +/- EV (exposure compensation), er det så et
> forstærket signal i CCD´en ligesom ISO værdierne, og = "billedstøj", eller
> hvad sker der fysisk i kameraet ved brug af +/- EV?

Hvis du sætter EC til -1.0EV så svarer det til en blændes underbelysning.
Hvis du bagefter hæver lyset igen (f.eks. i raw konvertering) med +1.0EV så
svarer det mht. støj stort set til at fordoble ISO værdien på kameraet. Jeg
har dog ikke set nogen tests, der systematisk efterprøvede dette, da det jo
ikke nødvendigvist behøder at være rigtigt, da det jo vil afhænde af
støjkurvens form. Men den egentlige årsag til at anvende EC er at sørge for
at undgå udbrændte højlys (overeksponering) og det kan bruges til at sørge
for at histogrammet ligger så lang mod højre uden overeksponering, som
muligt. Som eksempel brugte jeg en EC værdi på -2/3 i flg. billede
http://www.pbase.com/hkruse/image/47983287/original, selvom jeg anvendte
partiel måling. Det mærke vand og insekt fik de små røde dimser til at
brænde totalt ud. Histogrammet viste ikke en gang udbrænding! Det vidste jeg
fra en anden gang.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : SpookiePower

Dato : 25-08-05 12:28

Mit kamera - Canon Powershot S50 - går fra 2.8 til 8.0, men hvis jeg
nu stiller den til en blænde på 2.8 og en exposure til -2.0 vil jeg så have
en blænde der svare til 0.8 ?

www.photo.activewebsite.dk

Fra : s.v.nielsen

Dato : 25-08-05 12:47

SpookiePower wrote:

> Mit kamera - Canon Powershot S50 - går fra 2.8 til 8.0, men hvis jeg
> nu stiller den til en blænde på 2.8 og en exposure til -2.0 vil jeg så have
> en blænde der svare til 0.8 ?
>

> www.photo.activewebsite.dk

Nej -2 er to eksponerings-trin så det ville svare til blænde 5.6
(første trin er Bl:4 og næste er bl:5.6)

Fra : SpookiePower

Dato : 25-08-05 14:28

"s.v.nielsen" <s.v.nielsen@c.nogood> skrev i en meddelelse

> Nej -2 er to eksponerings-trin så det ville svare til blænde 5.6
> (første trin er Bl:4 og næste er bl:5.6)

Der stod jeg af...den er jeg ikke med på.

Ville jeg så havne på 0.8 i blænde hvis jeg satte eksponering til +2 ?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-08-05 14:48

SpookiePower wrote:

> Ville jeg så havne på 0.8 i blænde hvis jeg satte eksponering til +2 ?

Nej, for det er dit objektiv ikke i stand til. Men havde linserne været
store nok, så ja.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : SpookiePower

Dato : 25-08-05 15:28

> Nej, for det er dit objektiv ikke i stand til. Men havde linserne været store nok, så ja.

Så er jeg midt i en totalforvirring... Betyder +-2 ikke at man øger eller minsker
blændeåbningen ? Men det vil så sige at det ikke er muligt at "tvinge" blænden
ud over dens grænser på 2.8 til 8.0 for mit kamera ?

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-08-05 15:37

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Så er jeg midt i en totalforvirring... Betyder +-2 ikke at man øger
> eller minsker blændeåbningen ?

Nej, det vil sige, du "snyder" lysmålingen til at måle mere eller mindre lys
i forhold til virkeligheden. Hvis dit kamera er sat til at vælge blænde
selv, vil kameraet overjustere blænden to trin den ene eller anden vej, hvis
objektivet ellers understøtter det valgte blændetrin. Hvis dit kamera er sat
til at vælge lukketid automatisk, vil kameraet overjustere lukketiden to
trin den ene eller anden vej, hvis kameraets lukker i øvrigt understøtter
den valgte lukketid. Nogle kameraer kan sættes til Auto-ISO, hvor det så er
følsomheden, der reguleres to trin den ene eller anden vej (stadig kun, hvis
kameraet understøtter den valgte følsomhed).

> Men det vil så sige at det ikke er
> muligt at "tvinge" blænden ud over dens grænser på 2.8 til 8.0 for
> mit kamera ?

Ja. Største/mindste blændeåbning er en fast, fysisk egenskab ved objektivet.
Den kan du kun ændre med en hammer

Fra : s.v.nielsen

Dato : 25-08-05 15:22

SpookiePower wrote:

> "s.v.nielsen" <s.v.nielsen@c.nogood> skrev i en meddelelse

> Der stod jeg af...den er jeg ikke med på.
>
> Ville jeg så havne på 0.8 i blænde hvis jeg satte eksponering til +2 ?

Det ville du ikke Det er heller ikke nemt!

Blændetrinene er typisk: 2,8 4,0 5,6 8,0
Hvert trin halverer belysningen

Lukkertrinene er typisk: 1/25S 1/50S 1/100S 1/200S
Hvert trin halverer belysningen

Når du ændrer EV med +1 trin skal du have dobbelt så meget lys til
eksponeringen, Det betyder at enten blænde eller lukkertrinet vælges et
trin til venstre i de viste rækker

Når du ændrer EV med -2 trin skal du have 4 gange så lidt lys til
eksponeringen, Det betyder at enten blænde eller lukkertrinet vælges to
trin til højre i de viste rækker.

Hvis du har fået nok kan du gemme resten til en anden gang

Så kan du spørge hvorfor trinene lige har de viste værdier.
For lukkertrinene er det ret indlysene, for tiden halveres fra trin til trin
For blændens vedkommende fremkommer værdierne som blændeåbningens
diameter divideret med linsens brændevidde.
Så trinene jeg nævnte er egentlig 1/2,8 1/4,0 1/5,6 1/8,0
Når de skrives sådan kan man se at blændeåbningen bliver mindre fra trin
til trin
Men forholdet fra trin til trin er ikke 2 men kvadratroden af 2.
Det gøres fordi arealet af åbningen fordobles når diameteren øges med
kvadratroden af 2

søren

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-08-05 15:29

> Lukkertrinene er typisk: 1/25S 1/50S 1/100S 1/200S

Nope, lukketrin er typisk 1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/125, 1/250, 1/500
sek. osv. på traditionelt SLR. Jeg vil tro, de fleste moderne DSLR kan
arbejde mere nøjagtigt, selvom man stadig benytter ovennævnte skala, når
lukketid sættes manuelt.

> For blændens vedkommende fremkommer værdierne som
> blændeåbningens diameter divideret med linsens brændevidde.

Nope. Det er brændvidde (focal lenght) divideret med diameter. Derfor
opgives blændeåbninger som f/x, hvor f=brændvidde og x=diameter, f.eks.
f/2.8.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-08-05 15:39

> Nope, lukketrin er typisk 1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/125, 1/250,
> 1/500 sek. osv. på traditionelt SLR.

Der mangler selvfølgelig 1/60 sek. i ovenstående remse.

Fra : s.v.nielsen

Dato : 25-08-05 15:52

Jens Bruun wrote:

> [...]
> sek. osv. på traditionelt SLR. Jeg vil tro, de fleste moderne DSLR kan
> arbejde mere nøjagtigt, selvom man stadig benytter ovennævnte skala, når

Du har ret i at den rækkefølge du nævner er typisk, men den er ikke
pædagogisk! for der er ikke et forhold på 2 mellem trinene
Desuden er indstillingen på digitale kamerarer vel nærmest flydende uden
trin

> Nope. Det er brændvidde (focal lenght) divideret med diameter. Derfor
> opgives blændeåbninger som f/x, hvor f=brændvidde og x=diameter, f.eks.
> f/2.8.

Det ser besnærende ud! Men prøv at se på hvad det ville betyde!
Når åbningen øges bliver tallet mindre...

Fra : s.v.nielsen

Dato : 25-08-05 16:45

s.v.nielsen wrote:

> Jens Bruun wrote:

<<klip>>

> Det ser besnærende ud! Men prøv at se på hvad det ville betyde!
> Når åbningen øges bliver tallet mindre...

Undskyld mig min manglende evne til at udtrykke mig klart!
Hvis jeg havde skrevet:
Når åbningen øges bliver tallet mindre men belysningen større
Derfor er den relatve blændeåbning defineret ved: åbning /brændevidde.
De tal man får: 1/8,0 1/5,6 1/4,0 1/2,8 vokser med lysstyrken
(refference bl.a: "Jeg fotograferer", 3. udgave side 127, fra Politikens
forlag)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-08-05 19:02

In article <430de791$0$2012$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, s.v.nielsen wrote:

> [...]
> De tal man får: 1/8,0 1/5,6 1/4,0 1/2,8 vokser med lysstyrken
> (refference bl.a: "Jeg fotograferer", 3. udgave side 127, fra Politikens

Når åbningen øges, bliver tallet større.

Husk / er et divisionsteg. Der er også nogle der skriver f:4 i stedet for f/4.
1
f/2.8 er en anden måde at skrive --- * f
2.8

f/2.8 = 1/2.8 * f > f/4 = 1/4 * f

Det tal de refererer til er det jeg i folkeskolen lærte havde navnet:
Nævneren.

Og når nævneren bliver mindre, så bliver tallet større, og det gør
åbningen også.

Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 25-08-05 13:18

Mange TAK for svarene, så forstår jeg det meget bedre

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-08-05 19:46

> Hvis du sætter EC til -1.0EV så svarer det til en blændes underbelysning.

I forhold til at får et mellemgråt (ca. 18% reflektion) niveau.

At underbelyse et billede er en fejl.
At korrigere eksponeringen i forhold til lysmålingen er ikke en fejl.

[8<8<8<]
> [...]
> at undgå udbrændte højlys (overeksponering) og det kan bruges til at sørge
> for at histogrammet ligger så lang mod højre uden overeksponering, som

Den egentlige grund til at anvende EC er at lysmålere er kalibreret til at
give en mellemgrå tone - og det svarer ikke altid til hvad man faktisk
fotograferer.
Hvis man tager et billede af et sort stykke papir og et hvidt stykke papir,
vil lysmåleren gøre begge dele mellemgråt.

> Som eksempel brugte jeg en EC værdi på -2/3 i flg. billede
> http://www.pbase.com/hkruse/im age/47983287/original, selvom jeg anvendte
> partiel måling.

Et rigtigt fint billede.
Man kan hurtigt se at det er mørkere end mellemgråt.

Det billede er jo netop _ikke_ underbelyst, selvom du har drejet på EC.
Anvendelsen af partiel måling spiller ingen rolle, idet billedets
kontrastomfang er meget lille, og de områder der skiller sig ud (de røde
dimser) fylder så lidt på billedet.

>Histogrammet viste ikke en gang udbrænding!

Hvis kameraet har RGB histogram vil man kunne se det.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-08-05 20:44

> At underbelyse et billede er en fejl.
> At korrigere eksponeringen i forhold til lysmålingen er ikke en fejl.

Korrekt selvfølgelig, men det var blot for at illustrere EC kompensation.
Når jeg bruger det er det for at kompensere for hvad lysmåleren finder frem
til.

> [...]
papir,
> vil lysmåleren gøre begge dele mellemgråt.

Ja, det ikke til diskussion, men min pointe er at rent praktisk så skal man
gå efter histogrammet og få det til at ligge til højre. Men erfaring ved man
også, hvordan lysmåleren virker, som du også illustrerer.

> Hvis kameraet har RGB histogram vil man kunne se det.

Ja, men det har 20D ikke og det er en mangel.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jacob

Dato : 25-08-05 21:40

> [...]
> man
> også, hvordan lysmåleren virker, som du også illustrerer.

> Ja, men det har 20D ikke og det er en mangel.

Hvis den ikke har historigram hvad kalder du det så ? ok. det er monicromt.
men det virker da efter hensigten. skyder man raw med 20D syntes jeg det er
usedvanligt svært at overbelyse. selv med ev +1.

jacob

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-08-05 22:38

> [...]
er
> usedvanligt svært at overbelyse. selv med ev +1.

20D viser ikke de tre kanaler hver for sig. Men det er rigtigt at raw giver
noget ekstra fleksibilitet.
+/-1 blænde virker fint, specielt undereksponering kan reddes fint, med
passen støjfiltrering.

--
Kind Regards,
Hans Kruse