Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedstørrelse/-opløsning til tv-visning
Fra : Jan Damgaard

Dato : 10-08-05 13:27

Hej NG

Et par hurtige spørgsmål:

Hvor store skal jpeg-billeder være, hvis de skal kunne vises på tv-skærmen
via en dvd-maskine?
Skal filerne bare gemmes som data på en cd-r, eller skal man lave en
VCD-disk?

Tak for hjælpen!

Fra : Max

Dato : 10-08-05 13:33

Hej Jan

> Hvor store skal jpeg-billeder være, hvis de skal kunne vises på tv-skærmen
> via en dvd-maskine?

Har en KISS DP-1000 og den siger 720 x 576

> Skal filerne bare gemmes som data på en cd-r, eller skal man lave en
> VCD-disk?

Jeg gemmer dem bare som jpg filer, og der siger DP-1000 max 1024
billeder pr. folder.

Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-08-05 14:05

"Jan Damgaard" <noname@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor store skal jpeg-billeder være, hvis de skal kunne vises på
> tv-skærmen via en dvd-maskine?

De fleste DVD-afspillere kan fint skalere JPEG-billeder, så de passer til
TV-skærmen. PAL-formatet benytter 720x576 billedpunkter, så alt herover
bliver nedskaleret.

> Skal filerne bare gemmes som data på en cd-r, eller skal man lave en
> VCD-disk?

Gem dem som standard CD-R.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-08-05 14:17

Jan Damgaard wrote:
> Hvor store skal jpeg-billeder være, hvis de skal kunne vises på
> tv-skærmen via en dvd-maskine?

De behøves ikke at være særlig store - 800x600 er mere end rigeligt.

> Skal filerne bare gemmes som data på en cd-r, eller skal man lave en
> VCD-disk?

Da du ikke nævner hvad det er for en afspiller så er svaret helt klart JA.

Mange afspillere kan afspille jpg-filer direkte - så der kan du bare gemme
dem som data.

Men det er ikke alle afspillere, der kan, men så kan de normalt læse dem som
VCD.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-08-05 15:34

In article <42f9f250$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jan Damgaard wrote:
> [...]
> via en dvd-maskine?
> Skal filerne bare gemmes som data på en cd-r, eller skal man lave en

De fleste kan vise jpeg. Et PAL signal er 720x576 pixels.
Et HDTV (starter i DK i år) kører op til 1080 linier interlaced
med 1920 pixels/linie. Der er også en progressive scan standard med
720 x 1920 opløsning.

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-08-05 15:40

> [...]
> Et HDTV (starter i DK i år) kører op til 1080 linier interlaced
> med 1920 pixels/linie. Der er også en progressive scan standard med

Der er såmænd også en progressiv 1080 liniers - 1080p. Desuden mener du
garanteret 1280x720 (720p) i sidstnævnte.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-08-05 17:40

In article <42fa11db$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Morten Wartou wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Der er såmænd også en progressiv 1080 liniers - 1080p. Desuden mener du
> garanteret 1280x720 (720p) i sidstnævnte.

Jeg har læst at en scanlinie altid har 1920 pixels uanset lodret opløsning.

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-08-05 18:14

> Jeg har læst at en scanlinie altid har 1920 pixels uanset lodret
> opløsning.

Det er nok noget forvirring omkring analogsignaler som ikke er så lette at
måle - men digitalt HDTV 720p er 1280x720, og der findes masser af
skærme/TV/projektorer som har netop denne opløsning.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-08-05 19:54

In article <42fa35b9$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Morten Wartou wrote:

> Det er nok noget forvirring omkring analogsignaler som ikke er så lette at
> måle - men digitalt HDTV 720p er 1280x720, og der findes masser af
> skærme/TV/projektorer som har netop denne opløsning.

Ja, der er steder der siger der findes følgende 3 opløsninger:
720p - 1280x720 progressive
1080i - 1920x1080 interlaced
1080p - 1920x1080 progressive

Så 1920x1080 er vel en god firkant at fylde ud hvis man vil være
sikker på at have bedst kvalitet på fremtidens digitale TV.

Jeg gider ikke købe et 720p TV nu, når man ved at det om få måneder
er forældet, når nu 1080 standarderne ser ud til at blive standarden
for alle ikke-statsejede kanaler.

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-08-05 20:46

> [...]
>
> Jeg gider ikke købe et 720p TV nu, når man ved at det om få måneder
> er forældet, når nu 1080 standarderne ser ud til at blive standarden

Forældet er så meget sagt... En projektor eller et TV der kan klare 1080 (i
fuld opløsning) er ikke til at købe for menneskepenge. :) Min 720p-kapable
projektor er dog ret fascinerende med et af de HD videoklip man kan finde -
uha. :) Tænk lige - Imperial viser faktisk film i 1280*et-eller-andet via
deres Barco digitalprojektor på deres gigantlærred. Den kan godt nok klare
ca. 2000*1000, men ikke alle film leveres i fuld opløsning. Jeg har set en
fremvisning i 1280*et-eller-andet - og det var bestemt ikke ringe.
Imponerende med den skærmstørrelse.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : anders majland

Dato : 11-08-05 10:48

> Jeg gider ikke købe et 720p TV nu, når man ved at det om få måneder
> er forældet, når nu 1080 standarderne ser ud til at blive standarden
> for alle ikke-statsejede kanaler.

Øeh jeg syntes at jeg læste noget fra canal digital at de begynder at sende
noget i 720p ...

Men er der nogen der kan henvise til en aktuel side med planer for
"statsejede kanaler" og andre ?

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-08-05 12:42

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrndfkj97.9d0.povlhp@ip101.home.terminal.dk

> Jeg gider ikke købe et 720p TV nu, når man ved at det om få måneder
> er forældet, når nu 1080 standarderne ser ud til at blive standarden
> for alle ikke-statsejede kanaler.

Kan du henvise til noget læsning om alt det her? Jeg er i syv sind mht. køb
af fremtidssikret TV, og jeg kan ærligt talt ikke helt finde ud af, hvad der
vi ske i fremtiden mht. HDTV-standarder.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-08-05 16:33

In article <42fb396f$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> [...]
> af fremtidssikret TV, og jeg kan ærligt talt ikke helt finde ud af, hvad der
> vi ske i fremtiden mht. HDTV-standarder.

Desvæærre, det er hvad jeg har fanget i medierne de seneste uger.
Der var også et indslag i et eller andet program, om at storts set
alle de fladskærmsTV de solgte var forældede, og ikke HD klar.

Fra : anders majland

Dato : 11-08-05 22:21

> Desvæærre, det er hvad jeg har fanget i medierne de seneste uger.
> Der var også et indslag i et eller andet program, om at storts set
> alle de fladskærmsTV de solgte var forældede, og ikke HD klar.

Jeg så kun noget af indslaget - men det gik på at kun de færreste skærme
have den opløsning på 720 linier (eller mere) som nødvendigt for den lave
opløsning. HDTV ready kræver kun den - og at kunne skalere et 1080(i) ned
til denne opløsning.

Nu har jeg så søgt i "medierne"

http://newz.dk/forum/item/57128/
Der findes to primære formater til HDTV, 720p og 1080i. DR og EBU (De
europæiske public service-stationers organisation) anbefaler 720p, men Canal
Digital vil bruge 1080i, som har en højere opløsning end 720p. Dette
begrunder projekt chef Gert Svendsen med, at de film som skal vises kommer
fra Hollywood, som benytter 1080i formatet.

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=29022
Den eneste rendyrkede HDTV-kanal er kommet fra den belgiske tv-station
Euro1080. Selskabet står bag HDTV-kanalen HD1, som danskere med parabol har
kunnet tage ned fra satellitten ASTRA 1H.

Et eller andet sted stod også at DR overvejde hvad de ville sende i ...

Men hvad er problemet - kan en kanal ikke bare skifte mellem de 3 formater
afhængigt af hvad det materialet er produceret i. Så 1080i til hollywood
filmene, 720p generelt og 1080p til store sportsbegivenheder som olympiader
og fodboldmesterskaber der retfærdiggør den udgifterne til den højere
opløsning ... Det burde vel ikke kræve meget ekstra af en modtager at skifte
imellem de forskellige opløsninger ....

720p til mig er også rigeligt - jeg har lige investeret i nyt billede der
kan klare den opløsning - Det eneste jeg har der kommer tæt på de 1080
linier er min bærbares 1050 - Men med en 1ghz p3 har den ikke kræfter til at
vise det