Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dig. kamera til kr. 3000 ?
Fra : Ronnie

Dato : 13-08-05 09:58

Hej NG

Jeg står for at købe et digital kamera til ca. 3000

Jeg har ingen religion omkring mærke, men vil selvfølgelig gerne have det
bedste til pengene,

Jeg prøver lige at præcisere mit behov:

Skal være fuld automatisk (gerne med mulighed for selv, senere at kunne
indstille, men ikke et krav)

Behøves ikke at være lille (kvalitet og antal optisk zoom, kommer først)

Linse kvalitet før antal mega pixel, men gerne min. 3-4 megapixel

Ingen "røde" øjne

Hvis besparelse er mere 15-20 % incl fragt og evt. told er handel i
udlandet ingen hindring. (personlig erfaring med køb, vil være fint)

Har pt et nikon coolpix 2500, som er/var et udmærket kamera. Det tager
rigtigt flotte billeder udenfor i dagslys, men indenfor om aften "halter"
kvaliteten lidt, samt næsten altid røde øjne.

Det må vist være det, håber at I vil kommer med et par bud.

Mvh Ronnie

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-08-05 10:57

In article <Xns96B16F9CB138Bnewsreadermailonline@130.227.3.84>, Ronnie wrote:
> Jeg prøver lige at præcisere mit behov:
>
> Skal være fuld automatisk (gerne med mulighed for selv, senere at kunne
> indstille, men ikke et krav)

Det lider alle under at kunne.

> Behøves ikke at være lille (kvalitet og antal optisk zoom, kommer først)
>
> Linse kvalitet før antal mega pixel, men gerne min. 3-4 megapixel
>
> Ingen "røde" øjne

Det kræver at blitzen er så langt væk fra objektivet som muligt.
Alternativt ekstern blitz.

> [...]
> rigtigt flotte billeder udenfor i dagslys, men indenfor om aften "halter"
> kvaliteten lidt, samt næsten altid røde øjne.

Så brug andet lys i stedet for blitz.

> Det må vist være det, håber at I vil kommer med et par bud.

Et Brugt Canon D30 :)

Fra : Jakob

Dato : 13-08-05 12:06

In article <Xns96B16F9CB138Bnewsreadermailonline@130.227.3.84>,
webkonto@FJERNgmail.com says...

> Det må vist være det, håber at I vil kommer med et par bud.

Se i retning af

http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/fz5_pg5.html

http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/fz20.html

og andre. Der er vist lige kommet nyere modeller.

Et andet bud ville være

http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/s2is.html

priserne må du selv checke.

Rødøjne kommer du ikke udenom med indbygget blitz men fz20 kan har
blitzsko.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ronnie

Dato : 13-08-05 20:11

Jakob <no@mail.com> wrote in news:MPG.1d67f2837bdf2638989d65
@news.sunsite.dk:

> [...]
>
> priserne må du selv checke.
>
> Rødøjne kommer du ikke udenom med indbygget blitz men fz20 kan har

Hej Jakob

Tak for det gode svar, det har holdt mig beskæftiget de sidste par timer

Jeg brændte først varm på Canon S2 IS, men det ligger på lige omkring kr.
3700,-, men Steves Digicam skrev at Sony cybershot DSC-H1 er et kamera med
de samme specs (måske ikke så pænt, men med størrer LCD skærm).

Det koster så også "kun" kr. 3400,- så der kan jeg måske godt være med.

Kan så ikke helt gennemskue hvad der er bedst: Sony DSC-H1 eller Panasonic
FZ5 til kr. 3475,-

Umiddelbart har Sony'en LCD på 2,5" og movie maxsize på 640, men Pana'en
har hhv 1,8" og maxsize 320.
(http://www.steves-digicams.com/cameras_dig5.html)
Så Sony DSC-H1 ligner det bedste valg, eller....?

Hvad ville tiltale dig mest ?

Mvh Ronnie

Fra : Jakob

Dato : 13-08-05 20:38

In article <Xns96B1D781AF3B3newsreadermailonline@130.227.3.84>,
webkonto@FJERNgmail.com says...

> Hvad ville tiltale dig mest ?

Altså jeg kender ikke sonyen, men når jegkigger på dpreview synes jeg
det er fz5 der får de fleste roser og jeg synes de virker ret saglige.

Du skal være opmærksom på at sony bruger deres eget memorystick format
og det gør lagerplads lidt dyrere. Kan godt forstå den store skærm
frister det er en fed feature, men fz5 har fået meget ros for optikken.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ronnie

Dato : 15-08-05 15:12

Jakob <no@mail.com> wrote in news:MPG.1d686a6c72c9b2be989d69
@news.sunsite.dk:

> [...]
> og det gør lagerplads lidt dyrere. Kan godt forstå den store skærm
> frister det er en fed feature, men fz5 har fået meget ros for optikken.

Tak igen....

Har nu også kigget på dpreview, og på megapixel.net, som også hælder mest
til pana'en.

Koret konklusion: da still billeder er prioteret højere end movie, så
bliver det nok pana FZ5, der bliver det nye legetøj.

Mvh Ronnie

Fra : A. Einstein

Dato : 15-08-05 07:02

<snip>
> [...]
> har hhv 1,8" og maxsize 320.
> (http://www.steves-digicams.com/cameras_dig5.html)
> Så Sony DSC-H1 ligner det bedste valg, eller....?

Man skal jo også huske at en større LCD betyder heller ikke altid bedre.
Opløsningen (resolution) skal man også kikke på. Hvis opløsningen ikke er
højere og skærmens størrelse er større, vil det nok også give en dårligere
billede. Men ja, jeg må også sige at Sonys LCD skærm er ret brugelig med de
115,000 pixels. Pana skærmen er mindre men kører på 130,000 pixels. Det vil
nok hjælpe en smule mere når man bruger LCD'en til fokusering.

Det med movie max size er lidt en nedere men jeg ved heller ikke om det er
en movie max size som er software emulated eller "raw".

Jeg tror også at Pana'en har mindre stød end Sony'en og selvfølgelig en
meget god linse. Det ser ikke ud til at Sony bruger en Carl Zeiss linse på
H1 modellen. Pana'en har også en linse fra 2.8-3.3 når Sony har en fra
2.8-3.7. Men forskellen er nok meget lille. Men de er begge hurtig linser.

Så handler det også om at Memory Stick kort plejer at koster mere end de CF
kort.

Men at Sony'en blot bruger 2 batterier er det nok ikke så tungt.

Men hvis du kan få fat i den DSC-H1 for de 3400 er det også en meget god
deal. Det ser ud til at være en meget fornuftigt kamera, som du selv har
set. Så ligner den også meget som en DSLR heh.

Hvis du er villig at købe Memory Sticks vil H1 være en meget godt valg.
Ellers FZ-5 i det her tilfæld.
Det ser ud til at de begge tager meget god billeder og har godt AF Assist og
fokusering.

Måske kan du tag ned til en butik og prøve dem, for at se hvilken af dem du
bedst kan lide i hænderne. Jeg tror nok det vil hjælpe dig med dit valg.
Held og lykke med det.

Fra : Ronnie

Dato : 15-08-05 18:18

"A. Einstein"
<SLETDELETEhairyDELETESLETeinstein@NOSPAMDELETEyaho****o*_.
*NEIN2SPAMZA*c
om.co_*.uk*> wrote in news:43001e0a$0$18642$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
>
> Måske kan du tag ned til en butik og prøve dem, for at se hvilken af
> dem du bedst kan lide i hænderne. Jeg tror nok det vil hjælpe dig med

Hej Einstein

Tak for svar, og den gode samfatning.
Det bliver nok Pana'en (se svar til Jakob, som jeg postet forkert)

Mvh Ronnie

Fra : GreenDive

Dato : 13-08-05 22:05

Du kunne jo også kende nogen på Grønland som kunne købe et kamera for
dig få det sendt derop og derved spare momsen. Så kunne du jo få ham
eller hende til at tage det med ned ved rejse eller sende det pr. post.
Kan godt betale sig, hvis kameraet koster over kr. 3.000,-...

Er selvfølgelig ikke helt efter bogen og jeg kender overhovedet heller
ikke nogen der kunne finde på sådan noget........ Har kun hørt om

Høeg Hansen

--
GreenDive