Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hælp til at fjerne fugt i kamera (2)
Fra : Steen

Dato : 04-08-05 21:27

Hej,

mit kamera har fået fugt inden i.

Er det nogen der kender nogen triks eller firmaer der kan afhjælpe at der er
kommet fugt ind i kameraet.

Det var i søndags, så det med firmaet er nok ved at være for sent.

Er der andet at gøre end at stille det fra sig i 1-2 ugers tid og håbe det
vil virke ordentligt igen?

Håber nogen kan hjælpe

Hilsen

Steen

--

Jeg er lidt af en klovn, jeg er kommet til at lade tråden udløbe.

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 04-08-05 21:31

"Steen" <steengod@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det var i søndags, så det med firmaet er nok ved at være for sent.
>
> Er der andet at gøre end at stille det fra sig i 1-2 ugers tid og håbe det

Hej Steen

Hvis det skete for mig ville jeg

1. Åbne alt hvad der åbnes kan på kamerat - bagklap, batterirum, dæksler og
evt. bruge en skruetrækker hvor det er muligt uden at skille alt for meget
ad. Bare der kan komme luft ud.

2. Stille kameraet i en skotøjsæske og smide en masse af de der fugtsugende
halløjsaer - hvad er det nu de hedder - i. De kan købes på et apoteket.

3. Bede en stille bøn til både Gud, Allah og Budha (man kan jo lige så godt
helgardere - det er jo åndsvagt ikke at blive hørt pga en teknikalitet)

Held og lykke

Hilsen Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-08-05 21:49

"Kim Jeppesen" <notareal@mail.dk> skrev i en meddelelse

> 2. Stille kameraet i en skotøjsæske og smide en masse af de der
> fugtsugende halløjsaer - hvad er det nu de hedder - i.

Øh- salt?

> De kan købes
> på et apoteket.

Nåh, Codymagnyl. Fjerner de fugt?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Jacob

Dato : 05-08-05 20:07

> "Kim Jeppesen" <notareal@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Jeg ville bruge tørret cobbersulfat. er det hvidt er det tørt er det blåt
har det suget fugt. det kan smides i ovnen og blive tøret. meget effektivt.
ellers silica kugler.

Jacob

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-08-05 21:51

> Er det nogen der kender nogen triks eller firmaer der kan afhjælpe at
> der er kommet fugt ind i kameraet.

Smid det i en lukket pose med en håndfuld ganske almindelig salt. Saltet
trækker fugten ud.

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 04-08-05 22:05

> Smid det i en lukket pose med en håndfuld ganske almindelig salt. Saltet
> trækker fugten ud.

Eller ris - næsten ligeså effektivt og let at børste af - små partikler
sætter sig ikke fast.

Jeg bruger det ofte med mit ud, der ikke længere er helt vandtæt - en tur i
risposen, så er det klar næste morgen - ellers tager det flere dage.

VH
jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-08-05 22:17

Jakob Aagaard Harder skrev:
> [...]
>
> Jeg bruger det ofte med mit ud, der ikke længere er helt vandtæt - en tur i
> risposen, så er det klar næste morgen - ellers tager det flere dage.

Silika-gel er hvad der er i de små poser der ligger med i pakken m.
optik/elektronik/osv der skal fugtbeskyttes.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Michael

Dato : 04-08-05 22:18

Jakob Aagaard Harder wrote:
> [...]
>
> Jeg bruger det ofte med mit ud, der ikke længere er helt vandtæt - en tur i
> risposen, så er det klar næste morgen - ellers tager det flere dage.

Er det ikke bedre at bruge silicagel? Der må være en god grund til at
der ligger en silicagel i æsken når man bla. køber et kamera. Jeg tror
at både ris og salt støver meget i forhold til silicagel?

Mvh. Michael

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 05-08-05 18:37

"Michael" <nospam2me@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ikke bedre at bruge silicagel? Der må være en god grund til at der
> ligger en silicagel i æsken når man bla. køber et kamera. Jeg tror
> at både ris og salt støver meget i forhold til silicagel?

Jo, og det var også lige det jeg ikke kunne huske navnet på - det hedder
formentlig noget andet når det købes på et apotek.

Hilsen Kim

Fra : HKJ

Dato : 04-08-05 23:19

Jens Bruun wrote:
> Smid det i en lukket pose med en håndfuld ganske almindelig salt. Saltet
> trækker fugten ud.

Hold salt LANG væk fra det, salt + vand er ledende og kan også ætse
elektronik.

Fra : Brian Lund

Dato : 05-08-05 00:36

> Hold salt LANG væk fra det, salt + vand er ledende og kan også ætse
> elektronik.

Og korrodere metal, f.eks. ledninger i kameraet...

Brian

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-08-05 00:21

Steen wrote:
> Hej,
>
> mit kamera har fået fugt inden i.
>
> Er det nogen der kender nogen triks eller firmaer der kan afhjælpe at
> der er kommet fugt ind i kameraet.

ja lig det i ovnen ved ca 75 grader i et par timer og det skulle være så
godt som nyt !

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-08-05 00:44

"Niels Riis Ebbesen" <info@nielsR-ebbesen.net> skrev >
> ja lig det i ovnen ved ca 75 grader i et par timer og det skulle være så
> godt som nyt !

Du glemte pensling med æggehvide og drysning med sukker. Jeg skulle ikke
have mange penge siddende i temperaturpræcisionen (eller mangel på samme) i
en bageovn.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-08-05 16:49

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
>
> Du glemte pensling med æggehvide og drysning med sukker. Jeg skulle
> ikke have mange penge siddende i temperaturpræcisionen (eller mangel

hvad kan jeg sige PRØV det !