killingerne nyser
Fra : Line (aslyne)

Dato : 18-08-05 23:08

Hej..
Hvor længe er det acceptabelt at killingerne går og nyser?
Var jo ved dyrlæge i sidste uge hvoir de fik diagnosen Toga.. som jeg
ikke kan finde på nettet. Men da jeg ringede til dyrlægen idag, foreslog
han at de skulle have penicillin.
Er der nogen der har prøvet det??

Med venlig hilsen, og lettere forvirret
Line
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Camilla Baird

Dato : 18-08-05 23:47

Line (aslyne) wrote:
> [...]
> Var jo ved dyrlæge i sidste uge hvoir de fik diagnosen Toga.. som jeg
> ikke kan finde på nettet. Men da jeg ringede til dyrlægen idag, foreslog

Hvor længe må killinger nyse?
Det kommer vel an på, om det er hele tiden, eller om de (f)nyser
sjældent. Er det hele tiden, ville jeg snakke med dyrlægen omgående.

Angående denne mystiske togavirus diagnose...
Jeg ville forlange en uddybning af denne diagnose... Dyrlægen må have
noget om denne diagnose på skrift...

mvh Camilla

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 19-08-05 00:33

Line skrev i en meddelelse...

> Var jo ved dyrlæge i sidste uge hvoir de fik diagnosen Toga.. som jeg
> ikke kan finde på nettet.

Kan godt forstå at du er lettere forvirret, det er jeg også nu jeg satte en
efterforskning igang for at finde ud af noget om Togavirus. Der er faktisk
masser af læsestof på internettet, det er bare lige med at finde det - og
jeg er endnu ikke stødt på noget der løser det store mysterium, nemlig hvad
det helt præcis har at gøre med dine snottede killinger (eller også er det
bare mig der mangler dyrlægeuddannelsen )

Her er lidt uddrag af hvad jeg har skrabet sammen på nettet - med links til
kilder:

Togavirus (l. toga - kappe)

Enkelttrådet RNA virus. Rubellavirus (røde
hunder).Eastern/Western/Veneauelan equine

encephalitis virus. Sindbis virus . Chinungunya virus. O'nyong-nyong virus.
Ross river

virus

Kilde:
http://64.233.183.104/search?q=cache:02v0yuR9ZykJ:biologi.uio.no/plfys/haa/system/virus.pdf+togavirus+%2B+dyr&hl=da

TogaviridaeGenus: Alphavirus (used to be known as "Group A"
arboviruses)Genus: Rubivirus (rubella virus)Characteristics: Table
2.2*toga = cloakAcquire envelope by budding through cell membranes. All
Alpha viruses are transmitted by mosquitoes. May neurotropic strains
including - Eastern encephalitis, Western encephalitis, Venezuelan equine
Encephalitis, Ross river virus, Chikungunya virus. The alpha viruses produce
inapparent infections in birds, mammals, or reptiles. Virus transmitted to
humans by mosquito bite and then causes encephalitis-like disease.Rubella is
separated out in its own genus because it is not arthropod-borne. Causes a
measles-like disease that is not severe, but which can cause congential
defects in fetus.Kilde:
http://csm.jmu.edu/biology/courses/bio444_544/Chapter2.html

The Togaviridae comprises of 4 genera: Alphavirus, Rubivirus, Pestivirus,
and Arterivirus. The only member of the rubivirus genus is rubella. The
Pestivirus genus contains 3 viruses of veterinary importance; bovine
diarrhoea virus, hog cholera virus, and border disease virus. The
arterivirus genus contains a single member; equine arteritis virus. The
alphavirus genus has 25 members of which 11 are recognized to be pathogenic
for man. All alphaviruses are mosquitoe-borne and are geographically
distributed mainly in the new world.

Kilde: http://virology-online.com/viruses/Arboviruses2.htm

The togaviruses are a major group of infectious agents that cause disease in
man and domestic animals. Among these are horse encephalitis, classical
swine fever, border disease and bovine diarrhea.

Kilde: http://www.cals.ncsu.edu/research/planning/2000report.html

Så vidt jeg har læst mig frem til er Togavirus ved at være sjældent på vores
breddegrader, men om det kun gør sig gældende i mennesker (på grund af
vaccinationsprogrammer for blandt andet røde hunde og mæslinger) eller om
det også gælder for dyr, det kan jeg ikke læse mig frem til. Jeg er i hvert
fald kun stødt på en dyrerace der decideret beskrives som smittet med Toga,
og det var norske laks det drejede sig om.

Men prøv lige at spørge din dyrlæge hvad han helt bestemt henviser til når
han siger Toga, for Toga er altså hovedbetegnelsen for en række viruser - og
jeg er i hvert fald blevet ret så nysgerrig efter at vide, hvilken
undergruppe - og hvilken sygdom - han mener dine mitter er smittet af.

Og god bedring til dem for resten. Med hensyn til hvor længe det er
acceptabelt at killinger snotter, så synes jeg ikke det er acceptabelt
overhovedet. Det har en årsag og den årsag bør findes og behandles. Katte
har ikke godt af at være snottede, det er et symptom på et eller andet. Jeg
kan så supplere med at jeg har en huskat gående herhjemme på knap fire år
der er mere eller mindre kronisk snottet (ikke så meget med nys men med
meget tørt og sejt snot i næsen og rallende vejrtrækning). Det er et symptom
på hendes dårlige immunforsvar, men hun er tjekket hos dyrlægen, hun fejler
ikke noget derudover og får den luft hun skal ned i lungerne. Så jeg må bare
finde mig i at hun snorker om natten

Uh, laaaaaaang besked på sådan et sindssygt tidspunkt. Tror jeg skynder mig
i seng nu, og håber du kan bruge noget af det jeg har skrabet sammen. Sig
endelig til hvis du har brug for mere, så graver jeg lidt dybere.

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Line

Dato : 22-08-05 10:11

Det er ved at tage af nu, med nysene. Det har nok været 15 nys om dagen,
når det har været værst. Jeg har nok bare tendens til at være pylret.
Tænker på om jeg måske har münchausen By Proxy ;)

Men jeg er hvertfald glad for at jeg har fundet denne nyhedsgruppe. Det
er både spændende og sjovt at høre hvad I andre oplever. Også lidt trist
når jeg hører om forsvundne katte og syge katte.

Om ikke andet, så skrives vi jo ved.
Knus Line