Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Natbillede
Fra : Mutti

Dato : 22-08-05 21:48

Hej
Hvordan tager man et billede af f.eks månen.. Eller af lysene ved
kysten. Når jeg indstiller mit camere til natbillede så bliver
billederne ikke gode.. De flyder nærmest ud.. månen bliver aflang!!
jeg har et Nikon 8700

Hílsen Birgit

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-05 21:58

"Mutti" <mortil3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Brug et stativ, til måne billeder er det godt med en forholdsvis høj
lukkehastighed ( ellers brænder den nemt ud og bliver en stor lys klat). Sæt
kameraet på f.eks S og prøv dig frem til du opnår et passende resultat.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-08-05 21:57

In article <1124743671.524001.162360@z14g2000cwz.googlegroups.com>, Mutti wrote:
> [...]
> kysten. Når jeg indstiller mit camere til natbillede så bliver
> billederne ikke gode.. De flyder nærmest ud.. månen bliver aflang!!

Du stiller det i manuel mode, så du kan få en hurtig lukketid.
Eller stiller det til noget dagslys/landskabshølløj.

Fra : condrup.net

Dato : 22-08-05 22:02

[...]

Stativ. Sæt evt. lukker på 20-30sek Blænde 5.6 for at undgå for megen
"stjernefænomen" på lygter og den slags. Kommer selvfølgeligt an på lys m.m.
men prøv dig frem.

Men, lidt svært at sige nøjagtigt hvad der går galt, uden at kunne se dit
nuværende resultat. Du kan evt. tage et kig her på et af mine nat billeder.
http://asp.fotobasen.dk/log/_mg_5354_public.jpg

Mvh
Ole Condrup
www.condrup.net

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-08-05 22:14

condrup.net skrev:
Du kan evt. tage et kig her på et af mine nat billeder.
> http://asp.fotobasen.dk/log/_mg_5354_public.jpg

Billedet illustrerer meget godt en af problemstillingerne ved natbilleder:
For ikke at brænde højlys bliver resten ofte så mørkt at det er svært at
se hvad det er.
Prøvede at give dit billede en kontrastmaske (se lum. landscape) og det
synes jeg gjorde meget for billedet, men det blev også et andet.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-08-05 20:19

Mutti wrote:
> [...]
> kysten. Når jeg indstiller mit camere til natbillede så bliver
> billederne ikke gode.. De flyder nærmest ud.. månen bliver aflang!!

Månen er ikke så besværlig. Den er jo belyst fuldt af dagslys, også selv
om det er nat. Så sæt kameraet på manuel indstilling, og beregn lyset
som på et dagbillede. (se evt i exif informationen for et billede taget
om dagen)

Bo //