Foto
IBM760 5420
Teil 3020
EF 75-300 IS USM tegner pludselig uskarpt.~
Fra : Heine Christensen

Dato : 21-08-05 13:55

Hej

Ovenstående objektiv er pludselig begyndt at tegne virkeligt uskarpt. Jeg
tog derfor en del testbilleder med objektivet og sammenlignede det med mit
17-85 objektik, hvilket tegner som det skal.

Her er et testbillede. med nogle snore, og her ses det tydeligt at der er
grønne og røde "skygger" over fx stængerne og snurene.

Da mit 17-85 objektiv tegner som det skal må det være mit 75-300 den er galt
med, men hvad kan der være sket... Den har ligget i min taske siden jeg
brugte den sidst, og der spillede den bare som den skulle, skarpe kanter osv
osv.

Er der noget jeg har overset, eller er mit objektiv bare defekt?

HC

PS: Jeg har prøvet at tage test-billder både med og uden stativ, IS, og
filtre mv.

Fra : Heine Christensen

Dato : 21-08-05 13:56

Ups, glemte lige linket.
http://users.cybercity.dk/~dsl2756/test.jpg

HC

Fra : Knud Bonke

Dato : 21-08-05 14:59

:
[...]

Det ligner et fokusproblem, det der er skarpest, er den blå prop
i alu-røret øverst. Hvad har du stillet skarpt på, og har du prøvet med manuel
fokus?
Hvis der samtidig er et problem med et spinkelt stativ/lang lukketid og
stor blænde, skal der ikke meget til ved en 300mm!
mvh Knud

Fra : Heine Christensen

Dato : 21-08-05 15:10

Hej
"Knud Bonke" <bonkeREMOWE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Det ligner et fokusproblem, det der er skarpest, er den blå prop
> i alu-røret øverst. Hvad har du stillet skarpt på, og har du prøvet med
> manuel
> fokus?

Jeg stillede skarp på den blå prop/den løse snor forest i billedet, og dem
som man kan se mindst "fejl i". Jeg prøvede ikke med manuel fokus på dette
billede, men prøvede på andre, stadig lige uskarpe.

> Hvis der samtidig er et problem med et spinkelt stativ/lang lukketid og
> stor blænde, skal der ikke meget til ved en 300mm!
> mvh Knud
Jeg har prøvet både med lange og korte lukketider og med og uden IS og med
stativ også...

Jeg har taget en del billeder af fly i fart, og der har jeg prøvet at få
uskarpe billeder, men slet ikke med denne grønne/røde "skygge", de har bare
været"gnidret" fordi manm fik valgt en for lan lukketid....men nogle af mine
testbilleder er med lukketider helt ned på 1/400(i sollys), og de har det
stadig...desværre

HC

Fra : Knud Bonke

Dato : 21-08-05 18:35

Jeg har læst alle de andre forslag, og kommer i tanke om
en kollega der frisk og frejdig opholdt sig ½ time i et tropisk
drivhus (zoologisk have), det kunne vel ikke tænkes at
det er kondensvand der af den grund "forstyrrer" inde i dit objektiv?
mvh Knud

Fra : Heine Christensen

Dato : 21-08-05 18:50

Hej Knud.

> [...]
> drivhus (zoologisk have), det kunne vel ikke tænkes at
> det er kondensvand der af den grund "forstyrrer" inde i dit objektiv?

Jeg tror det ikke. Jeg har tjekket mine billeder lidt tilbage. Første gang
jeg opdagede det var for ca 1 uge siden, jeg fattede ikke at jeg pludselig
var blevet så dårlig til at tage billeder....nå, men jeg tænkte, du prøver
igen... men så i aftes til koncert i Legoland - var det bare nok... Så det
har været der i ca 14 dage. HVIS der skulle være kondens, burde det så ikke
være fordampet, min taske står dog trods alt åben en gang imellem, og jeg
har også have den ude i fri luft nogle gange, MEN jeg tror bare for at
udelukke, så lader jeg den ligge åbent natten over... der kan jo ikke ske
noget ved det

HC

Fra : Knud Bonke

Dato : 21-08-05 19:15

[...]

Hvis der er kommet kondens ind mellem linserne, og det kommer
der kun ved store temperatursvingninger, ikke bare fordi det bliver
køligt om aftenen, så tager det typisk fra 14 - 30 dage inden det
forsvinder, og det gør det ikke altid af sig selv. Du burde kunne se
et elle andet unormalt hvis du kigger "baglæns" ind gennem objektivet,
når det er varmt, altså udendørs som en dag her på Fyn i dag
mvh Knud

Fra : Heine Christensen

Dato : 21-08-05 19:21

> [...]
> et elle andet unormalt hvis du kigger "baglæns" ind gennem objektivet,
> når det er varmt, altså udendørs som en dag her på Fyn i dag

Okay, så tør jeg godt sige med ret stor sikkerhed at det "desværre" ikke er
det...

Det værste er at skulle undvære den... bruger efterhånden en del tid i
Billund med den - Hehe

Ved du forresten om man bare kan indlevere den i en "tilfældig" Canon aut.
butik til rep.? De sender den vel bare ind til Canon DK eller noget i den
retning.

HC

Fra : Knud Bonke

Dato : 21-08-05 20:05

[...]

Du skal helt bestemt indlevere hvor du har købt det, hvis det som her, er en
garantireparation. Nu hvor ferieperioden er overstået, er ekspeditionstiden
ikke så stor, sikkert 3-4 uger.
mvh Knud

Fra : Heine Christensen

Dato : 21-08-05 15:27

Her er et billede mere.

http://users.cybercity.dk/~dsl2756/test2.jpg

f7,1
ISO 100
Lukketid på 1/400

Det grønne er tydeligt i venstre side, i kanten af blomsterne.

HC

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-05 15:53

> [...]
> ISO 100
> Lukketid på 1/400
>
> Det grønne er tydeligt i venstre side, i kanten af blomsterne.

Har du været alle fejlkilderne igennem? Fedtet finger på baglinsen? Nyvasket
filter foran? Dug på filterets bagside? (det er varmt i dag) Gå over på P
for at udelukke fejlkilder? hvilken mode? Står det rigtigt med IS og AF? Har
du overskredet noget nærgrænse? Sidder bajonetten løs på objektivet? Er den
skæv? osv.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Heine Christensen

Dato : 21-08-05 16:07

Hej Claus
> [...]
> over på P for at udelukke fejlkilder? hvilken mode? Står det rigtigt med
> IS og AF? Har du overskredet noget nærgrænse? Sidder bajonetten løs på

Begge linser er pudset for og bag, filtre mv er afmonteret for at mindske
fejlkilder.

Jeg har kørt både på P, TV og AV
IS har jeg koblet fra.
Nærgrænsen er ikke overskredet, og det ser også knivskarpt ud i søgeren.
Bajonetten er helt tæt/stram

Jeg har taget er par stykker mere, og det er helt klart værst når jeg kommer
over 200mm på objektivet.

Jeg tænker på om der kan være en linse som er gået løs eller lign. Jeg synes
dog ikke jeg har skramlet med den. Mine ting plejer at have det som blommen
i et æg, og altid i tasken når jeg ikke bruger dem

HC

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-05 16:14

> [...]
> synes dog ikke jeg har skramlet med den. Mine ting plejer at have det som
> blommen i et æg, og altid i tasken når jeg ikke bruger dem

Så må vi jo i gang med de næste fejlkilder. Har sønneke spillet fodbold
inden døre, men bare ikke sagt noget til farmand, for at bevare freden? Har
nogen tabt din fototaske? Har du banket tasken ind i en dørkarm? Hvis du
laver helt manuelle billeder, med manuel fokus, kan du så få billederne
skarpe? Siger den som den plejer, når den stiller skarpt? Noget der rasler i
objektivet? Har du renset kontakterne på objektivet? Lige nu rækker min
fantasi vist ikke længere, men prøv selv at fortsætte...

Mvh. Claus Petersen

Fra : Heine Christensen

Dato : 21-08-05 16:27

Hej igen igen

> [...]
> i objektivet? Har du renset kontakterne på objektivet? Lige nu rækker min
> fantasi vist ikke længere, men prøv selv at fortsætte...

Gid jeg kunne, jeg har renset kontakterne..
Jeg kan ikke få dem helt skarpe over 200 mm, da den grønne og røde "skygge"
er over det hele i mere eller mindre grad.. men udover dette "tvær" virker
billedet skarpt.
Alt virker/lyder som normalt, dog synes jeg tit at den tager en tur helt ud
og helt ind når den fokuserer, men jeg kan dog ikke huske om den altid har
gjort det. da jeg først senere fik min 17-85, som er lynhurtig sammenlignet
med denne her, og man bliver jo hurtigt foorvent

Jeg har dog en kollega som har et objektiv magen til, vil lige høre om ikke
jeg kan låne hans, eller om han vil afprøve min.

Jeg har altid sat mine opjektiver med yderlinsen nedad, og efter jeg fik
mine modlysblænder har de sat omvendt på objektivet når den var i tasken,
kan dette have nogen betydning, kan den "vrikke" i den? Tasken er en Loewe
Pro med MEGET polstring - Deres "Super Protection" serie.

HC

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-05 16:48

> [...]
> kan dette have nogen betydning, kan den "vrikke" i den? Tasken er en Loewe
> Pro med MEGET polstring - Deres "Super Protection" serie.

Hvad hvis du tager objektivet af og holder det op mod lyset - ikke direkte
mod solen - er der så noget at se inden i det? Er der dug? Men det lyder som
du selv er inde på som om der er en linse der har arbejdet sig løs et eller
andet sted undervejs inde i objektivet. Om en modlysblænde kan lave ballade
ved jeg ikke. Den er jo forholdsvis stor, så der er da noget vridningsmoment
på den. Men jeg tror at fatningen vil tage skade først - og forhåbentligt på
modlysblænden. En test kan være at sætte objektivet på kamera, på stativ og
så fotografere ved bl. 22-32 eller sådan noget, for så er det kun midten af
dine linser, der bliver brugt. Så vil en skævhed i én af linserne
formodentlig lave mindre ballade, og du vil få mindre udtværing.

Jeg har en 75-300 uden nogen dikkedarer andet end usm, og den kan også tit
finde på at hunte lidt frem og tilbage for at stille skarpt. Mest hvis det
er mørkt. Det er vist nogenlunde normalt for de objektiver.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Heine Christensen

Dato : 21-08-05 17:22

Hej igen

> [...]
> så er det kun midten af dine linser, der bliver brugt. Så vil en skævhed i
> én af linserne formodentlig lave mindre ballade, og du vil få mindre

Den er helt clean, og der er intet unormalt at se hverken på eller gennem
den.

Mht fatningen, så meget har den slet slet ikke vredet sig. men det "rør" som
kører ud og ind når der zoomes kan jo som ny "rokke lidt", og det er kun det
jeg mener om det kan skade noget...jeg tvivler selv, men bare for ikke at
udelukke noget.

Jeg har ikke prøvet at blænde så meget ned, men det kunne jeg da lige
gøre....jeg orker bare næsten ikke mere i dag, er p... træt af det.... De
værste er at jeg er nybegynder indenfor DSLR, og derfor ikke helt kan greje
hvad der er galt. Kunne jeg bare det og så få den sendt til rep. ville det
være fint... den er jo kun 2-3 mdr gammel.

HC

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-05 17:32

> [...]
> greje hvad der er galt. Kunne jeg bare det og så få den sendt til rep.
> ville det være fint... den er jo kun 2-3 mdr gammel.

Det lyder efterhånden til at du har gjort hvad der er menneskeligt muligt,
for at få objektivet op at køre igen. Jeg tror at det er på tide at slappe
af, se en god film, drikke en faske rødvin sammen med nogen, du holder af,
og så indlevere dit objektiv til reparation. Så kan du glæde dig over at du
kan fortsætte med at tage billeder med det andet objektiv, du har.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Heine Christensen

Dato : 21-08-05 17:40

> [...]
> og så indlevere dit objektiv til reparation. Så kan du glæde dig over at
> du kan fortsætte med at tage billeder med det andet objektiv, du har.

Kan godt være du har ret.
Spørgsmålet er så bare om jeg skal indlevere den til Canons service afd
eller ved den forhandler jeg har købt den af...? Købte den på nettet/Kbh.
Jeg tænker på om det kunne være nok at gå ned til den lokale, men det kan
jeg selvfølgelig lige spørge dem om. Den skal jo nok alligevel ind til Canon
for rep.

Jeg får i hvert fald min kollega til at tage hans med på arbejde i morgen,
så må jeg lige tage den endelige vurdering der.
Tak for hjælpen/idéerne

HC

Fra : Heine Christensen

Dato : 21-08-05 16:40

Er der mon nogle her i gruppen som bor i nærheden, og kunne have lyst til at
kloge lidt i mit problem.
Jeg bor i Herning (7400)... Jeg kunne evt. starte bilen (gryden) op og køre
lidt.....er bare træt af det....

HC