Hvor meget mad - og spise ude i byen?
Fra : Arne Rasmussen

Dato : 13-08-05 21:34

Hej - jeg har en hunkat - som vel er mellemstørelse på en almindelig
huskat - hun er måske lige en anelse tynd - men ikke undervægtig
Se nu undrer det mig lidt - hun har siden 8 juli spist 1,5 kg tørfoder (som
er det eneste hun får) - er der ikke noget der tyder på at hun spiser ude? -
evt. får sig lidt vildt af og til - synes det er meget lidt hun har
spist - hun har de sidste 3 uger lagt en spidsmus eller 2 til mig hver
morgen - men er nu holdt op - nok fordi jeg ikke spiste dem - eller også
fordi hun har nappet alle i området - nå men altså - er det ikke sandsynligt
at hun spiser "ved siden af" ?

Mvh
Arne Rasmussen

Fra : Sabina H.

Dato : 13-08-05 22:05

Arne Rasmussen wrote:
> [...]
> jeg ikke spiste dem - eller også fordi hun har nappet alle i
> området - nå men altså - er det ikke sandsynligt at hun spiser "ved

når hun tydeligt har et talent for at fange vildt, er sansyneligheden ret
stor....
mht konsumeringen af foderet kommer det lidt an på lødigheden af det foder
du bruger..... personligt bruger jeg 4 kg foder (royal canin) til 3 katte på
en måned, dvs hver kat spiser mellem 1 og 1,5 kg foder hver på en måned uden
yderligere fodring andet end guf indimellem.. så sådan løseligt udregnet
virker det umiddelbart som om hun spiser fint nok, medmindre dit foder er af
en mindre lødig variant (whiskas eller andre "billigere" mærker).... er det
tilfældet supplerer hun nok selv ;)

du kan være ret sikker på at grunden til at hun forærer spidsmusen til dig,
er fordi de er giftige og kattene derfor ikke spiser dem ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Sabina H.

Dato : 13-08-05 22:07

Sabina H. wrote:
> [...]

hov, kom til at tænke på om hun var neutraliseret??
hvis ikke, kan det sagtens have noget med hendes foderstand at gøre, fordi
fertile hunkatte ofte er plaget af hormoner og derfor tyndere end
neutraliserede hunkatte....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Arne Rasmussen

Dato : 13-08-05 23:04

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> wrote in message

> [...]
> hvis ikke, kan det sagtens have noget med hendes foderstand at gøre, fordi
> fertile hunkatte ofte er plaget af hormoner og derfor tyndere end

Ja det er hun - altså neutralisert

Mvh
Arne

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-08-05 22:10

> Se nu undrer det mig lidt - hun har siden 8 juli spist 1,5 kg tørfoder
> (som er det eneste hun får) - er der ikke noget der tyder på at hun spiser
> ude? - evt. får sig lidt vildt af og til

Jo, det lyder bestemt i underkanten - kan være at hun har fundet sig en
ekstra madmor et sted... Evt. kan du jo "sende en besked med hende" ved at
hæfte en seddel i hendes halsbånd, hvis du vil have stillet nysgerrigheden.

>- hun har de sidste 3 uger lagt en spidsmus eller 2 til mig hver morgen -
>men er nu holdt op - nok fordi jeg ikke spiste dem

Det er vist en kærlighedserklæring når ens kat kommer med noget den har
nedlagt, hvad enten det er mus, fugle eller regnorme...

Katte spiser, ligesom de fleste mennesker, heller ikke spidsmus. Mange
spidsmus arter er nemlig giftige og den almindelige danske spidsmus har
desuden kirtler på siden af kroppen, der afgiver en ubehagelig lugt. Derfor
lader mange rovdyr dem som oftest ligge, når de får snust lidt til dem.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Arne Rasmussen

Dato : 13-08-05 23:06

Ja det med spidsmusene ved jeg - havde engang en kat i et kollektiv der
spiste dem uden for og kastede dem op indenfor - der var tit mus i samlesæt
i det kollektiv

Mvh
Arne Rasmussen