Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad skal jeg huske?
Fra : PeterL.

Dato : 02-08-05 21:08

Nå men jeg skal meget snart en tur til Grønland i cirka 14 dage.
Sejle fra Nuuk til Ilulissat, derefter ophold i Ilulissat, hvor den
berømte isfjord befinder sig.

Hvad er det, jeg skal huske til sådan en tur?

Jeg har:

20D

50 1.4

17-85 4.0-5.6

70-300 4.5-5.6 DO

cirk. polfilter

Jeg har læst mangfoldige bøger om teknik og lys og . Har også øvet
mig en del sommeren i gennem, men er der noget, som jeg specielt
skal være opmærksom på deroppe? Jeg har også anskaffet mig en
Photoshop CS, men pyha den er ik' så'n lige og gå til, så jeg ved
ikke rigtig, om jeg skal ulejlige mig med RAW eller "bare" skyde
JPEG.

Har I et par tips eller tre, så vil jeg være meget taknemmelig.

--
PeterL.

Fra : KNL DtP

Dato : 02-08-05 21:47

"PeterL." <pln1@solFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse

> Nå men jeg skal meget snart en tur til Grønland i cirka 14 dage.
> Sejle fra Nuuk til Ilulissat, derefter ophold i Ilulissat, hvor den
> berømte isfjord befinder sig.

Lyder spændende - hvem ville ikke gerne nordensfjords for at fotografere lidt :)

> Hvad er det, jeg skal huske til sådan en tur?

God rygsæk til al grejet, hvis du skal ud og vandre

Ekstra batterier til kameraet (og lader)

Kraftigt teleobjektiv

Ekstra CF-kort eller harddisk, hvis du er væk i længere tid fra computer

Du kan prøve at lave et par panoramabilleder, hvor du bruger 50 mm f/1.4'eren.
Blænd den ned til f/11 og find en passende lukkertid. Brug evt. et stativ og
optag så en serie billeder - måske fire billeder henad og to opad, så du får
otte optagelser i alt. Et sådan panorama ser hammergodt ud i stor format, og da
du får tæt på 50 MegaPixels effektiv opløsning er der masser af detaljer!

> Jeg har læst mangfoldige bøger om teknik og lys og . Har også øvet
> mig en del sommeren i gennem, men er der noget, som jeg specielt
> skal være opmærksom på deroppe?

Det gælder altid om at tjekke histogrammet bag på kameraet, for at sikre, at
eksponeringen er korrekt. Dvs. at vigtige områder ikke er overbelyste, og at
alle toner ("bjerglandskabet") ikke ligger helt til venstre på en normalt motiv.

> Jeg har også anskaffet mig en
> Photoshop CS, men pyha den er ik' så'n lige og gå til

Det behøver ikke være så avanceret. Hvis du kan hive et billede ind, justere
kontrasten med Levels og gemme det igen, så er det vel også en start?

> så jeg ved ikke rigtig, om jeg skal ulejlige mig
> med RAW eller "bare" skyde JPEG.

Nu er jeg det store fortaler for RAW, og hvis du ønsker at have lidt mere ud af
billederne, end blot turist-dokumentation, så synes jeg RAW er sagen. Husk på,
at du kan indstille kameraet til at tage JPEG-billeder sammen med RAW i højeste
opløsning/bedste kvalitet. På den måde kan du starte med dine JPEG-kopier, og
hvis et billede har særlig interesse, kan du arbejde på RAW-filen.

Husk på, at du kan hive så meget mere information ud af et RAW-skud end JPEG. Du
kan ændre farvetemperaturen, justere kontrast og skarphed. Alt sammen giver uden
tvivl den bedste kvalitet.

Selvom du nu og her synes, at RAW er noget tidsrøvende bølv, så kan det jo være,
at du om et ½ år for set lyset og sagt farvel til JPEG. Så var det jo smart at
give optagelserne frem og sidde og finjustere dem.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-08-05 22:41

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> writes:

> [...]
> alle toner ("bjerglandskabet") ikke ligger helt til venstre på en normalt motiv.

Jeg mindes at høre at et standard trick når man skal fotografere store
sne/is landskaber, er at undereksponere 2 blænder. Ellers bliver
sensoren snydt til at overeksponere sneen, og det bliver 'kridtet'

Kai

Fra : ;o\)-max-

Dato : 02-08-05 23:30

"Kai Harrekilde-Petersen"
> [...]
> sne/is landskaber, er at undereksponere 2 blænder. Ellers bliver
> sensoren snydt til at overeksponere sneen, og det bliver 'kridtet'

LOL - Ikke mere snaps til den herre --max-

Fra : Brizz

Dato : 03-08-05 01:46

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> Jeg mindes at høre at et standard trick når man skal fotografere store
> sne/is landskaber, er at undereksponere 2 blænder. Ellers bliver
> sensoren snydt til at overeksponere sneen, og det bliver 'kridtet'

Nu er der ikke så meget sne heroppe for tiden andet end indlandsisen og
slet ikke nede sydpå i Ilulissat Men evt noget til myggene. De er
stride.

Mvh Brian
---
www.fotob.dk
....med en del grønlandsbilleder

Fra : KNL DtP

Dato : 03-08-05 10:19

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mindes at høre at et standard trick når man skal fotografere store
> sne/is landskaber, er at undereksponere 2 blænder. Ellers bliver
> sensoren snydt til at overeksponere sneen, og det bliver 'kridtet'

Det forholder sig faktisk helt modsat.

Den megen sne vil narre lysmåleren til at underbelyse hele billedet, da den vil
forsøge at gengive den hvide sne som en mellemgrå tone (svarende til cirka 18%
sort, kendt fra et gråkort).

For at undgå dette, kan man lave en spotmåling på det lyseste område af sneen,
indstille kameraet til +2 EV og bruge denne blænde/lukkertid til eksponeringen.
På den måde fortæller man kameraet, at den hvide sne skal gengives 2 blændestop
lysere end en mediumtone. Dette bliver helt hvid, uden at den skulle brænde helt
ud.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-08-05 10:34

> [...]

> sne/is landskaber, er at undereksponere 2 blænder. Ellers bliver
> sensoren snydt til at overeksponere sneen, og det bliver 'kridtet'

Hmm... du sludrer som du har forstand til, prøv at fotografere et
stykke hvidt papir på "auto", det vil medføre, at kameraet tror det
er gennemsitsmotiv med meget lys, det vil blænde ned, og resultatet
vil blive et gråt billede.

Omvendt så kan du på "auto" prøve at fotografere et sort stykke
papir, det vil medføre, at kameraet tror det er gennemsitsmotiv med
meget lidt lys, det vil blænde op, og resultatet vil blive et gråt
billede.

Og p.t. er det sommer på Grønland, så der er nok ikke så meget sne,
der er derimod indlandsis og isbjerge, men hvis Peter tjekker
histogrammet, så kan han hele tiden sikre sig, at disse hvide
områder ikke bliver udbrændte...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : PeterL.

Dato : 03-08-05 17:12

Tak til alle bidragsydere.
Jeg kan forstå, at noget af det vigtigste er at få medbragt snaps og
myggebalsam. Samt et kraftigt teleobjektiv. De to første punkter har
jeg på plads; det sidste ligger for nærværende udenfor de økonomiske
rammer. Siger konen. På trods af en hel del blomster i den sidste
tid.
Ekstra batterier har jeg også anskaffet (ebay.de) samt
hukommelseskort; 5 gb. Slæber den bærbare med. Mht.RAW så har jeg
faktisk i et stykke tid fyldt mine kort op med både et RAW og JPEG
billede. Så må jeg bare se at få det lært.
Megen sne og is og risiko for underbelysning samt histogramkontrol,
jeps jeg prøver.
Panoramabilleder med 50mm havde jeg ikke tænkt på, tak for det tip.

--
PeterL.

Fra : Jacob

Dato : 03-08-05 20:41

> Tak til alle bidragsydere.
> Jeg kan forstå, at noget af det vigtigste er at få medbragt snaps og
> myggebalsam.

Køb mygge balsam deroppe. den der hedder OFF virker. jeg mener faktisk den
hedder bug off. den kan ikke købes herhjemme da den er alt for giftig.

> [...]
> billede. Så må jeg bare se at få det lært.
> Megen sne og is og risiko for underbelysning samt histogramkontrol,

En anden ting er et kraftigt filter du kan være uheldig at du selv på iso
100 ikke kan få det billede du ønsker dig.
jeg ved ikke hvor mange eksponeringstrin det filter der skal frasortere. men
et forslag er et sted omkring 100.
en anden ting er solcrem. grønland har noget sol der minder om højfjelds
sol. enormt kraftigt. en uge på grønland er som to uger i syden.

> Panoramabilleder med 50mm havde jeg ikke tænkt på, tak for det tip.
>
> --
> PeterL.

god tur.

Jacob

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 03-08-05 11:28

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> writes:

> "Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> Det forholder sig faktisk helt modsat.

[snip forklaring]

Øh, ja det var vist den modsatte vej. Jeg takker for korrektionen.

Kai