Kattelem i yderdøren
Fra : Søren LH

Dato : 31-07-05 09:38

Hej,

Er der nogen forsikringsmæssige problemer med at have en kattelem i sin
yderdør? Jeg mener om forsikringsselskabet kan tænkes at mene, at det gør
forholdene for lette for en indbrudstyv?

Mvh
Søren

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 01-08-05 22:24

Søren LH wrote:
> Er der nogen forsikringsmæssige problemer med at have en kattelem i sin
> yderdør?

Jeg har før tænkt det samme.

Ikke så meget indbrud - for det er trods alt svært igennem en kattelem, men
mere at døren så ikke længere fungerer som branddør.

En branddør skal jo redde liv, ved at holde branden inde/ude i en vis tid
(vistnok 10 min) men det ryger jo hvis der sidder en kattelem. Så smutter
flammerne lige igennem. Jeg ved ikke om det betyder noget for forsikringen -
men hvad med jer hvis det en dag brænder...

> Jeg mener om forsikringsselskabet kan tænkes at mene, at det gør
> forholdene for lette for en indbrudstyv?

Forleden læste jeg om en indbrudstyv som havde fået et nøglebundt lirket ud
igennem kattelemmen, men det er åbentbart så sjældent at det sker at
aviserne skriver om det.

--
/Lars

Forum for DVD+HDD optagere:
www.recordere.dk

Fra : Karsten Madsen

Dato : 01-08-05 23:13

"Lars Ladingkaer" <ng.mail2@ladingkaer.comX> skrev i en meddelelse
> Jeg har før tænkt det samme.

Vi havde kattelem i vores gamle hoveddør. Ingen problemer ud over at katten
slæbte alt hvad den fangede ind. Lige fra mus over gråspurve til fasener.
Det er hamrende irreterende og stå op og træde i en halv fasan kl. 6.15.

> [...]
> flammerne lige igennem. Jeg ved ikke om det betyder noget for
> forsikringen - men hvad med jer hvis det en dag brænder...

Jeg kan ikke rigtigt se formålet med en branddør (eller mere korrekt
branddrøj dør) som yderdør.
PS. Hvis døren er branddrøj, så vi der være et lille rundt mærke øverst ved
hængslerne. Mærket vil være BD30 eller BD60 eller BS60 eller BS120 eller
lign.
(BD=branddrøj, BS=brandsikker. Tallet er minutter)

> Forleden læste jeg om en indbrudstyv som havde fået et nøglebundt lirket
> ud igennem kattelemmen, men det er åbentbart så sjældent at det sker at
> aviserne skriver om det.

Ja Egon Olsen har ikke levet forgæves....

/karsten

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 01-08-05 23:25

Karsten Madsen wrote:
> Jeg kan ikke rigtigt se formålet med en branddør (eller mere korrekt
> branddrøj dør) som yderdør.

Jeg ved det ikke, men hvis nu ilden kommer udefra. Eller man bor i
etageejendom, og det er vigtigt at undgå for hurtig spredning af ilden til
trappehal.

--
/Lars

Forum for DVD+HDD optagere:
www.recordere.dk

Fra : Karsten Madsen

Dato : 02-08-05 07:21

> Jeg ved det ikke, men hvis nu ilden kommer udefra. Eller man bor i
> etageejendom, og det er vigtigt at undgå for hurtig spredning af ilden til
> trappehal.

Hvis ilden kommer udefra, så udgør dine vinduer en større fare end døren
gør.
Hvad er formålet med en kattelem i en etageejendom ?

/karsten

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 02-08-05 09:34

Karsten Madsen wrote:
> Hvad er formålet med en kattelem i en etageejendom ?

Øh, samme som ellers - at katten(e) kan gå ind/ud :)

Men det kræver selvfølgelig en åbning/kattelem ved hoveddøren også.

--
/Lars

Forum for DVD+HDD optagere:
www.recordere.dk

Fra : Karsten Madsen

Dato : 02-08-05 13:43

> Øh, samme som ellers - at katten(e) kan gå ind/ud :)
>
> Men det kræver selvfølgelig en åbning/kattelem ved hoveddøren også.

OK
Ellers skulle katten jo også hope meget højt når den ville ind igen, med
mindre du bor i stueetagen

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 02-08-05 10:46

> [...]
> yderdør? Jeg mener om forsikringsselskabet kan tænkes at mene, at det gør
> forholdene for lette for en indbrudstyv?

Jeg kan kun sige, at min mor har kattelem i yderdøren. Da hun havde
indbrud fik hun uden problemer erstattet det stjålne. Så i hendes
tilfælde havde kattelemmen absolut ingen betydning. Jeg tror faktisk
ikke, at der blev spurgt, om der var kattelem i døren. Det var nu heller
ikke den vej, tyven var kommet ind

Det er dog værd nøje at overveje lemmens placering. Vi fandt på at
tidspunkt ud af, at havde man lange nok arme, så kunne man faktisk
stikke armen ind af kattelemmen og nå op til dørens indvendige lås.
Behøver jeg at sige, at der blev taget forholdsregler I dette
tilfælde ville der end ikke være tegn på indbrud, og så dækker
forsikringen ikke.

Hvis du er i tvivl kan du vel altid spørge dit forsikringsselskab om,
hvordan de forholder sig til sagen? Det er ikke sikkert, at det behøver
være ens for alle forsikringsselskaber.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Allan

Dato : 02-08-05 19:00

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> yderdør? Jeg mener om forsikringsselskabet kan tænkes at mene, at det gør
> forholdene for lette for en indbrudstyv?

Hej Søren
Her mangler en masse vigtige oplysninger
Bla. Har du egen have?
Hvis du har er det nok bedre at kattelemmen vender den vej.
Ja kattene løber den vej de kigger ud.

Og hvis det er et hus, ja så er det ofte billigere at få muret en mur, end
at skifte en hoveddør. Hvis kattelemmen den skal fjernes igen.Kun lidt at
tænke på.

Mvh Allan

Fra : Søren LH

Dato : 02-08-05 20:37

"Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse

> [...]
> at skifte en hoveddør. Hvis kattelemmen den skal fjernes igen.Kun lidt at

Hej Allan

Ja, jeg har egen have.

Der er på et senere tidspunkt bygget en slags vindfang uden på den
oprindelige entredør. Der er allerede kattelem mellem vindfang og have, og i
vindfanget har Silver både sin kattebakke og vand og foderskål. Men den
oprindelige yderdør mellem vindfang og hus er mere gedigen, så den vil jeg
godt låse når jeg forlader huset, så for at slippe for at skulle finde
Silver et eller andet sted i huset hver gang jeg skal af sted, kunne jeg
godt tænke mig at sætte en kattelem i denne dør. Den vil være let at fjerne
igen, for det er bare at sætte en ny fyldning i.

En anden årsag er, at om vinteren er vindfanget ikke opvarmet, så for at
spare på varmen vil jeg godt holde den indre entredør lukket til vinter, og
så må der jo være en kattelem så Silver kan spise og komme på wc. Og da der
snart kommer en hund til familien vil det også af den grund være en fordel
at kunne afspærre kattens område fra resten af huset, så hunden hverken
spiser kattens mad eller pøller.

Men som Betina siger, vil jeg spørge Forsikringen direkte.

Mvh
Søren

Fra : Allan

Dato : 02-08-05 20:48

> [...]
> hverken spiser kattens mad eller pøller.
>
> Men som Betina siger, vil jeg spørge Forsikringen direkte.

Ok du har tænkt over sagerne

Mvh Allan

Fra : Allan

Dato : 02-08-05 21:01

Og sikke da en en ng mail jeg sendte

Ja sådan er det med NG man svarer på hvad man tror man har læst.
Jeg Prøver igen
Hej Søren jeg ved self ingenting om forsikring.
Men jeg har haft erfaringer med en kattelem der vendte den forkerte vej.
Derfor mit svar.
Mvh Allan