Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tryk af et foto
Fra : Dennis Meng

Dato : 10-08-05 22:02

Hejsa,

Jeg har taget et foto, som jeg gerne vil have op i en ramme, der måler
60x80.
Fotoet er taget med et D70, så forholdet stemmer ikke, uden jeg beskærer
det. Det er så heller ikke noget problem.

Mit problem er nærmere:
Hvad format bør jeg gemme i, hvem skal jeg have fat i for at få lavet noget
fornuftigt 60x80 til at hænge på væggen, er der noget jeg bør være opmærksom
på hos trykkerier, eller noget bestemt jeg skal gå efter?
Hjælp :) har aldrig prøvet det før, og vil jo gerne have det "bedste"
resultat for menneske penge..... (priser har jeg heller ingen ide om....)

Håber nogen har nogle gode inputs til det

/Dennis

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-08-05 22:16

Dennis Meng wrote:

> Håber nogen har nogle gode inputs til det

Tja... her den anden dag faldt jeg over flg. firma, prøve at tjekke
deres web-site, de har også on-line support...

http://www.postershop.dk/index.php

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Dennis Meng

Dato : 10-08-05 22:24

> Tja... her den anden dag faldt jeg over flg. firma, prøve at tjekke deres
> web-site, de har også on-line support...
>
> http://www.postershop.dk/index.php

Ja, deres store poster rammer størrelsesmæssigt næsten perfekt med den ramme
jeg har til det!
Kender du deres arbejde og kvalitet??? Prisen er ikke skræmmende vil jeg
sige nemlig....

Tak for linket i øvrigt.

/Dennis

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-08-05 22:54

Dennis Meng wrote:

> Kender du deres arbejde og kvalitet??? Prisen er ikke skræmmende vil jeg
> sige nemlig....

Nej... jeg kender ikke deres kvalitet, men som du selv skriver, så
er deres priser jo dernede, hvor enhver har råd til at prøve, og så
kan du jo fortælle os om de dur til noget...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Dennis Meng

Dato : 10-08-05 23:44

> Nej... jeg kender ikke deres kvalitet, men som du selv skriver, så er
> deres priser jo dernede, hvor enhver har råd til at prøve, og så kan du jo
> fortælle os om de dur til noget...

Jeg kan da i hvert fald fortælle, om jeg selv synes de dur til noget jeg
selv vil være bekendt at have hængende i 60x80

Nu kan jeg så lige se der er lidt lense-correction jeg skal have ordnet på
billedet, inden jeg sætter en bestilling igang.....

Fra : ha

Dato : 31-08-05 21:41

Har prøvet dem en enkelt gang med et 60 x 80 cm. Kvaliteten er
ok, selvom jeg synes www.gabs.dk gør det bedre (og billigere)
så kan jeg godt leve med at deres max er 50 cm.

/ha

Fra : KNL DtP

Dato : 11-08-05 08:21

"Dennis Meng" <dennis.FJERN@dpnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad format bør jeg gemme i, hvem skal jeg have fat i for at få lavet noget
> fornuftigt 60x80 til at hænge på væggen, er der noget jeg bør være opmærksom
> på hos trykkerier, eller noget bestemt jeg skal gå efter?

Når du har dit billede klart og færdig redigeret (lys, farve, kontrast), så gem
en kopi af det i TIFF-format, og luk originalen ned.

Beskær billedet i det korrekte forhold. Vælg Crop Tool (C) og indtast 59,5 cm /
79,5 cm. Resolution skal stå helt tomt. Marker udsnittet og dobbeltklik i
midten.

Da billedet fra dit D70 "kun" er omkring 6 MegaPixels, og du vil forstørre det
op i 60 x 80 cm, jeg vil anbefale, at du interpolerer (dvs. kunstigt
forstørrer).

Du kan gøre det nemt ved at vælge Image > Image Size. Under Document Size står
de 59,5 og 97,5 cm fra beskæringen. Den effektive opløsning er nok under 100 PPI
(Pixels Per Inch). Indtast istedet f.eks. 180 PPI i feltet, og se hvordan pixels
størrelsen for oven vokser voldsomt. Nederst vælger du Bicubic Smoother og
trykker OK.

Du kan evt. vælge at tilføje en gang kunstig skarphed til billedet for at
fremhæve små detaljer. Filter > Sharpen > Unsharpen Mask. Prøv med 100 / 5 / 0,5
eller leg lidt med det og se forskellen.

Tilføj nu en sikkerhedsramme på 5 mm hele vejen rundt, da fotohandleren ofte
napper lidt af siderne. Vælg Image > Canvas Size. Indtast nu de endelige
værdier, nemlig 60 cm og 80 cm. Vælg sort eller hvid farve til kanten.

Hvis dit billede er oprettet i Adobe RGB 1998-farverum, skal du sandsynligvis
konvertere dette til sRGB af hensyn til omfanget af de farve, fotohandleren kan
trykke - men spørg lige hvilken profil de benytter. Konverteringen klares med
Image > Mode > Convert To Profile. Vælg sRGB en-masse-tal på listen.

Gem dit billede som TIFF - den er nok kæmpe stor! Gem herefter den kopi, som
fotohandleren skal have tilsendt. Her er JPEG-formatet fint. Husk at krydse
farveprofilen af i Save As-boksen. Vælg 11 eller 12 i kompression/kvalitet.

Filen skulle nu være klar til at sende.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Stagger Lee

Dato : 11-08-05 19:03

On Thu, 11 Aug 2005 09:20:57 +0200, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

>Når du har dit billede klart og færdig redigeret (lys, farve, kontrast), så gem
>en kopi af det i TIFF-format, og luk originalen ned.

Jeg har også planer om udprint i den størrelse så jeg blev rigtig glad
for at se din beskrivelse, takker mange gange.

Fra : KNL DtP

Dato : 11-08-05 19:12

"Stagger Lee" <niksen@biksen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har også planer om udprint i den størrelse så jeg blev rigtig glad
> for at se din beskrivelse, takker mange gange.

Velbekomme!

Hvis du er meget kritisk med kvaliteten på de store forstørrelser, er det
absolut værd at bruge dette gratis plug-in til Photoshop:

http://www.outbackphoto.com/filters/filters.html#upsizing

Læs artiklen bag:
http://www.outbackphoto.com/workflow/wf_60/essay.html

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Dennis Meng

Dato : 11-08-05 21:06

> [...]
> krydse
> farveprofilen af i Save As-boksen. Vælg 11 eller 12 i

Super mange tak for den fine beskrivelse af optimering til stort tryk )
Jeg har lige sendt billedet afsted til det af NRE nævnte sted, så må vi se
om kvaliteten der er fornuftig kontra det jeg har fået ud af det i PS.

Mvh Dennis