Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vikingemarkedet i Hobro
Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 17-08-05 17:25

Havde en dejlig dag med Claus, Thomas Sass og Frodo i Hobro i lørdag. Lidt
ærgeligt at falkoneren var syg. Jeg fik taget en masse billeder og er
langt fra færdig med at redigere og udvælge billeder. Her er dem jeg er
færdig med. Jeg har linket direkte til galleriet og ikke de enkelte
billeder.

http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php?cat=11

Kommentarer er velkomne.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon Eos 20D

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 17-08-05 18:46

Hej Jens

On Wed, 17 Aug 2005 18:24:54 +0200, Jens Stadsgaard
<jensstadsgaaard@post.invalid> wrote:

> [...]
>langt fra færdig med at redigere og udvælge billeder. Her er dem jeg er
>færdig med. Jeg har linket direkte til galleriet og ikke de enkelte

Man kan da se du har jaft en dejlig dag med mange fine billeder som
resultat.

Den extremt skäggede viking som vist har nummer 1 i dit galleri syntes
jeg er helt ubetalelig og et fint porträt, både det med kage og det
uden, men det bedste er det med kage.

mvh Hans Peter Larsson

Visby Sverige

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 19:02

"Hans Peter Larsson" <h.p.larsson@telia.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den extremt skäggede viking som vist har nummer 1 i dit galleri syntes
> jeg er helt ubetalelig og et fint porträt, både det med kage og det

Ja, det er en rigtig charmerende fyr med en masse på hjerte. Han er nok den
mest kendte danske viking for tiden. Han lever som viking, dyrker ase-tro
osv til daglig. Det er Bent Dahlin, som flere gange har været på tv som
smed, livskunstner osv.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 17-08-05 20:03

On Wed, 17 Aug 2005 17:45:39 GMT, Hans Peter Larsson wrote:

> [...]
>
> Den extremt skäggede viking som vist har nummer 1 i dit galleri syntes
> jeg er helt ubetalelig og et fint porträt, både det med kage og det

Tak Hans Peter. Havde det været en kage havde det været perfekt, men der
er en rugbrød med tomat - passer bare ikke helt med tiden. Men ellers var
han dejlig fotogen.

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 18-08-05 17:08

Hej Jens

On Wed, 17 Aug 2005 21:03:26 +0200, Jens Stadsgaard
> [...]

>er en rugbrød med tomat - passer bare ikke helt med tiden. Men ellers var

Rugbrödet er vel helt i stil med tiden, men tomaten er nok lidt for
moderne. Nå vad betyder det mellem vänner.

Jeg holder helt med dig, han er dejlig fotogen, og stiller åbenbart
gerne op på billede.

mvh Hans Peter Larsson

Visby Sverige

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-08-05 18:49

Jens Stadsgaard wrote:

> http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php?cat=11
>
> Kommentarer er velkomne.

Hmm... jeg oplever dem som nogle planløse og tilfældige knipserier...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 17-08-05 20:09

On Wed, 17 Aug 2005 19:49:11 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hmm... jeg oplever dem som nogle planløse og tilfældige knipserier...

JEg vil godt give dig lidt ret i det. Helt planløse og tilfældige er de
dog ikke allesammen. Led en del under mit korteste objektiv er 50 mm.
Havde en del hvor jeg godt kunne have brugt noget kortere brændvide og
måtte opgive.

Men det vigtigste var at jeg fik lært noget. Både med kameraet og hvordan
jeg skulle vælge motiver.

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 19:24

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> langt fra færdig med at redigere og udvælge billeder. Her er dem jeg er
> færdig med. Jeg har linket direkte til galleriet og ikke de enkelte

Hej Jens
Dejlige billeder, du har taget. Det er altså lidt sjovt at se hvor
forskelligt, man fotograferer, selv om man går lige ved siden af hinanden,
mens de tages. Det er da herligt, at man oplever så forskelligt Jeg
synes at du har fået nogle gode billeder af Bent Dahlin (saltsælgeren), mens
han spiser rugbrød. Men han er nu også lidt af en frontlinselus Han
hænger godt fast på film og ccd, fordi han er så fotogen. Men han var
faktisk lidt en udfordring med den gennemskinnelige baggrund.

Jeg har fået en mailadresse til vikingekampgruppen aros, og jeg overvejer om
det ikke kan betale sig at være der på en af deres træningsaftener, hvor der
ikke er publikum hele vejen rundt?

Ellers tak for arrangementet. Håber der bliver fler' af den slags

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 17-08-05 20:18

On Wed, 17 Aug 2005 20:24:29 +0200, Claus Petersen wrote:

> [...]
> hænger godt fast på film og ccd, fordi han er så fotogen. Men han var
> faktisk lidt en udfordring med den gennemskinnelige baggrund.

TAk Claus. Han var en af de bedste derude. Han levede helt med og med den
baggrund undgik man tilskuere.

> Jeg har fået en mailadresse til vikingekampgruppen aros, og jeg overvejer om
> det ikke kan betale sig at være der på en af deres træningsaftener, hvor der
> ikke er publikum hele vejen rundt?

Det kunne godt være spændende at prøve.

> Ellers tak for arrangementet. Håber der bliver fler' af den slags

Dem er der masser af, det er bare lige det at finde dem og komme af sted.
Gerne flere så man får andres erfaringer med. Jeg havde bare ikke lige
overskudet til at gøre mere ved det og få flere med.

Fra : Jakob

Dato : 17-08-05 20:21

In article <p1u7u6zm6uap$.13sf3md9w4891$.dlg@40tude.net>,
jensstadsgaaard@post.invalid says...

> færdig med. Jeg har linket direkte til galleriet og ikke de enkelte
> billeder.
>
> http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php?cat=11

Jeg synes det af saltsælgeren der kigger lidt nedad er supergodt, det er
klart min favorit. Det er et rigtigt godt lys på det synes jeg.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : /Peter

Dato : 17-08-05 20:37

> [...]
>
> --
> M.v.h
> Jens Stadsgaard - Der nu har Canon Eos 20D

Flotte billeder, har kigget lidt i de øvrige billeder i dit album, fine
fine.

ref. "Der nu har Canon Eos 20D"
Er lidt nysgerrig, da jeg selv står og evt. skal købe 20D,
men det sværeste er valget af objektiver, til at starte med.

Hvad havde du før?
Hvilke objektiver anvendte du på Vikingemarkedet?

/Peter

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 17-08-05 21:14

On Wed, 17 Aug 2005 21:36:39 +0200, /Peter wrote:

> Flotte billeder, har kigget lidt i de øvrige billeder i dit album, fine
> fine.

Tak skal du have

> ref. "Der nu har Canon Eos 20D"
> Er lidt nysgerrig, da jeg selv står og evt. skal købe 20D,
> men det sværeste er valget af objektiver, til at starte med.
>
> Hvad havde du før?

Har haft 2 kameraer før. DEt første var et canon A40 og da jeg gerne ville
mere købte jeg et Canon Eos 300d og kunne ligseså godt have været et Nikon
D70 - men prisen var noget bestemmende for mig dengang. Det vigtigste er
om du synes at det ligger godt i hånden, kvalliteten af billederne er der
ikke så stor forskel på. Jeg kan ikke se forskel.

> Hvilke objektiver anvendte du på Vikingemarkedet?

Til vikingemarkedet brugte jeg et Canon 50 mm f/1.8 og en Sigma 50-500 mm
f/4-6.3. Jeg har lige bestilt en Sigma 24 - 70 f/2.8.

Man kommer langt med kitobjektivet 18 - 55, men ellers kunne man vælge et
Canon 17 - 85 IS. Men det kommer også an på hvad man vil fotografere. Jeg
har brugt 18 - 55 på 300d meget til familienfotos og den var udmærket, men
blev solgt med 300d. 20d købt brugt af Max her i gruppen uden optik. Mit
råd er hvis man vil have noget tele bør man holde sig fra de helt billige.
Men køber man noget Canon L eller Sigma EX optik er det godt, men dyrt.
Der er enkelte andre muligheder, men prøv at kigge lidt tilbage i gruppen
for at se hvad der er skrevet op nogle forskellige objektiver.

Fra : /Peter

Dato : 17-08-05 21:27

> [...]
> gruppen
> for at se hvad der er skrevet op nogle forskellige objektiver.

Mange tak Jens
Jeg kan efterhånden se at 50mm f/1.8 er et must, det er også godt
lysstærkt og skaprt,
til indedørs familie fotos.

Men 17-85 IS, har jeg ikke helt fundet ud af om den er det værd, der er
mange meninger.

/Peter

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 17-08-05 21:34

On Wed, 17 Aug 2005 22:26:34 +0200, /Peter wrote:

> Mange tak Jens
> Jeg kan efterhånden se at 50mm f/1.8 er et must, det er også godt
> lysstærkt og skaprt,
> til indedørs familie fotos.

Og billigt. Til familie fotos indendørs vil jeg gerne have en 35 mm f/1.8
og måske endda endnu kortere.

> Men 17-85 IS, har jeg ikke helt fundet ud af om den er det værd, der er
> mange meninger.

Skulle være en 28 - 135 IS med EF-S fatining og tegne godt. Nr. 1 vil være
en canon 24 - 70 f/2.8 L men den koster en mindre formue.

Fra : Thomas Kjær

Dato : 17-08-05 21:44

On 2005-08-17, Jens Stadsgaard <jensstadsgaaard@post.invalid> wrote:

> Og billigt. Til familie fotos indendørs vil jeg gerne have en 35 mm f/1.8
> og måske endda endnu kortere.

Canon har kun lavet en 35/1.4 samt 35/2 til EF. Hvilket objektiv tænker
du på?

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 18-08-05 14:16

On Wed, 17 Aug 2005 20:44:18 +0000 (UTC), Thomas Kjær wrote:

> Canon har kun lavet en 35/1.4 samt 35/2 til EF. Hvilket objektiv tænker
> du på?

Ja jeg har nok husket forkert. Det er 1.4 jeg mener.

Fra : Thomas Kjær

Dato : 18-08-05 15:32

On 2005-08-18, Jens Stadsgaard <jensstadsgaaard@post.invalid> wrote:

> Ja jeg har nok husket forkert. Det er 1.4 jeg mener.

Den kan jeg meget varmt anbefale. Det er utroligt dejligt objektiv, og
også dejligt skarpt ved f1.4.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Bo Hellum

Dato : 18-08-05 07:24

Fremragende billeder, Saltsælgeren og krigeren er ramt lige i øjet.

Bo

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-08-05 08:07

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse

> http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php?cat=11
>
> Kommentarer er velkomne.

En flok dejlige billeder, der tydeligt viser, I havde en god dag derovre.
Som sædvanligt er jeg mest til de tætte portrætter, og foretrækker dermed
også dine af den type...

Jeg synes, du skal rode lidt med hvidbalancen på 8027 og 8029, så de ligner
hinanden mere. Især 8029 rammer galt (synes jeg). Det forudsætter
selvfølgelig, du har fotograferet dem i RAW?

Jeg synes også, du har lidt for meget himmel med på på især 7911, og ville
nok selv have beskåret 7991 meget tættere i siderne.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/16/05)

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 19-08-05 00:01

> [...]
>
> --
> M.v.h
> Jens Stadsgaard - Der nu har Canon Eos 20D

Uha, nu har du jo sørget for, at jeg skal poste mine billeder også. Men en
fin stak du har fået dig her. Som både du og Claus har været inde på, så er
det sjovt at se, hvor forskelligt man ser tingene.

MVH
Thomas