Hvilken kattemad foretrækker du?
Fra : Line Askov Lorenzen

Dato : 07-08-05 23:39

Jeg var i Kalles Dyrerige og shoppe, og så fik jeg en pakke IAMS
kattemad med gratis. Men da jeg begyndte at fodre killingerne med det,
syne jeg umiddelbart at de begyndte at prutte. Kan det passe?

Det kan måske også hænge sammen med at jeg en eftermiddag synes at de
skulle prøve noget anderledes. Så jeg havde købt rejer til dem.
Det kan jo godt være at det var rejerne der fik gang i prutteriet?

Normalt bruger vi noget der hedder ScienceDiet. Og det spiser de også
fint af, jeg tænker bare at det kan være at de også gerne vil prøve
noget forskelligt ind imellem. Vi har besluttet os for at vi kun vil
købe kvalitetsprodukter, og holde os langt væk fra missers, pussi eller
Whiskas.

Hvilke producenter mener du laver god kattemad?

Med venlig hilsen
Line Askov Lorenzen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 08-08-05 06:33

"Line Askov Lorenzen" <aslyne.homeKATTE@BAKKEgmail.com> wrote in message

> [...]
> Whiskas.
>
> Hvilke producenter mener du laver god kattemad?

Jeg bruger Hills og Iams, men der er flere af samme standard, f.eks. Royal
Canin. Alle kan fås hos dyrehandlere.

--
Hilsen Denise

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-05 06:38

"Line Askov Lorenzen" <aslyne.homeKATTE@BAKKEgmail.com> skrev i en

> Hvilke producenter mener du laver god kattemad?

Her bruger vi Olivers. Det mener jeg er et godt foder og samtidig er det
til, at betale sig fra.
I skal så også huske, at lave en langsom overgang, hvis i skifter
fodermærke, ellers kan det godt gå ud over kattens mave.
Ved ikke lige hvordan rejer, får en kats mave til at reagere, da vi aldrig
køber rejer.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 08-08-05 09:57

> [...]
> fodermærke, ellers kan det godt gå ud over kattens mave.
> Ved ikke lige hvordan rejer, får en kats mave til at reagere, da vi aldrig

Hejsa

Vi bruger Hills her i huset!

Rejer kan godt give "prutte" - det gør det ihvertfald ved vores katte,
ikke dårlig mave eller noget, men de prutter når de har fået rejer :)

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Myggen

Dato : 08-08-05 11:58

"Annemette Engell Hansen" <therealnaniaKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:42f71e5d933fa@nerdgirl.dk...

> [...]
>
> Rejer kan godt give "prutte" - det gør det ihvertfald ved vores katte,
> ikke dårlig mave eller noget, men de prutter når de har fået rejer :)

Hej..

Vores kat prutter så til gengæld helt vildt af iams

Trine

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 08-08-05 14:35

"Line Askov Lorenzen" <aslyne.homeKATTE@BAKKEgmail.com> skrev i en
meddelelse news:42f68d70b4972@nerdgirl.dk...

> [...]
> Whiskas.
>
> Hvilke producenter mener du laver god kattemad?

Hej Line og andre.

Min (ikke særligt lange) erfaring er, at killinger prutter, uanset hvad man
hælder på dem. De af mine katte, som jeg har "kendt" fra killing, har alle
pruttet (meget stinkende) i starten, men så er det langsomt holdt op.

Jeg har forsøgt mig lidt frem mht. tørkost, men har nu fundet noget, som
alle kattene sætter pris på - Nutro Choise. Jeg tror ikke, det kan købes ret
mange steder, men udover at det åbenbart smager godt, så har det den fordel,
at kiksene er temmeligt store, så der skal tygges for sagen, og det er vel
godt i forhold til tandsten. Iams er sådan nogle små gnallinger, som de
nærmest slugte hele.

Mvh. Camilla Hæstrup

Fra : Line

Dato : 08-08-05 21:17

> Iams er sådan nogle små gnallinger, som de nærmest slugte hele.
>
> Mvh. Camilla Hæstrup

Hej Camilla, jeg kiggede lidt på nettet, og faldte over en hadesiden for
IAMS. Der står at de laver slemme dyreforsøg, og at mit favoritmærke
Hills Science Diet er lige så slemme. Hmm.. det er svært at gøre alle
tilfreds. Egentligt synes jeg at mine killinger skal spise det op som vi
har købt, og så må jeg jo bare kigge mig bedre for når jeg skal købe nyt..

Mvh Line

Fra : Jakob

Dato : 08-08-05 23:39

In article <42f7bda8$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
aslyne.homeKATTE@BAKKEgmail.com says...

> Hej Camilla, jeg kiggede lidt på nettet, og faldte over en hadesiden for
> IAMS. Der står at de laver slemme dyreforsøg,

OK det er er nok meget offtopic men jeg kan sgu ikke lade være. Jeg
synes den side er meget amerikansk og MEGET klam. Jeg er i princippet
yderst skeptisk overfor mange af de her yderligtgående
dyreretighedsgrupper, og der er bestemt ting på den side der får den til
at lugte ret kraftigt af extremisme.

Jeg kender overhovedet ikke baggrunden for den polemik, men generelt
skal man godt nok være varsom med at tage informationer fra en kilde
fuldstændigt for gode varer. Såvidt jeg kan se stammer stort set hele
grundlaget for den kampagne fra udsagn fra en tidligere medarbejder.
Nogle af de fremførte argumenter er endda noget den medarbejder har hørt
andre omtale, sgu ikke lige så tillidsvækkende.

Og så den gabestok de har lavet det er da til at kaste op over. Nu er
jeg selv i den naturvidenskabelige branche og al ting kan jo beskrives i
vendinger så det fremstår som rendyrket ondskab.

Den side oser langt væk af fanatisme.

Just my two cents.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Denise

Dato : 09-08-05 09:06

"Line" <aslyne.homeKATTE@BAKKEgmail.com> wrote in message

> [...]
> har købt, og så må jeg jo bare kigge mig bedre for når jeg skal købe nyt..

Hej Line
Det er en tudsegammel historie, som er sværd at aflive.
Den blev tilbagevist af både dyreværnsorganisationer og af IAMS, der var
noget med med, da Iams fandt ud af hvordan de gjorde tingene på det
laboratorium, som var et eksterne laboritorie, opsagde de straks og omgående
samarbejdet.
Det siges også, at fra oktober 2004 bruger IAMS slet ikke eksterne
laboratorier mere. Man tester i stedet hos dyreejere, kenneler, internater
og hos Iams selv. Dette oplyses fra andre sider end IAMS, altså af
dyreværnsorganisationer.
Den der skriver historien er Anima som er en undergruppe af PETA, som er en
amerikansk gruppe der arbejder for at mennesker slet ikke skal have lov at
have dyr, alle dyr skal være frie, også fra udnyttelse af mennesker, nul
mælk, nul æg, nul noget som helst der stammer fra dyr. En google-søgning på
PETA vil sandsynligvis bringe mange "sjove" ting frem, som dengang de
demonstrerede foran en skole i USA, og stak blodige billeder af slagtede dyr
op i hovedet på små børn mens de fortalte at det var deres forældre der var
skyld i dyrenes død.Der er PETA medlemmer der sidder fængslet for
mordbrande, så de har åbenbart ikke de store problemer med at slå ihjel så
længe det "kun" er mennesker det går ud over. PETA er rabiate fanatikere.
(afskrevet fra Marianne´s indlæg på Dekatten

Du kan læse nogle rapporter om inspektioner hos iams fra 2004 og 2005 her :
http://www.aspca.org/site/PageServer?pagename=about_iams_statement

ASPCA - står for American Society for the Prevention of Cruelty to
Animals - altså en dyreværnsorganisation.

Der findes sikkert flere rundt omkring.

--
Hilsen Denise

Fra : Jakob

Dato : 09-08-05 10:11

In article <42f863d6$0$2338$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk says...

> mordbrande, så de har åbenbart ikke de store problemer med at slå ihjel så
> længe det "kun" er mennesker det går ud over. PETA er rabiate fanatikere.
> (afskrevet fra Marianne?s indlæg på Dekatten

Tænkte det nok, men man skal ikke surfe ret meget rundt på deres
antiiams site før det er den fornemmelse der breder sig. Alene det
sprogbrug de anvender får jo alle alarmklokker til at ringe.

Hvertfald hos mig.

Den måde de beskriver udførte forsøg på er jo decideret latterlig, og
foreninger som dem gør hvertfald ikke noget godt for dyr eller dyrs
vilkår generelt.

Men jeg synes det er fint du lige bringer disse informationer, rabiate
dyreværnsforeninger er simpelthen noget af det værste.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Søren LH

Dato : 10-08-05 18:56

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (afskrevet fra Marianne´s indlæg på Dekatten
>
> Du kan læse nogle rapporter om inspektioner hos iams fra 2004 og 2005 her

Hej Denise,

Jeg kan ikke se den side du nævner underbygger det du skriver i dit inlæg.
Nu ved jeg ikke hvor meget man skal læse af siden, men jeg har læst de
første fire afsnit. Som jeg læser det, så står der stort set at forholdene
har været som de beskrives på de Iams-kritiske sider, bare pakket ind i
neutrale vendinger. Der står så også at man (oktober 2004) forsøger at få
forholdene ændret, og det er vel så det der er sket, og det er jo også ok.
Men at det er en tudsegammel historie der er svær at få avlivet dokumenter
siden på ingen måde.

Selvom forholdene eventuelt nu er ændret, må jeg fortsat konkludere at
foderet, som det er idag, er udviklet på basis af lidelsesvoldende
dyreforsøg.

Mvh
Søren

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-08-05 19:18

Søren skrev
<Men at det er en tudsegammel historie der er svær at få avlivet dokumenter
siden på ingen måde.>

Så læg mærke til datoen på dette indlæg fra en amerikansk liste, det var
lige det ældste jeg i skyndingen kunne finde

Date: Wed, 13 Feb 2002 07:47:31 EST
Sender: Mailing List For Keeshond Fanciers
From: Judith Sookne <[log in to unmask]>
Subject: IAMS testing--apology

I apologize for posting this. The consensus on both my dog lists is that
this
is bogus. The urban legends website apparently has information on this:
http://dspace.dial.pipex.com/town/terrace/py61/iamsreponse.htm
.. I haven't read it yet. Sorry, folks--I wuz misled!!!

Judith Sookne

--
Marianne Hellemose
Skal du købe/sælge/omplacere kat, så læs her

www.katteansvar.dk

Mahatma Ghandi

Fra : Søren LH

Dato : 10-08-05 19:37

"Marianne Hellemose" <cats@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://dspace.dial.pipex.com/town/terrace/py61/iamsreponse.htm
> . I haven't read it yet. Sorry, folks--I wuz misled!!!

Jamen linket virker ikke.................

Mvh
Søren

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-08-05 21:08

Søren skrev
<Jamen linket virker ikke...............>

Nej det er fordi indlæget er 3½ år gammelt, det var blot så du kunne se at
det er en gammel sag

**Date: Wed, 13 Feb 2002 07:47:31 EST**

Fra : Denise

Dato : 10-08-05 19:59

Søren LH wrote:
> [...]
>
> Selvom forholdene eventuelt nu er ændret, må jeg fortsat konkludere at
> foderet, som det er idag, er udviklet på basis af lidelsesvoldende

Historien er skam gammel, måske ikke tudsegammel . Det er mindst 3 år
siden måske mere, jeg stødte på den først, så det passer måske godt at den
er fra 2002. Og den er lige så sejlivet som Bonsai killingerne.
Og så bryder jeg mig ikke om Anima og Peta, men det er bare min egen
holdning jeg giver udtryk for. Og jeg er sikker på, der ikke er meget
forskel på de forskellige foderfabrikanters "opførsel" ved fremstilling af
mad.
Det er folks eget valg hvad de vælger at tro, jeg har givet nogle link, så
kan folk selv vurdere og fortolke. Du konkluderer så dit, og jeg konkluderer
så mit, og andre kan konkludere hvad de selv mener.

--
Hilsen Denise

Fra : Søren LH

Dato : 10-08-05 21:43

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> konkluderer
> så mit, og andre kan konkludere hvad de selv mener.

Hej Denise (og Marianne),

Nu var det ikke så meget spørgsmålet om hvorvidt historien var gammel, men
om det var en opfundet "historie" eller sandt. Og det jeg sagde var, at den
side du henviser til nærmest bekræfter påstandene på de sider, som nogen
siger Anima står bag. Jeg tror på det indtil nogen dokumenterer det
modsatte, for Iams og de andre er kæmpestore amerikanske foretagender, som
køres som en forretning, så jeg finder det højest sandsynligt at de skulle
lave forsøg med hunde og katte som det er blivet beskrevet. Men holdningerne
ændrer sig, og der er kommet fokus på det, så jeg finder det også
sandsynligt at man idag har begrænset forsøgene og forbedret forholdene for
dyrene, ligesom det også sker andre steder. Jeg går i øvrigt heller ikke ind
for Animas holdninger og metoder.

Mvh
Søren

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 11-08-05 07:10

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> køres som en forretning, så jeg finder det højest sandsynligt at de skulle
> lave forsøg med hunde og katte som det er blivet beskrevet.

Hej Søren.

Jeg finder det ustyrligt morsomt, at du bliver ved med at insistere på, at
så længe ingen har dokumenteret, at IAMS ikke har lavet dyreforsøg, så har
de gjort det, når dit argument er så slattent som ovenstående, der vel kan
koges ned til følgende: alle store amerikanske virksomheder tænker kun på at
tjene penge uden at skele til etik, moral o.a. Det er ikke et argument; det
er en påstand - som du forresten ikke har dokumenteret.

Mvh. Camilla Hæstrup (der med dette indlæg ikke tager stilling til hverken
IAMS eller vandrehistorier, men blot forsøger at slå et slag for nuanceret
tænkning.)

Fra : Søren LH

Dato : 11-08-05 18:20

"Camilla Hæstrup" <usenet@_FJERN_tranlampe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> IAMS eller vandrehistorier, men blot forsøger at slå et slag for nuanceret

Hej Camilla og Jakob

Og jeg finder det ustyrlig morsomt at hver gang nogen dokumenterer noget som
går imod det der er mest behageligt at tro på for en katteejer, er man i
kattegruppen rørende enige om at det er useriøst, dårligt underbygget m.v.

Enhver sin tro, som Jakob siger. Jeg insisterer ikke på andet end at tro
hvad jeg vil.

Nedenfor citater fra den side Denise linker til, som klart underbygger
påstanden om lidelsesvoldende dyreforsøg. Så mit argument kan ikke koges ned
til det du nævner Camilla. Og det er altså ikke bare Anima og PETA, der
fremkommer med påstanden. Nu har påstandene om lidelsesvoldende dyreforsøg
jo, som vi lige har lært, været fremme siden 2002, så er det påfaldende at
ingen kan fremkomme med den mindste dokumentation for at det er forkert.

Hvis man vil vide om et nyudviklet foder hjælper på en skavank er det vel
lettest at påføre en række dyr skavanken og lade det halve af dem æde
foderet og den anden halvdel et neutralt foder. Hvorfor skulle ledere i
jakkesæt i toppen af et kæmpeforetagende som Iams, og hvis primære opgave er
at skaffe overskud, tænke så meget på om nogle hunde og katte vantrives?
Camilla, det er ikke noget jeg påstår og skal dokumentere, det er noget jeg
finder overordentligt sandsynligt, og derfor tror de ikke gør. Vi ved jo at
medicinalfirmaer bruger eller brugte den slags forsøg, hvad er det der er
grunden til at vi skal tro Iams og de andre skulle være så meget bedre?

At man ikke bryder sig om Animas og PETAs metoder er da ikke ensbetydende
med at problemer de påtaler er løgn. Jeg var lige inde på PETAs side, og så
en historie om hvordan slædehunde bliver pint til døde under
langdistanceslædeløb i Alaska - tilfældigvis en historie som vi ved noget om
fra anden side, det har været omtalt masser af steder, den historie er da
rigtig nok og ikke spor overdrevet.

Her er citaterne fra Denise's (ASPCA's) side, som jeg nu har klippet ud og
sat ind i mailen, da ingen åbenbart har gidet læse det selv, siden I bliver
ved med at påstå at det alene er Anima og PETA der kommer med anklagerne:

<citat start>
We are extremely proud that our leadership has resulted in Iams taking
significant steps toward assuring the care and welfare of dogs and cats used
in their nutritional studies.
<citat slut>

<citat start>
Certain uses of animals that were considered routine and unremarkable are
now being examined carefully and questioned.
<citat slut>

<citat start>
.............and certain aspects of the animal testing that they conduct -
whether it is to test nutritional adequacy or to develop new foods - can be
troubling to the animal-loving segment of the public, especially if the
testing involves pain or distress to the animals.
<citat slut>

<citat start>
The ASPCA's position on animal testing has been to challenge industry and
science to find alternatives, by refining existing tests to minimize animal
distress........
<citat slut>

Enhver sin tro. Lad os stoppe her, eller også må I komme med noget
dokumentation. Det har været diskuteret siden 2002, så det må da være muligt
at finde noget dokumentation for Iams' altruistiske holdninger. Jeg har ikke
noget imod at blive klogere, jeg forholder mig bare til det der har været
fremme til nu.

Mvh
Søren

Fra : Jakob

Dato : 11-08-05 19:50

In article <42fb89b9$0$51655$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
slh@DELETEcity.dk says...

> går imod det der er mest behageligt at tro på for en katteejer, er man i
> kattegruppen rørende enige om at det er useriøst, dårligt underbygget m.v.

Hvad er da det for noget sentimentalt pladder. Lad dog være med at komme
med så patetiske argumenter ala "de lukker øjnene".

Jeg er skam udemærket istand til at forstå at ikke alle dyr i denne
verden bliver behandlet rimeligt. Ligesom jeg udemærket er istand til at
forstå at det kan være nødvendigt at udføre forsøg på dyr, og i de
tilfælde er det så selvfølgeligt af allerstørste vigtighed at det sker
på så sikker og human maner som muligt.

Udviklingen af hunde/kattemad er for mig ikke et af de tilfælde hvor jeg
kan se nøvendigheden af dette, lad mig slå det fast.

Jeg har ikke forsvaret hvad der muligvis/muligvis ikke er foregået hos
iams. Det jeg har påpeget er at den side der blev omtalt er et
gennemført stykke propaganda, det behøves man da vist ikke at have gået
ret længe i skole for at kunne gennemskue. Det er muligt at siden er
baseret på rigtige hændelser, men foreninger som den ødelægger det hele
for sig selv ved 1) Grundlæggende usaglige argumenter baseret på
rendyrket følelsemæssige argumenter. 2) Bevidst personlig chikane, i det
her på en række medarbejdere der er hængt i gabestokken på deres side.
3) Fuldstændig mangel på dokumentation for de påstande de fremfører. Den
der tager prisen for mig i den her sammenhæng var et argument fundet på
deres hjemmeside hvor der refereres noget deres "mand i felten" har
overhørt i en tilfældig samtale mellem kollegaer. Så alvorlige påstande
fortjener en lødig behandling.

> Enhver sin tro, som Jakob siger. Jeg insisterer ikke på andet end at tro
> hvad jeg vil.

Det står dig da frit for.

> At man ikke bryder sig om Animas og PETAs metoder er da ikke ensbetydende
> med at problemer de påtaler er løgn.

Det modsatte kan jo så hævdes med lige så stor ret.

> Her er citaterne fra Denise's (ASPCA's) side, som jeg nu har klippet ud og
> sat ind i mailen, da ingen åbenbart har gidet læse det selv, siden I bliver
> ved med at påstå at det alene er Anima og PETA

Synes lige du skylder mig at præcisere hvor jeg har givet udtryk for det
henne ??

Det jeg har givet udtryk for er

1) At foreninger så useriøse og rabiate som dem der har fremstillet den
nævnte hjemmeside er til skade for alle der vil noget seriøst med
dyrevelfærd.

2) At man skal være extremt varsomme med at tage sider som den for gode
varer, der er som regel mere end en side af sådanne sager.

Og så må jeg sige at jeg forstår ikke din bemærkning om at "topledere i
jakkesæt" skulle være mere forfaldne til dyreplageri, synes det er en
noget underlig useriøs generalisering.

Som et sidste råd vil jeg da anbefale dig at købe et dansk produceret
fodermærke hvis et sådant findes, der er faktisk temmeligt hårde krav
til hvad der skal til før man må lave forsøg på dyr i DK og EU.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Søren LH

Dato : 11-08-05 20:20

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forstå at det kan være nødvendigt at udføre forsøg på dyr, og i de
> tilfælde er det så selvfølgeligt af allerstørste vigtighed at det sker

Her har vi forskellige holdninger.

> Udviklingen af hunde/kattemad er for mig ikke et af de tilfælde hvor jeg
> kan se nøvendigheden af dette, lad mig slå det fast.

Enig

> [...]
> deres hjemmeside hvor der refereres noget deres "mand i felten" har
> overhørt i en tilfældig samtale mellem kollegaer. Så alvorlige påstande

Nu ved jeg ikke om jeg kender den side du taler om. Link?

> Det står dig da frit for.

> Det modsatte kan jo så hævdes med lige så stor ret.

"Modsatte" hvordan? At det er løgn? Jeg mener at hvis man vil påtale at
noget er løgn, må man dokumentere det eller i det mindste sandsynliggøre det
på en eller anden måde.

> Synes lige du skylder mig at præcisere hvor jeg har givet udtryk for det
> henne ??

Her : "men vil du virkelig sige at du finder man kan sætte nogen som helst
lid til den der højst groteske og yderst rabiate antiiams side ??"

> [...]
>
> 2) At man skal være extremt varsomme med at tage sider som den for gode
> varer, der er som regel mere end en side af sådanne sager.

Den anden side er som regel en person der er interesseret i at tjene penge
eller har andre interesser i at gøre overgreb på dyr. Det sker også i hunde-
og katteverdenen herhjemme. Men det står dig da frit for ikke at tro på det.
Det kommer vi nok ikke nærmere.

> [...]
> noget underlig useriøs generalisering.
>
> Som et sidste råd vil jeg da anbefale dig at købe et dansk produceret

F. ex. Hennes Pet Foods.

Fra : Jakob

Dato : 11-08-05 21:46

In article <42fba5cc$0$84097$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
slh@DELETEcity.dk says...
> [quoted text muted]
>

> Nu ved jeg ikke om jeg kender den side du taler om. Link?

Du kan finde bevismateriale ala

"" coworkers who talked about a live kitten who was washed down a
drain""

http://www.iamscruelty.com/investigation.asp

> "Modsatte" hvordan?

Modsat forstået på den måde at fordi de foregiver at varetage dyrs
interesser kan deres troværdighed godt ligge på et meget lille sted.

For mig at se er sådan en forening lige så skadelig for
dyrevelfærdsarbejde som de naive stakler der mener de gør mink en
tjeneste ved at lukke dem ud så de kan dø i naturen.

> noget er løgn, må man dokumentere det eller i det mindste sandsynliggøre det
> på en eller anden måde.

Men man skal ikke dokumentere sine egne påstande om overgreb ?? Citater
fra andres samtaler er det hvad du forstår ved at dokumentere ?

> Her : "men vil du virkelig sige at du finder man kan sætte nogen som helst
> lid til den der højst groteske og yderst rabiate antiiams side ??"

Her siger jeg jo netop det som jeg stadig siger, at jeg ikke finder at
den webside på nogen måder er troværdig. Den er vel ca. ligeså troværdig
som en flok topmodeller der insisterer på at nu vil de bare ALDRIG mere
ses iført animalske produkter ;0)

Jeg tager IKKE stilling til Iams, jeg kender ikke det firma og vil da
igen understrege at jeg da er modstander af dyreforsøg iforbindelse med
noget så trivielt som katte/hundemad.

> F. ex. Hennes Pet Foods.

OK det kendte jeg ikke.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Søren LH

Dato : 11-08-05 22:15

> [...]
> tjeneste ved at lukke dem ud så de kan dø i naturen.

> Men man skal ikke dokumentere sine egne påstande om overgreb ??

Hvordan skal Amnesty International dokumentere at der sker tortur? Hvordan
skal det dokumenteres at der er folk der sulter i Afrika? Man kontakter
organisationen og beder om dokumentation - har du gjort det eller kender du
til nogen der har gjort det? Hvis man vil udsprede over internet at det er
løgn, så synes jeg det er på sin plads at underbygge sin påstand med et
eller andet.

> [...]
> den webside på nogen måder er troværdig. Den er vel ca. ligeså troværdig
> som en flok topmodeller der insisterer på at nu vil de bare ALDRIG mere

Det har jo ikke noget at gøre med det jeg svarede på. Men nu har du jo
klippet den foregående dialog væk, så det fortaber sig efterhånden..........

> Jeg tager IKKE stilling til Iams, jeg kender ikke det firma

Iams fremstiller Eukanuba. Nu er jeg nok mest "hunde-menneske", så jeg kan
fortælle at det er et meget udbredt kvalitets-hundefoder (min min hund kunne
ikke lide det )

> og vil da
> igen understrege at jeg da er modstander af dyreforsøg iforbindelse med
> noget så trivielt som katte/hundemad.

> OK det kendte jeg ikke.

Det får megen rosende omtale i hundegruppen.

Mvh
Søren

Fra : Jakob

Dato : 12-08-05 10:13

In article <42fbc0e8$0$1223$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
slh@DELETEcity.dk says...

> Hvordan skal Amnesty International dokumentere at der sker tortur? Hvordan
> skal det dokumenteres at der er folk der sulter i Afrika?

Med sobert journalistisk arbejde, eller kontakt til myndighederne. Jeg
har bestemt ikke noget mod "whistleblowers" men deres informationer skal
behandles sagligt og kritisk. Ellers har det jo bare karakter af en
smædekampagne, hvilket er det jeg får indtrykket af på ovennævnte side.

> organisationen og beder om dokumentation

Ja hvis man forventer at blive taget seriøst så kontakter man nok en
seriøs organisation. Amnesty international bruger jo heller ikke tvind
som dokumentationspartner. Det har noget med troværdighed at gøre og det
udstråler den nævnte side/organisation ikke.

> Hvis man vil udsprede over internet at det er
> løgn, så synes jeg det er på sin plads at underbygge sin påstand med et
> eller andet.

Det argument har du brugt før. Min pointe er jo netop at for mig at se
er det dem der kommer med de oprindelige beskyldninger der har det
største dokumentationsansvar, det lever de jo overhovedet ikke op til.
Det du gør er jo at vende bevisbyrden om. Det er ok at beskylde nogen
for noget, hvis der ikke er noget om det så kan de jo bare modbevise
det..... den holdning er lidt underlig for mig.

Endnu engang vil jeg lige at jeg IKKE aner om Iams er skyldige eller ej,
jeg forholder mig udelukkende til lødigheden af den antiiamsside.

> Det har jo ikke noget at gøre med det jeg svarede på. Men nu har du jo
> klippet den foregående dialog væk, så det fortaber sig efterhånden..........

Du er vel istand til at se 5 indlæg baglæns. Det er dog en mærkelig måde
at antyde at jeg redigere i dine holdninger. Jeg bruger almindelig
citatteknik for at holde indlæggenes længde nede. Det er jo tilladt at
kigge baglæns.

> Iams fremstiller Eukanuba. Nu er jeg nok mest "hunde-menneske", så jeg kan
> fortælle at det er et meget udbredt kvalitets-hundefoder (min min hund kunne
> ikke lide det )

Ahh det har du sgu lært den Søren ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bettina Hansen

Dato : 11-08-05 22:03

Søren LH wrote:
> F. ex. Hennes Pet Foods.

Jeg synes ikke at jeg kan finde nogle oplysninger om dette fodermærke på
nettet? Men ellers er der jo altid Specific som kan købes hos de fleste
dyrelæger...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Søren LH

Dato : 12-08-05 06:10

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes ikke at jeg kan finde nogle oplysninger om dette fodermærke på
> nettet? Men ellers er der jo altid Specific som kan købes hos de fleste
> dyrelæger...

Jeg har stavet det forkert, sorry: http://www.henne-pet-food.dk/
og ser nu at der ikke er meget kattefoder i deres sortiment :-/

Jeg kan til gengæld ikke finde Specifik............

Mvh
Søren

Fra : Jytte B

Dato : 12-08-05 07:04

> [...]
> og ser nu at der ikke er meget kattefoder i deres sortiment :-/
>
> Jeg kan til gengæld ikke finde Specifik............

Henne pet food arbejder på et kattefoder. Mine katte har flere gange
prøvespist foder derfra. Det foregår på den måde at de forskellige
fodertyper bliver hældt i hver sin skål, og så måler jeg dagen efter hvor
meget der er spist af hver slags. Resultaterne skriver jeg i et skema, som
bliver sendt til Henne.

Mine hunde har for mange år siden prøvespist foder fra Henne. Det var før,
det kom i handlen.

Jeg mener ellers at råt, friskt foder er det bedste også til katte, men det
er mine katte ikke enige i, de vil have tørfoder, men de får selvfølgelig
også frisk mad. Mine hunde får kun råt foder, de spiser hvad de får.

Hilsen
Jytte

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 12-08-05 16:07

"Jytte B" <vingekatten@mail.dkfjern> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> er mine katte ikke enige i, de vil have tørfoder, men de får selvfølgelig
> også frisk mad. Mine hunde får kun råt foder, de spiser hvad de får.

Hej Jytte.

Mine to hankatte er helt pjattede med råt kød, så indimellem køber jeg et
stort stykke kalkun- eller svinekød, skærer det ud i tern og fryser det ned
i mindre portioner. Kattene synes, det er herligt at dele en håndfuld råt
kød til deling, men min kæreste påstår, at de ikke har godt af det, fordi
det giver orm. Er det rigtigt?

(Det har ikke den store praktiske betydning, da alle vore katte supplerer
deres kost med selvfangede mus, fugle og andet godt, så orm skal de nok få.)

Mvh. Camilla Hæstrup

Fra : Jytte B

Dato : 12-08-05 16:49

> [...]
>
> (Det har ikke den store praktiske betydning, da alle vore katte supplerer
> deres kost med selvfangede mus, fugle og andet godt, så orm skal de nok

Hej Camilla.

Dine katte får ikke orm af at spise kalkun. og svinekød. Svinehjerter er guf
for katte. Men musen er mellemvært for bændelorm, så det kan de ikke undgå
at få.
De katte, jeg har nu, løber ikke frit men har en lukket kattegård, så det er
meget begrænset, hvad de selv fanger. De har dog både taget mus og fugle,
der har forvildet sig derind. men spist byttet, har de ikke.
Vi har tidligere haft katte, der løb frit, og de fik jævnligt bændelorm.

Jeg mener katte har godt af råt kød, det får mine også samt daggamle
kyllinger (døde). Grunden til at jeg bliver ved med at give dem tørfoder er
at de ikke vil spise grønt. Jeg prøver ellers at gemme det i kødet, men det
hjælper ikke.

Hilsen
Jytte

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 12-08-05 21:26

"Jytte B" <vingekatten@mail.dkfjern> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
guf
> for katte. Men musen er mellemvært for bændelorm, så det kan de ikke undgå

[snip]

Hej Jytte.

Mine hankatte har desværre gjort mig det klart, at produkter fra den billige
ende af køledisken (lever & hjerte) kan jeg selv spise, hvis jeg synes, det
er så fantastisk. Det får ikke lov til at besudle deres kræsne ganer.

Jeg er dog glad for at "høre", at det ikke er mig, der medvirker til, at
kattene får orm. Jeg kunne heller ikke få det til at stemme i forhold til,
hvad jeg har læst om BARF.

Tak for dine svar og kommentarer, Camilla Hæstrup (der naturligvis sørger
for, at hendes katte med mellemrum får ormekur)

Fra : Søren LH

Dato : 12-08-05 16:44

"Jytte B" <vingekatten@mail.dkfjern> skrev i en meddelelse

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

Hej Jytte,

> [...]
> meget der er spist af hver slags. Resultaterne skriver jeg i et skema, som

Hvad syntes de så om Henne?

> [...]
> det er mine katte ikke enige i, de vil have tørfoder, men de får
> selvfølgelig også frisk mad. Mine hunde får kun råt foder, de spiser hvad

Ja, jeg har en hel fryserfuld barfmad stående efter min nu afdøde hund, men
jeg tror nu nok min lille mis vil kløjs noget i hele lammevomme,
kyllingeskrog, kronhjorterygge og hvad der er ellers er af godter der passer
for en schæfer .

Men ellers må jeg nok sige at hvis min nye hund kan trives på tørfoder, ja
så kommer den nok til at stå på tørfoder når fryseren er spist. Og katten
får da også tørfoder - Hill's, som også er under anklage for kedelige
forsøg -> dobbeltmoral puha!

Mvh
Søren

Fra : Jytte B

Dato : 12-08-05 18:13

> [...]

> så kommer den nok til at stå på tørfoder når fryseren er spist. Og katten
> får da også tørfoder - Hill's, som også er under anklage for kedelige

Hej Søren.

Mine katte var ikke vildt begejstrede for Hennes foder. Henne har sikkert
problemer med smagen, det er nok derfor, det ikke er kommet i handlen endnu.

Mange hunde trives fint på tørfoder, men jeg kender da en collie hvor ejeren
fik den besked af dyrlægen aldrig mere at give den tørfoder. Den led
voldsomt af allergi, der gav sig udslag i hudbetændelse og stærk kløe. Efter
kort tid på BARF er den nu kløefri og har fin pels og meget mere energi.

Jeg er selv af den overbevisning at friskt foder er bedre end tørfoder. Lige
som vi selv også har bedre af frisk mad end af junk food.

Hvad er der sket med din gamle hund?

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 12-08-05 18:53

Hej Jytte,

> Mine katte var ikke vildt begejstrede for Hennes foder. Henne har sikkert
> problemer med smagen, det er nok derfor, det ikke er kommet i handlen
> endnu.

Jeg prøvede Henne en overgang til Holly, men det hjalp ikke på allergien.
Smagen var der nu vist ikke noget i vejen med.

> [...]
> led voldsomt af allergi, der gav sig udslag i hudbetændelse og stærk kløe.
> Efter kort tid på BARF er den nu kløefri og har fin pels og meget mere

Samme her, det var det eneste der hjalp på allergien. Og aflivede skrønen om
at schæfere altid fælder. På barf var det ikke på grund af hundehår at man
behøver støvsuge, selvom der er gået 2 uger siden sidst. Desværre er der
ikke mange dyrlæger der ved noget om barf.

> Jeg er selv af den overbevisning at friskt foder er bedre end tørfoder.
> Lige som vi selv også har bedre af frisk mad end af junk food.

Det er jeg også, men det er jo noget mere besværligt,
såehhh...........dovenskaben længe leve

> Hvad er der sket med din gamle hund?

Hendes adfærdsproblemer blussede op igen, så det var det bedste. Men jeg får
da heldigvis en ny om fire uger .

Hilsen
Søren

Fra : Jytte B

Dato : 12-08-05 19:07

> [...]
> såehhh...........dovenskaben længe leve

> Hendes adfærdsproblemer blussede op igen, så det var det bedste. Men jeg

Det kan jo godt være på grund af allergi at din hund har haft
adfærdsproblemer. Det er åbenbart noget flere og flere hunde lider af. Jeg
har ikke indtrykket af at det er så udbredt blandt katte.

Det er godt, du snart får ny hund, det er ikke sjovt at være hverken katte-
eller hundefri.

Vi skal ellers til Østrig sidt i september med 4 hunde, det glæder vi os
til.

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 12-08-05 19:47

"Jytte B" <vingekatten@mail.dkfjern> skrev i en meddelelse

Hej Jytte,

> Det kan jo godt være på grund af allergi at din hund har haft
> adfærdsproblemer.

Ja, det er var der også en anden der sagde fornylig, det havde jeg slet ikke
tænkt på dengang. Men det er egentlig oplagt, jeg ved jo hvor irritabel jeg
pludselig selv kan blive når der er pollen i luften.

Det er åbenbart noget flere og flere hunde lider af.

> Ja, det er sørgeligt. Min teori er, at det er en degeneration som kommer
> af for meget indavl. Men det har vi jo diskuteret til hudløshed i
> hundegruppen.........

> Jeg har ikke indtrykket af at det er så udbredt blandt katte.

Nok ikke så meget indavl.........

> Det er godt, du snart får ny hund, det er ikke sjovt at være hverken
> katte- eller hundefri.

Ja, det er vel nok tomt, men nu fik jeg da heldigvis katten, og det er en
herlig lille spilopmager: http://www.lemanszone.dk/silver/index.htm

> Vi skal ellers til Østrig sidt i september med 4 hunde, det glæder vi os
> til.

God tur. Hundene skal jo også se deres "hjemland" engang imellem - og
omvendt

Vi tager ingen steder i år. I sommerferien, som snart må hedde
"efterårsferie", står den på "hvalpesocialisering"

Hilsen
Søren

Fra : Jytte B

Dato : 12-08-05 20:21

">
> [...]
>
> Vi tager ingen steder i år. I sommerferien, som snart må hedde
> "efterårsferie", står den på "hvalpesocialisering"

Han ser dejlig ud den lille mis.

Angående allergi: Vi ved ikke hvad det skyldes, måske skyldes det forkert
ernæring (læs tørfoder) gennem generationer.
Jeg ved godt indavl får skyld for meget, det er måske også rigtigt, men
miljøet der i blandt fodring er nok også medskyldig.

Vi er jo meget glade for at gå i bjergene i Østrig. Det er så første gang,
collierne skal med.

Det bliver jo spændende med din nye hvalp, er det også en tæve?

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 12-08-05 21:09

> Angående allergi: Vi ved ikke hvad det skyldes, måske skyldes det forkert
> ernæring (læs tørfoder) gennem generationer.

Det kan være....

> Jeg ved godt indavl får skyld for meget, det er måske også rigtigt, men
> miljøet der i blandt fodring er nok også medskyldig.

Ja, blandt mennesker er der jo også en stigning i forekomst af allergi

> Vi er jo meget glade for at gå i bjergene i Østrig.

Ja, det er også noget af det bedste jeg ved; men det bliver først i 2006

Det er så første gang,
> collierne skal med.
>
> Det bliver jo spændende med din nye hvalp, er det også en tæve?

Ja, det er det http://www.lemanszone.dk/diverse/utta050712.jpg

Hilsen
Søren

Fra : Jytte B

Dato : 13-08-05 16:23

> Ja, det er det http://www.lemanszone.dk/diverse/utta050712.jpg
>
> Hilsen
> Søren

Hun ser dejlig ud, hvor er hun fra?

Hilsen
Jytte

Fra : N/A

Dato : 13-08-05 21:06

Fra : Søren LH

Dato : 13-08-05 21:06

> Hun ser dejlig ud, hvor er hun fra?

ChaDe - kender du da noget til schæferopdrættere? Det er brugslinie.

Mvh
Søren

Fra : Jytte B

Dato : 13-08-05 21:41

> "Jytte B" <vingekatten@mail.dkfjern> skrev i en meddelelse

> ChaDe - kender du da noget til schæferopdrættere? Det er brugslinie.
>
> Mvh
> Søren

Ikke specielt, der er jo kommet mange nye til siden vi havde schæferhunde.
Jeg er som bare alm. nysgerrig.

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 13-08-05 22:21

> Ikke specielt, der er jo kommet mange nye til siden vi havde schæferhunde.
> Jeg er som bare alm. nysgerrig.
>
> Hilsen
> Jytte

De har opdrættet schæere i 20 år.

Mvh
Søren

Fra : Jytte B

Dato : 14-08-05 09:26

> De har opdrættet schæere i 20 år.
>
> Mvh
> Søren

Jeg kender dem ikke, men jeg fandt deres hjemmeside. Den ser godt ud, og det
er uden tvivl gode hunde, de har.

Vi havde schæferhunde fra 1973 til 1993, så det er jo et par år siden.

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 14-08-05 17:19

> Jeg kender dem ikke, men jeg fandt deres hjemmeside. Den ser godt ud, og
> det er uden tvivl gode hunde, de har.

Ja, og de gør en meget stor indsats for at den enkelte hvalpekøber skal få
den hvalpe der passer ham bedst. Hvilket er den primære årsag til at jeg
valgte dem, ved siden af at de avler den type hund jeg ønsker og i det hele
taget er meget anerkendt.

> Vi havde schæferhunde fra 1973 til 1993, så det er jo et par år siden.

Ja, dengang var det nok nogle helt andre kennelnavne.

Mvh
Søren

Fra : Jytte B

Dato : 16-08-05 07:51

> Ja, dengang var det nok nogle helt andre kennelnavne.
>
> Mvh
> Søren

Ja men der som stadigvæk et par stykker fra dengang.
Jeg glæder mig til at se billeder af din nye hvalp, når hun bliver større.
Held og lykke med hende.

hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 16-08-05 17:26

> Ja men der som stadigvæk et par stykker fra dengang.
> Jeg glæder mig til at se billeder af din nye hvalp, når hun bliver større.
> [...]

OK.
Skal nok sende nogle fotos, det bliver med e-mail ellers bliver vi nok
efterhånden smidt ud af denne gruppe

Hilsen
Søren

Fra : jytte B

Dato : 16-08-05 21:23

> OK.
> Skal nok sende nogle fotos, det bliver med e-mail ellers bliver vi nok
> efterhånden smidt ud af denne gruppe
>
> Hilsen
> Søren

Ja det har du nok ret i, selv om kattegruppen er meget tolerant.

Hilsen
Jytte

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 12-08-05 21:15

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Ja, det er vel nok tomt, men nu fik jeg da heldigvis katten, og det er en
> herlig lille spilopmager: http://www.lemanszone.dk/silver/index.htm

[snip]

Åh, hvor er han sød. Morsomt som den lysere pels på undersiden af halsen
ligner et halsbånd. Ham skal du nok få en masse sjove oplevelser sammen med.

Mvh. Camilla Hæstrup

Fra : Søren LH

Dato : 12-08-05 22:14

> [...]
>
> Åh, hvor er han sød. Morsomt som den lysere pels på undersiden af halsen
> ligner et halsbånd. Ham skal du nok få en masse sjove oplevelser sammen

Tak

Jeg tror egentlig pelsen er stort set ens i farven over det hele - grå med
sorte ender, men det grå kommer frem rundt om halsen fordi pelsen "klumper"
der på grund af hovedets bevægelser i forhold til kroppen. Og så insisterer
dyrlægen i øvrigt på at det er en pige (siden mangler opdatering på det
punkt).

Mvh
Søren

Fra : Bettina Hansen

Dato : 12-08-05 07:09

Hej igen

Søren LH wrote:
> Jeg har stavet det forkert, sorry: http://www.henne-pet-food.dk/
> og ser nu at der ikke er meget kattefoder i deres sortiment :-/

Tak for linket - det vil jeg lige kigge lidt på...

> Jeg kan til gengæld ikke finde Specifik............

Det er fordi det staves Specific ;) Du kan f.eks. læse om det her:
http://www.specific-diets.com/Default.aspx?ID=1926

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Jakob

Dato : 11-08-05 22:13

> [...]

> noget er løgn, må man dokumentere det eller i det mindste sandsynliggøre det

Ikke for at spinde mere langhalm på den men jeg har lige kigget lidt
mere på den side.

Bare for at komme med et eksempel på deres aggitation. Hvis man kigger
på listen over "onde forskere" som ifølge siden på trods af deres smil
har udført ufatteligt onde forsøg kan man finde referencer på deres
arbejde. Det har da et strejf af seriøsitet over sig det må jeg sige.

Jeg har kigget på et par af artiklerne, og en af dem omhandler metoder
til at strålebehandle ondartede svulster tæt på rygmarven. Det er helt
sikkert et ubehageligt forsøg, men hvormange af iams aktivisterne vil
undslå sig denne form for behandling skulle de blive syge. Garanteret
ikke mange. Dem der gør tager jeg hatten af for, resten må ryge i
gruppen af højtråbende hyklere.

Et andet forsøg som karateriseres som ufatteligt ondt har en forsker
fjernet æggestokke og livmoder fra nogle hunde. Det kan man så mene om
hvad man vil, men hunde i tusindvis bliver jo steriliseret hvert eneste
år uden nogen påberåber sig ondskab i den sammenhæng.

Denne form for sort/hvid tænkning finder jeg særdeles tankevækkende og
decideret farlig, specielt i US indpakning hvor militante organisationer
jo kan finde på hvad som helst.

Jeg håber ved gud at man kan holde DK fri for den slags og få en debat
om dyrs velfærd hvor argumenter kan lægges frem, istedet for sådan en
kampagne sovset ind i følelser og fordrejninger. For mig er US og UK
skræmmeekspempler i den sammenhæng.

Bare lige et par strøtanker nu det var oppe og vende :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Søren LH

Dato : 12-08-05 06:10

> In article <42fba5cc$0$84097$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> slh@DELETEcity.dk says...

> Ikke for at spinde mere langhalm på den men jeg har lige kigget lidt
> mere på den side.

Jeg siger bare at hvis påstanden om beskrivelserne af dyreforholdene hos
Iams er løgn, så bør det kunne dokumenteres, og påpeget at det også står på
den side Denise henviser til, og det har jeg sagt lige fra starten,
hvorefter du og andre til stadighed argumenterer udenom, river enkelte af
mine sætninger ud af deres sammenhæng for at latterliggøre dem m.v.. Så det
er ikke mig der tærsker langhalm...........

> [...]
> undslå sig denne form for behandling skulle de blive syge. Garanteret
> ikke mange. Dem der gør tager jeg hatten af for, resten må ryge i

Det er et vanskeligt dilemma som man ikke kan affeje med "højtråbende
> [...]

> skræmmeekspempler i den sammenhæng.
>
> Bare lige et par strøtanker nu det var oppe og vende :0)

Jeg er enig i at sort/hvid, ond/god-tænkning er latterlig og primitiv, for
ikke at sige barnlig, og også farlig og årsag til megen krig og ufred her i
verden. Men den er de jo også verdensmestre i USA, og deres præsident går
foran som en af de farligste.

Mvh
Søren

Fra : Denise

Dato : 12-08-05 08:15

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> wrote in message

> [...]

det
> er ikke mig der tærsker langhalm...........

Jeg vil lige sige, jeg skrev at de tidligere omtalte forsøg var blevet
tilbagevist af IAMS og Dyreorganisationer, men har ikke noget link til
dette. Der har fandtes et link engang, men eftersom historien er gammel, så
er linket åbenbart uvirksomt.
Det link jeg skrev, var for at vise hvordan det foregår i dag med
inspektioner hos IAMS, jeg mente ikke der stod i linkene at de tidligere
omtalte forsøg blev tilbagevist i disse links.
Men det var måske ikke det du mente, men så bare for at præcisere, min
mening har jeg allerede tilkendegivet.

--
Hilsen Denise

Fra : Jakob

Dato : 12-08-05 10:03

In article <42fc3006$0$1954$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
slh@DELETEcity.dk says...

> den side Denise henviser til, og det har jeg sagt lige fra starten,
> hvorefter du og andre til stadighed argumenterer udenom

Sikke da noget vrøvl, jeg har i alle indlæg fastholdt at jeg forholder
mig ikke til Iams gøren og laden jeg forholder mig udelukkende til det
jeg opfatter som en højest utroværdig, ulækker og rabiat
hjemmeside/forening.

Der er en forskel, for at skære det ud i pap jeg siger IKKE at Iams er
uskyldige, jeg siger blot at dokumentation som den hjemmeside fremfører
ikke har nogen troværdighed i min verden.

> river enkelte af
> mine sætninger ud af deres sammenhæng for at latterliggøre dem m.v.. Så det
> er ikke mig der tærsker langhalm...........

1) Jeg beskylder ikke dig for at tærske langhalm, det var en bemærkning
vedrørende min egen tråd, det var ikke en hentydning til dig så der er
vi enige.

MHT til at rive bemærkninger ud af sammenhæng vil jeg her som i det
andet indlæg gøre dig opmærsom på at jeg blot følger almindelig god skik
for brug af news. Jeg har da ingen intesse i at manipulere med hvad du
siger man kan da bare læse indlæggene. Det er almindelig god skik at
skære det meste væk på nær en linie eller to der viser hvad det er man
svarer på så indlæggene ikke kommer til at fylde helt vildt.

Og så vil jeg da gerne have at vide hvor det er jeg latterliggør dine
synspunkter ?? Jeg er da ved gud uenig med dig, men at latterliggøre dig
det mener jeg ikke jeg har begivet mig ud i.

> Det er et vanskeligt dilemma som man ikke kan affeje med "højtråbende
> hyklere".

I en ellers kompliceret debat er synes jeg faktisk det er ligenøjagtig
humlen i det hele.

Du beskyldte mig i en tidligere tråd for at lukke øjnene og ikke ville
acceptere at der er dyr der lider. For mig er dem der virkelig lukker
øjnene dem der på den ene side råber op om onde forskere, og brug af
forsøgsdyr, men når så deres datter ikke kan blive behandlet for kræft
eller anden dårligdom så får piben ofte en ganske anden lyd. Det er for
mig hykleri i højeste gear.
En ganske væssentlig del af den viden der gør at man kan blive hjulpet
på hospitaler etc. er direkte baseret på forsøg med dyr og det er en
kendsgerning som man må forholde sig til.

Har altid syntes det var hyklerisk at folk kan acceptere en rotte som
forsøgsdyr, da den jo befinder sig i gruppen af "onde/klamme dyr" men
når det kommer til racer som man kan kæle med så er det noget helt
andet.

Jeg vil igen understrege at jeg bestemt mener at man skal gøre alt for
at undgå/minimere brug af dyr til forsøg, og området er og skal
selvfølgeligt være meget strengt reguleret. Samtidig må man bare erkende
at det bare ikke er muligt at undersøge alt med alternative metoder, det
er biologi alt for kompliceret til.

Jeg er en stor fortaler for en Søren Ryge approach (selvom jeg da ikke
kender hans indstilling til forsøgsdyr) men hele princippet i at hvis
man vil æde et dyr så må man også forstå at man har været med til at slå
det ihjel.

> Jeg er enig i at sort/hvid, ond/god-tænkning er latterlig og primitiv, for
> ikke at sige barnlig

Godt så er vi enige på det punkt :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 10-08-05 21:58

In article <42fa40c4$0$75834$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
slh@DELETEcity.dk says...

> Selvom forholdene eventuelt nu er ændret, må jeg fortsat konkludere at
> foderet, som det er idag, er udviklet på basis af lidelsesvoldende
> dyreforsøg.

Enhver sin tro, men vil du virkelig sige at du finder man kan sætte
nogen som helst lid til den der højst groteske og yderst rabiate
antiiams side ??

Det har jeg meget svært ved at forstå, men jeg har heller ikke det
ringeste til overs for den slags foreninger, og da slet ikke deres
midler.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Gainsbourg

Dato : 09-08-05 01:43

> Hvilke producenter mener du laver god kattemad?

Det er der sikkert enormt mange der gør. Vi har brugt Science Diet tørkost i
mange år, da de laver en masse specialfodere (Light, senior og
Diabetesfoder og den slags) og begge vores dyrlæger anbefalede det på det
aller varmeste. Derudover var der smagsgaranti på produkterne, så man kunne
returnere hele sækken hvis misserne ikke brød sig om det.

Det skal nævnes at før det, brugte vi almindeligt våd og tør fodere fra
supermarkedet (whiskas og den slags). Vores ene kat havde en masse problemer
de første 2-3 år vi havde den og var meget hyper og agressiv hele tiden.
Dyrlægen mente at det kunne være foderoverfølsomhed og et par uger efter vi
skiftede til Science Diet faldt katten ganske rigtigt meget til ro og var en
ret normal og glad kat resten af sit liv. - Så personligt vil jeg nok aldrig
fodre med andet end kvalitetsfoder til mine katte.

Nu bruger vi så Royal Canin (som dyrlægen også har sagt god for), ene og
alene af den grund, at begge vores katte var vænnet til at spise netop det
da vi fik dem fra opdrættet og stadig virker glade for det. Til træning og
godbidder bruger vi bitte små bidder Vitakraft Cat Sticks, tørrede små fisk,
kogt kyllingebryst, kogt fisk eller lever.

> Jeg var i Kalles Dyrerige og shoppe, og så fik jeg en pakke IAMS
> kattemad med gratis. Men da jeg begyndte at fodre killingerne med det,
> syne jeg umiddelbart at de begyndte at prutte. Kan det passe?

Tjae, måske. Vores killinger pruttede meget da de var helt små næsten uanset
foderet og mindre som tiden er gået...

> Det kan måske også hænge sammen med at jeg en eftermiddag synes at de
> skulle prøve noget anderledes. Så jeg havde købt rejer til dem.
> Det kan jo godt være at det var rejerne der fik gang i prutteriet?

Måske. Under alle omstændigheder har katte ikke godt af alt for mange rejer
(eller tun for den sags skyld) pga af det høje magnesium indhold.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Line (aslyne)

Dato : 09-08-05 08:33

> Gainsbourg skrev:
> Under alle omstændigheder har katte ikke godt af alt for mange rejer
> (eller tun for den sags skyld) pga af det høje magnesium indhold.

Det er jeg glad for at du fortæller.. for jeg er ret ny katteejer. Men
Tun, torskerogn og rejer får de kun når de skal have lidt lækkert.

Godbider bruger vi ikke endnu, for jeg ved ikke hvad der er bedst.

Med venlig hilsen
Line (aslyne)
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : maz

Dato : 09-08-05 13:58

Line (aslyne) wrote:
> Det er jeg glad for at du fortæller.. for jeg er ret ny katteejer. Men
> Tun, torskerogn og rejer får de kun når de skal have lidt lækkert.

De må godt få tun/makrel 3-4 gange om måneden. Bare ikke mere end det. Mine
3 katte deler en dåse tun hver 10. tiende dag ca og iflg dyrlægen er det en
ok mængde. Og de elsker tun! :)

Fra : maz

Dato : 09-08-05 13:52

Line Askov Lorenzen wrote:
> Hvilke producenter mener du laver god kattemad?

Primært Royal Canin i mange varianter. Engang imellem lidt Eukanuba. Hills
er sjældent, men kattene kan godt lide det engang imellem. Derudover
Specific FRD Febril. De er generelt glade for *light*-foder. De meste
tørkost (også de bedre) indeholder *for* meget fedt.