Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flere af de slemme
Fra : Ole Larsen

Dato : 08-08-05 19:24

Kom lige til at lave nogle billeder i eftermiddags. Det er af den slags,
nogle af jer reagerer ret negativt på. In/yt interesserer mig ikke, men
begrundede udsagn er velkomne, uanset holdning.
Der er kun lavet brightness/contrast efter konvertering
Værs´god at skyde:

http://home.tiscali.dk/muggler/08/index.htm

Klik på et billede fører til næste.
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (05.aug.2005) design og nye billeder(G6) på:

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 08-08-05 20:56

Ole Larsen wrote:
> [...]
> begrundede udsagn er velkomne, uanset holdning.
> Der er kun lavet brightness/contrast efter konvertering

Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men hvad er formålet med de
billeder? Er det noget du har brugt meget tid på?

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-08-05 21:09

Thomas Schreiber skrev:

> Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men hvad er formålet med de
> billeder? Er det noget du har brugt meget tid på?

Og jeg som gik her og vigtede mig med at være i et kill-filter.
Nå, man kan ikke få alt her i livet.
Formålet kunne være at få dig til at undres.
Tid er et relativt begreb (sex går for hurtigt og arbejdstiden er for
lang) Men er du interesseret i tiden som filosofosk fænomen er det vist
Peter Høegh, der skrev en ret god bog om netop dette.
Håber det besvarer dine spørgsmål. Ellers må du komme igen.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 08-08-05 21:36

Ole Larsen wrote:
> Og jeg som gik her og vigtede mig med at være i et kill-filter.
> Nå, man kan ikke få alt her i livet.

Det var du skam også, men har fået ny HD og derfor ikke tilføjet dig
endnu, men du skal nok komme i igen

> [...]
> Peter Høegh, der skrev en ret god bog om netop dette.
> Håber det besvarer dine spørgsmål. Ellers må du komme igen.

Tja en masse intetsigende ævl der bekræfter hvorfor du røg i filteret
første gang

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-08-05 21:44

Thomas Schreiber skrev:

> Det var du skam også, men har fået ny HD og derfor ikke tilføjet dig
> endnu, men du skal nok komme i igen

> Tja en masse intetsigende ævl der bekræfter hvorfor du røg i filteret
> første gang

Det må være stærke billeder når du og Jens Bruun bevæges til den aggression

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-08-05 23:35

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev
> Formålet kunne være at få dig til at undres.

Du har vundet en stor sejr, tillykke.

Der var en komponist der havde skrevet et stykke, der i overvejende grad
bestod af stilhed. Hans kolleger lykønskede ham, og håbede for ham, at han
ville lave både flere og længere stykker af den art.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-08-05 08:07

Thomas Schreiber wrote:

> Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men hvad er formålet med de
> billeder? Er det noget du har brugt meget tid på?

Peter Rindal har ikke levet forgæves!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-08-05 21:22

> In/yt interesserer mig
> ikke, men begrundede udsagn er velkomne, uanset holdning.

Øh. Stiller du nu krav til, hvilke kommentarer, du vil have?

> http://home.tiscali.dk/muggler/08/index.htm

Dine billeder bliver mere og mere mærkelige. Jeg fatter simpelthen ikke,
hvad du vil med den slags billeder, eller hvorfor vi andre skal tage
stilling for den sags skyld. Enten er dine "kunsteriske" udskejelser udtryk
for, at du er usædvanlig prætentiøs uden noget at have det i, eller også
prøver du at tage pis på os.

00 med pil nedad for at spilde min tid.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-08-05 21:38

Jens Bruun skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Øh. Stiller du nu krav til, hvilke kommentarer, du vil have?

Prøv at læse igen. Stilles der krav ?

> Dine billeder bliver mere og mere mærkelige. Jeg fatter simpelthen ikke,
> hvad du vil med den slags billeder, eller hvorfor vi andre skal tage
> stilling for den sags skyld.

Har du overvejet det utænkelige, om der evt. skulle være noget her i
universet, du ikke forstår?

> Enten er dine "kunsteriske" udskejelser udtryk
> for, at du er usædvanlig prætentiøs uden noget at have det i, eller også
> prøver du at tage pis på os.

Det er da lidt begrænset at du ikke ser andre muligheder.
Og nej, jeg kan da ikke tage pis på dig

> 00 med pil nedad for at spilde min tid.

Tak, du spilder ikke min. Jeg lærte en del.

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-08-05 21:55

> Prøv at læse igen. Stilles der krav ?

Glem det, Ole Larsen. Du er vist kun ude på at provokere for provokationens
egen skyld.

> Har du overvejet det utænkelige, om der evt. skulle være noget her i
> universet, du ikke forstår?

Ja. Har det forresten noget med dine billeder at gøre? Du må jo mene, de har
universel gyldighed, siden det er dig så magtpåliggende at poste det ene
link efter det andet til dem. Hvad er det da i dine billeder, der skal
forstås? Enlighten me, som du selv skriver...

> Det er da lidt begrænset at du ikke ser andre muligheder.

Tja. Det er nu det indtryk, dine billeder efterlader hos mig. Hvilke
muligheder er det, jeg går glip af?

> Og nej, jeg kan da ikke tage pis på dig.

Nej, det kan du ikke. Det skrev jeg vist heller ikke, du kunne, vel?

> Tak, du spilder ikke min. Jeg lærte en del.

Hehe. Du er god, Ole Larsen.

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-08-05 22:22

Jens Bruun skrev:

> Hehe. Du er god, Ole Larsen.

Ja tak.
Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg er overrasket over at de par
billeder kan udløse sådanne aggressioner hos dig. Beklager at de har
bragt dig dertil. Men du var advaret, så du må bære din del.
Tak for din opmærksomhed og god aften

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-08-05 14:49

> Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg er overrasket over at de
> par billeder kan udløse sådanne aggressioner hos dig.

Hvilke aggressioner er det, du taler om? Der skal mere end et par
pseudo-kunsteriske, prætentiøse udgydelser (fotografiske såvel som verbale)
til at fremprovokere aggressioner hos mig, så jeg må nok melde hus forbi.

> Beklager at de
> har bragt dig dertil.

Så du lover at undlade at gøre det i fremtiden?

> Men du var advaret, så du må bære din del.

Ja, jeg var advaret, og jeg bærer med smil min del af byrden. Jeg kender jo
efterhånden din stil, men blev alligevel lidt overrasket over, du kører din
"Kejserens Nye Klæder" sååå langt ud. Men hvad fanden - den sidste idiot er
jo ikke født endnu. Vi er her jo alle sammen for at få lidt opmærksomhed, og
du har så åbenlyst fundet _din_ hylde.

> Tak for din opmærksomhed og god aften

Jamen tak i lige måde.

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-05 17:40

Jens Bruun skrev:
> [...]
> til at fremprovokere aggressioner hos mig, så jeg må nok melde hus forbi.

Den er sjov!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-08-05 08:14

Jens Bruun wrote:

> [...]
> udskejelser udtryk for, at du er usædvanlig prætentiøs uden noget at
> have det i, eller også prøver du at tage pis på os.

Du vil da ikke i fuld alvor mene, at en deltager skal undlade at poste
ganske on-topic bilæleder i gruppen blot fordi du ikke kan forstå dem eller
er i besiddelse af tilstrækkelig spirituel spændvidde til at erkende, at der
sagtens kan ligge noget værdifuldt, der befinder sig uden for din
rækkevidde?

Det ville da være trælst, hvis vi kun skulle se en uendelighed af teknisk
veludførte og totalt indholdsløse billeder. Så hurra for de 'skæve' (også
dem /jeg/ ikke kan lide) og ned med smagsdommeriet!

Min langsynethed er smukt afhjulpet af et par billige briller. Findes der
mon også briller mod snæversynethed?

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : J. Jørgensen

Dato : 08-08-05 22:05

> [...]
> --
> Med venlig hilsen, Ole Larsen.
> Nyt (05.aug.2005) design og nye billeder(G6) på:

Hej Ole
Mange tak for de flotte billeder.
Jeg synes det er nogle virkelige gode og interessante billeder du der kommer
med.
Den måde du har fået linierne til at løbe horisontalt, samt hele
farvestemningen er genial.
For at fremme forståelsen burde du næsten fortælle lidt om hvordan og under
hvilken stemning du har fundet på motivet.
Jeg har bestemt i sinde at bruge et af billederne som skærmbillede på
skrivebordet.
Jeg er blot meget i tvivl om hvilket - kan du ikke rådgive mig lidt?
Endnu engang mange tak for billederne.
Hilsen
Jørgen

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-08-05 22:24

J. Jørgensen skrev:
> [...]
> skrivebordet.
> Jeg er blot meget i tvivl om hvilket - kan du ikke rådgive mig lidt?

Ja, tak skal du have. Jeg er målløs over reaktionerne, så du må have mig
undskyldt.

Fra : Lars

Dato : 08-08-05 22:21

On Mon, 08 Aug 2005 20:24:00 +0200, Ole Larsen wrote:

> [...]
> begrundede udsagn er velkomne, uanset holdning.
> Der er kun lavet brightness/contrast efter konvertering

Dit kamera er defekt. Eller også er min skærm. Jeg kan kun se nogle
udtværede striber.

/Lars

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-08-05 22:28

Lars skrev:

> Dit kamera er defekt. Eller også er min skærm. Jeg kan kun se nogle
> udtværede striber.
>
> /Lars

Det er din skærm - det skal være prikker..

Fra : Lars

Dato : 09-08-05 19:30

On Mon, 08 Aug 2005 23:28:21 +0200, Ole Larsen wrote:

> Det er din skærm - det skal være prikker..

Hehe

/Lars

Fra : Erling Hansen

Dato : 08-08-05 23:48

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> wrote:

> [...]
> begrundede udsagn er velkomne, uanset holdning.
> Der er kun lavet brightness/contrast efter konvertering

Det ville nok lette lidt på forståelsen af dine værker, hvis du oplyste
om hvilke udsendelser der kørte på skærmen inden du tog fat på at
bearbejde dem.
Mvh
Erling'

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-05 06:33

Erling Hansen skrev:

> Det ville nok lette lidt på forståelsen af dine værker, hvis du oplyste
> om hvilke udsendelser der kørte på skærmen inden du tog fat på at
> [...]

Det må være den imaginære skærm, du tænker på - jeg har ikke tv.

Ikke specielt til dig. Det er blot tilfældigvis i forb. med din
kommentar, jeg nævner:

Som jeg skrev med andre ord, var jeg klar over at det ikke er alles kop
te, jeg fremviste.
Men at reaktionerne ville være så kraftige havde jeg ikke forventet og
bestemt ikke håbet.
Det er trods alt lidt forstemmende at opleve at Rindalismen trives så godt.
Som det er at erfare hvor lidt der skal til for at den indre svinehund
udstilles.
Det opløftende er så, at der må være mere i billederne end jeg troede -
ellers ville voksne mennesker vel ikke nedværdige sig til den slags
artigheder.

Fra : Gert Medom

Dato : 09-08-05 07:08

> [...]
>

> --
> Med venlig hilsen, Ole Larsen.
> Nyt (05.aug.2005) design og nye billeder(G6) på:

Jeg synes at de bedste billeder jeg har set fra din hånd er dem, hvor du
holder lidt igen med billedbehandlingen. Jeg mindes svagt nogle billeder
fra
Lyngs havn som egentligt var tiltalende. Der kunne jeg bedre c hvad der
var
billede, og hvad der var billedbehandling.

Måske kunne du fremhæve blødheden i dine motiver ved at have "hårde"
partier
i dine billeder der står som en kontrast til det. Jeg så et flot billede
taget ud af et bilvindue i fuld fart, hvor landskabet er tværet helt ud,
men
hvor det lykkes fotografen at stille skarpt på spejlet, så man kan c
fotografens ansigt. Jeg synes at det gi´r et godt indtryk af fart i
billedet.

En klog mand sagde engang "Glem ikke at forny jeres undren", det er vi
nogle
stykker, der måske skullle, mig selv indbefattet....

/ Gert

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-05 07:32

Gert Medom skrev:

> [...]
> partier
> i dine billeder der står som en kontrast til det.

Ja - det synes jeg er netop en af de ting jeg tilstræber, eks.:

http://home.tiscali.dk/muggler/07/pages/2005-08-08-27a.htm
og
http://home.tiscali.dk/muggler/07/pages/2005-08-08-22a.htm

> [...]
> nogle
> stykker, der måske skullle, mig selv indbefattet....

Ja, tak for ordene.
Disse (de slemme) er nok de mindst manipulerede jeg har lavet efter at
være gået digitalt. Der er stillet lys og kontrast og et af dem er
beskåret. Resten ligger i optagelsen.
De fra Lyngvig er mere manip. Farven har fået glow og den s/h er
konvert. forskelligt i himmel og i resten.
Hvad er det kvinder siger om make-up: Den man ikke kan se er make-up er
den bedste ;-O
Og ja, mister man evnen til at undres........

Fra : Erling Hansen

Dato : 09-08-05 07:23

> [...]

> Det opløftende er så, at der må være mere i billederne end jeg troede -
> ellers ville voksne mennesker vel ikke nedværdige sig til den slags

Hej Ole.
Jeg synes nu nok, at du af alle har fået nogle m-e-g-e-t lange liner
herinde, med både positive og negative reaktioner, så er din henvisning
til Rindal ikke lige lovlig stiv?
Din sidste post kan man såmænd nok gætte på m.h.t. hvad de dækker, men
de udmærker sig ved ikke at lægge nogen spor, og derfor bliver de
ligegyldige.
Mvh
Erling

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-05 07:40

Erling Hansen skrev:

> Hej Ole.
> Jeg synes nu nok, at du af alle har fået nogle m-e-g-e-t lange liner
> herinde, med både positive og negative reaktioner, så er din henvisning
> til Rindal ikke lige lovlig stiv?

Den relaterer sig jo kun til netop reaktionerne på "de slemme" - det
synes jeg er klart.
Det er muligt, at jeg får lange linier (det er ikke så væsentligt for
mig) men jeg viser også mange billeder. Og tilsyneladende sætter nogle
af dem noget i gang.

> Din sidste post kan man såmænd nok gætte på m.h.t. hvad de dækker, men
> de udmærker sig ved ikke at lægge nogen spor, og derfor bliver de
> ligegyldige.

Ja, det har du ret i - men forbløffet er jeg sgu

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-08-05 07:49

> [...]
> Det opløftende er så, at der må være mere i billederne end jeg troede -
> ellers ville voksne mennesker vel ikke nedværdige sig til den slags

Hold da op med dit vrøvl. Det er ualmindeligt groft at anklage folk for
rindalistiske tendenser, blot fordi de skriver negativ kritik til dine
billeder! Læg mærke til hvor ualmindeligt mange indlæg med negativ kritik af
alle mulige billeder der er i denne gruppe, mange af dem meget grovere end
hvad der skrives om dine. Betyder det, at de pågældende billeder er større
kunst end dine?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-05 08:15

Morten Wartou skrev:

> Hold da op med dit vrøvl. Det er ualmindeligt groft at anklage folk for
> rindalistiske tendenser, blot fordi de skriver negativ kritik til dine
> billeder!
Vrøvl ? Som da du ville diktere hvad jeg skulle skrive omkring mine
erfaringer med en printer - LOL
Men vi læser vist ikke det samme og det er ikke første gang du
demonstrerer en for mig besynderlig fortolkningstrang og -måde af mine
ytringer.. Og jeg reagerer ikke på at man ikke kan lide mine billeder,
men på de aggresioner der dukker op (i fin Rindalistisk ånd)-
>Læg mærke til hvor ualmindeligt mange indlæg med negativ kritik af
> alle mulige billeder der er i denne gruppe, mange af dem meget grovere end
> hvad der skrives om dine.
Og ? Mener du der skal klappes af det - eller ?
Betyder det, at de pågældende billeder er større
> kunst end dine?
Dine associationer til kunst og større eller mindre fatter jeg ikke, så
dit retoriske spørgsmål må du selv besvare

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-08-05 08:50

> Vrøvl ? Som da du ville diktere hvad jeg skulle skrive omkring mine
> erfaringer med en printer - LOL

Jeg dikterer overhovedet ikke noget. Jeg påpegede, at du skrev noget som
meget let kunne opfattes som om det var printeren som sådan den var gal med,
ikke specifikt din defekte model, defekte PC eller defekte bruger - hvad der
nu end har været galt. Desuden har den printerdiskussion vel ikke så meget
med dette emne at gøre, vel?

> [...]
> ytringer.. Og jeg reagerer ikke på at man ikke kan lide mine billeder, men
> på de aggresioner der dukker op (i fin Rindalistisk ånd)-

Der kom den med rindalismen igen. At folk taler aggresivt nedsættende om
NRE's billeder gør vel ikke folk til rindalister, eller NRE's billeder til
kunst? Rindalismen handler ikke om aggresioner, men om ligegyldighed og
afvisning af kunst, medmindre det er en letforståelig kronhjort ved en
skovsø, eller en grædende dreng - vel og mærke malt uden statstilskud. Det
er malplaceret at tale om rindalisme i dette tilfælde. Jeg skal ikke
udelukke at der findes rindalister i denne gruppe, men negativ kritik af
netop dine billeder er ikke et tegn på rindalisme.

> Og ? Mener du der skal klappes af det - eller ?

Det er revnende ligegyldigt hvad jeg mener om den negative kritik - det er
ikke det det handler om. Du taler udenom.

> Betyder det, at de pågældende billeder er større
> Dine associationer til kunst og større eller mindre fatter jeg ikke, så
> dit retoriske spørgsmål må du selv besvare

Nej, det er måske for ligefremt skrevet. Der skal jo helst være lidt
prætentiøs uforståelighed og mystik over skriverierne. Beklager, jeg vil
hellere forsøge at gøre mig forståelig.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-08-05 09:38

Morten Wartou wrote:

> Der kom den med rindalismen igen. At folk taler aggresivt nedsættende
> om NRE's billeder gør vel ikke folk til rindalister, eller NRE's
> billeder til kunst?

Som du formulerer det, forekommer det mig, at du nærmest gør det til noget,
der handler om omgangstone og pli.

> [...]
> rindalisme i dette tilfælde. Jeg skal ikke udelukke at der findes
> rindalister i denne gruppe, men negativ kritik af netop dine billeder

En simpel erklæring at at man ikke kan lide et billede er selvfølgeligt ikke
rindallisme. Men i den nutidige anvendelse af rindalisme ligger der en
kunstforståelse, der handler om at kunskt skal være episk, positiv og
nyttig. Og når folk harmes over at Ole tillader at 'spilde deres tid' og
spørger om hvilken 'nytte' de gør - ja, så er der da i høj grad tale om
rindalisme, som det bruges i dag. At Peter Rindals bevægelse så, da den
opstod, havde som formål at stoppe statstilskuddene til denne kunst, er så
en anden sag.
Men man kunne jo selvfølgeligt også have fremdraget 'entartete kunst' - men
det ville jo nok have fået dig endnu mere op af stolen.
Man kunne også tale om småborgerligt snæversyn og intolerance.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-08-05 10:13

> Som du formulerer det, forekommer det mig, at du nærmest gør det til
> noget, der handler om omgangstone og pli.

Det synes jeg ikke. Jeg synes nærmere at jeg påpeger at Oles indlæg blot er
tegn på at han ikke bryder sig om kritik af sine billeder, og forsøger at
skyde folk i skoene, at de blot er simple kunsthadere, og i samme moment
erklærer sig selv for at være kunstner.

> [...]
> men det ville jo nok have fået dig endnu mere op af stolen.
> Man kunne også tale om småborgerligt snæversyn og intolerance.

Jeg er antirindalist. Min fader var kunstmaler og underviser på en
kunsthøjskole, samt keramiker. Min moder var keramiker. Jeg har haft
rindalismen tæt inde på kroppen, og når jeg var sur på min fader gik der
pseudorindalist i mig - udelukkende fordi det var provokerende. :) Jeg vil
ikke give dig ret i at rindalismen handler om episk, positiv og nyttig
kunst. F.eks. er den grædende dreng ikke spor episk eller positiv, og er der
noget rindalister kan lide, er det grædende drenge - det handler vel nærmest
om "kunst" som er uhyre letforståelig og uprovokerende - det er samme type
mennesker som hellere vil høre Ragnwald end Wagner. Jeg synes stadig ikke
jeg ser spor rindalisme i nogen af de indlæg der kritiserer Oles billeder -
og at tale om manglende forståelse mener jeg ikke holder. Det er
meningstilkendegivelser, det er ikke stillingtagen til kunst som en helhed.

Jeg synes ikke Ole spilder vores tid, og synes ikke det burde være skrevet.
Selvfølgelig har Ole ret til at udstille sine billeder, og der er da også
enkelte af dem som jeg synes er rimeligt gode - men hverken nyskabende eller
provokerende (og kritiken af Oles billeder bærer ikke præg af at kritikeren
er blevet provokeret). Derimod synes jeg det er lidt sjovt, at kritik af en
sådan udtalelse skal komme fra dig, der engang skrev følgende: "Men at
offentliggøre en gang prætentiøs peg-og-skyd, det synes jeg er spild af
båndbredde og læsernes tid." - men sådan er der jo så meget. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-05 10:44

Morten Wartou skrev:
> og i samme moment
> erklærer sig selv for at være kunstner.

Jeg har nok bare glemt det, så kan du ikke lige vise mig hvor jeg har
gjort det?

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-08-05 10:50

> Jeg har nok bare glemt det, så kan du ikke lige vise mig hvor jeg har
> gjort det?

Det burde ikke være nødvendigt. Læs dine indlæg.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-05 10:53

Morten Wartou skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det burde ikke være nødvendigt. Læs dine indlæg.

Jeg vil gerne have at du dokumenterer din påstand

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-08-05 10:59

> Jeg vil gerne have at du dokumenterer din påstand

Det burde ikke være nødvendigt. Læs dine indlæg. Men bevares, jeg kan da
godt citere lidt for dig, hvis du ikke selv kan finde ud af det: "Det er
trods alt lidt forstemmende at opleve at Rindalismen trives så godt." Ergo:
dine kritikere er rindalister, og rindalister kan jo som bekendt ikke lide
kunst der udfordrer. Dermed slår du fast, at dine billeder er kunst. Da du
selv har lavet dine egne billeder, altså er ophavsmanden, er du også
kunstner. Var det tydeligt nok?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-05 11:08

Morten Wartou skrev:

> [...]
> kunst der udfordrer. Dermed slår du fast, at dine billeder er kunst. Da du
> selv har lavet dine egne billeder, altså er ophavsmanden, er du også

Du kan altså ikke dokumentere din påstand
"og i samme moment erklærer sig selv for at være kunstner."
Det er for ynkeligt at benytte "mor er en sten"-logik i forsøget.
Morten Wartou - du er så langt ude at jeg gider ikke mere

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-08-05 11:18

> [...]
> Det er for ynkeligt at benytte "mor er en sten"-logik i forsøget.
> Morten Wartou - du er så langt ude at jeg gider ikke mere

Jamen, jeg er nok bare dum. Kan du så forklare mig hvad du mener, når du
erklærer folk der giver negativ kritik af dine billeder for rindalister?
Eller slutter du bare af, i bedste NRE-stil, med at erklære din meddebattør
for at være langt ude, uden at forholde sig til de udsagn du bliver stillet
overfor? Det er ret svagt.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-05 11:29

Morten Wartou skrev:

> [...]
> for at være langt ude, uden at forholde sig til de udsagn du bliver stillet

Ok så bøjer vi i neon: Når du beskylder mig for noget jeg ikke har
gjort, ikke kan dokumentere din påstand, prøver at dreje den til at jeg
skal forklare hvad du har fordrejet....
Er du der nede hvor jeg ikke vil deltage, hvor det er formålsløst at
deltage.

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-08-05 11:37

> [...]
> forklare hvad du har fordrejet....
> Er du der nede hvor jeg ikke vil deltage, hvor det er formålsløst at

Har du ikke anklaget de der har givet dine billeder negativ kritik, for at
være rindalister? Eller er der noget jeg har misforstået? Så forklar da hvad
det er jeg har misforstået, så jeg bliver klogere.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-08-05 16:50

Morten Wartou wrote:
> [...]
> forsøger at skyde folk i skoene, at de blot er simple kunsthadere, og
> i samme moment erklærer sig selv for at være kunstner.

OK - vi læser så den samme tekst med forskelligt udbytte.

> [...]
> drenge - det handler vel nærmest om "kunst" som er uhyre
> letforståelig og uprovokerende - det er samme type mennesker som

Måske er situationen den, at vi bestemt ikke har en fælles opfattelse af
hvad rindalisme er (eller for den sags skyld hvad den grædende dreng er).

> [...]
> prætentiøs peg-og-skyd, det synes jeg er spild af båndbredde og
> læsernes tid." - men sådan er der jo så meget. :)

Det her ligner lidt den ørkesløse NREbashing, hvor diciplinen åbenbart også
går ud på gennem søgemaskiner at finde løsrevne citater, der så (ude af den
konkrete sammenhæng) kan bruges til en eller anden grad af karaktermord. Det
er ikke jura, det her! Hvis man synes at usenet skal være en gang
koncensuspræget, tandløst og holdningsløst ordgyderi, så er det sikkert
vejen frem.
Men hvis diskussionen foregår på disse præmisser, så bliver det bare uden
undertegnede.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-08-05 17:14

Jan Bøgh wrote:

> Men hvis diskussionen foregår på disse præmisser, så bliver det bare uden
> undertegnede.

Tja Jan... jeg fatter ikke, at du lader en stupid og talentløs
knipser drive dit pis i kog, ignorer dog manden, du går ikke glip af
noget væssentligt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-08-05 17:58

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Tja Jan... jeg fatter ikke, at du lader en stupid og talentløs
> knipser drive dit pis i kog, ignorer dog manden, du går ikke glip af
> noget væssentligt...

Bare rolig - min blære er iskold. Men jeg har det problem, at jeg på en gang
er meget varm på ideen i usenet, og samtidigt forundret over det frygtelige
snæversyn og den udtalte nærtagenhed, der præger butikken. For ikke at tale
om det hyppigt forekommende flueknepperi (og spar blot på krudtet - der kan
sikkert nemt findes eksempler på at jeg selv har deltaget i festen efter
mange års deltagelse på usenet). Bare der dog havde været lidt højere til
loftet!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-08-05 17:55

> OK - vi læser så den samme tekst med forskelligt udbytte.

Tydeligvis.

> Måske er situationen den, at vi bestemt ikke har en fælles opfattelse af
> hvad rindalisme er (eller for den sags skyld hvad den grædende dreng er).

Tydeligvis ikke. :)

> [...]
> det sikkert vejen frem.
> Men hvis diskussionen foregår på disse præmisser, så bliver det bare uden

Jeg synes blot det virker som om du mest er ude på at lave ravage, når du
først kritiserer en person for at have postet lænker til sine billeder,
derefter kritiserer en som kritiserer en som poster lænker til sine
billeder. Du kan jo selv finde ud af hvor det "løsrevne citat" stammer fra,
og læse dit indlæg, hvis du ikke mindes sammenhængen.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-08-05 19:05

Morten Wartou wrote:

> Jeg synes blot det virker som om du mest er ude på at lave ravage,

Ploink!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-08-05 09:05

Ole Larsen wrote:

> Vrøvl ? Som da du ville diktere hvad jeg skulle skrive omkring mine
> erfaringer med en printer - LOL

Tja Ole... på et tidspunkt lærer du sikkert, at en palaver med
morten, er rent spild af tid...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-05 10:34

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Tja Ole... på et tidspunkt lærer du sikkert, at en palaver med morten,
> er rent spild af tid...

Lektien lært allerede i går

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-08-05 10:52

> Lektien lært allerede i går

Du lider af åbenbart af debatangst. Jeg kommer med saglige og gode
argumenter. Er det ikke tilfældet, må du prøve at tilbagevise dem - det er
ikke lykkedes endnu. Du burde måske overveje en form for envejskommunikation
i stedet for usenet.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 09-08-05 10:35

> Tja Ole... på et tidspunkt lærer du sikkert, at en palaver med morten, er
> rent spild af tid...

Nils, dit indlæg er off-topic, det har jo ikke noget med debatten at gøre.
Der er også andre steder på nettet du kan søge efter venner.

Jeg syntes at Ole´s billeder er spændende, men nok præsenteret på en flad
måde, der burde nok havde været en ramme omkring, så de ikke "flyder ud".

Hvad syntes du?

Jeg har tidligere set mange genrer, alle lige spændende, bare komposition og
farvebalance er i orden.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-08-05 09:27

Ole Larsen wrote:

> Værs´god at skyde:

Jeg savner ofte komposition og et holdepunkt i dine billeder, og
disse tre billeder er ingen undtagelse.

Jeg har gennem årene lavet mange billeder, hvor jeg har
eksperimenteret med bevægelsesuskarphed, de fleste er dog endt i
skraldespanden, da de har manglet den finesse, der gør, at hjernen
ser bort fra uskarphedden og kun opfatter den som bevægelse.

Men her da det regnede fik jeg scannet en næsten 30 år gammel
billedserie, den er optaget nogle mørke, våde og kolde dage i januar
måned 1978, den er fotograferet med et 100% manuelt Leica M2, der
ikke engang har indbygget lysmåler, og på Kodak Etachrome 64 ASA film.

Og du vil sikkert kunne lide disse to:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/kunst_kultur_%26_musik/aktionsteater/_gadeteater-052.html
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/kunst_kultur_%26_musik/aktionsteater/_gadeteater-084.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-05 10:39

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Og du vil sikkert kunne lide disse to:
> [...]
Ikke just, men ikke fordi de er uskarpe. Her synes jeg din tidligere
kritik af nogle af mine med at de mangler enkelthed i opbygningen er på
sin plads. Og så savner jeg et godt farvespil.

Fra : Dag Stinus

Dato : 09-08-05 15:39

> [...]
> begrundede udsagn er velkomne, uanset holdning.
> Der er kun lavet brightness/contrast efter konvertering

Spændende stemninger. Der en en enorm hast og flygtighed i billederne - en
spejling af vores travlere og travlere hverdag hvor vi ikke har tid til at
fokusere ordentligt på noget før vi iler videre til det næste. Jeg savner
måske noget motivmæssig kontrast til bevægelsen i billederne - noget der kan
være en modvægt til det hastværk de illustrerer.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-05 17:42

Dag Stinus skrev:

> [...]
> måske noget motivmæssig kontrast til bevægelsen i billederne - noget der kan
> være en modvægt til det hastværk de illustrerer.

Sjovt, sådan ser jeg det slet ikke, og så kan det ikke være bedre.
Takker for ordene

Fra : Dag Stinus

Dato : 09-08-05 19:53

> Sjovt, sådan ser jeg det slet ikke, og så kan det ikke være bedre.
> Takker for ordene

Som mangeårigt medlem af Leica-klubben har jeg efterhånden set lidt af hvert
indenfor fotografiske udtryk, dvs. alt andet end registreringer. Dine
eksperimenter, uanset om man forstår dem eller ej, er da med til at gøre
fotografiet til et levende medie - og ikke bare et teknologi- og pixelræs
hvor resultatet alene vurderes på korrekt belysning og skarphed samtidig med
at de komplette EXIF-data nærmest skal være en del af billedet.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-05 20:18

Dag Stinus skrev:

> [...]
> hvor resultatet alene vurderes på korrekt belysning og skarphed samtidig med
> at de komplette EXIF-data nærmest skal være en del af billedet.

Tja - det får da nogen til at vende vrangen ud

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-08-05 10:05

Dag Stinus wrote:

> [...]
> bare et teknologi- og pixelræs hvor resultatet alene vurderes på
> korrekt belysning og skarphed samtidig med at de komplette EXIF-data

Derfor ser vi med længsel frem til at dk.fritid.foto.billedsnak bliver
oprettet.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-08-05 10:57

Dag Stinus wrote:

> [...]
> hvor resultatet alene vurderes på korrekt belysning og skarphed samtidig med
> at de komplette EXIF-data nærmest skal være en del af billedet.

Tja... det handler om, at ca. 40% af denne gruppes brugere er
nybegyndere, der inden for de sidste par år har investeret i et
kamera, og deres fotoviden begrænser sig stort set til det, der står
i kameraets brugsanvisning, og de har lært sig at indstille kameraet
på Auto og hvor udløserknappen sidder. Denne gruppe tager
naturligvis udgangspunkt i det tekniske, som de kan læse om i
manuellen, og på div. reveiw-sites, så derfor kommer snakken til at
handle om Canons sidste nye model, megapixel og EXIF-data.

Og så er der ydeligere ca. 40% brugere, der har en del års erfaring
med fotografering på hobbyplan, de har gennem årene lært sig nogle
ting om fotografering, men de har ofte svært ved at vidergi' denne
viden, da den som regel er baseret på løsrevne praktiske erfaringer,
som ikke er funderet i en grundlæggende teoretisk viden. Og hvis de
har opdaget en smart finesse, som gir' dem lidt bedre billeder, så
holder de naturligvis den viden for sig selv.

Endelig er der de sidste ca. 20% af denne gruppe brugere, som enten
har en fotografisk uddannelse, og/eller rigtig mange års erfaring,
og de sidder med den viden som alle de andre gerne vil have fat i.
Men de bliver ofte irriteret over den måde nybegynderne fører sig
frem på, og derfor holder de på deres viden, og de udveksler den kun
med dem, hvor de føler, at de får noget den anden vej...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 10-08-05 11:56

> [...]
> tekniske, som de kan læse om i manuellen, og på div. reveiw-sites, så
> derfor kommer snakken til at handle om Canons sidste nye model, megapixel

Ja, og de har, åbenbart i mod din vilje, adgang til gruppen.

> [...]
> funderet i en grundlæggende teoretisk viden. Og hvis de har opdaget en
> smart finesse, som gir' dem lidt bedre billeder, så holder de naturligvis

Tal for dig selv, nævn andre der ikke øser ud af deres viden når lejlighed
byder sig.

> [...]
> irriteret over den måde nybegynderne fører sig frem på, og derfor holder
> de på deres viden, og de udveksler den kun med dem, hvor de føler, at de

Kun du kunne få tanken om kun at give viden i bytte for anden viden, min
fornemmelse er at der står en række brugere af gruppen i kø når der kommer
et spørgsmål.
Begyndernes "måde" at føre sig frem på, skyldes deres mangel på viden om
emnet og der har vi jo alle stået engang.
Nu er det jo sådan at du ikke kan forbyde nybegynderne at være her, så du må
finde dig i det eller som du så ofte er blevet opfordret til, du ved den med
lugten bageriet...................

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-08-05 17:17

> [...]
> begrundede udsagn er velkomne, uanset holdning.
> Der er kun lavet brightness/contrast efter konvertering

Jeg synes det her er lidt kejserens nye klæder. Der er faktisk nogle af dine
billeder, jeg kan lide, som jeg tidligere har skrevet, men det gælder ikke
disse sidste. Det skal jo ikke stoppe dig i at eksperimentere, men man skal
huske at bare fordi man har eksperimenteret og lagt noget arbejde i det,
betyder det ikke at det er noget værd. Det er ligeså vigtigt at kunne smide
noget væk, som at udvælge det, der skal beholdes. Det er ofte der kæden
hopper af. Det gælder både kunst og almindeligt gement arbejde ....

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-05 17:39

Hans Kruse skrev:

> Jeg synes det her er lidt kejserens nye klæder. Der er faktisk nogle af dine
> billeder, jeg kan lide, som jeg tidligere har skrevet, men det gælder ikke
> disse sidste.

Og det er naturligvis så OK som noget kan være. Som en anden sagde
tidligere og i en anden forbindelse og med andre ord: Prøver man at nå
alle, når man intet.

> [...]
> noget væk, som at udvælge det, der skal beholdes. Det er ofte der kæden
> hopper af. Det gælder både kunst og almindeligt gement arbejde ....

Det er ikke noget nyt. Det er overvejelser jeg hele tiden gør mig. Men
det er rart at høre andres mening såfremt disse formår/gider fortælle
hvorfor. Man får på den måde ofte nye vinkler på tingene - jeg gør i
hvert fald.

Fra : Ivan

Dato : 09-08-05 18:42

> Værs´god at skyde:

Tja det siger ikke rigtigt mig noget. Om det er kunst skal jeg ikke kunne
sige, på et eller andet plan er det vel, det er vel derfor at billeder
bliver vist i det offentlige rum. Eller hva??

Den her lange snak om Peter Rinhal finder jeg godt nok helt ude i skoven.
Hvis et kunstværk ikke for positiv kritik er det så udtryk for Rindals
tankegang? Hvis kunstneren ikke kan tåle negativ kritik skal/bør han/hun nok
ikke vise det, i det offentlige rum.

Blot mine betragtninger over dette store "spørgsmål"

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-05 19:21

Ivan skrev:

> [...]

> ikke vise det, i det offentlige rum.
>
> Blot mine betragtninger over dette store "spørgsmål"

Rindalisme bliver i dag som begreb benyttet om fornægtelse af udtryk der
ligger uden for ens egen referenceramme.

Det har således absolut intet at gøre med lide/ikke lide eller
positiv/negativ kritik.

Og så kan jeg ikke lide udtrykkene pos/neg fordi jeg ikke ved hvad de
dækker over.
Er pos. kritik blot en lovprisning eller er det en omhyggelig/grundig....
Omvendt, er en neg. en nedgørende eller blot en sløset/utilstrækkelig.....

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-08-05 19:44

> Rindalisme bliver i dag som begreb benyttet om fornægtelse af udtryk
> der ligger uden for ens egen referenceramme.

Sikke noget vrøvl. Det er muligvis _din_ fortolkning, men den deles ikke
nødvendigvis af andre. Begrebret "rindalisme" har en helt klar historisk
baggrund, som du ikke bare kan omdefinere, selvom du prøver nok så meget.

> Det har således absolut intet at gøre med lide/ikke lide eller
> positiv/negativ kritik.

Nå. Sjovt nok skyder du bl.a. mig "rindalisme" i skoene, blot fordi jeg ikke
kan lide dit bras. Du mener altså, at jeg "fornægter udtryk, der ligger uden
for min referenceramme", når jeg mener, dine links til dine billeder er
spild af min tid? Din selvovervurdering et vist grænseløs, hva'?

> Og så kan jeg ikke lide udtrykkene pos/neg fordi jeg ikke ved hvad de
> dækker over.

Slå evt. begreberne op i en ordbog, hvis de volder dig så stort besvær.

> Er pos. kritik blot en lovprisning eller er det en
> omhyggelig/grundig.... Omvendt, er en neg. en nedgørende eller blot
> en sløset/utilstrækkelig.....

Det er jo ikke godt at vide. Du har en fænomenal evne til at snakke uden om,
hvor du formulerer dig så knudret, at man undres. Ikke, at dit tågesnak får
mig til at ligge på halen. Faktisk tror jeg, du har meget lidt reelt at byde
på, når det kommer til stykket.

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-05 20:14

Jens Bruun skrev:

En masse

Og jeg fatter ikke at du gider. Gå da ud og slå på et træ

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-08-05 10:17

Jens Bruun wrote:

> [...]
> ikke nødvendigvis af andre. Begrebret "rindalisme" har en helt klar
> historisk baggrund, som du ikke bare kan omdefinere, selvom du prøver

Arhh - helt vrøvl er det nu ikke. Du har da ganske ret i at 'rindalisme' har
en historisk baggrund, men ligesom så mange andre ismer (nazisme, facisme)
er der sket et skred i anvendelsen i nyere tid.
"I dag er rindalisme blevet et begreb, der dækker holdninger der ikke bryder
sig om moderne kunst - særlig billedkunst - og modstand mod statsstøtte til
enkelte kunstnere"
(http://www.pladstilosalle.dk/lysoverland/opbrud10/index.html).

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-08-05 19:05

On Mon, 08 Aug 2005 20:24:00 +0200, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk>
wrote:

>Kom lige til at lave nogle billeder i eftermiddags. Det er af den slags,
>nogle af jer reagerer ret negativt på. In/yt interesserer mig ikke, men
>begrundede udsagn er velkomne, uanset holdning.

Ja, de er da anderledes!!!

Måske er de så meget uskarp at de ikke mere er "fotografi" men mere i
retning af "malerkunst", derfor reagerer vi fotofolk som om det var
kassable billeder (ville normalt blive slettet af mig selv). Men
derfor kan det måske godt være en udtryksform, som måske ville vinde
mere gehør i malerkredse mv. ?

For at jeg syntes om disse ville jeg gerne have skarphed nogle steder
at hvile øjet på. Men det er min personlige ønske.

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-05 19:27

Henning Jensen skrev:

> [...]
>
> For at jeg syntes om disse ville jeg gerne have skarphed nogle steder
> at hvile øjet på. Men det er min personlige ønske.

Og det er bestemt et respektabelt synspunkt: Ang, skarphed nogle steder:
der er lige (og kun lige, jeg kunne ønske lidt mere, så der er vi enige)
lidt hist og pist.
Ja, i fotokredse er der næppe samme udbredte accept af udtryksformer som
der er blandt malere.
Tak for ordene.

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-08-05 19:48

> Og det er bestemt et respektabelt synspunkt:

Er andre synspunkter da ikke respektable i dine øjne?

> Ja, i fotokredse er der næppe samme udbredte accept af udtryksformer
> som der er blandt malere.

Ja, der er sør'me koldt på toppen, hva'? Du er jo i virkeligheden et
miskendt geni. Har du overvejet at udstille din "kunst"? Gallerierne må jo
stå på nakken af hinanden for at få lov til at vise dit arbejde frem.

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-05 20:16

Jens Bruun skrev:
> [...]
> miskendt geni. Har du overvejet at udstille din "kunst"? Gallerierne må jo
> stå på nakken af hinanden for at få lov til at vise dit arbejde frem.

At en voksen mand vil optræde således....

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-08-05 20:22

> At en voksen mand vil optræde således....

Du er ubetalelig. Tak for grinet, Ole Larsen. Keep up the good work...