Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
En lille musvit.
Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 30-07-05 23:07

En lille yndig musvit taget under de dårlige forhold i DK i dag. Dof
skulle have værret større, men jeg kunne ikke få nogen fornuftig
lukkerhastighed. Kunne måske have kørt ISO længere op, men er ikke helt
dus med den på 20d endnu. Har brugt monopod.

Blænde: 6.3
lukkertid: 1/60
ISO: 400

http://stadsgaard.com/galleri/displayimage.php?pos=-125

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon Eos 20D

Fra : Emil

Dato : 31-07-05 00:23

Jens Stadsgaard wrote:

> [...]
>lukkerhastighed. Kunne måske have kørt ISO længere op, men er ikke helt
>dus med den på 20d endnu. Har brugt monopod.

Igen et elendigt billede, som ikke kan bruges til noget som
helst. Du har selv beskrevet nogle tekniske problemer.

Herudover er ballancen i billedet skæv. Hvorfor falder fuglen
ikke bagover? Lidt rotation, så der kommer ballance i billedet,
kunne måske hjælpe?

Ellers er min bedømmelse af dig (din hjemmeside), at du har hang
til store brændevider, og det kan du nogenlunde styre.
Skarpheden kniber det med.

Et, ellers godt (indhold, historie), billede fra din hånd
<http://stadsgaard.com/galleri/displayimage.php?album=3&pos=26>
har hovedmotivet midt i billedet.
Groft sagt, vil enhver vertikal (top eller bund) beskæring
forbedre billedet.
Så mit råd til dig er, at du skal koncentrere dig noget mere
omkring komposition af billeder.

m.v.h. Emil

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 31-07-05 08:57

On Sun, 31 Jul 2005 01:22:45 +0200, Emil wrote:

> Igen et elendigt billede, som ikke kan bruges til noget som
> helst. Du har selv beskrevet nogle tekniske problemer.

Selvfølgelig er det elendigt. Jeg er jo kun en luset amatør Nej
selvfølgelig har du ret til at mene det er elendigt og jeg ved da også det
ikke er på højde med hvad en del andre herinde kan præstere.

> Herudover er ballancen i billedet skæv. Hvorfor falder fuglen
> ikke bagover? Lidt rotation, så der kommer ballance i billedet,
> kunne måske hjælpe?

Måske en lille smulle opretning.

> Ellers er min bedømmelse af dig (din hjemmeside), at du har hang
> til store brændevider, og det kan du nogenlunde styre.
> Skarpheden kniber det med.

En del af den manglende skarphed har med at gøre at jeg ikke er helt tæt
nok på, samt de begrændsninger der har været i 300d til bevægende
objekter. Og at jeg er for ivrig til at trykke på kanppen.

> [...]
> forbedre billedet.
> Så mit råd til dig er, at du skal koncentrere dig noget mere

Siden som helhed er ikke til vurdering. En del af dem er kun
dokumantation. Jeg går udfra at det er billedet med de 3 hejrer du
henviser til (coppermine's linkning er ikke verden bedste - linket står
under billedet http://stadsgaard.com/galleri/displayimage.php?pos=-96) er
kun dokunmantation - billedet er næsten 1:1 og ikke specielt skarpt eller
noget. Og gamle og dårlige billeder bliver ikke slettet, før jeg kommer i
pladsmangel.

Jeg befinder mig her i gruppen for at lære, og du skulle have set nogle at
mine første billeder de er helt forfærdelige. Jeg finder fulge svære at
tage, men også hyggen i det betyder ligeså meget som billedet. Med
kameraet i hånden kan jeg godt gå 2 - 3 timer i naturen uden at tage et
billede og nyde det. Uden kamera begynder jeg at kede mig efter 10 min.

Fra : Emil

Dato : 31-07-05 13:23

Jens Stadsgaard wrote:

> [...]
>kameraet i hånden kan jeg godt gå 2 - 3 timer i naturen uden at tage et
>billede og nyde det. Uden kamera begynder jeg at kede mig efter 10 min.

Jeg henviste til de tre hejre, fordi jeg synes motivet er godt
set, men mangler lidt behandling/beskæring, som kan understrege
den lidt usædvanlige horisontale kompossition.
Kritik er jo også at fortælle når noget er godt.

Det tekniske skal du nok lære hen ad vejen.

Når du går ude i naturen, så bestem dig for et teknisk emne
(macro, modlys o.s.v.), og udforsk så, hvad dit kamera kan på de
forskellige indstillinger.

m.v.h. Emil

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 31-07-05 14:23

On Sun, 31 Jul 2005 14:22:52 +0200, Emil wrote:

> [...]
> den lidt usædvanlige horisontale kompossition.
> Kritik er jo også at fortælle når noget er godt.

Jep. Lige præcis dette billede var kun for lige at vise at der var hejrer
og mange. Ikke for andet. Og så er det jo rart med lidt webspace.

> Det tekniske skal du nok lære hen ad vejen.
>
> Når du går ude i naturen, så bestem dig for et teknisk emne
> (macro, modlys o.s.v.), og udforsk så, hvad dit kamera kan på de
> forskellige indstillinger.

Jeg leger meget med kameraet og PS. Især i PS kommer jeg ud i kanterne og
får tit overdrevet på mine billeder. Det er også tydeligt på nogle af dem.
Men der var da et lille råd som jeg vil følge op på næste gang jeg skal
afsted. Tak for det.

Fra : Brizz

Dato : 31-07-05 02:11

Jens Stadsgaard wrote:
> [...]
> lukkerhastighed. Kunne måske have kørt ISO længere op, men er ikke helt
> dus med den på 20d endnu. Har brugt monopod.

Synes der mangler skarphed i hovedet på den musvit. Du kunne evt have
taget det på laveste blænde som jeg ikke ved hvad er på det objektiv.
Men det giver jo en kortere lukketid.
Iso'en stiller du ved at trykke på iso knappen på toppen foran dit
display og drejer på den lille rulleknap bag udløserknappen. iso 800
kunne du sagtens have brugt og opnået den ønskede lukketid

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 31-07-05 07:57

On Sat, 30 Jul 2005 21:11:04 -0400, Brizz wrote:

> [...]
> display og drejer på den lille rulleknap bag udløserknappen. iso 800
> kunne du sagtens have brugt og opnået den ønskede lukketid

Jo tak. Har en bigma og det er største blænde og ville helst have blændet
en tand eller 2 ned, men så røg lukketiden. Jeg ved godt hvordan jeg
stiller ISO på kameraet, men jeg er bare ikke helt dus med ISO større end
400 endnu.

Fra : Brizz

Dato : 31-07-05 14:34

Jens Stadsgaard wrote:

> [...]
> en tand eller 2 ned, men så røg lukketiden. Jeg ved godt hvordan jeg
> stiller ISO på kameraet, men jeg er bare ikke helt dus med ISO større end

Så var det jo netop en mulighed for at afprøve hvad iso 800 kunne klare.
for så har du jo noget at sammenligne med

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 31-07-05 14:25

On Sun, 31 Jul 2005 09:33:33 -0400, Brizz wrote:

> Så var det jo netop en mulighed for at afprøve hvad iso 800 kunne klare.
> for så har du jo noget at sammenligne med

> [...]

Ja jeg burde nok have prøvet på nogen af dem Det må vente til næste
gang jeg får en chance.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-07-05 16:22

Jens Stadsgaard wrote:
> [...]
> lukkerhastighed. Kunne måske have kørt ISO længere op, men er ikke
> helt dus med den på 20d endnu. Har brugt monopod.

Umiddelbart ville jeg nok anbefale at du bruger din egen sunde fornuft. Du
er ganske klar over at forholdene ikke har været OK, så en god konklusion
kunne have været, at det billede ikke /kunne/ tages med et tilfredsstillende
resultat.
Hvad der undrer mig er, at du har så lille en blænde og så lav en hastighed.
Det ville nok være en god ide at lukke noget mere lys ind og så få en
kortere tid.
Dernæst mener du at DOF er et problem her. Det tror jeg ikke du skal tænke
på. DOF med en blænde 6.3 og godt 400 mm. er *rigeligt* til en musvitunge.
Men du skal nok have stille fokus rigtigt og få lukkertiden meget ned. For
det er ikke dybdeskarpheden, der er et problem, men skarpheden i det hele
taget.
Er det dit mon objektiv, der ikke kan tegne skarpt?
Du skriver selv: "Forbavsende skarphed på 417mm og en lukkertid på 1/60".
Hvorfor forbavsende?
Nedenunder angives brændvidden til 363. Hvad er rigtigt.
Til sidst: Det forekommer mig at billedet er en anelse overbelyst - men jeg
har ikke målt på det hvide i kræets hovede. Men det /ser/ udbrændt ud.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 31-07-05 20:48

On Sun, 31 Jul 2005 17:22:15 +0200, Jan Bøgh wrote:

> [...]
> det er ikke dybdeskarpheden, der er et problem, men skarpheden i det hele

Jeg kørte lidt frem og tilbage på zoomet på min bigma og brugte største
blændeåbning på 6.3 som den er ved 500 mm. Kunne måske have gået op til
5.6. Jeg er faktisk ikke helt klar over hvor den skiller.

> Er det dit mon objektiv, der ikke kan tegne skarpt?
> Du skriver selv: "Forbavsende skarphed på 417mm og en lukkertid på 1/60".
> Hvorfor forbavsende?

Jeg er meget overrasket over at jeg ikke fik mere bevægelsesuskarphed ved
den lukkertid. JEg tog det mest som træning i at få objektivet til at stå
stille ved lange lukketider. Og så så de så søde ud alle de musvitter der
var, de nærmest bad om at jeg skulle prøve.

> Nedenunder angives brændvidden til 363. Hvad er rigtigt.

De 363 mm er rigtige, har blandet 2 billeder sammen da jeg kiggede exif
igennem. Min fejl. Går ind og retter det nu.

> Til sidst: Det forekommer mig at billedet er en anelse overbelyst - men jeg
> har ikke målt på det hvide i kræets hovede. Men det /ser/ udbrændt ud.

Det er ihvertfald meget tæt på, og er en af de ting jeg ikke er så god til
at få tjekket når jeg konverterer. Jeg bliver nok nødt til at tage mig
selv i nakken.

Jeg har lavet en kopi til eget brug hvor jeg har prøvet at tage højde for
noget af kritikken jeg har fået til det ( det jeg kan ændre i PS). Og jo
det blev bedre. Men nu har jeg forhåbentligt lært noget, som jeg kan bruge
senere.