Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
resten af mine p-38 billeder
Fra : Jacob

Dato : 31-07-05 22:32

Jeg fik taget en hel serie på en modelflyveplads af en p-38.
ikke alle blev helt vellykkede. jeg har prøvet at rette det værste i
paintshop pro.
dette billede var der alt for stor kontrast i. den forstærkede jeg
selektivt.
http://www.electronia.dk/rc/Pict0165.jpg

rimeligt fornuftigt billede efter min mening.
http://www.electronia.dk/rc/Pict0167.jpg

den fløj ca. 3 meter hen over mit hoved. her kan farten virkelig ses.
billedet er taget med 1/1000sec. læg mærke til at det der gør billedet
uskarpt er hastigheden. vingetipperne er kniv skarpe. jeg er selv lidt
imponeret at jeg fik trykket på det rigtige tidspunkt. lidt svært med stor
forsinkelse på lukkeren.
http://www.electronia.dk/rc/Pict0169.jpg

Jord billede. lider af støj.
http://www.electronia.dk/rc/Pict0174.jpg

og der lægges an til landing.
http://www.electronia.dk/rc/Pict0192.jpg

Konstruktiv kritik modtages meget gerne.

Jacob

Fra : Brizz

Dato : 01-08-05 00:34

Jacob wrote:
> [...]
> paintshop pro.
> dette billede var der alt for stor kontrast i. den forstærkede jeg

Noget mørkt i det må man sige.

Resten af billederne er udemærket må man sige.

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Jacob

Dato : 01-08-05 20:50

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> Noget mørkt i det må man sige.
>
> Resten af billederne er udemærket må man sige.
>
> Mvh Brian
> ---
> www.fotob.dk
billedet skulle have været en siluet.
Jeg er tilfreds med billederne fordi jeg selv var der og jeg gik over
kameraets begrænsninger.
der kommer nok flere af bedre kvalitet.. jeg er ny til billeder af ting der
kan bevæge sig så hurtigt

jacob

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-08-05 21:30

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er tilfreds med billederne fordi jeg selv var der og jeg gik over
> kameraets begrænsninger.

Nej. Du gik over din egen begrænsning. Giv ikke kameraet skylden; så bliver
du ikke bedre.

> der kommer nok flere af bedre kvalitet.. jeg er ny til billeder af
> ting der kan bevæge sig så hurtigt

Hvis du har ret i, du gik over kameraets begrænsning, kan de jo ikke blive
af bedre kvalitet - vel? Ikke med mindre du skifter kamera.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : blue

Dato : 01-08-05 08:17

> Jeg fik taget en hel serie på en modelflyveplads af en p-38.
> ikke alle blev helt vellykkede. jeg har prøvet at rette det værste i
> paintshop pro.

Jeg synes ikke helt det er lykkes at rette fejlene (og det kan det nok
heller ikke). Flyene fremstår lidt for mørke efter min smag, men det er også
svært at ramme den rigtige kombination af blænde/lukkertid, når kameraet
helst vil måle lyset efter himlen.

De er heller ikke så skarpe, som jeg kunne ønske. Og så er jeg ikke enig i,
at farten kan ses i billedet taget med 1/1000 sek. - det virker bare
uskarpt. Bevægelsesuskarphed er nok ikke så anvendelig, når baggrunden er en
grå himmel.

Der er tidligere postet flybilleder, som du kan se her:
http://www.yaro.dk/Karup/. De har den skarphed, detaljerigdom og fornemmelse
af fart, som jeg savner i dine billeder.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-08-05 18:10

blue wrote:

> [...]
> er også svært at ramme den rigtige kombination af blænde/lukkertid,
> når kameraet helst vil måle lyset efter himlen.

Nej, egentligt ikke. Og slet ikke, når man er på stedet og kan gøre ting om
igen.
Tag et prøveskud. Se på histogrammet. Hvor man normalt kigger på om der er
højlys, der blokker, så koncentrer dig om den modsatte ende. Sørg for at
kurven ikke rammer den venstre kant. Så er flyet OK belyst. Som kommer bare
de detaljer, der handler om fokus og lukketid samt evt. panorering til

Et eksempel, der lider af mangt og meget, men er belyst nogenlunde som jeg
beskrev:
http://jan.boegh.net/Album/Adhoc/slides/_DSC7267slukningsfly.html

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jacob

Dato : 01-08-05 20:53

> [...]
>
> --
> Fotoamatør af Guds nåde.
> PS: Nye (opdateret 21/7/2005) knipserier kan findes på

Jeg blev ramt af iver og skød på semi auto. Jeg havde det problem at
flyveren kom fra to sider. den ene med modlys.
men så kan jeg lære det kan jeg. selv om det er sjovt behøver jeg jo ikke at
nosse rundt i det.

Jacob

Fra : Jakob

Dato : 01-08-05 10:15

In article <42ed433e$0$18643$14726298@news.sunsite.dk>,
Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk says...

> http://www.electronia.dk/rc/Pict0165.jpg

For mig at se så skulle det være shillueten der skulle bære det her
billede. Det funger bare ikke når himlen er så kedelig, og shiluetten er
så ringe. Det virker som en kraftig forstørrelse af et lille
billedudsnit med pixelering omkring shiluetten er det der. Anyways det
er alt for uskarpt for min smag.

> rimeligt fornuftigt billede efter min mening.
> http://www.electronia.dk/rc/Pict0167.jpg

Det virker for mørkt på mig. Og så synes jeg at placeringen i billedet
er lidt mærkelig. Det virker lidt tilfældigt den er ikke centreret og
heller ikke markant offcenter.

> den fløj ca. 3 meter hen over mit hoved. her kan farten virkelig ses.
> billedet er taget med 1/1000sec. læg mærke til at det der gør billedet
> uskarpt er hastigheden. vingetipperne er kniv skarpe.

Jeg forstår ikke helt det statement, for mig at se er alt inklusive
vingetipperne fuldstændig og aldeles uskarpe ??

Er helt sikker på at det her motiv er næsten umuligt at fange, og den
eneste kvallitet er da også at flyet er indenfor billedrammen.
Bevægelsesuskarphed kan være godt i mange billeder men her virker det
bare som et dårligt billede, uskarpt billede.

> Jord billede. lider af støj.
> http://www.electronia.dk/rc/Pict0174.jpg

Og alligevel det bedste mht farver. Men jeg synes stadig det er af alt
for ringe teknisk kvallitet, og lidt kedeligt. Hvad med at prøve og gøre
det lidt mere dramatisk, lægge dig på maven og komme i niveau med flyet
eller under. Den her vinkel er kedelig.

> og der lægges an til landing.
> http://www.electronia.dk/rc/Pict0192.jpg

Det er måske den situation hvor der var mest potentiale i med den
himmel, men billedet fungerer ikke. Jeg synes at flyet fylder alt for
lidt i rammen her. Og så er det lidt kedeligt at se det lige forfra.
Måske det havde været bedre at fange flyet i en drejning med aftensolen
ind på skroget og med denne himmel som baggrund.

Generelt synes jeg at billederne er af alt for dårlig teknisk kvalitet.
De fleste synes jeg ligner deciderede fejlskud. Tror du skal arbejde
lidt med skarphed og efterbehandling, og så tænke over hvordan et sådan
fly kan præsenteres lidt mere dramatisk. Det er nok et rimeligt svært
motiv at fotografere i luften, men med en god pilot kan du vel få ham
til at diregere det derhen hvor du vil.

Hvad udstyr har du brugt til at tage billederne med ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jacob

Dato : 01-08-05 20:46

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så ringe. Det virker som en kraftig forstørrelse af et lille
> billedudsnit med pixelering omkring shiluetten er det der. Anyways det

Det var også meningen. detsvære er 1/1000 sek for lang lukkertid. og
autofocus alt for langsom.

> Det virker for mørkt på mig. Og så synes jeg at placeringen i billedet
> er lidt mærkelig. Det virker lidt tilfældigt den er ikke centreret og
> heller ikke markant offcenter.

den sad ude i siden af billedet. men der blev fløjet langsomt så billedet
blev ok skarpt. Jeg syntes at flyveren er rimligt godt afbilledet

> http://www.electronia.dk/rc/Pict0169.jpg
>
> Jeg forstår ikke helt det statement, for mig at se er alt inklusive
> vingetipperne fuldstændig og aldeles uskarpe ??

vingetippen er skarp på mit rå billede. den er blevet lidt uskarp da jeg har
fjernet støj.
men kigger du på vinge tippen kan du se at den er meget skarpere end
forkanten af vingen.

> [...]
> Bevægelsesuskarphed kan være godt i mange billeder men her virker det
> bare som et dårligt billede, uskarpt billede.

ja jeg blev selv skuffet da jeg åbnede det på min pc. jeg tog noget der
ligner 10-15 billeder før flyveren var på billedet. jeg fik nogle stykker
kun med himmel på.

> [...]
> for ringe teknisk kvallitet, og lidt kedeligt. Hvad med at prøve og gøre
> det lidt mere dramatisk, lægge dig på maven og komme i niveau med flyet
den har fået en seriøs omgang farve justering.
jeg lå senere og rodet rundt på maven. men på det tidspunkt var der alt for
lidt lys.

> [...]
> fly kan præsenteres lidt mere dramatisk. Det er nok et rimeligt svært
> motiv at fotografere i luften, men med en god pilot kan du vel få ham

Det var vist jomfru tur for flyveren. piloten havde ikke lyst til at lege
med det. Han startede ellers med at flyve på højkant i 1? meters højde
henover pladsen. der havde jeg detsvære ikke fundet kameraet frem endnu.
men så opdagede han nogle små fejl der skulle rettes. før han var tilfreds

> Hvad udstyr har du brugt til at tage billederne med ?

Konica minolta Z2
Mange af billederne er taget et stykke ud over kameraets begrænsninger. og
mine med det kamera. i den kommende uge vil jeg prøve at få piloten til at
posere med dyret igen for mit 20D
jeg er grøn inden for fotografering af "levende" ting. Jeg tager normalt kun
billeder af teknisk betydning til dokumentation og lignende.

Fra : Jakob

Dato : 02-08-05 00:02

> vingetippen er skarp på mit rå billede. den er blevet lidt uskarp da jeg har
> fjernet støj.
> men kigger du på vinge tippen kan du se at den er meget skarpere end
> forkanten af vingen.

Der er INTET skarpt på det billede ;0)

> jeg lå senere og rodet rundt på maven. men på det tidspunkt var der alt for
> lidt lys.

OK

> Det var vist jomfru tur for flyveren. piloten havde ikke lyst til at lege
> med det.

Ja ok det er et rimeligt argument :0)

> posere med dyret igen for mit 20D

Det er nok et bedre redskab hvis du har en linse der kan trække tingene
lidt tætere på.

> jeg er grøn inden for fotografering af "levende" ting. Jeg tager normalt kun
> billeder af teknisk betydning til dokumentation og lignende.

Held og lykke :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-08-05 21:33

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev i en meddelelse

> læg mærke til at det der gør billedet
> uskarpt er hastigheden. vingetipperne er kniv skarpe.

Må jeg anbefale et besøg hos den lokale optiker? Billedet er piv-hamrende
uskarpt - også på vingetipperne.

> jeg er selv lidt
> imponeret at jeg fik trykket på det rigtige tidspunkt. lidt svært med
> stor forsinkelse på lukkeren.

No comments.

> Konstruktiv kritik modtages meget gerne.

På'en igen.