Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad gik galt????
Fra : PGaard

Dato : 15-08-05 13:52

Hej

Tog nogle billeder til et RallyCross stævne på Nisseringen i søndags

Tog mange, men har desværre opdaget, at de ikke alle er lige gode..

Det er som om der ikke er noget "glans og farve" i en del af billederne.
Vejret skiftede godt nok imellem sol og lettere overskyet.

Et billede kan ses på http://www.computer-tjek.dk/229.htm

Mit udstyr var mit Canon EOS 300D med en lånt linse 70-300 "mener jeg det
var"
Kørte på "sports" indstillingen på kameraet. Brugte ikke nogen manuelle
indstillinger!

Hvad gjorde jeg forkert og hvad kunne jeg have gjort, med mit eksisterende
udstyr?

Og hvordan "retter" jeg bedst billederne til, så de bliver pænere end på
nuværende tidspunkt?
Har Paintshop Pro 8, adobe photoshop 7 og adobe photoshop elements 2

Håber på nogen gode svar..
Mvh Palle

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-08-05 14:07

PGaard wrote:
> Har Paintshop Pro 8, adobe photoshop 7 og adobe photoshop elements 2

Giv dem noget mere kontrast i levels-værktøjet i photoshop..

I øvrigt er jeg fanme ked af at jeg ikke kunne være der.. var
"desværre" til fødselsdag samtidlig :o/

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : PGaard

Dato : 15-08-05 14:36

Hej Hans

Ja du gik glip af en del!!
Herligt vejr og en masse gode heats... :0)

Takker for tippet
ps. kan jeg lave ændringer på flere billeder af gangen? Ville være rart,
da
jeg fik taget en del.. *S*
Mvh Palle

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-08-05 14:39

PGaard wrote:
> ps. kan jeg lave ændringer på flere billeder af gangen? Ville være rart,
> da
> jeg fik taget en del.. *S*

Mjah.. man kan da lave en action der gør det.

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-08-05 15:12

"PGaard" <p.gaardREMOVE@pc.dk> skrev

> [...]
> nuværende tidspunkt?
> Har Paintshop Pro 8, adobe photoshop 7 og adobe photoshop elements 2

Det er vel bare et spørgsmål om, at lyset ikke var godt nok i det øjeblik,
du trykkede på aftrækkeren

Er vejret overskyet, så får man i reglen også billeder, som er derefter. Jeg
kender ikke dit kamera i detaljer, så der kan jeg ikke komme med forslag.
Men heldigvis kan du jo rette en del i dit billedebehandlingsprogram.

Jeg er absolut ingen ørn til fotobehandling, og leger kun med det for sjov,
men her er hvad jeg fik rettet på et minut. Det kan helt sikkert gøres meget
bedre af folk, som har bedre forstand på den slags.

www.tersgov.dk/rally.jpg

Claus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-08-05 15:22

PGaard wrote:

> Det er som om der ikke er noget "glans og farve" i en del af
> billederne. Vejret skiftede godt nok imellem sol og lettere overskyet.
>
> Et billede kan ses på http://www.computer-tjek.dk/229.htm

Det viste billede ser da helt OK ud.
Jeg kan iukke lade være med at spørge mig selv, om vores billedsyn er ved at
ændre sig sådan, at kun farveovermættede solskinsbilleder er at betragte som
gode billeder.
Jeg tror afgjort på, at der den dag på racerbanen så nogenlunde ud som på
billedet

> Hvad gjorde jeg forkert og hvad kunne jeg have gjort, med mit
> eksisterende udstyr?

....og gjorde du i det hele taget noget forkert?

> Og hvordan "retter" jeg bedst billederne til, så de bliver pænere end
> på nuværende tidspunkt?

'Pænere' betyder nok mere kontrast, mere farvemætning og mere skarphed. Og
det kan altsammen fikses ved at ændre på kurver, kontrast og lys eller
niveauer, ved at ændre på farvemætning (saturation) og ved at tilføje USM.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 15-08-05 16:00

In article <4300a53f$0$23689$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> [...]
> ændre sig sådan, at kun farveovermættede solskinsbilleder er at betragte som

AHh kan godt se din pointe, og mit har måske også fået lidt for meget
selvom jeg kun har justeret levels, men helt enig er jeg ikke.

Jeg synes lidt level korrigering tog det "matte" ud af billedet.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-08-05 15:25

"PGaard" <p.gaardREMOVE@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvordan "retter" jeg bedst billederne til, så de bliver pænere end
> på nuværende tidspunkt?

To minutter i PS CS: http://fotolog.dk/dk-fritid-foto/IMG_0792-tilrettet.jpg

Justeret med pipetterne i "Levels". Derefter +10 under "Saturation". Gemt i
kvalitet 10.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-08-05 16:10

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev

> To minutter i PS CS:
http://fotolog.dk/dk-fritid-foto/IMG_0792-tilrettet.jpg

Jeg brugte kun eet minut

Claus

Fra : Jakob

Dato : 15-08-05 15:41

In article <43008ff7$0$82729$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
p.gaardREMOVE@pc.dk says...

> Håber på nogen gode svar..
> Mvh Palle

Lidt simple ting kan hjælpe meget. Jeg har lagt mit bud her

http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?id=72

Jeg har justeret levels, det hjælper på det her matte og kedelige look.
Derudover har jeg givet bilen lidt unsharp mask.

Så har jeg beskåret lidt da jeg synes den var for langt væk og det var
kedeligt med bilen i centrum. Baggrunden er jo også grim så det gælder
lidt om at få den væk også.

Du skulle måske prøve at tage billederne med mindre dybdeskarphed. Fokus
på bilen og sløret baggrund ville hjælpe meget på det her billede synes
jeg.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Esben

Dato : 15-08-05 17:01

> [...]
> nuværende tidspunkt?
> Har Paintshop Pro 8, adobe photoshop 7 og adobe photoshop elements 2

Her er mit bud:
http://home.tiscali.dk/isl40232/manta.jpg
Jeg har brugt enhancing og bleach bypass fra Digital Film Tools i PS, helt
uden stopur.

--
Esben

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-05 17:03

In article <43008ff7$0$82729$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, PGaard wrote:
> [...]
>
> Det er som om der ikke er noget "glans og farve" i en del af billederne.
> Vejret skiftede godt nok imellem sol og lettere overskyet.

Her er mit bud.
Baggrunden er for mørk, så lige en gang shadow/highlight fra
Photoshop CS2, +50 til de mørkeste 30%. Man kan lave det samme med
curves.
Mangler lidt kontrast. +15
Stadig lidt kelig. Så ind i Hue/Saturation og giv den +20 i saturation.
Og så lige en gang Unsharp Mask, 300%; 0,3 radius og 0,3 treshold.

Se resultatet her:
http://povlhp.spymac.net/bil.jpg

Der er lidt meget JPEG artifacts - men det skyldes det dårlige
kildemateriale :)

> [...]
> indstillinger!
>
> Hvad gjorde jeg forkert og hvad kunne jeg have gjort, med mit eksisterende

Jeg kan ikke huske om du kan vælge øget kontrast og farver med
sportsprogrammet. Mit 20D kan ikke.

Du burde køre i RAW, sætte objektivet til manuel fokus, og stille skarpt
hvor du vil tage billedet af bilen.

> Og hvordan "retter" jeg bedst billederne til, så de bliver pænere end på
> nuværende tidspunkt?
> Har Paintshop Pro 8, adobe photoshop 7 og adobe photoshop elements 2

Det er da en flok programmer.

> Håber på nogen gode svar..

Som sagt, så brugte jeg shadow/hightlight til at lysne de mørke dele af
billedet.
Til programmer der ikke har denne feature (Findes i Photoshop CS + CS2),
så er der en miniinstruktion her i hvordan man laver noget i samme stil:
http://www.carijansen.com/tips/017/index.php

Fra : Jakob

Dato : 15-08-05 17:23

In article <slrndg1f6c.1n6.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Som sagt, så brugte jeg shadow/hightlight til at lysne de mørke dele af

Damn du vinder ;0)

Klart det flotteste korrektion, må indrømme du rammer farverne noget
bedre end jeg.

Jeg har godt nok kun give USM på bilen, men kan godt se det giver bedre
effekt på din måde. Undrer mig alligevel lidt over den store forskel i
skarphedsfornemmelse mellem vores to versioner. Men jeg har kørt med
nogen anden USM indstillinger, er dem du angiver dine "standard USM"
indtillinger ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-05 19:25

In article <MPG.1d6adfe88eb30a2b989d74@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> [...]
>
> Damn du vinder ;0)
>
> Klart det flotteste korrektion, må indrømme du rammer farverne noget

Jeg kan godt lide at have noget knald på farverne.

> [...]
> skarphedsfornemmelse mellem vores to versioner. Men jeg har kørt med
> nogen anden USM indstillinger, er dem du angiver dine "standard USM"

Ja, jeg plejer at køre 300% USM med 0,2 - 0,3 i radius.
Personerne ude til siden henter også godt med USM. Det betyder knapt
så meget at baggrunden også bliver skarpere da bilen har så meget knald
på i farverne at den alligevel tager opmærksomheden, med personerne
som nummer 2.

Fra : Jakob

Dato : 15-08-05 20:29

In article <slrndg1ng8.1oa.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Jeg kan godt lide at have noget knald på farverne.

Det er ikke engang fordi der er mere knald på synes jeg (ikke i forhold
til mig ydmyge forsøg) men gruset et bedre mit har vist lidt blåstik.

> Ja, jeg plejer at køre 300% USM med 0,2 - 0,3 i radius.
> Personerne ude til siden henter også godt med USM. Det betyder knapt

Ja det har virkelig hjulpet. Min ide var at lave lidt fokus på bilen
alene, men kan godt se at det overordnet virker lidt mere pløret end
dit.

Men jeg vil da prøve med dine USM settings eller noget der ligner, må
indrømme at jeg har lidt svært ved at finde ud af hvordan de settings
for USM skal stå for at de virker generelt bedst. Er godt klar over at
det kommer an på motiven men alligevel :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-05 21:08

In article <MPG.1d6b0b75b418a8ed989d79@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> [...]
>
> Det er ikke engang fordi der er mere knald på synes jeg (ikke i forhold
> til mig ydmyge forsøg) men gruset et bedre mit har vist lidt blåstik.

Jeg har overhovedet ikke pillet ved farvebalancen. Kun fyret op
for farvemætningen. Så måske er din skærm lidt blå, og det mere knald
på har overtrumfet det ? :)

> [...]
> for USM skal stå for at de virker generelt bedst. Er godt klar over at
> det kommer an på motiven men alligevel :0)

En lille radius giver mindre halo effekt. Og med 0,2 - 0,3 kan
man skrue langt op.

Fra : Jakob

Dato : 15-08-05 22:39

In article <slrndg1thl.1p8.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Jeg har overhovedet ikke pillet ved farvebalancen. Kun fyret op
> for farvemætningen. Så måske er din skærm lidt blå, og det mere knald
> på har overtrumfet det ? :)

Ahh ok :0)

> En lille radius giver mindre halo effekt. Og med 0,2 - 0,3 kan
> man skrue langt op.

Det vil jeg prøve næste gang jeg får brug for USM.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : PGaard

Dato : 15-08-05 18:29

Hej alle sammen..

Det er jo simpelthen bare kanon, at få så mange gode tips herinde..
Takker rigtig mange gange..

Ved ikke lige hvordan, så jeg svare bare alle sådan her.. *S*

Hans Joergensen: Det ville da være rart.. Men hvordan?

Claus Tersgov: Ja lyset skiftede en del. Men i samme heat runde, var der
som
regel 5 - 6 biler. Tog dem efterhånden som de kom forbi og ofte lidt
hurtigt. I samme serie af billeder, kan der være temmelig stor forskel på
"kvaliteten" selv om lyset er præcis det samme. Så et eller andet gik vist
galt. tror selv det kan skyldes den linse jeg lånte, eller hastigheden på
mit kamera. Men det kan jeg selvfølgelig ikke være sikker på.
Billedet du har ændret, åbner desværre ikke!

Jan Bøgh: Ja vores syn på billeder er vist ved at ændre sig en smule. Men
billedet jeg omtaler, stemmer desværre ikke overens med vejret eller de
farver som var på RallyCross banen i går/søndags.
Det er meget mattere på billedet desværre.. Så må prøve at korrigere dem
efter alle jeres tips..
Finder nok måden iblandt de forskellige tips, som giver det bedste
resultat.
(håber jeg da) *S*

Jens B.: Flot.. Dog synes jeg at Mantaen har fået en smule for meget
farve..
Men omgivelserne stemmer rigtig godt overens med virkeligheden. Så dit tip
arbejder jeg også lidt videre med.

Jacob: Dit bud synes jeg er fantastisk. Rigtig flot!!
Jeg vil helt sikkert lige prøve det der med levels og lidt unsharp mask på
bilerne. Kan de alle blive sådan, kender jeg nogen folk der bliver
henrykte!
*S*

Mindre dybde skarphed?? Ville jeg gerne, men hvordan lige??

Esben: Det virker en smule mørkt efter min mening. Men kan godt se, at
billedet er blevet meget skarpere at se på.

Povl H. Pedersen: Det var lidt af en større omgang.. Men prøvede mig lidt
frem.. I kombination med en lille beskæring af billedet jeg legede med,
blev
det faktisk rigtig godt.. Lidt omstændigt, men rigtig godt.. Så det takker
jeg for..

Endnu engang rigtig mang tak for hjælpen alle sammen..
Med venlig hilsen
Palle

Fra : Jakob

Dato : 15-08-05 19:09

In article <4300d19c$0$82789$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
p.gaardREMOVE@pc.dk says...
> [...]
> henrykte!
> *S*
>
> Mindre dybde skarphed?? Ville jeg gerne, men hvordan lige??

Jo ved at vælge en større blænde, nu ved jeg jo ikke hvad det er taget
ved men du skal vel vælge programmet til blændeprioritering og have AF
på servo indstilling tror jeg. Nu kender jeg ikke kameraet men det var
da en mulighed :0)

Jo mere du har zoomet ind jo bedre bliver effekten.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 15-08-05 19:09

In article <4300d19c$0$82789$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
p.gaardREMOVE@pc.dk says...

> Endnu engang rigtig mang tak for hjælpen alle sammen..

Selv tak :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-05 19:40

In article <4300d19c$0$82789$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, PGaard wrote:
> [...]
> blev
> det faktisk rigtig godt.. Lidt omstændigt, men rigtig godt.. Så det takker

Større omgang og større omgang. Det var også under 2 minutter.
Specielt i Photoshop CS / CS2 hvor shadow/hightlight lige tager 10
sekunder, det samme til saturation, prøvede først med lidt mindre.
Og USM er ca mine standardindstillinger.

Så 30 sekunder + lidt navigering rundt.

Jeg brugte også lige lidt tid forinden på at vurdere hvad der skulle til.
For billedet var meget fladt og gråt. En gang ren kontrast kunne ikke
klare det matte, så der skulle noget andet til. Så jeg var lige ud af
en tangent først.

PS: Den lavere dybdeskarphed får du ved en større blænde. Eksempelvis
f/4.0 fremfor f/5.6. Men i sportsprogrammet kan du ikke styre det, der tager
den den største blænde (mindste dybdeskarphed) som objektivet kan levere.

Så mindre dybdeskarphed kan så kun opnås ved at du zoomer tættere på
(mere brændvidde ved samme blænde = mindre dybdeskarphed), eller at
du skifter til et hurtigere objektiv.

Du er ved 132mm på dette billede, og dit objektiv kan gå til 300mm.
Det burde også kunne køre med en hurtigere blænde ved 132mm.

Hvis man regner her:
http://ca.geocities.com/lokejul/jlcalc.htm

Hælder 300D ind, 132mm øverst i midten, og nedenunder vælger 8 meter
fokusafstand, så burde dybdeskarpheden kun fra 7,62m til 8,42m.

Men din nedskalering af billedet giver ekstra dybdeskarphed.

Ved 200mm brændvidde, f/5.6, 8 meters fokusafstand, så vil dybdeskarpheden
være nede på 7,83-8,17m

Og tilsvarende ved 300mm: 7,93-8,07m i dybdeskarphed.

Fra : Jakob

Dato : 15-08-05 20:35

In article <slrndg1ocf.1oa.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local>,
> [...]

> Hælder 300D ind, 132mm øverst i midten, og nedenunder vælger 8 meter
> fokusafstand, så burde dybdeskarpheden kun fra 7,62m til 8,42m.

Lige et generelt spørgsmål Poul. Hvad skal der til hvis man vil have
endnu mere uskarp baggrund. På et billede som det her er baggrunden jo
godt nok lidt uskarp men ikke tilstrækkelig til at uskarpheden bliver
"lækker" hvis du kan følge mig :0)

Kan det kun opnåes med en gigatele eller hvad ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-05 21:28

In article <MPG.1d6b0ccca5264baa989d7a@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> [...]
> "lækker" hvis du kan følge mig :0)
>
> Kan det kun opnåes med en gigatele eller hvad ?

Ja, et længere eller et tykkere objektiv. Tykkere giver dig eksempelvis
mulighed for f/2.8.

132mm ved f/2.8 giver en dybdeskarphed ved 8 meter på 7,81-8,2m.
Men din tele er lang nok. Det var jo en 300mm. Du skal placere dig
så du kan bruge den lange ende af den.

Du kunne muligvis også ved skalering af billedet i Photoshop klare det
ved at vælge bicubic smoother.

Eller du kan lave det i efterbehandlingen. Her er 2-3 minutter i Photoshop:
http://povlhp.spymac.com/bil2.jpg

Det ligner ikke helt det rigtige, men isolerer dog bilen.

Lavet ved at jeg lavede et nyt lag, samme indhold som baggrunden.
Gaussion blur, 5,0 pixels
Viskelæder, ca 40 pixels, hardness 40%. Så sletter man det man vil have
skarpt. Dvs først bilen, så det sand der ca er på højde med den, og
alt det i højre side, som jo også er ca. samme afstand.
Så retter jeg opacity og flow til 50% laver penslen 100 pixel stor
for at lave den blødere overgang foran og lidt bagtil.

Man kan sidde og skjule/vise forreste lag (de uskarpe) for at se
effekten / se hvor der mangler. Og hvis jeg havde skjult bagerste
lag i stedet ville jeg have opdaget jeg mangler noget ved
førerens vinduesvisker.

Men det var bare en hurtig illustration. Forklaringen tager længere tid :)

Fra : Esben

Dato : 16-08-05 00:54

"PGaard" <p.gaardREMOVE@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Esben: Det virker en smule mørkt efter min mening. Men kan godt se, at
> billedet er blevet meget skarpere at se på.

Ja, det var med vilje for at få større fokus på det centrale i billedet. Men
baggrunden er nok en anelse for mørk ja.

Her er en ny fortolkning:
http://home.tiscali.dk/isl40232/manta2.jpg
Lidt lysere baggrund og beskåret, så der er mere luft i den retning bilen
bevæger sig.

--
Esben

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-08-05 15:04

"PGaard" <p.gaardREMOVE@pc.dk> skrev

> Billedet du har ændret, åbner desværre ikke!

Det forstår jeg ikke?

Hvad sker der og hvilken fejlmelding får du da?

Claus

Fra : Jacob

Dato : 15-08-05 20:24

> [...]
> nuværende tidspunkt?
> Har Paintshop Pro 8, adobe photoshop 7 og adobe photoshop elements 2

Havde du skudt i raw så havde du kunne skrue op for eksponeringen.
Jeg er selv begyndt at rode med raw og jeg er imponeret over hvor meget man
kan nå et rette meget simpelt.

Jacob

Fra : PGaard

Dato : 15-08-05 21:09

Hej Jacob

Ja det der med RAW format har jeg godt hørt om, "set at mit kamera
understøtter"
Men jeg tror lige at jeg vil prøve at lære kameraet lidt bedre at kende,
inden ejg begynder at kaste mig over alt for meget "roderi" med
indstillinger og diverse.

RAW formatet virker ikke på de "forudindstillede" programmer på mit
kamera..
Så det får vente lidt, selv om jeg selvfølgelig kan se fordelen ved det..

Ha en fortsat god aften..
:0) Palle

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-05 21:48

In article <4300f723$0$82739$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, PGaard wrote:
> [...]
> kamera..
> Så det får vente lidt, selv om jeg selvfølgelig kan se fordelen ved det..

Det er korrekt. Og hvis du skal bruge noget der ligner sportsprogram
for at køre AF Servo så er det vanskeligt. Den anden mulighed var som
sagt manuel fokus på det sted du vil skyde billederne, og så køre med
hurtigste blænde (f/4 eller hvad du nu kan presse den til), og lade
kameraet justere lukketid efter lyset. Altså Av mode.

Hold dog øje med, at der ikke bliver så mørkt at lukketiden bliver
langsommere end 1/brændvidden. Dvs hvis du skyder ved 132mm, så skal
lukketiden være /125s eller hurtigere for at undgå rystede billeder.
Hvis kameraet ikke vælger en tilstrækkelig god lukketid, så må du
skrue op for ISO'en.

PS: En anden måde at få sløret baggrund på er at vælge en relativt
langsom lukketid, 1/50s eller en 1/100s og så følge bilen med kameraet
mens du tager billeder. Så får baggrunden stribet blur.

Det skulle gerne give noget i denne retning:
http://povlhp.spymac.com/bil3.jpg

Kopiere billedet til nyt lag. Skjule baggrunden. Slette bilen med
viskelæder. Motion blur, -15 grader, 25 pixels.

Som du kan se slettedejeg også lige det sprøjtende sand så det
kan stå nogenlunde skarpt.