Hvidløgskapsler til katte ?
Fra : Ukendt

Dato : 01-09-05 17:48

Hvidløg er jo giftigt for katte, men hvad med hvidløgskapsler / pulver ?
Jeg vil ikke selv eksperimentere med vores katte, men andre påstår, at
tørret hvidløg er uskadeligt ?
Vil meget gerne have et link, der kan be- eller afkræfte om tørret hvidløg
er skadeligt for katte.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : myggen

Dato : 01-09-05 18:39

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tørret hvidløg er uskadeligt ?
> Vil meget gerne have et link, der kan be- eller afkræfte om tørret hvidløg

jeg har aldrig hørt at hvidløg skulle være farligt for katte.. har så heller
aldrig tilbudt mine katte hvidløg...

men jeg fandt det her:
http://kirstensdyrebutik.dk/product.asp?product=22&sub=0&page=2 og set i
lyset af at det er et hvidløgskoncentrat til blandt andet katte, formoder
jeg at det her kunnje være løsningen for dig, hvis du ønsker at give katten
hvidløg.. det skulle jo ifølge linket have gode virkninger på katten.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-09-05 19:15

In article <43173ca8$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, myggen
<trine@pixiemachine.com> wrote:

> jeg har aldrig hørt at hvidløg skulle være farligt for katte.. har så heller
> aldrig tilbudt mine katte hvidløg...

Jo alle slags løg (planter af liljefamilien) - fra forårsblomster til
spiseløg - er giftige for katte og kan give anæmi og nyreskader hvis
uheldet er ude.
Du får lige et link mere til en side, der er beregnet som
opslags-database for dyrlæger:
<http://www.vetpharm.unizh.ch/reloader.htm?http://www.vetpharm.unizh.ch/
giftdb/pflanzen/0048_tox.htm+inhalt_c.htm>

Jeg tror desværre ikke at det bliver mindre farligt af at man tørrer
(hvid)løget. Det betyder vel egentlig bare at man fjerner vandindholdet
og pulveriserer det? Det stof i løget , der er farligt for katten,
hedder alliin, hvis det er nogen hjælp?

--
Knus fra Ann R

Fra : myggen

Dato : 01-09-05 19:53

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i en meddelelse

> Jo alle slags løg (planter af liljefamilien) - fra forårsblomster til
> spiseløg - er giftige for katte og kan give anæmi og nyreskader hvis
> uheldet er ude.

mange tak for det så lærte jeg det...

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-05 20:57

> [...]

> (hvid)løget. Det betyder vel egentlig bare at man fjerner vandindholdet
> og pulveriserer det? Det stof i løget , der er farligt for katten,

Takker for svar og links.
Diskutere stadig i et andet forum, hvor jeg stadig er i tvivl om tørret
hvidløg er farligt for katte. Jeg holder dog både vores katte og hunde fra
hvidløg, selvom dyrlægen har sagt god for hvidløg til hunde, og der åbenbart
produceres hvidløgsprodukter til katte, hvilket så igen får folk til, at
tvivle på, om en producent vil sælge noget, der er giftigt for katten....

Ang. stoffet alliin svares der:

Citat start:
"ja det siger mig noget... nemlig at jeg nu endnu mindere tror på hvidløg
skulle være farligt for katte. alliin omdannes til et andet stof (kan ikke
huske hvad det hedder) som har en antibakteriel virkning og jeg kan intet
som helst finde om at alliin eller det afledte stof skulle være giftigt for
katte... "
Citat slut.

Ved du mere om det Ann ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-05 22:19

> [...]

som helst finde om at alliin eller det afledte stof skulle være giftigt for

Kan ikke selv se dette indlæg, så undskylder hvis det dukker op to gange...

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-09-05 22:47

In article <4317707e$0$178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Buffy wrote:

> Ved du mere om det Ann ?

Jeg støtter mig til Institut für Veterinärpharmakologie und
-toxikologie ved Universitetet i Zürich. http://www.vetpharm.unizh.ch/
Det er en database for dyrlæger med samarbejde med bl.a. universiteter
i andre europæiske lande. Og jeg må indrømme at hvis de siger det, så
tror jeg på det. At det samme står på mange andre troværdige lister
hjælper selvfølgelig også
Selvfølgelig er der en grænseværdi, hvor katten ikke bliver syg hvis
man bare holder sig under den. Stryknin er også styrkende for hjertet i
små doser..
Men når man ikke er sikker på, hvor grænsen går, skal jeg ikke nyde
noget. Slet ikke da jeg har forstået det sådan, at anæmien er noget,
der kommer snigende.

Det er vist bare et af de områder, hvor katte og mennesker ikke kan
sammenlignes, tror jeg.

--
Knus fra Ann R

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-09-05 17:15

1) Ja, hvidløg er giftigt for katte (læs trådens andre indlæg)

2) Hvorfor overhovedet give sin kat hvidløg? Især når det er giftigt for
dem? Selv hvis det ikke var giftigt, er det jo indlysende ikke en del af
kattens naturlige kost. Og der er ikke den mindste dokumentation for at det
skulle beskytte mod hverken lopper eller nogen af alle de andre ting som
"Kirstens Dyrebutik" påstår. Det er simpelthen baseret på myter og frit
opfundet.

3) Der er stort set ingen lovgivning for indholdet af helsekostprodukter -
andet end at de ikke må indeholde ingredienser fra truede dyr. At man kan
købe et preparat med hvidløg til katte er slet ingen garanti for noget som
helst. Hverken helsekost produkter til dyr eller mennesker bør tages uden
samråd med læge/dyrlæge, da enkelte produkter kan være decideret skadelige.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-05 17:41

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helst. Hverken helsekost produkter til dyr eller mennesker bør tages uden
> samråd med læge/dyrlæge, da enkelte produkter kan være decideret

Jeg har skam heller ikke tænkt mig, at give vores katte, hverken den ene
eller anden form for hvidløg.
Jeg blev såmen bare nysgerrig, fordi emnet omkring tørret hvidløg, kom frem
i et andet forum, og så manglede jeg nogle gode argumenter/ link til, at
underbygge min teori om, at det ville være underordnet om det gives i rå
eller tørret form. Det vil imo stadig være dumt, at eksperimentere med.

Tak for dit svar.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-09-05 00:45

[snip]
> [...]
> underbygge min teori om, at det ville være underordnet om det gives i rå
> eller tørret form. Det vil imo stadig være dumt, at eksperimentere med.

Det havde jeg forstået - det var bare ment som en generel kommentar som
brugbare argumenter for dig og almen information til alle andre

Med venlig hilsen
Gainsbourg