Min ene hankat.
Fra : Dimera

Dato : 15-08-05 22:59

Hej.
Jeg har fire indedørs katte. Mine ældste er "tvillingèr" på 12 år. Min røde
hankat har siden jeg skiftede kattebakke, og badeværelse, skidt, og tisset i
sengen. Han havde det problem da han var helt ung. Fik et et råd om at
drysse peber i sengen. Han fik tidligt konstateret urinvejsprobler, så de ,
er alle fire på skånekost. Nu har det stået på et halvt år.
Hilsen Dimera

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-08-05 23:21

Du stillede det samme spørgsmål for 11 dage siden i gruppen og fik flg.
svar:

----------------------------
Har du haft ham til dyrlæge og fået checket nyrer, blodsukker og urinveje?
Hvis du ikke har haft ham til et større check hos dyrlægen (eller måske en
second oppinion) skal du begynde med det.

Urenlighed (især på opsigtsvækkende steder som fx. sengen) er ofte et tegn
på smerter eller ubehag hos katten. Især bør man være på vagt med en ældre
kat, der er kommet i den alder hvor man begynder at få skavanker.

Med venlig hilsen
Gainsbourg
----------------------------
Jeg har oplevet det samme og var heldigvis ved dyrelægen med det samme.
Katten havde fået problemer med urinvejene pga. det tørfoder der blev
givet sammen med det våde. Nu benytter vi specielt tørfoder der ikke
danner disse krystaller.
Jeg er helt enig i det andet svar. Når en kat pludselig tisser i sengen,
så er det fordi der er noget helt galt og ikke fordi den pludselig ikke
kan finde ud af det mere.

Mvh
Bo
-----------------------------
Da du ikke har svaret i tråden eller givet nogen feed-back i øvrigt om, hvad
de nye dyrlæge undersøgelser har vist, kan vi jo ikke rådgive dig.

Du tilføjer i denne nye tråd, at katten tidligere har haft urinvejsproblemer
og at den har haft disse symptomer i et halvt år nu. Det skal vel
forhåbentlig ikke forståes, som at katten har gået i ½ år med disse
problemer _uden_ at du har søgt dyrlæge med den før nu? Eller at du stadig
ikke har søgt dyrlæge?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Camilla Baird

Dato : 15-08-05 23:21

Dimera wrote:

> [...]
> drysse peber i sengen. Han fik tidligt konstateret urinvejsprobler, så de ,
> er alle fire på skånekost. Nu har det stået på et halvt år.

Urenlighed kan skyldes mange ting...

Først er det vigtigt at udelukke fysisk ubehag - hvad siger dyrlægen?
Spøger urinvejsproblemerne muligvis igen?

Når fysisk ubehag er udelukket, kan man begynde at se på andre årsager
til urenligheden.
Fx den nye bakke - er den anderledes end den gamle (låg/ikke låg? luge/
ikke luge?)? Har du også skiftet grus?
Fx det nye badeværelse - står kattebakken meget anderledes end før? er
der nye lyde eller lugte derude?
Nogle gange er det meget små forandringer, der frustrerer katten...

mvh Camilla