Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sensor Brush og komprimeret "Luft"
Fra : Skeptikeren

Dato : 11-08-05 05:59

Hos http://www.visibledust.com/instructions.html skriver de i
instruktionen om, hvorledes man håndterer sine Sensor Brushes bl.a.
følgende:

Canned Air Information

There are two kinds of Canned Air:
A) 1,1 Difluoroethane, high pressure, may have residue (most popular)
B) 1,1,1,2 Tetraflouroethane, low pressure last 20% longer and has
minimal or no residue, hard to find (not popular because of its low
pressure)

Both are fine to use.

Er der nogen, der ved, hvor 1,1,1,2 Tetraflouroethane kan købes??

(pls. ingen milieu-flaming nu

Have a nice day

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-08-05 06:36

Jeg har brugt en alm. lille "øre blæsebold" fra apotket til 30kr med
stor success. Det kræver lidt "knofedt", men det virker fint. Derimod er
det langt vigtigere at bruge tid på at finde en god pensel. Den skal
være syntetisk, være blød og ikke være limet. Egenskaber der viste sig
at være langt sværere at finde i en pensel end jeg havde forventet.

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra :

Dato : 11-08-05 09:30

"Thomas Schreiber" <no@more.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> syntetisk, være blød og ikke være limet. Egenskaber der viste sig at være
> langt sværere at finde i en pensel end jeg havde forventet.

Har du fundet en sådan pensel, og hvor?
Hilsen Henrik

Fra : Erik Madsen

Dato : 11-08-05 09:55

> Har du fundet en sådan pensel, og hvor?
> Hilsen Henrik
Tænkte lige, kan man ikke bruge eller en af dem damerne lægger make-up med,
eller opfylder de ikke kravene?
Hilsen
Erik.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-08-05 12:17

HØ wrote:
> Har du fundet en sådan pensel, og hvor?
> Hilsen Henrik

Det krævede såmænd bare en eftermiddags rundtur i Århus, hvor jeg gik
ind i alle de butikker jeg kunne tænke mig havde pensler der var egnede.
Man skal prøve dem for at se om de er velegnede eller ej. Fandt to - en
stor og en lille - hos to forskellige special forretinger for
kundstmalernørder. Kostede vist omkirng en 50'er pr styk.

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-08-05 13:39

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> Fandt to - en stor og en lille - hos to forskellige special
> forretinger for kundstmalernørder. Kostede vist omkirng en 50'er pr

Og har man ikke energi til at fare den halve by rund for at spare et ganske
lille beløb, kan man pr. post få leveret SensorSweep fra
http://www.chili-pix.ch/shop/ .

Vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Skeptikeren

Dato : 11-08-05 15:46

On Thu, 11 Aug 2005 14:38:57 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Og har man ikke energi til at fare den halve by rund for at spare et ganske
>lille beløb, kan man pr. post få leveret SensorSweep fra
> [...]

Der var jo ikke mange, der ville mene noget om komprimeret "luft".
Hvis SensorSweep fra Schweits til 28 Chf + porto er ligeså god som
Sensor Brush, så er der meget at spare. Sensor Brush koster for et 2
pensel sæt tæt ved 1000 kr. hos Hother. Mine blev hentet direkte i
Canada for 260 CDN $ for 2 sæt incl. porto.
Pensler til kunstmaling - uanset det er bedste kvalitet - tror jeg
ikke du'r, de er beregnet til at rumme og lægge maling på noget, ikke
til at fjerne støv.
Ideen med Sensorbrush/Sweep/Whatever er jo, at den lette, støvfri og
opladede pensel tiltrækker løse støvpartikler. Det er samme idé med
Staticmaster, omend tilgangen er en anden. Desuden ser Staticmaster
penslerne store og klodsede ud (på billedet).

Men kig på instruktionerne på
http://www.visibledust.com/instructions.html
Der er ganske glimrende lavet, små film osv osv.

Men første regel er vel at lære sig nogle procedurer, så man får
mindst muligt støv på sensoren.

mvh
sk

Have a nice shot today

Fra : Max

Dato : 11-08-05 10:36

Hej

> instruktionen om, hvorledes man håndterer sine Sensor Brushes bl.a.

Verdens bedste CCD pensler hedder Staticmaster, eneste ulempe
er at det radioaktive element skal skiftes med jævne mellemrum.

http://www.amstat.com/solutions/staticmaster.html

Mvh Max

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-08-05 12:18

Max wrote:
> Verdens bedste CCD pensler hedder Staticmaster, eneste ulempe
> er at det radioaktive element skal skiftes med jævne mellemrum.
>
> http://www.amstat.com/solutions/staticmaster.html

De ser dyre ud. Har du en pris?

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 11-08-05 12:46

Hej

Ved siden af min pladespiller står der er Zerrostat-pistol, den har den
egenskab at den aflader pladerne, så støvet "falder af", helt af sig selv.
Jeg har med held skudt op i kamerahuset, når der var lukket op til sensoren,
med det resultat at støvet slap grebet og faldt ud.
Dette er dog uden garanti for noget som helst, men jeg har ikke set/oplevet
nogle bivirkninger.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 11-08-05 12:57

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sensoren, med det resultat at støvet slap grebet og faldt ud.
> Dette er dog uden garanti for noget som helst, men jeg har ikke

Jeg fandt lige dette link:

http://www.audioadvisor.com/store/productdetail.asp?sku=ZEROSTAT

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Max

Dato : 11-08-05 13:47

Hej Leif

> [...]
> med det resultat at støvet slap grebet og faldt ud.
> Dette er dog uden garanti for noget som helst, men jeg har ikke

Jeg vil nu gerne advare mod at bruge den slags pistoler i nærheden
af elektronik, det kan sansynligvis nemt give skader.

Mvh Max

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 11-08-05 14:30

> Hej Leif
>
> Jeg vil nu gerne advare mod at bruge den slags pistoler i nærheden
> af elektronik, det kan sansynligvis nemt give skader.

Det gør jeg jo også ""Dette er dog uden garanti for noget som helst"", men
hvorfor tror du at den kan lave skader, der er jo bare negative og positive
ioner?

Den du anbefaler kører jo på "atomkraft" er det bedre?

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Max

Dato : 11-08-05 14:40

Hej Leif

> Det gør jeg jo også ""Dette er dog uden garanti for noget som helst"", men
> hvorfor tror du at den kan lave skader, der er jo bare negative og
positive
> ioner?

Den sender også kraftige statiske udladninger ud, men bruger den slags
pistoler til at teste elektronisk udstyrs ESD egenskaber. Statiske
udladninger
kan bl.a. medføre små kratre i IC kredse og give døde pixels i en CCD chip.

Hvis du kikker lidt rundt i den elektroniske industri vil du opdage at mange
af disse virksomheder kæmper hårdt for at undgå statiske udladninger.

> Den du anbefaler kører jo på "atomkraft" er det bedre?

Nej den er da bare radioaktiv :)

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 11-08-05 13:44

Hej Thomas

> De ser dyre ud. Har du en pris?

Tror de ligger omkring 30$ i USA.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-05 17:13

Jeg kiggede lige på den trukluftdåse jeg bruger til negativer inden jeg
scanner dem. Ifølge deklarationen indeholder den 1,1,1,2-Tetrafluetan /
HFC-134a (CAS 811-97-2) 80-100 %.
Hvad det er, ved jeg ikke, men jeg har købt den for 79,90 kr (400 g) i
Biltema i Aalborg og den har artikelnr. 36-520.

http://www.biltema.dk/index.asp

Det er iøvrigt det billigste trykluft på dåse jeg fundet.

-Steen, Aalborg

Fra : skeptikeren@privat.d~

Dato : 17-08-05 17:30

Tak Steen!

Jeg kørte ved første lejlighed til Aalborg og købte 3 dåser.
Der er i øvrigt en afdeling i Næstved, og dåsen er fremstillet i
Sverige, så måske kan den hentes der tll endnu lavere pris.

mvh

sk