Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket objektiv?
Fra : PGaard

Dato : 21-08-05 17:14

Hej

Har fået en masse hjælp herinde, hvilket jeg takker mange gange for..
Nu har jeg endnu en gang brug for nogen gode tips.

Tager lidt billeder til Rallycross mesterskaber med mit Canon EOS 300D og
vil i den forbindelse høre, hvilket objektiv jeg med fordel kan bruge.

Har p.t. 3 objektiver

Canon zoom lens ef-s 18-55mm 1:3.5-5.6 (ø 58mm)
Canon zoom lens ef 35-80mm 1:4-5.6 III (ø 52mm)
Canon lens ef 50mm 1:1.8 II

Hvilket af disse 3 objektiver er bedst egnet til "forbi-passerende biler"
Hvad er de 3 objektiver egentlig bedst til?
Hvilket af de 3 er bedst til aften / natte fotos?

Kunne godt tænke mig en god zoom linse og har kigget lidt på Sigma
4,0-5,6/70-300 APO DG
Er det en god linse til formålet, eller er der en anden jeg måske hellere
skulle kigge på?

(Prisleje gerne under 2500,- kr.)!!

Samtidig vil jeg høre, hvilket "foto galleri" der er bedst / billigst at
bruge, til en hjemmeside.

Med venlig hilsen
Palle

Fra : Brian Lund

Dato : 21-08-05 17:25

> [...]
>
> Har p.t. 3 objektiver
>
> Canon zoom lens ef-s 18-55mm 1:3.5-5.6 (ø 58mm)
> Canon zoom lens ef 35-80mm 1:4-5.6 III (ø 52mm)

Jeg ville tage alle tre objektiver med, eller minimum EF-S 18-55 og EF 50!
Så ville jeg starte med 50'eren, for det er det skarpeste objektiv, og mit
gæt er du får ca. brug for den brændvidde. Hvis det så viser sig den er for
snæver; skift til 18-55, hvis den er lige kort nok, skift til 35-80!

> Hvilket af disse 3 objektiver er bedst egnet til "forbi-passerende biler"

Det kommer selvfølgelig helt an på afstanden, men EF 50mm er skarpest!

> Hvad er de 3 objektiver egentlig bedst til?

At kanalisere lyset til dit kamera så du kan tage billeder
EF-S 18-55 landskab til portræt
EF 35-80 portræt
EF 50 portræt, og den er skarpest

De kan selvfølgelig bruges til meget andet, alle sammen!

> Hvilket af de 3 er bedst til aften / natte fotos?

EF 50 f/1,8 - den lukker meget mere lys ind, og er skarpere (har jeg sagt
den er den skarpeste? ;))

Den er helt ok til prisen!

Brian

Fra : PGaard

Dato : 21-08-05 17:40

Hej Brian..

Yeps.. du sagde vist nok at det var den skarpeste! *S*

Takker mange gange for dit hurtige svar..
:0) Palle

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-08-05 17:27

In article <4308a861$0$82677$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, PGaard wrote:
> [...]
> Canon lens ef 50mm 1:1.8 II
>
> Hvilket af disse 3 objektiver er bedst egnet til "forbi-passerende biler"

Det er nok den lange, 35-80mm, som sandsynligvis stadig er lige kort nok.

> Hvad er de 3 objektiver egentlig bedst til?

50mm vinder til makro (med mellemringe), portræt etc.
18-55 vinder som allround objektiv, da den har moderat vidvinkel, og
derfor kan bruges til landskaber, inderdørs (med nok lys) etc.

Dit 35-80mm er nogenlunde analogverdenens svar på dit 18-55. Det er det
mest overflødige du har. bør skiftes med en tele.

> Hvilket af de 3 er bedst til aften / natte fotos?

50mm - Da den kan gå ned til blænde f/1.8 og er rigtig skarp ved
f/2.8. Dvs den giver dig en hurtigere lukketid ved samme lys.

> Kunne godt tænke mig en god zoom linse og har kigget lidt på Sigma
> 4,0-5,6/70-300 APO DG
> Er det en god linse til formålet, eller er der en anden jeg måske hellere
> skulle kigge på?

Canon 70-200mm f/4L
Sigma EX 70-200mm f/2.8
Sigma EX 100-300mm f/4

Da jeg ville sælge mit 100-300mm var der 2 der ville bytte deres 70-200mm,
så det kan være at 200mm ikke er nok i den lange ende.

> (Prisleje gerne under 2500,- kr.)!!

Godt og billigt følges ikke ad.

> Samtidig vil jeg høre, hvilket "foto galleri" der er bedst / billigst at
> bruge, til en hjemmeside.

JAlbum. Laver "døde" HTML sider og kan bruges med det billigste webhotel.

Fra : Brizz

Dato : 23-08-05 00:11

PGaard wrote:
> Samtidig vil jeg høre, hvilket "foto galleri" der er bedst / billigst at
> bruge, til en hjemmeside.

www.minigal.dk bruger jeg på www.fotob.dk Det fungerer rigtig godt og NEMT!
Det er ganske gratis.

Mvh Brian