Allergi - Hvilke symptomer?
Fra : tjuhej

Dato : 26-07-05 09:44

Hej NG

Jeg har aldrig været allergisk overfor noget, så jeg er egentligt lidt
nysgerrig efter at høre, hvilke symptomer der er forbundet med
katte-allergi.

Jeg har været omkring diverse hjemmesider som www.apoteket.dk;
www.netdoktor.dk og lignende, men kunne godt tænke mig at høre hvilke
symptomer allergikerne rent faktisk har oplevet.

Mvh
Trine

Fra : Camilla Baird

Dato : 26-07-05 10:18

tjuhej wrote:
> [...]
> www.netdoktor.dk og lignende, men kunne godt tænke mig at høre hvilke
> symptomer allergikerne rent faktisk har oplevet.

Allergi kan have mange symptomer fra løbende næse til eksem.
Katteallergi er ofte røde/hævede øjne, irriteret næse (nys/løben),
og/eller astma.
mvh Camilla

Fra : Denise

Dato : 26-07-05 13:23

tjuhej wrote:
> [...]
> www.netdoktor.dk og lignende, men kunne godt tænke mig at høre hvilke
> symptomer allergikerne rent faktisk har oplevet.

Manden min nyser, snøfter, pudser næse hele tiden og får af og til kløe i
øjnene, men ikke hver gang. Og så bliver han irritabel, når han har det
sådan

--
Hilsen Denise

Fra : Gainsbourg

Dato : 26-07-05 15:30

Symptomerne har du allerede fået svar på. Men det skal bemærkes at det kan
være symptomer på en masse forskellige slags allergi og ikke kun kat.

Er du i tvivl om du er ved at udvilke allergi, er det første du bør gøre, at
smutte en tur op til din læge og få foretaget en "prik-test". Der vil lægen
teste dig for de 10 mest almindelige allergener (forskellige slags pollen,
forskellige slags husdyr og forskellige slags svampesporer).

Tester du positiv på een af dem, kan din læge give dig en liste over
forskellige ting som du kan have krydsallergier for. Er du for eksempel
allergisk over for een slags pollen, er der en liste over forskellige
madvarer som du sandsynligvis også vil reagere på.

Testen er gratis, den tager 10 minutter at udføre, du får svar med det samme
og den gør ikke ondt. Lægen sætter en strimmel tape og 10 dråber vædske på
din arm og 10 minutter efter har du svaret i form af rødme på huden.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Soliema

Dato : 26-07-05 15:41

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lægen teste dig for de 10 mest almindelige allergener (forskellige slags
> pollen, forskellige slags husdyr og forskellige slags svampesporer).

Hmm vil lige blande mig her, da min søn lige er blevet testet for allergi,
og han fik kun taget en blodprøve, som blev sendt ind, grunden var, fordi
han fik en kæmpe anfald af Høfeber, så vi var med babu babu, og der fik vi
rådet, at få ham testet via en blodprøve, det var vi glad for, da min
kæreste har prøvet at blive prikketestet, og det var ikke morsomt siger
ham...

8 dage efter, fik vi via vores læge en seddel over hvad han kan tåle og hvad
han ikke kan... og heldigvis var kat ikke under, så vi købte Speedy

/Anne Mette

Fra : Gainsbourg

Dato : 26-07-05 16:01

[snip]
> [...]
> han fik en kæmpe anfald af Høfeber, så vi var med babu babu, og der fik vi
> rådet, at få ham testet via en blodprøve, det var vi glad for, da min

Men som du selv er inde på, så er det altså ikke den almindelige procedure.
Normalt starter man med priktesten og har patienten voldsom allergi, men
alle 10 er negative, så må man tage et sæt blodprøver og forsøge finde frem
til allergien ad den vej...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Bettina Hansen

Dato : 26-07-05 16:24

Hejsa

Gainsbourg wrote:
> [...]
> og den gør ikke ondt. Lægen sætter en strimmel tape og 10 dråber vædske på
> din arm og 10 minutter efter har du svaret i form af rødme på huden.

Der er åbenbart forskel på hvordan lægerne gør (måske afhængig af hvilke
type allergier de mistænker). Da jeg skulle testes blev jeg med det
samme henvist til en hudlæge og fik tests og plaster over hele ryggen -
det skulle jeg gå med i et par dage. Det er nok også den type priktest
at Soliemas kæreste har fået - for det var nemlig lige præcis ikke
særlig sjovt ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Soliema

Dato : 26-07-05 17:23

> [...]
> skulle jeg gå med i et par dage. Det er nok også den type priktest at
> Soliemas kæreste har fået - for det var nemlig lige præcis ikke særlig

Hmm han snakker om ca. 58 forskellige prik, da han fik lave hans, men det
var godt nok stadig på armen....

Hmm jamen det er altså en ny måde at gøre det på, ved at tage blod, ikke en
gang min læge kendte noget til det, men det gjorde børnelægen, det var ham,
som sagde, at vi skull forlange sådan en, i stedet for den anden...
/Anne Mette

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 26-07-05 17:48

Soliema skrev i en meddelelse...

> [...]
> ham, som sagde, at vi skull forlange sådan en, i stedet for den anden...

Blodprøven, der også kaldes en RAST-test, er ikke en ny måde, den har
eksisteret i mange år. Jeg fik taget en helt tilbage i 1981, efter at have
fået lavet tre omgange prik-test. RAST-testen kan være en smule mere
uspecifik end prik-testen, men mange speciallæger dobbeltgarderer sig ved at
patienten får foretaget begge dele.
Du kan læse lidt om RAST-test og prik test her:
http://astma.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=page&id=37

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Soliema

Dato : 26-07-05 18:30

"Tina Susanne Johansson" <dur@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> eksisteret i mange år. Jeg fik taget en helt tilbage i 1981, efter at have
> fået lavet tre omgange prik-test. RAST-testen kan være en smule mere

Det forstår jeg så ikke, fordi den vise i % hvordan man vil reagere, det kan
godt være at den ikke er ny, men det er noget nyt, at kun lave den....

Min søn kunne f.eks. bynke og græs og det er da bedre at en knægt på 6
bliver stikket 1 gang i stedet for 58 gange og børnelægen sagde, at den
sagtens kunne vise hvad man ikke kunne tåle, også hund og kat plus noget
skimmelsvamp..

/Anne Mette

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 26-07-05 23:42

In article <42e66360$0$64278$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Soliema
<soliema@tdcadsl.invalid> wrote:

> Da jeg skulle testes blev jeg med det samme
>
> Hmm han snakker om ca. 58 forskellige prik, da han fik lave hans, men det
> var godt nok stadig på armen....

Jeg ved ikke hvorfor der findes begge de to metoder - men resultatet er
det samme, bortset fra, at når man bliver "prikket" behøver man ikke
plaster, fordi allergenet er boret ind i huden i stedet for at sidde
ovenpå hudoverfladen under et plaster. Jeg foretrækker langt prikkene
fremfor at gå med et kæmpeplaster. Har prøvet begge dele i tidens løb

--
Knus fra Ann R

Fra : tjuhej

Dato : 26-07-05 18:44

> [...]
> lægen teste dig for de 10 mest almindelige allergener (forskellige slags
> pollen, forskellige slags husdyr og forskellige slags svampesporer).

Har en tid ved lægen mandag - det var nu ikke angående allergi, men kan lige
vende det med ham når jeg er der. Jeg tror dybest set ikke - udfra hvad jeg
har læst om symptomer, og har erfaret her i NG'en - at jeg er ved at udvikle
allergi overfor vores kat, men da det jo kan være symptomer på noget andet
bliver det selvfølgelig taget op.

Mange tak for dine - og andres - indlæg vedrørende symptomer

Trine