Katte der ælter
Fra : Allan

Dato : 19-08-05 16:15

Hej Ng
Jeg har altid troed at grunden til at katte ælter, er den, at de er taget
for tidligt fra mormis.

Nu har jeg fået en ny miver hjem, Ja Rocke,

Jeg må hellere skrive lidt om hans bagrund i katteriet.
Som 14 uger gammel blev han sepereret fra sin mor.
Han var ved at tage livet af hende, Eller suge livet fra hende.
Så det var nu hende der blev isoleret fra resten, for at komme sig lidt.
De andre 2 killinger fra kuldet er nok solgt som 12 ugers killinger, Så der
var kun Rocke tilbage.

Men jeg kan se hvor viljestærk han er, Når han vil noget, så gør han det.

Og han røg lige på de fertile hanner for at slås for sjov, Ja bange er han
ikke.

Så er det rigtigt med at de ælter når de er taget for tidligt fra?

Og har jeg ret når jeg mener at, Rocke ikke mente han var færdig med at
patte, som 14 ugers kat?

Ja det er hvad jeg tror

Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-05 17:11

"Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse
> Hej Ng
> Jeg har altid troed at grunden til at katte ælter, er den, at de er taget
> for tidligt fra mormis.

Katte ælter, når de har det rigtig trygt og dejligt, uanset deres opvækst og
alder og hvornår de er taget fra. Nogle katte har det oven i købet såååå
skøøønt at mundvandet tapløber når de ælter og bare har det trygt og rart.

Tina

Fra : who cares

Dato : 19-08-05 17:58

"Tina F." <wunjo(a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skøøønt at mundvandet tapløber når de ælter og bare har det trygt og rart.

ja tak det kender vi kun alt for godt med vores linux..
Årh det er så skønt når han kommer og putter på en og rigtigt står der med
sine søde, bløde poter og ælter en til man er mød hvorefter han så putter
sig og trukker sig ind til en. Så sætter motoren ind, og han brummer og
snorker en stund, hvorefter mundvandet så driver af ham

Og selvom det af mærkelig årsager ofte er på brystet eller maven han ælter,
og hans hygge-savl efterlade mindre tiltalende våde pletter på tøj og møbler
så er han altså bare så ufatteligt dejlig at putte med!

Fra : Jacob

Dato : 19-08-05 20:18

"who cares" <trine@pixiemachine.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ælter, og hans hygge-savl efterlade mindre tiltalende våde pletter på tøj
> og møbler så er han altså bare så ufatteligt dejlig at putte med!

Min kat Mokka savler også, når han hygger sig. I øvrigt "ælter" han også ud
i fri luft mens han spiser noget han synes er rigtigt lækkert, eller når han
bliver kælet mens han sidder på skødet.

Mvh Jacob

Fra : Kate

Dato : 19-08-05 20:48

"who cares" <trine@pixiemachine.com> wrote in

> [...]
> hvorefter han så putter sig og trukker sig ind til en. Så sætter
> motoren ind, og han brummer og snorker en stund, hvorefter

Det er jo stort set Lante du beskriver og han er bestemt ikke taget
for tidligt fra, han boede hos sin opdrætter til han var fyldt 2 år

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : anja rasmussen

Dato : 20-08-05 08:28

> [...]
> skøøønt at mundvandet tapløber når de ælter og bare har det trygt og rart.

hehe jeg har to der ælter og den ene har et mundvandsproblem i den grad
når vi skal kæle*gg*

Med venlig hilsen
anja rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina

Dato : 19-08-05 17:08

--
Tina
> [...]
>
> Så er det rigtigt med at de ælter når de er taget for tidligt fra?
>
> Og har jeg ret når jeg mener at, Rocke ikke mente han var færdig med at

Hej Allan

Vores katte (egen avl) på 2 år til november, som har deres mor lige op af
sig, ælter stadig, når de rigtigt skal hygge sig på os eller på en lækker
pude, og de er jo ikke taget for tidligt fra deres mor

Der er mange katte, der stadig dier, når de er 14 uger, og også mere - det
kommer helt an på, om de får lov for moaaar, for gør de det, så er det jo
ren hygge

Venlig hilsen

Tina
--
DK Heart & Soul
Skovkatte- og exotic-killinger til salg.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 19-08-05 17:10

Allan wrote:
> Så er det rigtigt med at de ælter når de er taget for tidligt fra?

Det jeg har hørt, er at de æltende bevægelser bruger killingen til at få
mælken frem i die vorten. Det sikrer forsyningen mens den drikker.

Men de fleste katte jeg har kendt har æltet, når de har været i rigtigt godt
humør (kælet mm). Og de er næppe taget tidligt fra moderen allesammen, så
mon ikke det mere et et instink der ligger i dem.

--
/Lars

Forum for DVD+HDD optagere:
www.recordere.dk

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 19-08-05 17:13

Allan skrev:

> Så er det rigtigt med at de ælter når de er taget for tidligt fra?

Nej, det er ikke rigtigt. Det er et almindeligt udtryksmiddel - som
f.eks. spinden - hos de fleste katte.
Når det er sagt, så kan man godt komme ud for, at en kat, der er taget
for tidligt fra, vil ælte noget oftere end katte i almindelighed, og så
vil det ofte være kombineret med sutten på fremstikkende ting på ejeren,
så som skjorteknapper, hår, øreflipper osv.

Niels Peter

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 19-08-05 17:19

> [...]
>
> Så er det rigtigt med at de ælter når de er taget for tidligt fra?
>
> Og har jeg ret når jeg mener at, Rocke ikke mente han var færdig med at

Hej Allan

Efter min bedste overbevisning er "katten ælter fordi den er taget for
tidligt fra sin mor" en gammel skrøne! Selvfølgelig kan katten godt ælte
fordi den er taget for tidligt fra sin mor, men mine fire katte, som
IKKE er taget for tidligt fra deres mor ælter også...

Jeg tror, at det kattene ælter fordi de føler sig trygge og at de gør
det når de har det ekstremt dejligt - som da de som små lå og pattede
hos deres mor.

Bare min mening :)

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : JytteJ

Dato : 19-08-05 18:55

> [...]
>
> Så er det rigtigt med at de ælter når de er taget for tidligt fra?
>
> Og har jeg ret når jeg mener at, Rocke ikke mente han var færdig med at

Æltning er faktisk en mild og uskadelig form for adfærdsforstyrelse, lidt i
stil med når mennesker ryger eller spiser chokolade for hyggens/trøstens
skyld.
Misserne gør det, fordi det minder dem om noget rart, og de hygger sig med
det.

VH.
JytteJ

Fra : Allan

Dato : 19-08-05 20:42

"Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse
> Hej Ng
> Jeg har altid troed at grunden til at katte ælter, er den, at de er taget
> for tidligt fra mormis.

Tak for svar fra NG.

Nu er min sammenføring endnu mere perfekt

He He
Nej men jeg var skam ikke bange for hans ældning men jeg undrederede mig
lidt.

Mvh Allan og mine 2 tyraner

Fra : who cares

Dato : 19-08-05 20:45

> [...]
>
> Så er det rigtigt med at de ælter når de er taget for tidligt fra?
>
> Og har jeg ret når jeg mener at, Rocke ikke mente han var færdig med at

ved det er "æltning" tråden omhandler, men siden mundvand også er noget der
er blevet berørt, tillader jeg mig at spørge hvorfor katte til ider griber
fat om en og bider i ens hånd eller arm, når man nusser dem?
er det fordi de bliver over-kæle eller kilder det lige pludseligt eller hvad
sker der? for de spinder jo, og smider sig lystigt ned og ruller rundt og
vil nusses.. mon det kammer over på et tidspunkt?

Fra : Allan

Dato : 19-08-05 20:51

> [...]
> hvad sker der? for de spinder jo, og smider sig lystigt ned og ruller
> rundt og vil nusses.. mon det kammer over på et tidspunkt?

Katten vil da lege med dig som om du du er en kat

Det er helt naturligt.
Mvh Allan

Fra : who cares

Dato : 19-08-05 21:09

> Katten vil da lege med dig som om du du er en kat
>
> Det er helt naturligt.
> Mvh Allan

sålænge det er som en kat.. for jeg vil nædig have samme behandling som hans
pelsmus får

Fra : Allan

Dato : 19-08-05 21:13

> sålænge det er som en kat.. for jeg vil nædig have samme behandling som
> hans pelsmus får
Og havde du været kat. ja så havde du nok fået et par skrammer der

Lige børn leger bedst. He He.

Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-05 21:08

> [...]

> sker der? for de spinder jo, og smider sig lystigt ned og ruller rundt og
> vil nusses.. mon det kammer over på et tidspunkt?

Det er en reaktion på overstimulation. Også selvom kattene indimellem selv
indbyder til kælen og hygge. Oversat til menneskesprog, så bliver det hele
bare pludselig for meget, og en af de få "ventiler" katten kender til for at
komme af med overstimulationen, er at bide. Mange katte bider ikke i sådan
en situation, de vælger simpelthen at fjerne sig og gå lidt afsides et par
minutter når det bliver for meget for dem. Og nogle katte har lettere ved at
blive overstimuleret end andre.

Overstimulationen kan undgås ved, at man kender kattens signaler, og
respekterer de første tegn på, at nu har den fået nok. Kattenen har
individuelle signaler, nogle slår lidt kraftigere med halen, nogle lægger
ørerne lidt tilbage, hos nogle katte ændrer pupillerne sig hurtigt, og hos
andre katte kan det være noget helt fjerde, femte, sjette, etc.
Læg mærke til kattens adfærd lige inden den bider, og væn jer til at stoppe
legen/kæleriet dér. Når det kommer så vidt at kattens signaler bliver så
tydelige at man kan se dem, har den allerede været igennem alle de andre
forvarsler, der ikke er synlige for det menenskelige øje. Fx "et vip med 3.
knurhår nederst fra venstre" og lign. små signaler, vi mennesker ikke lægger
mærke til overhovedet, men som en anden kat ville opfange med det samme.

Tina

Fra : who cares

Dato : 19-08-05 21:34

"Tina F." <wunjo(a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Overstimulationen kan undgås ved, at man kender kattens signaler,

jep.. vi har afluret dem.. det tog nu ikk lang tid, for han er så ufatteligt
kælen at han i løbet af bare en dag, kommer og smider sig foran en, at det
ikke har taget os meget længere end det, at genkende hans "logren"..

Men rart lige at vide hvad der gør han bider, hvis man ikke stopper... så
mange tak for det

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-05 22:18

> [...]

> kælen at han i løbet af bare en dag, kommer og smider sig foran en, at det
> ikke har taget os meget længere end det, at genkende hans "logren"..

Det er ikke al smiden sig på ryggen der betyder "nus mig". Ud over "nus
mig", som det _kan_ betyde, betyder det i høj grad, at katten er tryg og
viser dig/jer uforbeholden tillid. Bugen er kattens mest private område. Med
andre ord: Ved at katten triller om på ryggen når den ser jer, betyder det,
at den er glad for jer, og ganske tilfreds med de forhold I byder den.

> Men rart lige at vide hvad der gør han bider, hvis man ikke stopper... så
> mange tak for det

Velbekomme.

Katteadfærd er en spændende verden.

Tina

Fra : Leyna

Dato : 20-08-05 12:28

On Fri, 19 Aug 2005 22:07:49 +0200, "Tina F." <wunjo(a)webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>minutter når det bliver for meget for dem. Og nogle katte har lettere ved at

Det er slet ikke min erfaring. Når mine katte griber fat om hånden (og
holder fast med alle kløerne ude), så begynder de lystigt at "gnave"
løs i fingrene. Der er absolut ingen tegn på afvisnign fra deres side,
så jeg må indrømme at jeg da tager det som ren kælenskab.

Kattene bider ikke hårdt. De har aldrig lavet det mindste hul i huden
på mig (i hvert fald ikke i den situation), og jeg har meget sart og
meget tynd hud på hænderne pga. eksem.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk