Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Øv 350D er for lille..... Er 10D større m
Fra : Jakob

Dato : 23-08-05 16:04

Nu tog jeg mig endelig sammen til at prøve at holde 350D i hånden i
jagten på hvad for et kamera jeg skal gå efter. Og jeg må sige at til
mig er det for småt, føler ikke der er plads til mine fingre uden at de
skal "foldes" nedad, ikke særligt komfortabelt.. Damn.

Hvordan er det med 10D er det mere ala d70 som jeg holder perfekt på ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Nicolai

Dato : 23-08-05 16:26

> [...]
> mig er det for småt, føler ikke der er plads til mine fingre uden at de
> skal "foldes" nedad, ikke særligt komfortabelt.. Damn.

Det ER en af kritikpunkterne, men vær opmærksom på det også er en vanesag.

Jeg tænker aldrig over det mere :)

--

Med venlig hilsen / Best regards
Nicolai

http://www.webhostingdanmark.dk - nu med servere fra 299,-

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-08-05 16:35

> Det ER en af kritikpunkterne, men vær opmærksom på det også er en vanesag.
>
> Jeg tænker aldrig over det mere :)

Jeg havde samme opfattelse, da jeg købte en 350D reserve/ekstra kamera. Min
søn brugte den på vores tur til Kina og han har større hænder end jeg og han
syntes den har en fin størrelse. Åbenbart synes han den er så fin, så han
har taget den med til Argentina i en måneds tid og snuppet min 70-200mm
oveni sådan kan det gå....

Men man skal vænne sig til det. Alternativt kan man købe et batterigreb.

10D er endda list større end 20D, og der er noget at holde i.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jakob

Dato : 23-08-05 17:10

In article <430b4231$0$18645$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...

> syntes den har en fin størrelse. Åbenbart synes han den er så fin, så han
> har taget den med til Argentina i en måneds tid og snuppet min 70-200mm
> oveni sådan kan det gå....

Ha ha ja man skal passe på :0)

> Men man skal vænne sig til det. Alternativt kan man købe et batterigreb.

OK det vil jeg lige se om jeg kan finde et billede af.

> 10D er endda list større end 20D, og der er noget at holde i.

OK tak for det, det er sgu mere kompliceret end jeg havde regnet med at
finde det rette kamera :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-08-05 17:28

> Ha ha ja man skal passe på :0)

Ja, sådan blev der holdt på kameraet
http://www.pbase.com/hkruse/image/48114228/original og her var så resultatet
http://www.pbase.com/hkruse/image/48114201/original

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jakob

Dato : 23-08-05 17:28

In article <430b4ea2$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...

> Ja, sådan blev der holdt på kameraet
> http://www.pbase.com/hkruse/image/48114228/original og her var så resultatet
> http://www.pbase.com/hkruse/image/48114201/original

Ha ha godt illustreret. Det billede ser da foriøvrigt ret godt og det
ser da ud til at være taget med et kit objektiv ( Uha ved godt at jeg
bevæger mig på farefuld grund nu :0), er det ikke ? det er da 18-55 i
exifinfoen.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-08-05 17:54

> [...]
> ser da ud til at være taget med et kit objektiv ( Uha ved godt at jeg
> bevæger mig på farefuld grund nu :0), er det ikke ? det er da 18-55 i

Jo, det er det og det er ovenikøbet beskåret ret kraftigt ned til 1501x2182
pixels fra 3456x2296. Her iøvrigt det samme billede i fuld opløsning (altså
stadig beskåret) http://www.pbase.com/hkruse/image/48115345/original.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Peter Sindrup

Dato : 23-08-05 17:47

news:430b4ea2$0$18646> http://www.pbase.com/hkruse/image/48114228/original
og her var så resultatet

Super godt!

Peter

Fra : Jakob

Dato : 23-08-05 17:11

In article <430b400d$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, spam2005
@nifo.dk says...

> Det ER en af kritikpunkterne, men vær opmærksom på det også er en vanesag.
>
> Jeg tænker aldrig over det mere :)

OK, det vil jeg lige overveje, men det var godt nok meget markant synes
jeg.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Alex W

Dato : 23-08-05 16:27

> Nu tog jeg mig endelig sammen til at prøve at holde 350D i hånden i
> jagten på hvad for et kamera jeg skal gå efter.

> Hvordan er det med 10D er det mere ala d70 som jeg holder perfekt på ?

10D har den "rigtige" størrelse.

/Alex W

Fra : Jakob

Dato : 23-08-05 17:10

In article <430b404c$0$68313$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, alex@
(fjern)skriverstuen.dk says...

> 10D har den "rigtige" størrelse.

OK tak for det.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 18:16

Kan kun sige - køber du et Nikon D70 har du fået et kamera, du med sikkerhed
bliver gladere og gladere for.
Det vil kunne lokke din fotografiske gnist til at springe ud i fuld lue.
Det er et fanstastisk kamera til prisen.
mvh - Per

--
Med venlig hilsen - Per Falkjær Jensen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-08-05 18:46

Nicolai wrote in Message-ID:
<430b400d$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> Det ER en af kritikpunkterne, men vær opmærksom på det også er en
> vanesag.

> Jeg tænker aldrig over det mere :)

Ditto.

Har holdt et D70 og det synes jeg var mærkeligt at holde - men jeg er
sikker på jeg kunne vænne mig til det.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : KNL DtP

Dato : 23-08-05 19:04

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan er det med 10D

Jeg blev først rigtigt dus med mit 10D, da jeg købte et
vertikal-batterigreb. Det gav lige det ekstra plads til fingrene på
grebet, samt bedre balance generelt.

Bonusen er naturligvis muligheden for at kunne tage billedet på højformat
uden at skulle vride armen af led, samt muligheden for at køre med to
batterier.

Jeg vil tro, at det gælder næsten alle kameraer. Hvis du prøvet et
kameraet med batterigreb, så prøv at afmontere det og fornem
følingen/balancen uden. Batterigrebet har i mine tilfælde altid været en
bonus!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jakob

Dato : 23-08-05 19:50

In article <430b651b$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
knl_dtp@hotmail.com says...
> "Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg blev først rigtigt dus med mit 10D, da jeg købte et
> vertikal-batterigreb. Det gav lige det ekstra plads til fingrene på
> grebet, samt bedre balance generelt.

OK fandt lige et billede på nettet af sådan et og det slog mig at det jo
ikke hjælper på selve grebet men ok det giver selvfølgelig noget mere
plads forneden :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-08-05 20:29

In article <MPG.1d7559499a6146a9989ddf@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> [...]
> skal "foldes" nedad, ikke særligt komfortabelt.. Damn.
>
> Hvordan er det med 10D er det mere ala d70 som jeg holder perfekt på ?

Det er meningen at højre hånds lillefinder skal ligge under kameraet og
stabilisere det.

Fra : Jakob

Dato : 23-08-05 20:34

In article <slrndgmu8m.1oc.povlhp@ip102.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Det er meningen at højre hånds lillefinder skal ligge under kameraet og
> stabilisere det

OK det er muligt at jeg holdt forkert så. Men på et d70 kan jeg holde om
grebet nærmest som om en flaske og det føles ret naturligt (ikke fordi
jeg holder om mange flasker ;0), men på 350d var der ikke plads til mine
fingre så jeg skulle holde på en helt anden måde men det er nok det man
bare skal vænne sig til.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 23-08-05 22:02

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> Det er meningen at højre hånds lillefinder skal ligge under kameraet og
> stabilisere det.

Det kommer så sandelig an på da. Da jeg gik på fotokursus lærte vi at holde
på kameraet som vi syntes var bedst, hvis ikke man følte det behageligt med
en hånd under objektivet, skulle man ikke det. Min mor holder med en hånd på
hver side af kameraet efter hun har zoomet tilfredsstilende altså hun rører
ikke objektivet når hun tager billedet og hun tager ganske gode billeder.

Det er meningen at man skal holde kameraet så man holder det stille. Nu er
det så meget længe siden jeg har taget billeder med kamera uden
vertikalgreb. Mit F90X Pro (Pro betegnelsen kommer i det der sidder et MB-10
vertikalgreb på) har altid haft vertikalgrebet på og mit D1, ja der er det
lidt svært at pille af uden en hammer og en mejsel

Mvh
Simon

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-08-05 11:55

> Det er meningen at højre hånds lillefinder skal ligge under kameraet og
> stabilisere det.

Hvis først du har et prohus eller vertikalgreb, så skal du have store hænder
for at det kan lade sig gøre

MVH
Thomas

Fra : Simon Nielsen

Dato : 23-08-05 21:54

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message
> [...]
> skal "foldes" nedad, ikke særligt komfortabelt.. Damn.
>
> Hvordan er det med 10D er det mere ala d70 som jeg holder perfekt på ?

Hvorfor så ikke en Nikon D70, det er næsten ligegyldigt hvad man vælger i
dag. Man får gode kameraer begge steder og objektivudvalget er næsten det
samme. Desuden er der jo 2. parts objektiver som Sigma, Tamron og Tokina som
leverer til begge mærker.

Så jeg vil sige det kamera man føler at man kan finde rundt i og det man
holder bedst på, det er det kamera man skal vælge.

Men so har 20D, 10D og de størrere kameraer en del mere at holde på end de
små. Jeg har selv en Nikon D1 og har haft den i noget tid efterhånden og den
har et lækkert stort greb som jeg virkelig kan holde på. Jeg prøvede en D50
for noget tid siden og jeg må sige der er ikke meget plads ind til
objektivet, næsten helt klaustrofobisk. Har også prøvet 300D, 350D og 20D
fra Canon og dem syntes jeg også vare for små, men en 1Ds som vi havde på
højskolen var simpelthen lækker at bruge og holde på. Så desto større/dyrere
desto mere at holde på.

Dog selvom Nikon D70 og Canon 350D er nogenlunde den samme klasse så er
D70'eren mere pølsefinger-venlig.

Mvh
Simon

Fra : Jakob

Dato : 23-08-05 22:35

In article <430b8cde$0$68294$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
newz@siho.dk says...

> Hvorfor så ikke en Nikon D70, det er næsten ligegyldigt hvad man vælger i
> dag. Man får gode kameraer begge steder og objektivudvalget er næsten det

Det var egentlig fordi d50 kan findes billigere, og så overvejer jeg
canon fordi jeg har en 50 mm mark I og en 80-200 (crap jeg ved det)
liggende.

Men det kan da godt være du har ret at man pixelpeeper for meget, jeg
har bare set de her sammenligninger af nikon og canon og her ser det ud
som om canons cmos leverer lidt bedre ;+)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-08-05 22:48

> Men det kan da godt være du har ret at man pixelpeeper for meget, jeg
> har bare set de her sammenligninger af nikon og canon og her ser det ud
> som om canons cmos leverer lidt bedre ;+)

Hvis du ligesom jeg ikke er så god til at tage billeder uden at beskære det
af og til, så er det altså rart at have nogle pixels at tage af. Men hvis
man sjældent beskærer og sjældent printer større end A4, så vil du ikke se
de ekstra 2mp, som 350D har. Men den større opløsning kommer kun til sin
ret, hvis et billede iøvrigt er skarpt, dvs. god optik eller indenfor
optikkens begrænsninger, stiller skarpt, ikke rystet, etc.etc. Jeg er bange
for at denne lange diskussion efterhånden er overkill

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jakob

Dato : 24-08-05 00:22

In article <430b9986$0$18638$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...

> optikkens begrænsninger, stiller skarpt, ikke rystet, etc.etc. Jeg er bange
> for at denne lange diskussion efterhånden er overkill

Du har ret, men ikke desto mindre har den hjulpet mig på vej og måske
lige bragt nogle proportioner på plads for mig :0)

Men tak til alle for hjælpen, det er SUPERCOOL at i gider.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-08-05 07:29

> Du har ret, men ikke desto mindre har den hjulpet mig på vej og måske
> lige bragt nogle proportioner på plads for mig :0)
>
> Men tak til alle for hjælpen, det er SUPERCOOL at i gider.

Tak og lad os høre, hvad du ender op med og ikke mindst lad os se nogle
billeder.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Simon Nielsen

Dato : 23-08-05 22:59

> [...]
> har bare set de her sammenligninger af nikon og canon og her ser det ud
> som om canons cmos leverer lidt bedre ;+)

Ja, men det er så lidt at det mærker du ikke. Jeg kan godt mærke det fra min
D1, at et kamera som D70 faktisk tager bedre billeder, men det har jo også
nogle år på bagen. CMOS'en i Canon producerer lidt mindre men mere ujævn
støj en Nikons CCD, derfor kan Nikons støj hurtigere fjernes. Nikon har lidt
højere lukkertider og Canon har bedre postprocesserings styring. Nikon har
bedre flashudnyttelse og så videre. Men det er marginale forskelle vi taler
om.

Den 50mm du har kan findes til Nikon meget billigt også, og du kan sagtens
sælge de objektiver du har liggende, så du kan købe dig et Nikon 50mm F/1.8.
Det er tit folk hopper på pixlestørrelsen, og lige så tit folk siger jeg vil
kun have canon fordi jeg har en Canon 35-80 /3.5-5.6 og en 70-200 /4-5.6,
men objektiver der er i så billig en serie er virkeligt ikke grundlag for at
man skal fortsætte med et mærke, kan ma bedst lide det Nikon kamera man har
i hånden så er det det man skal tage.

Selv bruger jeg Nikon men jeg råder da stadig folk til at købe det der
ligger behageligt i hånden og det der er til at finden rundt, og er det
canon, så fine with me. Jeg har selv ønsket at hoppe over til Canon mange
gange, men så skal jeg finde arvtager for ca. 60.000,- objektiver og der kan
gå lang tid før det hele er solgt og jeg skal også have købt nyt til Canon
så det er et problem, men ikke mere end at jeg er ved at spare op til når
Nikon sætter deres D3 på Gaden, så vil jeg være en af de første til at have
den, Jeg tror ikke at jeg køber en D2X da jeg nok først har sparet op til et
kamera af den størrelse når Nikon kommer med en D3. Så selv om Canon er lidt
mere fremme kan jeg stadig bedst lide Nikon, jeg syntes farverne er mere
realistiske.

Mvh
Simon

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-08-05 00:11

On Tue, 23 Aug 2005 20:04:10 +0200
"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote:

> "Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg blev f_rst rigtigt dus med mit 10D, da jeg k_bte et
> vertikal-batterigreb. Det gav lige det ekstra plads til fingrene p_
> grebet, samt bedre balance generelt.
>
> Bonusen er naturligvis muligheden for at kunne tage billedet p_
> h_jformat uden at skulle vride armen af led, samt muligheden for at
> k_re med to batterier.
>
> Jeg vil tro, at det g_lder n_sten alle kameraer. Hvis du pr_vet et
> kameraet med batterigreb, s_ pr_v at afmontere det og fornem
> f_lingen/balancen uden. Batterigrebet har i mine tilf_lde altid v_ret
> [...]

Hvor meget ekstra tid køber man sig med batterigreber sådan ved
"almindelig" brug? jeg gætter på at det ikke er dobbelt tid.