fældning
Fra : Myggen

Dato : 14-08-05 13:08

Kan man på nogen måde fremskynde fældning??

Vores kat har fældet ufatteligt meget de sidste to måneder, og det synes
bare at blive værre og værre. Altså det er ikke sådan han bliver skaldet
eller noget, pels har han nok af, vi synes bare det bør stoppe på et
tidspunkt. men gør det det, eller er der bare nogen katte der konstant
fælder??

Dyrelægen siger han er sund og rask og får de vitaminer og mineraler han
skal have, så det kan jo ikke rigtigt være derfor..

Håber nogen kan hjælpe

Myggen

Fra : JytteJ

Dato : 15-08-05 10:31

"Myggen" <trine@pixiemachine.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Dyrelægen siger han er sund og rask og får de vitaminer og mineraler han
> skal have, så det kan jo ikke rigtigt være derfor..

Min lille britepige gør det samme. Hun fælder en masse underuld for tiden,
og jeg har spurgt hende om hun sveder.
Men hvis katten hverken er skaldet, er frustreret eller er syg, så tror jeg
altså ikke der er noget at bekymre sig om, de fælder bare.
Hvilken race er det ?

VH.
JytteJ

Fra : who cares

Dato : 15-08-05 12:23

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men hvis katten hverken er skaldet, er frustreret eller er syg, så tror
> jeg altså ikke der er noget at bekymre sig om, de fælder bare.

Han er almindelig huskat (det er i hvert fald hvad hans papirer siger). Han
er dog en forholdsvis stor kat (ikke forstået som at han er tyk eller
noget). Han er kun lige blevet et år, og har lige rundet de 6 kilo - og som
sagt uden at være tyk eller overvægtig på nogen måde. Og så synes jeg han
har en smule tykkere/længere pels end de huskatte jeg tidligere har stiftet
bekendtskab med.
Og uden at være helt sikker på det, kunne jeg forestille mig der forekommer
den slags forskelle i fysisk størrelse og pels.

Han fejler desuden ingenting (han holder det i hvert fald MEGET godt skjult
hvis han gjorde), og han virker på ingen måde frustreret.. Men måske han
bare har det varmt, eller trænger til at komme af med lidt pels. Synes bare
hand fældningsperiode er lidt lang..

Mvh
Myggen

Fra : Pernille Lundahl Sch~

Dato : 15-08-05 16:42

Hejsa,

> [...]
> har en smule tykkere/længere pels end de huskatte jeg tidligere har stiftet

Der har du svaret En kat på omkring et år skal tilsyneladende (jeg
har nu set det med 5 stk!) have udskiftet al sin killingepels med
voksenpels. Og de FÆLDER i en evighed og hvis man er rigtig heldig
filtrer pelsen også fordi al den gamle underuld bare bliver hængende i
store totter i stedet for at falde af, og der er pels allevegne. Når det
så falder sammen med sommerperiode og lidt skiftende varmere
temperaturer, bliver det helt perfekt *griner*

That's life, det tager et par måneder - hjælp evt. missen med en stålkam
eller noget andet, der kan pille den løse pels af. Trøst dig så med at
når denne fælderunde er overstået bliver det næppe så slemt de næste par år!

/Pernille
www.garion.dk

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 15-08-05 17:24

> [...]
> denne fælderunde er overstået bliver det næppe så slemt de næste par år!

Øv, det er der vist nogen der har glemt at fortælle mine katte. De er 2 og 5
år og de har altid fældet helt vildt. Får det helt dårligt hvis der skulle
dukke uventede gæster op da der altid er hår overalt. Også efter jeg lige
har gået amok med støvsugeren. De fleste af dem jeg kender er heldigvis
ligeglade (de får en tur med fnugrullen inden de går)

Linda

Fra : who cares

Dato : 15-08-05 17:40

"Pernille Lundahl Scharff" <pernille@brunholm-scharff.dk> skrev i en
meddelelse news:4300b7aa$0$2331$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> for at falde af, og der er pels allevegne. Når det så falder sammen med
> sommerperiode og lidt skiftende varmere temperaturer, bliver det helt

Arh! Det er derfor... i alle de år jeg har haft kat må det være gået min
næse forbi. Men det må skyldes at mine tidligere katte har kunne gå ud og
ind som det passede dem, så deres af-fældede hår ikke var koncentreret på så
"lille" et område som når man har en indekat

Jamen det er da skønt.. hehe.. har oplevet store nuller-mændslignende totter
der flyver af ham når han jagter sin pels-mus
Men altid nogetdet stopper på et tidspunkt.

Rigtig mange tak for svaret..

Myggen