Moderinstinkt?
Fra : dpl

Dato : 20-08-05 15:40

Hejsa
Så kom endeligt den 6. og sidste killing, ca. 10 timer efter den første.
Så det har været noget af en oplevelse, for både Rajana og os. Alt i alt
klarede hun det fint, bortset fra at jeg måtte klippe et par
navlestrenge, som hun ikke fik bidt over.

Men hun virker godt nok lidt chokeret her ovenpå det hele, og ved ikke
helt hvad hun skal synes om de skrigende små halse. Er det normalt at
katte ved første kuld er noget desorienterede i starten? Hun sidder
helst lidt på afstand og betragter dem, og bruger tid på at soignere
sig. Hun havde diarre, og e blevet godt og grundigt smurt ind på hele
bagpartiet i blod osv. Jeg har hjulpet hende lidt med sin rengøringen,
og hun har selv klaret alle 6 killinger. Men hun er stadig meget nusset,
og bekymrer sig tydeligvis meget om det.

Killingerne dier gerne, men det kræver at jeg nærmest planter dem alle 6
på hende, da hun ikke selv lægger sig hos dem. Så nu er jeg jo helt
bekymret, om hun klarer næste del af rollen?

Lige nu er alle 6 i gang med bespisningen, og jeg holder et vågent øje
med, at hun bliver hos dem.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

PS. Rajana har drukket en del vand, men ikke spist noget videre endnu.
Er det ok?

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-08-05 15:57

dpl wrote:
> [...]
>
> Hilsen Dorthe
> http://www.sevastopol.dk/
>
> PS. Rajana har drukket en del vand, men ikke spist noget videre endnu.

Rajana er sikkert ganske udmattet efter en 10 timers fødsel. Det er
godt, at hun selv klarede at tørre killingerne - spiste hun nogle af
moderkagerne? Kom alle moderkagerne med ud? Hvis du ikke talte 6
moderkager, kan der være en eller to tilbage i hende - det kan være
derfor, hun ikke selv mener, hun er helt færdig... Det er vigtigt, at
alle moderkagerne kommer med ud - ellers kan de tilbageblevne gøre
Rajana meget syg...
Prøv at tilbyde Rajana fløde med en æggeblomme i - eller noget andet
nemt spiseligt med meget energi. Jeg ville nok også sidde/ligge ved
fødekassen med en hånd derinde, så hun ikke føler sig udenfor husets
daglige gøremål. Eller jeg ville give hende ro - lukke døren ind til
hvor fødekassen er, så hun har tid til at vænne sig til de små.
mvh Camilla

Fra : dpl

Dato : 20-08-05 17:12

Camilla Baird wrote:

> [...]
> daglige gøremål. Eller jeg ville give hende ro - lukke døren ind til
> hvor fødekassen er, så hun har tid til at vænne sig til de små.

Hej igen, tusind tak for svar!
Jeg tror det går den rigtige vej, hun ligger nemlig hos dem endnu, og de
dier flittigt. Det ser heldigvis ud til, at hun selv synes hun er færdig.

Jeg har ikke set alle 6 moderkager desværre, men er ret sikker på at hun
spiste de 3 første, og jeg fjernede så de 3 sidste, som hun ikke viste
større interesse. Den sidste kom ca. en time efter sidste killing.

Vi har fået lavet "tigermælk" med fløde og æggeblomme osv. Hun har ikke
drukket af det endnu, men har som sagt heller ikke forladt killingerne
siden det blev stillet frem. Der er fred og ro omkring hende, og jeg
sidder en del ved siden af hende. Fødekassen blev vraget allerede inden
fødslen gik i gang, måske fordi hun syntes den var for varm!? I stedet
fødte hun så de første 5 på et par bukser, oppe på en bænk. Jeg lagde
dem alle ind i fødekassen, men det ville hun ikke finde sig i, og så fik
hun lov til at ligge på gulvet ved siden af. Her kom den sidste så til
verden. Faktisk kom hun ind i stuen for at hente mig, da det var tid til
den sidste. Ikke om hun ville stå det igennem uden selskab!

Her ligger hun med dem alle 6, ved siden af den vragede fødekasse:
http://www.sevastopol.dk/images/nye1.jpg

Jeg har siden fået fjernet kassen, og lempet et tykt håndklæde ind under
dem alle, så de ligger lidt bedre.

Det er et rigtigt farvelade-kuld, med rød, blå, tabby, sort og tortie,
og jeg tror (TROR!) at der er 3 piger og 3 drenge. *smil*

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : Denise

Dato : 20-08-05 17:57

dpl wrote:
> [...]

Hej Dorthe
Mange tillykker med alle killingerne, så bliver der snart fest i gaden igen

--
Hilsen Denise

Fra : dpl

Dato : 20-08-05 19:08

Denise wrote:

> Hej Dorthe
> Mange tillykker med alle killingerne, så bliver der snart fest i gaden igen

Hej Denise, tak skal du ha'.
Tro det eller lad være, men den 7. er også kommet dumpende, lige uventet
for både os og Rajana tror jeg. Desværre fik overraskelsen hende igen
til at gå fra killingerne :( Så nu må vi det igennem igen. Lige nu
ligger de hos hende, men på de bare fliser, og så skal jeg til at få et
håndklæde ind under dem, uden at forstyrre hende for meget, så hun går
igen... Sikke et bøvl.... Men 7 store fine killinger med masser af
liv i, det er jo det hele værd.

Og ja, her bliver da godt nok gang i hytten, når de bliver ældre!

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-08-05 19:34

> [...]
> jo det hele værd.
>
> Og ja, her bliver da godt nok gang i hytten, når de bliver ældre!

For hulen da en lang fødsel og en stor mængde. Dejligt at de alle er okay og
trives.
Bær over med Rajana, hun har fået sig en stor overraskelse og hun må være
godt udmattet. Det vil tage hende nogle dage at finde ro og en rytme. Det
bedste du kan gøre er selv at bevare hovedet koldt og prøve at hjælpe hende
til at finde ro. En del missemødre synes det er super fantastisk hvis man
gider sidde ved kassen sammen med dem. Ved godt det er umuligt at sidde der
og glo, men hvis man har tiden, så er det hyggeligt nok at gøre sig magelig
og finde en god bog frem
Held og lykke med det
Hilsen Nina -der håber at det var den 7. og sidste

Fra : dpl

Dato : 20-08-05 20:04

Nina, Tender Tribes wrote:

> [...]
> og finde en god bog frem
> Held og lykke med det
> Hilsen Nina -der håber at det var den 7. og sidste

Hej Nina
Ja, det blev en lang affære, ca. 14 timer i alt. Rajana vil helt klart
gerne have mig siddende mest muligt, og jeg prøver så godt det nu lader
sig gøre, med en baby på 6 måneder i huset *smil*.

Og ja, jeg håber sandeligt også at der ikke er flere derinde nu!
Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : Kate

Dato : 20-08-05 23:36

dpl <dplahrmann@hotmail.com> wrote in

> Tro det eller lad være, men den 7. er også kommet dumpende, lige
> uventet for både os og Rajana tror jeg.

Hold da op, der bliver da liv i kludene i det lille hus
Mange gange tillykke med de små. Det er dog noget af en mundfuld med
sådan en mængde og så for en førstegangsmor.
Jeg håber Rajana er faldet lidt til ro nu ovenpå sådan en hård dag.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-08-05 11:52

Dorthe skrev
<Tro det eller lad være, men den 7. er også kommet dumpende, lige uventet
for både os og Rajana tror jeg >

Wow, smukke Rajana gør da noget ved det, når først hun går i gang hva'

Jeg håber at både hendes diarre og hendes "usikkerhed" over for alle de der
små "skrigeunger" går over snart, jeg tror ikke at det er så unormalt at
førstegangsmødre kan være lidt "desorienterede" men som regel går det
hurtigt over.

Held og lykke med det hele, jeg glæder mig vildt til at se billeder når de
begynder at "tøffe" rundt
*gg* I får noget at se til når de kommer i "radiobil-alderen"

--
Marianne Hellemose
Skal du købe/sælge/omplacere kat, så læs her

www.katteansvar.dk

Mahatma Ghandi

Fra : Sabina H.

Dato : 20-08-05 18:56

dpl wrote:

> Killingerne dier gerne, men det kræver at jeg nærmest planter dem
> alle 6 på hende, da hun ikke selv lægger sig hos dem. Så nu er jeg jo
> helt bekymret, om hun klarer næste del af rollen?

så længe hun lader dem spise, skal det nok gå.... da linda fik dizzy var hun
meget utryg de første 4 dage og villehelst ikke være i kassen, men lidt
efter lidt overtog moderinstinktet, og hun voksede med opgaven ;)
den bedste mor ever ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : dpl

Dato : 20-08-05 19:09

Sabina H. wrote:

> [...]
> meget utryg de første 4 dage og villehelst ikke være i kassen, men lidt
> efter lidt overtog moderinstinktet, og hun voksede med opgaven ;)

Ok... lyder godt. Gav du dem ekstra mælk, eller klarede de sig med
modermælken?

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : Sabina H.

Dato : 20-08-05 19:30

dpl wrote:

> Ok... lyder godt. Gav du dem ekstra mælk, eller klarede de sig med
> modermælken?

nu fik hun kun 2 og den ene døde efter kun 1½ døgn, men jeg gav lidt mælk
det første døgn fordi lindas mælk ikke rigtig ville løbe til.... men da det
først kom var der ingen problemer....

jeg så lige i havde fået en efternøler.... hvis jeg var dig ville jeg sørge
for at veje dem en gang dagligt og holde styr på deres vægt, sådan at du kan
træde til hvis en eller to af dem trænger til hjælp.....

hvis ellers du indimellem kan få hende til at ligge hos dem og lade dem die,
og ellers holder dem varme og samlet, så skal resten nok komme af sig
selv....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : dpl

Dato : 20-08-05 20:01

Sabina H. wrote:

> [...]
> og ellers holder dem varme og samlet, så skal resten nok komme af sig

Hej Sabine
Ja ok, situationen er jo en lidt anden med 1 eller 2.
De er skam alle blevet vejet ved fødslen og ligger mellem 86 og 106
gram. To er ret små, 86 og 89, mens de 5 andre ligger på eller lige
omkring 100 gram. Det er så dejligt med Rajana, som bare lader mig kigge
og pille. Jeg har jo kun prøvet det før med Raisa, som forsvarer sit
afkom med tænder og klør, så man skal lokke hende ud i løbegården, før
man kan nærme sig dem. Lader til at mine to piger er totalt modætninger.

De ligger alle fint og dier igen, og jeg tjekker lige et par gange i
løbet af natten, men det ser ok ud. De er meget aktive og holder sig
samlet. Desværre havde hun igen fået manøvreret sig ud på fliserne, men
jeg har fået skubbet et klæde nogenlunde under dem, så de ikke ligger
for koldt. Nu er der så også 28 grader herindenfor i aften, så mon ikke
det går?

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : Sabina H.

Dato : 20-08-05 20:35

dpl wrote:
> Hej Sabine
> Ja ok, situationen er jo en lidt anden med 1 eller 2.

ja ;) jeg håber dizzy er lidt anderledes end sin mor på det ´punkt når
hendes tid kommer...

> [...]
> forsvarer sit afkom med tænder og klør, så man skal lokke hende ud i
> løbegården, før man kan nærme sig dem. Lader til at mine to piger er

det gør jo ikke noget ;)

> [...]
> men jeg har fået skubbet et klæde nogenlunde under dem, så de ikke
> ligger for koldt. Nu er der så også 28 grader herindenfor i aften, så

kan du ikke lave en (pap)kasse med lave sider, så hun føler hun ligger frit,
men der lige er lidt til at holde på et underlag og killingerne??
der er vel ikke tilfældigvis gulvvarme du kunne tænde for? bare for en
sikkerheds skyld?

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : dpl

Dato : 21-08-05 17:24

Sabina H. wrote:

> [...]
> men der lige er lidt til at holde på et underlag og killingerne??
> der er vel ikke tilfældigvis gulvvarme du kunne tænde for? bare for en

Hejsa
Jeg har fået dem til at ligge på et håndklæde, og de virker fint varme.
Vi prøver nok at hente det store killingebur ind i stuen allerede i dag,
så vi med lidt mild tvang kan holde hende lidt mere hos de små.
Heldigvis lå Rajana hos dem hele natten, uden problemer. Men her i dag
er hun igen gået en del fra dem, og jeg er lidt bekymret over en række ting.

Dels så har killingerne tabt 2-8 gram det sidste døgn, de to mindste dog
kun 2 gram heldigvis. Men skal jeg begynde med lidt erstatning i aften,
eller se tiden an til i morgen?

Rajana bløder stadig en smule. Ikke noget vildt, men måske et par små
dryppe i timen. Er det normalt? Faktisk kan jeg se i min kattebog at det
er det, men Raisa har aldrig blødt efter fødslen. Hun har stadig ikke
fået gjort sig helt ren, men det hjælper på det, og hun har fået zoolac
for maven.

Uha, der er mange bekymringer som nybagt katte-bedstemor, men jeg håber
I bærer over med mig...

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : Sabina H.

Dato : 21-08-05 18:19

dpl wrote:
> [...]
> Heldigvis lå Rajana hos dem hele natten, uden problemer. Men her i dag
> er hun igen gået en del fra dem, og jeg er lidt bekymret over en

som nævnt tidligere gik linda også meget fra Dizzy de første 4 dage..... jeg
tror bare hun skal have lidt tid til at vænne sig til situationen....
opmuntring frem for tvang ville jeg foretrække....

> Dels så har killingerne tabt 2-8 gram det sidste døgn, de to mindste
> dog kun 2 gram heldigvis. Men skal jeg begynde med lidt erstatning i
> aften, eller se tiden an til i morgen?

det er ikke unormalt at killingerne taber sig lidt de førse døgn, det
skyldes flere ting, blandt andet at den første råmælk ikke er helt så lødig
som den efterfølgende mælk, samt at der ikke er så meget af den..... jeg
mener de uden problemer kan tillade sig at tabe op til 10 % af deres
fødselsvægt, inden man bør blive bekymret......

> [...]
> det er det, men Raisa har aldrig blødt efter fødslen. Hun har stadig ikke
> fået gjort sig helt ren, men det hjælper på det, og hun har fået

Linda blødte heller ikke, men jeg ville nu stole på bogen og se tiden lidt
an...

> Uha, der er mange bekymringer som nybagt katte-bedstemor, men jeg
> håber I bærer over med mig...

det er da klart at du er bekymret, det er alle nybagte bedstemødre ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : dpl

Dato : 21-08-05 18:48

Sabina H. wrote:

> som nævnt tidligere gik linda også meget fra Dizzy de første 4 dage..... jeg
> tror bare hun skal have lidt tid til at vænne sig til situationen....
> opmuntring frem for tvang ville jeg foretrække....

Hej igen
Nej, jeg vil nu heller ikke tvinge hende som sådan. Når hun først ligger
hos dem, går det helt fint, men ligger de alene, går hun ikke selv hen
til dem igen. I killingeburet kan jeg lige lukke, indtil hun har lagt
sig til rette, for derefter at åbne igen, så hun kan komme ud, når det
bliver nødvendigt. Mon hun så ikke ret hurtigt får fat i ideen?

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : Sabina H.

Dato : 21-08-05 18:55

dpl wrote:
> [...]
> har lagt sig til rette, for derefter at åbne igen, så hun kan komme
> ud, når det bliver nødvendigt. Mon hun så ikke ret hurtigt får fat i

jeg tror nu nok det skal komme helt af sig selv... heldigvis har killingerne
hinanden til at holde varm med..... men hvis det er hvad der skal til for at
du føler dig mere tryg, skal du da bare gøre det ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : dpl

Dato : 21-08-05 19:41

Indtil videre ligger hun stadig hos dem, og så bliver de selvfølgelig
heller ikke flyttet. Jeg håber du har ret, at hun kommer efter det inden
længe *smil*.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : dpl

Dato : 22-08-05 09:57

Puha...
Til dem der stadig hænger på, så går det rigtigt skidt her... alle gode
råd er velkomne.

Den ene killing døde her i morgen. Rajana havde slæbt den ud på fliserne
at ligge, og jeg tror den døde af kulde.

Alle 6 tilbageværende har tabt sig, to af dem hele 15 gram.

Rajana har ligget hos dem det meste af natten, men nu har hun taget en
enkelt, og lagt sig ud på fliserne igen. De 5 andre ignorer hun. *suk*

Jeg er lidt fortvivlet efterhånden, men starter på at give dem erstatning.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-08-05 10:24

Åhh Dorthe, det gør mig ondt at I skulle miste en killing, og at det går så
dårligt.

Jeg prøver at få fat i Joana (Saltvig) hun har rimelig check på opdrætterne
i området, måske ved hun om der er en der lige har fået killinger.

Du kan også prøve at ringe til Susanne i Maribo, måske har hun kendskab til
en nybagt mormis.

Jeg krydser poter for at situationen vender

Fra : Denise

Dato : 22-08-05 10:36

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> enkelt, og lagt sig ud på fliserne igen. De 5 andre ignorer hun. *suk*
>
> Jeg er lidt fortvivlet efterhånden, men starter på at give dem erstatning.

Øv hvor trist Dorthe. Har desværre ikke meget forstand på mor/børn, men kan
du ikke sørge for hun ikke kan gå udenfor.
Håber nogle opdrættere kan give råd.

--
Hilsen Denise

Fra : maz

Dato : 22-08-05 10:58

dpl wrote:
> [...]
>
> Den ene killing døde her i morgen. Rajana havde slæbt den ud på
> fliserne at ligge, og jeg tror den døde af kulde.
Åh nej Dorthe, hvor er det trist. Som Marianne skriver - kan du ikke
kontakte nogle af de erfarne opdrættere der er i området? Kunne godt lyde
som du og Rajana måske får brug for en amme?
Håber det bedste og at de 6 andre små overlever
/Maria

Fra : Tina

Dato : 22-08-05 15:34

dpl wrote:
> [...]
> enkelt, og lagt sig ud på fliserne igen. De 5 andre ignorer hun. *suk*
>
> Jeg er lidt fortvivlet efterhånden, men starter på at give dem

Hej Dorthe

Jeg føler med dig - det er hårdt, at være katte-bedstemor !!

Jeg har selv flasket en lille perser-dreng op her i beg. af året, og det
lykkedes - det er hårdt, men er alting værd, når man ser ham idag.
Jeg havde ham liggende på en varmepude i fødekassen - ikke direkte men med
håndklæder imellem, så han ikke blev stegt, men kunne holde varmen.
Jeg gav ham flydende KMR (VIGTIGT med flydende i de første 3 uger) hver 3.
time døgnet rundt.
Det er ikke meget i beg. - mener, det er ca. 1 ml. pr. 30 gr. legemsvægt, og
dette er også ekstremt vigtigt, så de ikke drukner.
Sørg også for, at stimulere de små til at tisse og lave, hvis moren slet
ikke vil have noget med dem at gøre.

Du er velkommen til at skrive privat (via hjemmesiden), hvis du kan bruge
lidt af min erfaring til noget - dog vil jeg nok sige, at det bedste vil
være, hvis du kan finde en amme, når der er så mange killinger, og hvis
moren ikke vil have noget med dem, at gøre.

Kommer lige i tanke om, at fødekassen også helst skal stå i lidt mørke......

Held og lykke !!!

Bedste hilsener

Tina

--
DK Heart & Soul - Opdræt af Norske Skovkatte,
Perser/Exotic samt salg af kattelegetøj.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-08-05 16:29

Det lyr ikke godt, Dorthe
Har hun overhovedet lagt mælk ned? Prøv om du kan presse noget ud. Det er
vigtigt. Hvis der ikke er noget til dem, så går det helt galt. Mener man kan
få en indsprøjtning hos dyrlægen der starter produktionen.
Alternativt må du finde ud af om hun er okay. Kan der sidde en killing
derinde endnu?
Har hun stadig maveproblemer? Jeg har oplevet en hunkat der gik fra
killingerne af den grund. Hun fik smittet dem alligevel, så hver gang en fik
dårlig mave, så skubbede hun den ud. Hvis hun har dårlig mave, må du have
noget til hende. Og det er muligt du også skal have noget til killingerne.
Er der rent og pænt på underlaget de ligger på? (altså ordner hun dem bagi?)
Hvis hun ikke gør det, så vil de ikke spise. Så det må du prøve at gøre og
se om det hjælper. Engangsvaskeklude er gode til at nulre dem med. Det er
meget vigtigt at de kommer af med det.

Mht den du fandt på fliserne. Den kan godt være død af andre årsager, og hun
så efterfølgende har båret den væk. Det er ikke unormalt at de skiller sig
af med de døde....
Jeg håber i finder ud af det, for det der holder da ikke. Under alle
omstændigheder skal de have noget at spise nu. De må ikke tabe sig 15 gram
på et døgn.
Du må igang med KMR mælk.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : dpl

Dato : 22-08-05 17:22

Hejsa, endnu en lille situationsrapport herfra.
Rajana har stadig samme adfærd. Hun ligger hos dem mens de dier, gør dem
pænt rene osv. Men når de så sover går hun, og kommer ikke tilbage. Her
til aften prøvede jeg at vente og se, men efter 3 timer lå hun stadig i
et andet værelse, og jeg måtte overtale hende til at lægge sig hos dem igen.

Jeg har tjekket for mælk, og hun har i hvert fald mælk i 6 af patterne,
de to forreste er jeg i tvivl om, men det er vist meget normalt?

De har fået mælkeerstatning nogle gange i dag, og de fleste af dem tager
fint imod. Heldigvis især de to mindste. Senere prøver jeg at veje dem
igen, og se om det går den rette vej.

Ser det stadig umuligt ud i morgen, må jeg have Rajana med til dyrlægen,
og få tjekket at alt er ok. Hun virker frist, og diarreen er heldigvis
gået over, efter jeg gav hende lidt zoo-lac, men man ved jo ikke... .
Desuden bliver det så evt. aktuelt med en amme til alle eller en del af
killingerne, så skriv endelig, hvis I kender til nogen her på
Lolland-Falster.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-08-05 18:44

Okay, det var i det mindste bedre nyt end den sidste.
Det eneste jeg kan tænke på er brystbetændelse. Det er så smertefuldt at hun
vil gå fra killingerne.
Kommer hun ikke ind og kigger til dem, hvis de hyler op? Når hun er gået, så
prøv at lægge en ud op gulvet og se om hun kommer rendende. Det bør hun. Om
hun flytter den tilbage til de andre er ikke helt sikkert. Men hun bør
reagere.

X'er fingre for at hun finder rytmen og begynder at tage sig af dem.
Hilsen Nina

Fra : dpl

Dato : 22-08-05 21:09

Nina, Tender Tribes wrote:
> [...]
> reagere.
>
> X'er fingre for at hun finder rytmen og begynder at tage sig af dem.

Ja, de har i hvert fald stort set alle taget lidt på siden i morges, så
måske det går den rigtige vej. Men jeg tør næsten ikke håbe, for hver
gang ser der ud til at ske noget, som forværrer problemet igen.

Hvis der ligger en killing og skriger, så er hun flintrende ligeglad,
lige meget hvor den ligger. Og når de alle hyler fordi de er sultne,
reagerer hun slet ikke. Jeg skal så sætte hende hen til dem, hvorefter
hun lidt modvilligt lægger sig, så de kan die. Men kun for en tid, så
går hun igen.

Vi tager nok forbi dyrlægen under alle omstændigheder i morgen, for at
udelukke problemer hos hende.

Hilsen Dorthe

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-08-05 21:28

> Ja, de har i hvert fald stort set alle taget lidt på siden i morges, så
> måske det går den rigtige vej. Men jeg tør næsten ikke håbe, for hver gang
> ser der ud til at ske noget, som forværrer problemet igen.
At opdrætte er ikke altid så rosenrødt som det ser ud. Der er mange gode
stunder men bestemt også hårde stunder.
Og uanset hvor god man er og hvor meget man kæmper for tingene, så vil man
rende ind i de svære tider og skal hele tiden lære af dem.
Somme tider opvejer de gode stunder, de dårlige. Men det kan være
usædvanligt hårdt at have sådan et kuld, hvor tingene bare ikke hænger
sammen. Ens hoved knurrer løs i døgndrift for at finde ud af hvad man kan
gøre. Jeg mindes en del nætter hvor tingene så håbløse ud, og alligevel er
man jo kommet igennem det.
Hold du ved med at give dem modermælkserstatning. Så længe de sutter og
tager på, så er der lys forude.
Det positive er at du får så søde "klister"-killinger ud af det. Det
negative er at du får sværere ved at skille dig af med dem, for de kommer
til at sidde meget tæt hjertet, tror mig

> [...]
> hun slet ikke. Jeg skal så sætte hende hen til dem, hvorefter hun lidt
> modvilligt lægger sig, så de kan die. Men kun for en tid, så går hun igen.
Det er altså usædvanligt. Jeg har ihverttilfald aldrig hørt om det før.
Det handler jo om instinkter. Dyrene er født for det ene formål, at
forplante sig og få levedygtige afkom. Jeg kan ikke sætte mig ind i at hun
skulle have en "psykisk" grund til ikke at passe killingerne. Fustrationer
kan jeg forstå, for det er meget almindeligt at mødrene kejler lidt rundt de
første dage.Men de går på at gøre det bedre end bedst. Altså usikkerhed. Men
hendes ligegyldighed undre mig. Spiser, drikker og soinerer hun sig som hun
bør?

> Vi tager nok forbi dyrlægen under alle omstændigheder i morgen, for at
> udelukke problemer hos hende.

Det tror jeg også et en god ting. Er der noget fysisk galt med hende, så kan
jeg forstå hendes reaktion.
Om end ikke andet, så at få udelukket det.

Håbefulde hilsner Nina

Fra : dpl

Dato : 22-08-05 21:45

Nina, Tender Tribes wrote:

> [...]
> gøre. Jeg mindes en del nætter hvor tingene så håbløse ud, og alligevel er

Ja, man føler sig virkelig "på" hele tiden, og tankerne kører bare.
Samtidig har jeg jo min lille datter på 6 mdr. som jo også har krav på
min tid, så jeg har knap siddet ned i dag synes jeg.

> [...]
> negative er at du får sværere ved at skille dig af med dem, for de kommer
> til at sidde meget tæt hjertet, tror mig

Uh ja. Det har været svært med de to forrige kuld, og denne gang bliver
det sikkert endnu værre, hvis vi når så vidt. Jeg har allerede to små
favoritter *smil*.

> [...]
> hendes ligegyldighed undre mig. Spiser, drikker og soinerer hun sig som hun

Ja, det er underligt ikke? Hun virker ikke specielt anderledes end hun
plejer over for os, og drikker fint. Hvor meget hun spiser har jeg svært
ved at se, men lidt er det da blevet til. Hun soignerer både sig selv og
killingerne.

> Håbefulde hilsner Nina

I lige måde...
Dorthe

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 24-08-05 10:05

Hvordan går det,, Dorthe?

Hilsen Nina

Fra : dpl

Dato : 24-08-05 21:12

Nina, Tender Tribes wrote:
> Hvordan går det,, Dorthe?
>
> Hilsen Nina

Hejsa
Desværre er der dårligt nyt herfra.
Rajana havde efter den lange og komplicerede fødsel pådraget sig en slem
livmoderbetændelse. Hun er nu i antibiotika-behandling, og klart i bedring.

Desværre har det taget meget hårdt på killingerne, og det er tvivlsomt
om de overlever. Dyrlægen anbefalede i går at lade hende beholde dem
alle, og se hvem der klarede det, og allerede i dag ser det ud til, at
2, måske 3, bukker under inden længe. Heller ikke de sidste tager på i
vægt, og min enthusiasme for katteavl kan ligge på et meget lille sted!

Det er bare for hårdt at se de små mislinger ligge der, og ikke kunne
gøre noget. Jeg fodrer naturligvis med mælkeerstatning, men det har
åbentbart ikke været nok til at hjælpe dem over problemerne. Må indrømme
det hele er lidt noget øv lige nu...

Dorthe

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 24-08-05 21:41

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bedring.
>
> Desværre har det taget meget hårdt på killingerne, og det er tvivlsomt

Ej, hvor er jeg ked af at høre det.... føler med jer. Men Rajana kan da
godt
få killinger efter livmoderbetændelsen, ikke?
Og de killinger, der overlever denne gang (jo, det MÅ der være nogen af
dem,
der gør) - det må da bare være de sejeste små misser!

Kærlig hilsen Dikte

Fra : dpl

Dato : 24-08-05 21:59

Benedikte Brisson wrote:

> [...]
> dem,
> der gør) - det må da bare være de sejeste små misser!

Om hun kan/bør få killinger igen næste år ved jeg faktisk ikke, det
havde jeg ikke åndsnærværelse til at spørge om hos dyrlægen. Men det kan
da egentligt godt være du har ret.

Jeg har forsigtige forhåbninger for mindst 1-2 af killingerne, bla. en
sej lille tortie pige som ikke har ladet sig slå ud, og hvis vægt trods
alt er kommet et lille nøk over fødselsvægten. Hvis hun klarer den, er
det helt 100% sikkert, at hun ingen steder skal flytte, hun bliver her!

Hilsen Dorthe

Fra : Denise

Dato : 24-08-05 21:49

dpl wrote:

> [...]
> åbentbart ikke været nok til at hjælpe dem over problemerne. Må
> indrømme det hele er lidt noget øv lige nu...

Hvor er jeg ked af det på jeres vegne. Hun har også haft rigtigt av, men det
er da positivt hun er i bedring. Det er ikke en dans på roser nogle gange at
være opdrætter, men vi må håbe på det bedste. Du må jo gøre hvad du kan,
mere kan man jo ikke forlange.
Krydser alt hvad jeg kan.

--
Hilsen Denise

Fra : maz

Dato : 24-08-05 22:18

dpl wrote:
> Desværre er der dårligt nyt herfra.
> Rajana havde efter den lange og komplicerede fødsel pådraget sig en
> slem livmoderbetændelse. Hun er nu i antibiotika-behandling, og klart
> i bedring.
Åh den stakkel. God bedring med hende.

> [...]
> 2, måske 3, bukker under inden længe. Heller ikke de sidste tager på i
> vægt, og min enthusiasme for katteavl kan ligge på et meget lille
Jeg håber de alle overlever. Krydser fingre herfra.

/Maria

Fra : dpl

Dato : 25-08-05 11:35

Hej Maria
Rajana har fået det rigtigt godt meget hurtigt, og har siden tirsdag
aften været en eksemplarisk mor. Hurra for antibiotika!!

Desværre har vi mistet de fleste af killingerne, men der er stadig 3 der
hænger på. Og mindst en af dem er en rigtig fighter.

Hilsen Dorthe

Fra : maz

Dato : 25-08-05 11:47

dpl wrote:
> [...]
>
> Desværre har vi mistet de fleste af killingerne, men der er stadig 3
> der hænger på. Og mindst en af dem er en rigtig fighter.
Dejligt at høre at Rajana er i bedring og at hun igen kan være mor for de
små :)
Men Dorthe, hvor er det trist I har mistet 4 killinger. Jeg håber de 3
overlever og misunder dig bestemt ikke at være opdrætter lige nu.

/Maria

Fra : Kate

Dato : 25-08-05 13:21

> Rajana har fået det rigtigt godt meget hurtigt, og har siden
> tirsdag aften været en eksemplarisk mor. Hurra for antibiotika!!

Åhh, det var godt. Problemet er jo også for dig at hun er
førstegangamor og derfor kender du jo ikke hendes moderinstinkt. Jeg
kendte engang en kaninopdrætter som havde den flotteste angora, så hun
skulle jo bruges i avlen. Desværre kunne hun slet ikke finde ud af det
med børn og efter 3 kuld blev hun trukket ud af avlen for ingen af
disse kuld overlevede.
Havde Rajana nu haft et kuld før som ikke havde haft problemer havde du
været mere forundret over hendes manglende interesse end nu hvor du
ikke kendte hende fra den side.

> Desværre har vi mistet de fleste af killingerne, men der er stadig
> 3 der hænger på. Og mindst en af dem er en rigtig fighter.

Øvøvøvøv, hvor er det trist, men jeg håber bestemt at de 3
tilbageværende klarer skærende nu hvor Rajana har kræfter til at tage
sig af dem.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 25-08-05 06:29

Hej Dorthe
> [...]
> Rajana havde efter den lange og komplicerede fødsel pådraget sig en slem
> livmoderbetændelse. Hun er nu i antibiotika-behandling, og klart i

Ooookay, så giver det hele jo mening. Jeg synes ikke det er dårlige nyheder.
Det er noget l..., men bestemt godt at der er en naturlig forklaring.
Endnu bedre hvis Rajana kan komme sig over den livmoderbetændelse uden men,
for ofte er hunkattene så medtaget at de må neutraliseres.
De er ski nogle snydepelse de katte. De går rundt og ser ud som alting er i
den skønneste orden, og så er de syge så det vil noget. Det må du ikke
bebrejde dig selv. Jeg har før hørt om hunkatte med indkapslet
livmoderbetændelse der også bare lod som ingenting.

> [...]
> bukker under inden længe. Heller ikke de sidste tager på i vægt, og min
> enthusiasme for katteavl kan ligge på et meget lille sted!

Vi er ikke gud, selv om vi ofte prøvet at lege det. I naturen var alle
sandsynligvis gået til, incl Rajana.
Jeg ved godt at det er et ordentligt slag du har fået. Og tro mig, jeg
kender turen. Jeg ved hvor meget energi og tankespin man bruger på at løse
situationen og hver lille begravelse man må holde. Til sidst er det svært at
se klart. Og du har jo også en ekstra lille der kræver din opmærksomhed.
At de ikke tager på, er ikke godt. Men det er først når de taber sig, at den
er gal. Og så er det blot fra timer til et døgn der desværre gør forskellen.
En killing kan tabe 30 gram på et døgn, hvis den ikke får mad. Så dine får
altså noget, og for nogle af dem vil det være nok til at de lige kan klare
sig indtil mor er på banen igen. Så længe de har kampånden.....

> [...]
> ikke været nok til at hjælpe dem over problemerne. Må indrømme det hele er

Nej det er ikke noget øv. Der er lys forude. Før du fandt ud af hvad der var
med hende, så var det noget øv.
Sørg for at de har det godt varmt. De bruger meget energi på at holde
varmen. Den energi kan bruges bedre lige nu. Ind i en hule med dem Nu er
vejret ret varmt i disse dage, men ellers kan man putte lidt lunkent vand i
et par tomme flasker og vikle dem ind i viskestykker og lægge dem ned til
killingerne. De killinger der har brug for ekstra varme, vil straks søge
derhen.
Op med modet og stik dem hvad de gider æde.
Jeg krydser fingre for at der er nogle af dem der har lidt ekstra i sig.

Hilsen Nina

Fra : dpl

Dato : 25-08-05 11:47

Nina, Tender Tribes wrote:

> [...]
> bebrejde dig selv. Jeg har før hørt om hunkatte med indkapslet
> livmoderbetændelse der også bare lod som ingenting.

Ja, utroligt hvad de kan gå og skjule. Hun havde faktisk 40,4 i feber da
vi kom til dyrlægen, og hun tjekkede 3 gange, for hun troede simplethen
ikke på det! Men Rajana fik en indsprøjtning, og havde det allerede
meget bedre om aftenen, hvor hun begyndte selv at gå hen til de små og
amme dem.

> [...]
> altså noget, og for nogle af dem vil det være nok til at de lige kan klare
> sig indtil mor er på banen igen. Så længe de har kampånden.....

3 af dem har desværre opgivet ævret her i løbet af aftenen og i nat, og
endnu een hænger i med det yderste. Men de to sidste har taget godt på i
løbet af natten, for første gang siden fødslen, og ligger nu en smule
over deres fødselsvægt.

> Nej det er ikke noget øv. Der er lys forude. Før du fandt ud af hvad der var
> med hende, så var det noget øv.

Søde Nina, selvfølgelig har du ret, tror bare jeg havde lidt svært ved
at tænke positivt i går, da jeg sad og tudede med de små i hænderne, der
var for svage til at tage fra sutteflasken. Jeg var bare SÅ ked af det!

Men det dejlige er jo at Rajana har det rigtigt godt igen, og passer de
små til punkt og prikke. Hun ammer og vasker, putter og tørrer, og
kommer løbende så snart de giver lyd fra sig. Så moderinstinktet fejler
ikke noget, og det er tydeligt, hvor dårligt hun må have haft det, for
at kunne ignorere dem. Jeg håber, allermest for hendes skyld, at hun får
lov til at beholde de to der nu viser små fremskridt.

Tak for et godt og opmuntrende svar!
Hilsen Dorthe

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 25-08-05 13:23

> [...]
> bedre om aftenen, hvor hun begyndte selv at gå hen til de små og amme dem.
Katte i nøddeskal. Jeg bliver ski så muggen når mine gør det. Jeg kender dem
alle til punkt og prikke. Kender alle deres vaner og uvaner. Alligevel sker
det at de "holder en for nar" De er seje. Mere seje end man forestiller
sig.
Tror jeg vil opdrætte katte med en rød lampe i panden, der fortæller hvis de
er sløje

> [...]
> løbet af natten, for første gang siden fødslen, og ligger nu en smule over

Æv
Nu ved du hvordan de ser ud når de har opgivet, men stadig er i live. Hvis
du får sådan en igen, så put lidt salt og lidt sukker i en tynd
mælkeblanding og giv den det. Det er selvfølgelig meget lidt af hvert der
skal i. Vent tyve minutter, så liver de helt op. De kan blive helt høje.
Salt er for at binde vand i kroppen. Sukker for at give dem et spark energi.
Der skal man fange dem og give dem flaske eller lægge dem til mormissen (og
holde en hånd imellem til de andre, så man er sikker på at de får et godt
måltid).
Et enkelt måltid og en god søvn efter, kan gøre en forskel for en killing
der har opgivet, men ikke fejler noget fysisk. Man kan med held gentage det
efter nogle timer, hvis den stadig er slatten. Problemet er jo ikke at de
fejler noget, men at de er trætte. . . .
Det er et gammelt trick, og jeg har set det virke. Men vil aldrig give katte
sukker i andre forbindelser. Det er blot til en lille ven der har givet op.

> Søde Nina, selvfølgelig har du ret, tror bare jeg havde lidt svært ved at
> tænke positivt i går, da jeg sad og tudede med de små i hænderne, der var
> for svage til at tage fra sutteflasken. Jeg var bare SÅ ked af det!

Jeg ved godt hvordan det er at sidde og glo ned i den samme suppedas i
dagevis. Forstår godt at du er ked, og ja man skal bare tude det ud. Der er
trillet mange tårer i min have.
Men når brikkerne falder på plads, så er tingene i orden. Og brikkerne er
faldet på plads nu. Der er kommet en naturlig forklaring Shit happens,
men det er faktisk en rigtig god forklaring der var på den her situation.

> [...]
> ignorere dem. Jeg håber, allermest for hendes skyld, at hun får lov til at
> beholde de to der nu viser små fremskridt.

Ja, jeg håber for jer alles skyld at de sidste hænger ved

Nina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 29-08-05 20:26

Dorthe, hvordan går det?
Tror ikke jeg er den eneste der gerne vil høre hvordan tilstanden er hos
dig.

Hilsen Nina

Fra : dpl

Dato : 30-08-05 23:07

Hej Nina og I andre
Der er lidt blandet nyt herfra.

De gode nyheder er, at Rajana er helt rask igen, og ikke lader til at
have fået nogen former for mén af den slemme oplevelse.

Desværre har vi nu mistet alle killinger undtagen een, så den skal vokse
op som enebarn, hvis vi ikke finder en jævnaldrende legekammerat. Men da
vi jo har en del andre katte og hunde som selskab, håber jeg den lille
vil blive nogenlunde opdraget. Jeg er ret sikker på, at vi slet ikke kan
gå af med lille Maria, når tiden kommer, så det kan godt være, hun bare
ender med at bliver her hos os.

I kan se lidt billeder af hende og mor Rajana på hjemmesiden.
Hilsen Dorthe
www.sevastopol.dk

PS. Denne oplevelse har fået mig til at lave en ny tilføjelse på
vildkat-siden, nemlig en ammetjeneste, for huskatte såvel som racekatte.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 31-08-05 07:00

Hej Dorthe

Det er dejligt at høre at Rajana er ok igen, men trist
at kun en killing overlevede, det er en af de barskere ting ved at opdrætte

Jeg kan godt forstå jeres overvejelser om at beholde Maria, man investere så
mange følelser og energi i
de små, når man kæmper for at de skal overleve, jeg håber at hun vokser op
til en dejlig fræk lille tøs, der kan skubbe det triste lidt på afstand.

Der forsvæver mig et eller andet om at en hunkat der har haft sådan en
betændelse, bør parres rimeligt hurtigt igen.

knus

Fra : dpl

Dato : 01-09-05 17:04

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
>
> Der forsvæver mig et eller andet om at en hunkat der har haft sådan en
> betændelse, bør parres rimeligt hurtigt igen.

Hej Marianne
Ja, det har altså været en barsk omgang, en rigtig rutsjetur, med både
op- og nedture. Selv om jeg ikke nåede at lære dem at kende, savner jeg
ski de 6 små farvelade-mislinger. Jeg havde nok lige haft tid til at
forestille mig hvor vildt det ville være at havde dem alle til at fræse
rundt herinde *smil*. Nu må Maria så fræse rundt helt alene.

Det med at parre en hunkat der har haft livmoderbetændelse hurtigt igen
har jeg faktisk også haft liggende i baghovedet, uden at vide hvor jeg
har hørt det... Men det virker nu lidt vildt, at lade hende parre igen i
år, og jeg ville være enormt bange for, at det samme sker igen. Men
tager en snak med dyrlægen, og hører hvad de mener. Lige nu er hun i
hvert fald på p-piller, da Viktor jo hopper flinkt fertil rundt herhjemme.

Flere billeder af Maria B. når hun har fået åbnet øjnene helt. Lige nu
nænner jeg ikke at blitze hende i de nye små blå...

Hilsen Dorthe
www.sevastopol.dk

Fra : Denise

Dato : 31-08-05 08:22

dpl wrote:
> [...]
>
> PS. Denne oplevelse har fået mig til at lave en ny tilføjelse på
> vildkat-siden, nemlig en ammetjeneste, for huskatte såvel som

Det var en barsk omgang for jer, men heldigvis gik det godt for Rajana.
Lille Maria må sørme være en sej tøs.
Jeg synes det er en alletiders idé med den ammetjeneste.
Og så ønsker jeg fortsat held og lykke med Maria.

--
Hilsen Denise

Fra : dpl

Dato : 01-09-05 15:26

Denise wrote:

> [...]
> Lille Maria må sørme være en sej tøs.
> Jeg synes det er en alletiders idé med den ammetjeneste.
> Og så ønsker jeg fortsat held og lykke med Maria.

Hej Denise
Ja, hun er en sej lille en hende Maria, og noget så sød, nu hun er ved
at få øjne *smil*. Der kommer løbende nye billeder af hende på hjemmesiden.

Hilsen Dorthe
www.sevastopol.dk

Fra : Ma

Dato : 31-08-05 19:38

Godt at vide at Rajana har det bedre, men hvor er det trist at kun een af
killingerne overlevede. Det må bare ikke have været sjovt :(
Håber det allerbedste for dem begge :)

/maria

Fra : dpl

Dato : 01-09-05 17:06

Ma wrote:
> Godt at vide at Rajana har det bedre, men hvor er det trist at kun een af
> killingerne overlevede. Det må bare ikke have været sjovt :(
> Håber det allerbedste for dem begge :)

Hejsa, mange tak skal du have!
Heldigvis går det rigtigt godt fremad med lille Maria, så det ser ud
til, at vi i hvert fald får lov at beholde hende.

Hilsen Dorthe
www.sevastopol.dk