Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vikingemarked i Hobro
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-08-05 10:09

Når jeg nu er blevet nævnt med navns nævnelse i forbindelse med
vikingemarkedet, så må jeg vel hellere vise, hvad jeg foreløbigt har fået ud
af turen.

Jeg har valgt at gribe sagen lidt anderledes an og har derfor desatureret
samtlige billeder ret kraftigt i forsøget på at gi billederne et skær af
autencitet.
Om det virker efter hensigten må I selv bedømme:

http://herredet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=47

Hvis i synes, det skodder, kan jeg da også lægge billederne ud med den
oprindelige farvemætning.

Vikingekrigeren er meget kraftigt photoshoppet med udskiftning af baggrunden

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Erik W.

Dato : 18-08-05 10:57

"Frodo Nifinger" skrev i news:43045018$0$18640$14726298@news.sunsite.dk...
> Om det virker efter hensigten må I selv bedømme:
>
> http://herredet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=47

Jeg synes det funker fint. Ud af de billeder jeg har set fra Hobro kan jeg
klart bedst lide dem du viser frem her. Når jeg skal bedømme den slags
billeder af mennesker i "real life situations" så sætter jeg pris på at jeg
som beskuer får en fornemmelse af nærvær - en følelse af at være der selv.
Især de billeder hvor du stiller skarpt på en væv, en gryde etc i forgrunden
og et stille koncentreret udtryk i baggrunden funker rigtigt godt. Billedet
dominans ville jeg gerne have været "tættere på" om det kan løses ved
beskæring ved jeg ikke, - nmåske ville det have krævet en lidt anden vinkel.
Prøv at tage den slags billeder lidt nedefra, det kan give en følelse af
dramatisk nærvær. Det kunne også have været løst med øjenkontakt med herren
på billedet.

Når alt det er sagt synes jeg at det er lidt synd at desdaturere billeder
fra et S2 pro. Det kamera gengiver simpelthen bare farver for smukt, især
til portrætter.

Mvh Erik

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-08-05 12:26

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Prøv at tage den slags billeder lidt nedefra, det kan give en følelse af
> dramatisk nærvær. Det kunne også have været løst med øjenkontakt med

Takker den flotte anmeldelse, jeg spinner jo helt
Jeg har som sagt en fimmel for den type billeder.
Jeg synes selv, at de giver en vis ro, intimiditet og intensitet.

Nu blev Domination taget under et kampspil. Her var det ikke rigtigt muligt
at skifte position eller komponere det vilde.
det gjaldt bare om at følge med

> Når alt det er sagt synes jeg at det er lidt synd at desdaturere billeder
> fra et S2 pro. Det kamera gengiver simpelthen bare farver for smukt, især
> til portrætter.

Det har du normalt helt ret i. Fuji'en kan så bestemt noget med farverne.
Men her gav det mening at desaturere hele skidtet for at skabe lidt
kontinuitet. Den oprindelige årsag til det var, at at specielt et af
billederne helt klart stod sig bedst desatureret, og så valgte jeg bare at
følge den til dørs.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Erling Hansen

Dato : 18-08-05 10:52

Frodo Nifinger <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> oprindelige farvemætning.
>
> Vikingekrigeren er meget kraftigt photoshoppet med udskiftning af baggrunden

Dejligt at se disse vikinge-folk tæt på. Dine billeder er rigtigt
vedkommende. Den stærkt bearbejdede sværd-kæmper er umiddelbart det
stærkeste billede. Desværre har du nok eksponeret 1/100 for tidligt
eller for sent. Det ser mere ud som om han holder sværdet end at han
slår med det.
Vævejusteringen er et flot billede - fin balance mellem øjnene og de
douce farver.
Men alt i alt en høj procentdel af vedkommende billeder! Flot.
Dine digitale øvelser skal jeg ikke udtale mig om. Så længe det er sådan
du synes de skal se ud kan jeg kun være tilfreds - også uden forklaring.
Mvh
Erling

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-08-05 12:20

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dine digitale øvelser skal jeg ikke udtale mig om. Så længe det er sådan
> du synes de skal se ud kan jeg kun være tilfreds - også uden forklaring.

Takker for de pæne ord!

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-08-05 11:13

Frodo Nifinger wrote:

> Når jeg nu er blevet nævnt med navns nævnelse i forbindelse med
> vikingemarkedet, så må jeg vel hellere vise, hvad jeg foreløbigt har fået ud
> af turen.

Hmm... hvis man betragter dine billeder fra en tekniske synsvinkel,
så er de allesammen gode, skarpe, velbelyste og velbearbejdede i
billedbehandlingen, men hvis man ser på de motiver du har knipset,
så er det squ noget tilfældigt og planløst misk-mask, og det er kun
"Viking Sword Fighter" hvor du har haft en smule held i sprøjten...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 18-08-05 11:11

In article <43045018$0$18640$14726298@news.sunsite.dk>,
jni@GIRAFtdcadsl.dk says...

> [...]
> oprindelige farvemætning.
>
> Vikingekrigeren er meget kraftigt photoshoppet med udskiftning af baggrunden

Ja det ser noget kunstigt ud, kunne være godt i nogen sammenhænge men
umiddelbart bryder jeg mig ikke om det.

Kan godt lide det med farvemætningen synes faktisk det fungerer som du
har ment det, men det kunne da være sjovt at se den anden version.

Det billede jeg bedst kan lide er det med spinderokken. Synes du bruger
fokus på en rigtig god måde her, det er godt. Synes også dit billede
kaldt dominas er godt, var sgu ikke klar over at John Malkovich var
tilstede ;0)

Den sidste af mine favoritter er portættet af Bent Dahlin, det er
rigtigt godt, det eneste der generer mig lidt er at det måske tangerer
opstillet med den måde han poserer på, men det er nogle gode farver der
harmonerer godt.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-08-05 12:37

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> In article <43045018$0$18640$14726298@news.sunsite.dk>,
> jni@GIRAFtdcadsl.dk says...

> Ja det ser noget kunstigt ud, kunne være godt i nogen sammenhænge men
> umiddelbart bryder jeg mig ikke om det.

Ok, smag og behag som sagt. Selv synes jeg, at jeg er sluppet hæderligt fra
arbejdet. (det krævede også 2 forsøg 7 timer i alt). Eneste ting, der IMHO
halter lidt er toppen af håret. Det gav mig herreproblemer. Først tegnede
jeg hvert enkelt hårstrå ind, men så kom det til at ligne spindelvæv oven på
hans hoved. Så jeg måtte til at viske lidt ud igen. Ellers er jeg meget
tilfreds. Men han måtte gerne ha set mere beskidt ud.

> [...]
> fokus på en rigtig god måde her, det er godt. Synes også dit billede
> kaldt dominas er godt, var sgu ikke klar over at John Malkovich var

Det er nu "Rud", men han spillede såmænd også fremragende

> [...]
> rigtigt godt, det eneste der generer mig lidt er at det måske tangerer
> opstillet med den måde han poserer på, men det er nogle gode farver der

Han poserede nu godt nok ikke, men kiggede op på en forbipasserende.
Faktisk sidder han og spiser en tomatmad. (Hånden med maden er akkurat lige
croppet væk.)
Men tak fo rde pæne ord!

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-05 14:51

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> oprindelige farvemætning.
>
> Vikingekrigeren er meget kraftigt photoshoppet med udskiftning af

Hej Jesper. Flotte billeder, du har lavet. Jeg synes det er spændende med
det røgede skær, du har fået lavet på billederne. Det passer fint med den
lugt af alle de bål, jeg husker. Især kan jeg godt li' dit billede af Bent
Dahlin. Ham har du fået gjort helt stoflig og 3D agtig. Tak for kigget

Mvh. Claus Petersen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 19-08-05 01:34

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lugt af alle de bål, jeg husker. Især kan jeg godt li' dit billede af Bent
> Dahlin. Ham har du fået gjort helt stoflig og 3D agtig. Tak for kigget

Tak for de pæne ord, Claus
Jeg har såmænd ikke gjort andet end trukket farvemætningen ud af billederne
med 35 %
Joda et par af dem har fået turen med invert>deffuse Glow>invert og Bent
Dahlin fik så lige turen engang til retvendt. Settings er Max's standard
8,1,0
Dem der har fået diffuse glow er nr 2, 10 og 11. Ellers har jeg brugt lidt
levels, shadows/highlights, USM, LCE (USM - settings 25/20/0) almindelig
kontrast og så desaturering

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 18-08-05 17:17

Hej Jesper

On Thu, 18 Aug 2005 11:08:41 +0200, "Frodo Nifinger"
<jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>autencitet.
>Om det virker efter hensigten må I selv bedømme:

Mange fine billeder, men det som efter min mening tar prisen som det
bedste er billedet af Bent Dahlin (fil 10). Herligt udtryk du har
fanget der.

mvh Hans Peter Larsson

Visby Sverige

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 19-08-05 00:03

> [...]
> oprindelige farvemætning.
>
> Vikingekrigeren er meget kraftigt photoshoppet med udskiftning af

Hej Jesper.

Fin serie du har fået ud af det. Kan godt lide, at du har forsøgt at holde
en stil hele vejen igennem med desaturering af farverne. Der er i hvert fald
ingen grund til at lægge dem ud med den oprindelige farvemætning, hvis du
spørger mig, det er jo kunstnerens frie valg. Sjovt at se, at du er blevet
helt vild med den begrænsede dybdeskarphed, det er også sjovt at lege med.

MVH
Thomas

Fra : Lars Lund

Dato : 19-08-05 09:42

> [...]
>
> http://herredet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=47
>
> Hvis i synes, det skodder, kan jeg da også lægge billederne ud med den

Hmmm..... Jeg synes du har ramt farvemætningen lige i øjet, så det giver
en perfekt stemning. Den oprindelige farvemætning kan man få en fornemmelse
af ved at se de andres billedserier og så mange farver var der jo slet ikke
i middelalderen.- Jo det var det nok, men ikke i ens egen bevisthed.

Det er i øvrigt meget lærerigt at få at vide hvilke værktøjer billederne er
"voldtaget" med i Photoshop.

Skal du have lidt negativ kritik, som jo ofte er normen her i gruppen,
synes jeg at det sidste billede kunne jeg godt være foruden.

mvh. Lars