Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken modlysblænde til EF 50mm f/1.8?
Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 24-08-05 21:04

Hejsa

Jeg ville gerne have en modlysblænde til min EF 50mm f/1.8 (Mk. I),
men hvilken passer? Canon skriver ES-62, men ikke noget om, om det er
til Mk. II'eren eller om den passer på begge. Skulle der være nogen
her i gruppen, der kender svaret?

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Jacob

Dato : 24-08-05 21:30

"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> men hvilken passer? Canon skriver ES-62, men ikke noget om, om det er
> til Mk. II'eren eller om den passer på begge. Skulle der være nogen

den modlys blænde de anbefaler passer til full frame. eneste undtagelse er
ef-s de de ikke kan monteres på full frame.

Fra : waal

Dato : 24-08-05 21:59

> [...]
> men hvilken passer? Canon skriver ES-62, men ikke noget om, om det er
> til Mk. II'eren eller om den passer på begge. Skulle der være nogen

Samme modlysblænde til begge versioner

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 25-08-05 08:23

On Wed, 24 Aug 2005 22:58:39 +0200, "waal" <waal@post.tele.dk> wrote:

>"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse

>Samme modlysblænde til begge versioner

Tak. Ved du hvordan den monteres? I filtergevindet?

Fra : waal

Dato : 25-08-05 16:16

> Tak. Ved du hvordan den monteres? I filtergevindet?

bajonet, Canons modlysblænder har altid været påstik (i forhistorisk tid)
eller bajonet (nutid)

kan findes på Canon DK's hjemmeside under tilbehør/prisliste (pdf. fil)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-08-05 16:55

waal wrote:
> bajonet, Canons modlysblænder har altid været påstik (i forhistorisk tid)
> eller bajonet (nutid)

Der er da ikke noget bajonet-mount på en EF 50 f/1.8 II'er ?

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : waal

Dato : 25-08-05 17:37

> Der er da ikke noget bajonet-mount på en EF 50 f/1.8 II'er ?

Canon lister modlysblænden som ES62 til nævnte 50mm. Jeg har godt nok ikke
objektivet selv men hvorfor skulle Canon lige pludselig forlade
bajonetprincippet efter 35 år ?

mvh
Michael

Fra : Jacob

Dato : 25-08-05 17:57

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Canon lister modlysblænden som ES62 til nævnte 50mm. Jeg har godt nok ikke
> objektivet selv men hvorfor skulle Canon lige pludselig forlade

bajonetten bruger de vist kun til modlys blænder i sjove faconger. mens
påstikken bruges til de tragt formede modlys blænder.

Jacob

Fra : waal

Dato : 25-08-05 18:50

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> "waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> bajonetten bruger de vist kun til modlys blænder i sjove faconger. mens
> påstikken bruges til de tragt formede modlys blænder.

De forlod påstikken i 1970 til fordel til bajonet så det må vel kaldes
tilbage til fremtiden

mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 22:19

Jeg har en 50mm 1.8 type I og anvender en ES-65 som også passer til
100-300mm. Den sidder ikke i filter gevindet men lidt længere tilbage i en
rille i den del der er ca. 60mm. Der er 2 "knapper" på modlysblænden til at
montere og fjerne den med .

Poul B-H

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 29-08-05 08:56

On Sat, 27 Aug 2005 23:18:38 +0200, <svar_i_gruppen> wrote:

> [...]
>rille i den del der er ca. 60mm. Der er 2 "knapper" på modlysblænden til at

Tak, det er nok så præcist et svar som jeg kunne ønske Så må det
blive en ES-65 III, trods den lidt pebrede pris :-/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-08-05 17:57

waal wrote:
> Canon lister modlysblænden som ES62 til nævnte 50mm. Jeg har godt nok ikke
> objektivet selv men hvorfor skulle Canon lige pludselig forlade
> bajonetprincippet efter 35 år ?

http://gallery.nathue.dk/tingsager/50mm/CRW_4384.jpg

Der er så vidt jeg ved ingen bajonet foran på dette objektiv.. så har de
da gemt den godt

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 25-08-05 19:09

On 25 Aug 2005 16:56:42 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>http://gallery.nathue.dk/tingsager/50mm/CRW_4384.jpg
>
>Der er så vidt jeg ved ingen bajonet foran på dette objektiv.. så har de
>da gemt den godt

Af de tre Canon-objektiver jeg har - EF50mm f/1.7, EF28-105mm
f/3.5-4.5 USM og EF70-210mm f/4 - er det kun 28-105mm'eren der har
bajonet. Men der findes modlysblænder til dem alle - ES-62, EW-63B og
ET-62 II. Til ES-62 har jeg set en adapterring, men det er ikke alle
steder der skriver noget om den:
<http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=details_accessories&A=details&Q=&sku=12467&is=REG>
- mens Technikdirekt.de intet nævner om den (og det gør Canon.dk's
prisliste heller ikke....

Er her ikke nogen der har objektivet og modlysblænde, som kan belyse
sagen?

Fra : waal

Dato : 25-08-05 20:07

> [...]
> - mens Technikdirekt.de intet nævner om den (og det gør Canon.dk's

Noget tyder på at adapterringen følger med blænden som standard.

mvh
Michael

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 25-08-05 20:48

On Thu, 25 Aug 2005 21:07:14 +0200, "waal" <waal@post.tele.dk> wrote:

>Noget tyder på at adapterringen følger med blænden som standard.

Ja, jeg sad også lige selv og nærstuderede billedet og blev enig med
mig selv om, at det så ud til at adapteren sad på. Jeg skal også have
en til mit EF70-210mm f/4 - den hedder ET-62 II, men der er ikke noget
billede af den. Må formode der også er adapter med til den.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 26-08-05 11:26

On Thu, 25 Aug 2005 21:48:01 +0200, Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net>
wrote:

>Ja, jeg sad også lige selv og nærstuderede billedet og blev enig med
>mig selv om, at det så ud til at adapteren sad på.

Nu er jeg så blevet lidt mere forvirret igen. Andetsteds fra har jeg
fået at vide, at modlysblænden til Mk. I'eren bare skal clipses på og
at man f. eks. også kan bruge ES-65 III (fra TS-E90mm f/2.8
objektivet). Monstro ES-62 passer på Mk. I'eren uden adapter?

Er her virkelig ikke nogen, der har et EF50mm f/1.8 Mk. I, med
modlysblænde?

Fra : waal

Dato : 26-08-05 12:52

> [...]
> objektivet). Monstro ES-62 passer på Mk. I'eren uden adapter?
>
> Er her virkelig ikke nogen, der har et EF50mm f/1.8 Mk. I, med

ES62 oplyses af Canon at passe til begge EF50/1.8 modeller. Praksis kan vel
afprøves i nærmeste fotoforretning

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-08-05 12:55

waal wrote:
> ES62 oplyses af Canon at passe til begge EF50/1.8 modeller. Praksis kan vel
> afprøves i nærmeste fotoforretning

Ja, hvis den nærmeste fotoforretning ellers har et stort lager.. det
har de færreste.

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 26-08-05 13:56

On 26 Aug 2005 11:54:41 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

Da begge har 52mm filtergevind, så passer adapteren på begge - men jeg
ville jo gerne undgå adapteren

>Ja, hvis den nærmeste fotoforretning ellers har et stort lager.. det
>har de færreste.

Nej, men Photografica eller Foto/C kunne måske tænkes at have dem -
jeg må nok flexe et par timer en dag og tage ind forbi dem.

Tak for alle svarene.