Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fejl pixels ved mørke fotografering
Fra : Lars Hansen

Dato : 21-08-05 13:32

Hej NG,

jeg har for første gang forsøgt mig som 'måne fotograf'

Jeg opdagede en del 'forkerte' pixels på alle billeder. Altså
forskelligt farvede pixels som burde være sorte. Er der nogen der ved
hvad det skyldes?
Jeg har lagt et af aftenens skud her: http://www.hansen-it.dk/test.jpg
Ser man det i et mørkt rum, ses mange 'fejl pixels' tydeligt.

/Lars

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-08-05 13:57

In article <43087457$0$68347$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Lars Hansen wrote:
> [...]
> Jeg har lagt et af aftenens skud her: http://www.hansen-it.dk/test.jpg
> Ser man det i et mørkt rum, ses mange 'fejl pixels' tydeligt.

En del af dem er hvad man kalder stjerne i folkemunde. Sole der er
langt væk.

Hvad er det taget med ? Kompakte kameraer med små sensorer
har en tendens til at få mange hot pixels ved lange eksponeringer.

Fra : Lars Hansen

Dato : 21-08-05 14:14

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
>
> Hvad er det taget med ? Kompakte kameraer med små sensorer
> har en tendens til at få mange hot pixels ved lange eksponeringer.

Det var desværre ikke stjerner

Det er taget med en Nikon D100.
Med en Sigma 175-500mm
Focal Length: 190mm
2 sekunder åbning
Iso 320

Jeg kan se i Nikon View at Noise Reduction er sat til OFF
Hvad er det lige?

/Lars

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-08-05 16:04

"Lars Hansen" <q@hansen-it.dk> wrote in message

> Det var desværre ikke stjerner

Er du sikker? kameraet opfanger nogle gange ting du ikke opfanger. Desuden
kan man kende disse stjerne på at de er skarpe i midten og slørede rundt om,
det kan man se hvis man pixelforstørrer, jeg har taget et udsnit af dit
billede og forstøret det, sådan at man kan se hvordan de pixels opfører sig.

En pixel fejl gør sig gældene ved at det kun er en pixel der er i stykker og
den kan man slukke for sådan at den kopierer de sideløbende pixels til en
farve der er gennemsnittet.

kig evt. her, den til venstre er et udsnit af dit billede og det er en
stjerne, http://d-photo.dk/pixelfejl.jpg

> [...]
> 2 sekunder åbning
> Iso 320
>
> Jeg kan se i Nikon View at Noise Reduction er sat til OFF

Det bruges til at hive den støj der kommer ved høje iso hastigheder ned så
den ikke er så dominerende. På D1 serien og D100 er ISO støjen væsentlig
mere mærkbar end ved de nye DSLR kameraer.

Mvh
Simon

Fra : emj

Dato : 21-08-05 16:43

Simon Nielsen skrev:

>En pixel fejl gør sig gældene ved at det kun er en pixel der er i stykker

Jeg tror også, at nogle af de små klatter er stjerner, men ikke alle.
Hilsen emj

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-08-05 23:23

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> wrote in message

> Jeg tror også, at nogle af de små klatter er stjerner, men ikke alle.

Jeg har ikke fundet nogen der opfører sig som pixelfejl, men jeg har nok
ikke set helt godt nok efter.

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-08-05 16:04

In article <43087e1d$0$68347$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Lars Hansen wrote:

> [...]
> 2 sekunder åbning
> Iso 320
>
> Jeg kan se i Nikon View at Noise Reduction er sat til OFF

Noise reduktiontager et ekstra billede med samme eksponeringstid, men
uden at åbne for lukkeren, og så trækker den dette billede fra det første.
Det eliminerer en del af det.

Jo koldere kamera, jo mindre af denne støj.

Fra : emj

Dato : 21-08-05 15:34

Lars Hansen skrev:

>Jeg opdagede en del 'forkerte' pixels på alle billeder. Altså
>forskelligt farvede pixels som burde være sorte. Er der nogen der ved
>hvad det skyldes?

Prøv at fotografere et stykke kulsort katon og se om der også er
stjerner på det.
Det ligner grangiveligt døde pixels.
Har du ikke en funktion på dit digi, som hedder "pixel mapping"?
Den kan du jo prøve at bruge.
Hilsen emj

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-08-05 16:05

In article <c04hg1tl0dr5s6an9nf77dqnqt4bmhe2h5@4ax.com>, emj wrote:

> Prøv at fotografere et stykke kulsort katon og se om der også er
> stjerner på det.

Jeg ville fotografere indersiden af et objektivdæksel i manuel fokus.

Fra : emj

Dato : 21-08-05 16:41

Povl H. Pedersen skrev:

>Jeg ville fotografere indersiden af et objektivdæksel i manuel fokus.

Oplagt
Tak for fiffet
Hilsen emj

Fra : Jacob

Dato : 21-08-05 23:09

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Oplagt
> Tak for fiffet
> Hilsen emj
der kommer detsvære lidt lys ind. det gjorde der hvertfald på mit minolta.
men gedign mørke er bedst. smid det ind under en dyne med selvudløser. det
plejer at virke for mig.

Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-05 23:12

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men gedign mørke er bedst. smid det ind under en dyne med selvudløser. det

Ja, især hvis det er koldt. Så skriger hun...

Mvh. Claus Petersen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-08-05 23:25

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> wrote in message

> "Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, især hvis det er koldt. Så skriger hun...

HÆÆHH! Det skal afprøves

Mvh
Simon

Fra : Lars Hansen

Dato : 21-08-05 20:38

Tak, for alle jeres forslag.

Forslaget med at fotografere dækslet afslørede fejlen.

Det var støv der lavede prikkerne.

Nu er den støv og 'stjerne' fri

/Lars