Hvordan med kat og flytning ??
Fra : Jakob

Dato : 25-08-05 19:31

Vi skal til at flytte og skal have vores kat med. Vi flytter fra et
rækkehus med have, til stuen i en villa med adgang til have. Der hvor vi
flytter fra var der en ret stille vej bagved haven, der hvor vi flytter
til er der mere trafikeret.

Mit spørgsmål går på om nogen har erfaringer med at flytte en kat. Er
der noget man skal være specielt opmærksom på eller er det bare at smide
den i kassen og lukke den ud det nye sted :0)

Det er en ret forsigtig og lidt sky kat så det er vel bare et spørgsmål
om at lade den vænne sig til lejligheden inden man lader den smutte ud
eller ??

Det andet er at den faktisk var delvist indekat i starten og besørgede i
en bakke, gradvist begyndte den at gøre det mere og mere ude og bruger
nu aldrig bakken mere.

Er der på den led noget problem i at holde den indendøre de første par
dage hvis bakke en synlig et centralt sted, kan man risikere at den er
blevet "afvænnet" en sådan kattebakke ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jacob

Dato : 25-08-05 20:18

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der på den led noget problem i at holde den indendøre de første par
> dage hvis bakke en synlig et centralt sted, kan man risikere at den er

Min erfaring med udekatte er, at de kun bruger bakken hvis de ikke kan komme
ud. Dvs at katten vil nok holde sig så lang tid den kan, men ved udemærket
godt hvor den kan komme til at besørge, hvis den ikke kan komme ud.

I skal nok holde katten inde de første dage, som du selv skriver, og så
lukke den ud første gang på en måde så den kan komme ind igen med det samme.
Desuden er det også en god idé at gå ud sammen med katten til at starte med,
f.eks at gå tur med den. Det er ret nemt at lære en kat at gå tur (uden
snor), man skal bare have tålmodighed og kalde mange gange de første par
ture.

Ellers kan i jo bruge en sele, det har jeg bare aldrig haft held med.

Mvh Jacob

Fra : Jakob

Dato : 25-08-05 20:59

> [...]
> ud. Dvs at katten vil nok holde sig så lang tid den kan, men ved udemærket
> godt hvor den kan komme til at besørge, hvis den ikke kan komme ud.

OK lad os håbe det så :0)

> I skal nok holde katten inde de første dage, som du selv skriver, og så
> lukke den ud første gang på en måde så den kan komme ind igen med det samme.

OK det lyder som en god ide, lader bare døren stå åben og går med den.
Den er ret sky så jeg håber den fatter det der med biler det er det
største problem som jeg ser det for det var der ikke her hvor vi bor nu.

> Ellers kan i jo bruge en sele

Ha ha ha det er så her det bliver klart at du ikke kender vores kat ;0),
damn den ville blive traumatiseret det har den vist ikke lige psyke til.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Søren Rasmussen

Dato : 25-08-05 21:08

> [...]

> der noget man skal være specielt opmærksom på eller er det bare at smide
> den i kassen og lukke den ud det nye sted :0)

Vi flyttede fra lejlighed til en lille by på landet... med 2 voksne
indekatte... Efter 2 dage var de udekatte... Vi kunne se på Gizmo, at han
blot troede naturen var en kæmpe stue han kunne boltre sig i... De lærte
begge hurtigt at gemme sig når der kommer biler... og at vade ind til
naboen
for at få en snack og en lur i deres sofa...

Vi lukkede dem ud i haven mens vi selv sad der.... og de listede
efterhånden
længere og længere væk.

Det værste ved det hele var næsten turen fra Sjælland til Jylland i bil...
med Gizmo vrælende i bagruden hele vejen...

Søren

Fra : Jakob

Dato : 25-08-05 21:31

In article <430e2523$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
sorenfjerne@orbiter.dk says...

> Det værste ved det hele var næsten turen fra Sjælland til Jylland i bil...
> med Gizmo vrælende i bagruden hele vejen...

Ja det kan jeg forestille mig, skal heldigvis kun 4 km væk så det er jo
til at overse :0)

Tak for ordene

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Tomas Skott

Dato : 25-08-05 22:37

Hejsa Jakob

Du må endelig ikke lukke katten ud efter kun et par dage. Fordi, og nu
kommer der altså en rigtig amatør-forklaring, kattes hjerner fungerer
ligesom duers! De orienterer sig, ligesom duer efter sigende gør, efter
magnetfelter i jorden. Derfor skal katten være på samme sted et stykke
tid,
før den kan orientere sig i de nye omgivelser. Jeg har altid lært, at
katten
skal være mindst 2 og gerne 3 uger før den bliver lukket ud af huset.
Ellers
er det ikke sikkert, at den kan finde tilbage til huset igen.

Jeg har sakset et afsnit om emnet fra Inges Kattehjem om emnet som står
nedenfor. Hvis nogen iøvrigt kan komme med en bedre forklaring end min
'due-teori', som jo ikke er alt for professionel, ville det være rart at
høre mere om

Med venlig hilsen
Mariann... som ikke har forstand på duer , men er den lykkelige ejer af to
katte

http://www.inges-kattehjem.dk/nyhedsmail/200409/nyhedsbrev.htm

Spørgsmål:
Er det synd at flytte en kat? Jeg skal flytte fra hus til rækkehus.

Svar:
Katte kan sagtens tilpasse sig nye levevilkår. Det vil oftest bare kræve
lidt tilvænning. Dog vil en kat, der har været vant til at komme udenfor,
mange tilfælde have svært ved at acceptere et liv i en lejlighed, hvilket
derfor ikke kan tilrådes. Når katten kommer til sit nye hjem, er det en
fordel at holde den indenfor de første 14 dage, indtil den vænner sig til
det nye hus og føler sig tryg her. Man kan eksempelvis opsamle noget af
kattens afføring og urin fra kattebakken og strø i området omkring huset.
Dette giver en tryg territorial fornemmelse hos katten. Man kan begynde at
lukke katten udenfor, hvis den virker fortrolig med omgivelserne. Evt. kan
man vælge at tage katten med på små ture i en sele, inden den for alvor
bliver lukket ud.

Fra : Jacob

Dato : 26-08-05 00:20

"Tomas Skott" <skott@FJERNMIGfestudvalget.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Med venlig hilsen
> Mariann... som ikke har forstand på duer , men er den lykkelige ejer af to

Katte er nu en kende mere intelligente end duer...
Jeg har to gange modtaget en voksen kat, som flyttede fra en bekendt til
mig. Begge katte var ikke spærret inde i mere end to-tre dage, før de fik
mulighed for at kigge ud. Og der var ingen problemer med at finde hjem. I
øvrigt gik ingen af kattene mere end et par meter ud, første gang de var
ude.

Jeg har også haft begge katte med i sommerhus, også to gange (forskellige
sommerhuse). Igen uden problemer. Hvis kattene er nogenlunde knyttet til en
fra familien, render de ikke væk.

Mvh Jacob

Fra : Sabina H.

Dato : 26-08-05 06:48

Jacob wrote:
> [...]
> (forskellige sommerhuse). Igen uden problemer. Hvis kattene er
> nogenlunde knyttet til en fra familien, render de ikke væk.

jeg tror afstanden fra det gamle til det nye er ret relevant i dettte
tilfælde....
flytter man langt er det klart at katten ikke vil opleve nogen territoriel
forbindelse til noget af sit nye revir, og derfor ikke finder "hjem" det
gamle sted....

i dette tilfælde skal katten dog kun flytte 4 km, og det kan sagtens komme
til at betyde at dens gamle revir vil ligge som en del af det nye, og dermed
vil den møde sin egen duft på vejen.... det kan gøre den forvirret og derfor
få den til at løbe hjem til det gamle hjem.....

ved at give katten 2 uger i det nye hjem, vænner man den til den nye
tilstand, ligesom man tillader at duftmarkeringerne fra det gamle revir
forsvinder, og derfor ikke lokker katten i den forkerte retning.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Jakob

Dato : 26-08-05 01:17

In article <430e39d8$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
skott@FJERNMIGfestudvalget.dk says...

> [...]
> ligesom duers! De orienterer sig, ligesom duer efter sigende gør, efter
> magnetfelter i jorden. Derfor skal katten være på samme sted et stykke

Jeg vil sige at jeg tvivler MEGET på det med magnetsans og katte. Deres
behov for navigation er trods alt et helt andet og det bevæger sig jo
ikke over samme afstande.

Men det betyder ikke at det ikke giver mening at vente med at lukke den
ud så det tip vil jeg benytte mig af :0)

Tak for hjælpen

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mariann Juhl

Dato : 26-08-05 08:52

Hejsa Jakob

Det var så lidt Nej, jeg ved såmænd heller ikke selv helt, om
jeg tror på forklaringen med kattehjerner og magnetfelter (det var
faktisk et program fra Discovery, hvori tesen blev fremsat), men
man hører jo af og til om katte, som ikke kan finde hjem, fordi de
er blevet lukket for hurtigt ud i nye omgivelser - uanset hvor
knyttet de så end er til deres familie. Om det så er magnetfelter,
de fremmede lugte i det nye område, eller hvad der kan være
grunden til, at de bliver væk er jo ligegyldigt. Ingen grund til
at løbe risikoen.

Er glad for, at du kunne bruge tippet. Held og lykke med
flytningen!

Med venlig hilsen
Mariann