knurhår
Fra : Myggen

Dato : 11-08-05 11:21

Hejsa

Er der nogen der ved hvorfor katte har knurhår? Altså hvad bruges de til?

Myggen

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-05 16:40

"Myggen" <trine@pixiemachine.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Er der nogen der ved hvorfor katte har knurhår? Altså hvad bruges de til?

De bruges til at føle med. Områderne hvor knurhårne sidder, er fulde af
nerver, som leder de signaler der kommer fra knurhårene op til hjernen, hvor
katten danner et "billede" af, hvordan noget ser ud. Fx hvis den har hovedet
inde i et mørket hul, kan den vha knurhårene vurdere størrelse,
forhindringer i hullet, temperatur og en række andre ting.
Knurhårene bliver også brugt til kommunikation.

Ud over de knurhår kattene har på hver sin side af "kinderne", har den også
knurhår over øjnene og lidt oppe ad benene.

Man må aldrig klippe knurhårene af en kat. Det vil svare til at klippe både
fingrer og tæer af et menneske.

Tina

Fra : Denise

Dato : 11-08-05 17:01

Tina F. wrote:
> "Myggen" <trine@pixiemachine.com> skrev i en meddelelse
>
> Ud over de knurhår kattene har på hver sin side af "kinderne", har
> den også knurhår over øjnene og lidt oppe ad benene.

Ikke at forglemme under hagen, som de bruger når de skal spise og drikke
vand, så de ved hvornår tungen rammer vandet eller maden.

--
Hilsen Denise

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-05 18:47

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke at forglemme under hagen, som de bruger når de skal spise og drikke
> vand, så de ved hvornår tungen rammer vandet eller maden.

Yep, dem glemte jeg lige i farten

Andys knurhår på hagen ligner skægstubbe )

Tina

Fra : Myggen

Dato : 11-08-05 17:07

"Tina F." <wunjo(a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> knurhår over øjnene og lidt oppe ad benene.
>
> Man må aldrig klippe knurhårene af en kat. Det vil svare til at klippe

Hm.. det var ganske lærerigt at læse Tina.. Rigtig mange tak.
Jeg kunne vel egentligt have sagt mig selv at katten bruger dem når der
eksempelvis er mørkt, men jeg tænkte slet ikke i de baner..

Jeg har godt lagt mærke til vores kat har dem over øjnene også, men vil da
lige se dem på benene, for det kan jeg ikke mindes at have lagt mærke til.

Jeg kunne aldrig finde på at klippe dem, for som sagt har jeg altid ment de
har en funktion (ellers var de der jo ikke)...

Men jeg vil lige tillade mig at spørge; Jeg formoder de vokser, da mine
forældres katte indimellem er kommet hjem med knækkede knurhår, og vi har
endda fundet knurhår i ny og næ på gulvet, så de må jo tabe dem indimellem.
Men vokser de hele tiden, eller vokser de kun ud (altså når katten har tabt
et)???
Vores kat har nemlig meget lange knurhår, mens mine forældres kat havde
noget kortere..

Måske lidt mærkeligt spørgsmål men håber du - eller andre - forstår hvad jeg
mener

Trine

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-05 18:46

"Myggen" <trine@pixiemachine.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har godt lagt mærke til vores kat har dem over øjnene også, men vil da
> lige se dem på benene, for det kan jeg ikke mindes at have lagt mærke til.

De sidder som et par stride hår lidt oppe ad haserne

> [...]
tabt
> et)???
> Vores kat har nemlig meget lange knurhår, mens mine forældres kat havde

Knurhår vokser til en størrelse der er genetisk bestemt, ligesom alt andet
hår. De har en cyklus med grofase, hvilefase og afstødningsfase, præcis lige
som alt andet hår. Hvor længe de forskellige faser varer, det ved jeg ikke.

Nogle katte har lange knurhår, andre har nogle der er lidt kortere. Der er
ikke en "standard for knurhår"

Tina

Fra : Bettina Hansen

Dato : 11-08-05 17:29

Hej Tina

Tina F. wrote:
> Man må aldrig klippe knurhårene af en kat. Det vil svare til at klippe både
> fingrer og tæer af et menneske.

Jeg er enig i at man ikke skal klippe knurhårene af sin kat men
analogien om at klippe fingre og tæer af et menneske mener jeg nu ikke
holder.

Katte kan jo f.eks. godt finde på at bide knurhårene af hinanden under
den gensidige pelspleje - og den "forulempede" part finder sig normalt i
det uden så meget som et miv. Det samme ses også hos chinchillaer - at
den ene pludselig kan mangle alle knurhår men der i øvrigt ikke er tegn
på slåskamp eller fjendskab imellem dem - nerverne bag knurhårene hos
chinchillaer er mindst lige så følsomme som hos katte... Hvis det føltes
ligesom når et menneske får gnavet fingre eller tæer af tror jeg altså
ikke at de ville finde sig i sådan en behandling uden videre ;)

Men i og med at knurhårene har en funktion bør man selvfølgelig ikke
klippe dem af uanset om det gør meget ondt, lidt ondt eller slet ikke
ondt på dyret...

I øvrigt ser en kat uden knurhår ret fjollet ud - og en chinchilla uden
knurhår ser direkte latterlig ud ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-05 18:53

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Katte kan jo f.eks. godt finde på at bide knurhårene af hinanden under
> den gensidige pelspleje - og den "forulempede" part finder sig normalt i

Jeg mente ikke smerten, men funktionen der bliver frataget katten ved et
overgreb af et menneske.

Fordi dyr selv gør noget under gensidig pelspleje, er det ikke ensbetydende
med, at det er ligegyldigt for katten.

Katte der har mistet knurhårene på en eller anden måde, orienterer sig ikke
så godt, og er det alle knurhårene der mangler, kommer de oftere galt afsted
end artsfællerne med knurhår.

> [...]
> ligesom når et menneske får gnavet fingre eller tæer af tror jeg altså
> ikke at de ville finde sig i sådan en behandling uden videre ;)

Det er stadig ikke smerten jeg sammenlignede med, men det pludselig at miste
noget vitalt.

Folk uden fingre og tæer lever med det fordi de ikke kender andet, en kat
der aldrig har haft knurhår gør det samme, men folk eller katte der
pludselig mister fingre/knurhår, mister fra det ene øjeblik til det andet en
evne de havde før.

Tina

Fra : Battlefield´s

Dato : 11-08-05 19:07

Hej
Jeg har en blind kat på 11 ½ år. Hun bruger meget sine knurhår til at
orientere sig. Hun bevæger sig forsigtigt rundt i huset og hvis hendes
knurhår støder imod noget stopper hun og vender rundt eller går udenom.
Heldigvis klarer hun sig fint, hun er stadig "boss" over de andre og kan
forfølge dem rundt i stuen, hvis de ikke opfører sig som hun synes at de
skal
Hilsen Vibeke
Battlefields siamesere

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-05 19:57

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Heldigvis klarer hun sig fint, hun er stadig "boss" over de andre og kan
> forfølge dem rundt i stuen, hvis de ikke opfører sig som hun synes at de

Skønt at høre, at hun klarer sig godt

Tina

Fra : Battlefield´s

Dato : 11-08-05 20:25

> Tina

Hej Tina
DET gør hun!!
Når bare vi ikke flytter rundt på møblerne. Heldigvis er vi ikke selv så
interesserede i at flytte rundt, så det går nok
Det ser dog lidt sjovt ud, når jeg f.eks. sidder på en spisetuestol, som jo
derfor er rykket lidt ud i forhold til hvor den normalt står, så står hun på
bagbenene lidt for langt fra stolen og fægter med forbenene ud i luften for
at finde stolen, så hun kan komme op på skødet af mig. Men så er det jo bare
at løfte hende op
Hilsen Vibeke
Battlefields siamesere
http://home1.stofanet.dk/battlefield

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-05 23:45

> Når bare vi ikke flytter rundt på møblerne. Heldigvis er vi ikke selv så
> interesserede i at flytte rundt, så det går nok

Selv helt "normale" katte kan som regel ikke lide at der bliver flyttet om
på møblerne. Alt skal være præcis som det altid har været. )

Man lærer at indrette sig

Tina

Fra : Bettina Hansen

Dato : 11-08-05 20:26

Tina F. wrote:
> [...]
> så godt, og er det alle knurhårene der mangler, kommer de oftere galt afsted

OK - så misforstod jeg - jeg har tidligere hørt folk der mente at det
var forbundet med stor smerte for en kat at få klippet knurhår pga. de
mange nerver ved knurhårenes rod - derfor troede jeg at det var det du
mente.

Jeg mener nu stadig at analogien er overdrevet og misvisende. Et
mennesker der pludselig mister både fingre og tæer er betydeligt mere
handicappet end en kat der mister alle knurhår. Et menneske der mister
tæer og fingre vil være ude af stand til at gå, tage tøj på, løfte ting
(glas, bestik osv) og vil derfor være stort set 100% afhængig af hjælp i
en længere periode. Katte der mister alle knurhår er stort set i stand
til at fungere normalt.

Kattenes knurhår har også helt andre funktioner end menneskets fingre og
tæer. En bedre analogi ville vel være at sammenligne med et menneske som
midlertidigt mister en del (måske omkring 10-20%) af synet.

> [...]
> der aldrig har haft knurhår gør det samme, men folk eller katte der
> pludselig mister fingre/knurhår, mister fra det ene øjeblik til det andet en

Som tidligere skrevet mener jeg heller ikke at man bør klippe knurhårene
af en kat, men det var analogien med at klippe fingre og tæer af et
menneske som jeg mener giver et helt forkert billede af knurhårenes
betydning for katten - ja de har en funktion men katten kan stadig
navigere og kommunikere uden knurhår - knurhårene er trods alt kun
senkundære for en normal kats navigations- og kommunikationsevne. Det er
klart at knurhårene har en større betydning for en kat som er blind, men
en normal kat bruger trods alt primært synet og sekundært knurhårene til
at orientere sig med.

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-05 23:47

> Jeg mener nu stadig at analogien er overdrevet og misvisende. Et
> mennesker der pludselig mister både fingre og tæer er betydeligt mere
> handicappet end en kat der mister alle knurhår.

Jeg er bestemt ikke enig, og vi bliver ikke enige, så lad os stoppe
diskussionen her.

Tina

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 12-08-05 10:32

Bettina Hansen skrev:

> Det er
> klart at knurhårene har en større betydning for en kat som er blind, men
> en normal kat bruger trods alt primært synet og sekundært knurhårene til
> at orientere sig med.

Ikke på nært hold - katte er langsynede, og knurhår og andre varbørster
er netop beregnet til når ting er for tæt på, til at de kan se dem tydeligt.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Bettina Hansen

Dato : 12-08-05 11:37

Niels Peter Hansen wrote:
> Ikke på nært hold - katte er langsynede, og knurhår og andre varbørster
> er netop beregnet til når ting er for tæt på, til at de kan se dem
> tydeligt.

Jeps - så en kat uden knurhår vil have sværere ved at fange en mus end
en kat med knurhår, men de fleste katte i dagens Danmark er ikke
afhængige af at kunne fange mus ;)

Hvis man nogensinde har set en blind kat hhv. en kat uden knurhår vil
man ikke være i tvivl om hvilken en der er mest handicappet og dermed
hvad katten primært bruger til at orientere sig...

Kender flere eksempler på katte har haft fået trimmet alle knurhår af af
en artsfælle - de har alle været i stand til at fungere normalt omend
måske ikke optimalt. Den ene af dem var en dygtig jæger og han vedblev
faktisk med at hjembringe mus, flagermus, egern mm med nogenlunde normal
frekvens ;)

Bemærk at jeg ikke siger at knurhårene ingen funktion har - jeg mener
blot ikke at de er vitale for en almindelig hus-tiger - og jeg mener
heller ikke at de har samme funktion eller samme betydning som fingre og
tæer har hos mennesker ;) Derfor mener jeg ikke at man kan sammenligne
det handicap, som en kat der mister alle knurhår pludselig har, men det
handikap som et menneske der pludselig mister fingre og tæer har.

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 12-08-05 12:30

Bettina Hansen skrev:

> og jeg mener
> heller ikke at de har samme funktion eller samme betydning som fingre og
> tæer har hos mennesker ;)

Nej, hvis man skulle sammenligne, skulle man nok forestille sig, at man
ikke rigtig kunne sanse noget, der var tættere på end en halv meters
penge, med mindre det lugtede af noget ....

Niels Peter

Fra : Kate

Dato : 19-08-05 14:21

Bettina Hansen <bettina@chin.dk> wrote in

> I øvrigt ser en kat uden knurhår ret fjollet ud

Lige præcis. Men mærkeligt nok vænner man sig til udseendet. Så meget,
at da Johan begyndte at få knurhår igen efter Oliwers død, syntes jeg i
starten at han så underlig ud. Desuden føltes han som en ubarberet mand
i starten mens knurhårene voksede ud. Alle mine katte har det med at
gnide ansigt med mig, derfor mærkede jeg hver eneste knurhårstub

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.